Spring naar bijdragen

Lonster


Lonster

Aanbevolen berichten

Bijzondere verhalen hier. Heel herkenbaar!! De eeuw strijd in het hoofd van: niet door de week drinken, alleen maar in het weekend en dan alleen maar 2-3!! Heb zo jaren lang gedaan!!! Het neemt je leven in beslag want je bent dan alleen aan denken wanneer alweer het mag!! Dus een teken van flink verslaving!! Ik moest eerlijk zijn tegen mezelf om te kunnen alcohol zien voor wat het is: gewoon hard drugs!! No wonder dat ze veel moeten toevoegen om het lekker te maken!! 

Ik heb nooit alcohol vrij dranken gedronken omdat ik dronk alcohol niet voor de smaak maar voor het effect....dus ik weet dat ik de "drugs" wilde en niet de smaak. Ik moest ook herkennen dat ik geen remmen heb, dus stoppen is de beste optie!! 

Ia het makkelijk??? Natuurlijk niet. Wordt het makkelijker?? zeker wel. Het leven is te kort om het te verdoven. Voel alles wat te voelen is en aanvaard het leven met zijn ups en downs.... :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een alcoholvrije week erop zitten. Ik heb voor mezelf een redelijk duidelijke richtlijn opgesteld. Die is juist om te voorkomen dat ik aan het snakken ben naar het moment waarop ik weer 'mag' drinken. Een systeem dat je in het weekend twee glazen mag, een klein flesje wijn voor jezelf. En dan alleen op vrijdag en zaterdag. Nee dat vind ik niet nodig en gedoe. Je blijft er dan in je hoofd mee bezig en dat wil ik juist niet. De basis moet zijn dat er geen drank nodig is. 

Waar  ik het meest last van had was dat ik vond dat ik thuis te veel dronk. Dagelijks, als ontspanning. Als troost. Uit verveling. Voor de gezelligheid, tijdens het koken. Etc. En dat heb ik doorbroken. Ik heb rond de kerst een paar keer thuis gedronken, maar verder al drie maanden geen alcohol in huis en ook niet thuis gedronken. 

Ben dus best tevreden. 

Af en toe, bij sociale gelegenheden, drink ik wel eens een glas. Bij iets gezelligs. En niet per se elk weekend. Ja en dat lukt natuurlijk niet altijd goed, dat maat houden. Daarom probeer ik het ook zo te organiseren, dat het niet te makkelijk is om meteen de fles of het fust te legen. Meestal dronk ik thuis erna nog het meest. Vaak merk ik dat het ook vooral om het idee gaat. Ik heb een paar weken geleden met een glas bier voor mijn neus gezeten dat ik maar half opdronk. Helemaal geen trek in, liever thee. 

Vorige maand heb ik twee avonden gedronken. Twee jokers, noemde iemand het op tv die aan Dry January deed. Misschien maak ik het mezelf wel moeilijker zo. Dat zou best kunnen. Maar als ik het zo kan houden, heb ik mijn doel gehaald. Het voelt niet als een strijd. Meer als een vast voornemen, waar ik bewust mee bezig moet blijven. Doorzetten, volhouden, geïnspireerd en gemotiveerd blijven. Iets goeds dat ik voor mezelf doe. En niet mezelf iets verbieden.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Susana:

Het leven is te kort om 

"Het leven is te kort om... " zegt me niet veel, ik begrijp het ook niet zo. Vindt iedereen dat nou zo, of praat je elkaar na? Ik vind het leven helemaal niet kort. Vind het juist best lang duren en zou wel naar een volgend leven willen, weer opnieuw beginnen.

Wat mij meer als motto zou aanspreken om van alcohol af te blijven is dat je nog wel een beetje gezonde oude dag zou willen hebben, waarbij je van de kleine dingen kunt genieten. En niet door het leven moet met allerlei aandoeningen die je jezelf door je slechte levensstijl hebt aangedaan.

Want, al ben ik met 55 niet zo oud, ik krijg steeds meer last van allerlei kwaaltjes. Als je rookt en drinkt voel je wel aan dat het daardoor kan komen. En misschien ben ik al wel te laat. Als ik naar de dokter moet, kan ik in elk geval in alle eerlijkheid zeggen dat ik niet rook of drink.

Zo dat was mijn zaterdagmiddagoverpeinzing. Nu maar eens een gezonde groentesoep maken en wat nuttigs doen! :rolleyes:

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-2-2019 om 13:20 zei Lonster:

Ik vind het leven helemaal niet kort. Vind het juist best lang duren

 Ik vind oprecht dat het supersnel gaat. Ik heb echt het gevoel dat ik nog een meisje van 12 was en twee keer met mijn ogen heb geknipperd en nu een vrouw van 52 ben. Ik denk juist heel vaak: Jee, ik ben volwassen, met een echt huis en een man en kinderen en een auto voor de deur. Wat raar. En nu voel ik ook - net als jij - kwaaltjes opkomen. Mijn knieën zijn stram, er staan rimpels in mijn gezicht en mannen kijken niet meer naar mij op straat. Ik ben oud aan het worden. Ik ben zo bang dat ook die laatste 30 of 40 jaar weer zo snel voorbij gaan. Ik wil echt optimaal genieten van die tijd en dat kan niet met drank erbij...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is echt weer om een winterslaap te doen. Zodra ik mijn hoofd op het kussen leg slaap ik.

Word dan tegen middernacht wakker. Strompel naar mijn bed, want was op de bank in slaap gevallen. Slaap weer een paar uur. Even wakker, radio luisteren. En dan weer tot een uur of 8. 10 uur slaap. Het is nog steeds wel een beetje wennen.

Wel slaapdronken, maar niet dronken van de alcohol. Is toch anders wakker worden, hoewel ik mijn ogen amper open krijg.  

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je jarig bent mag je wel een glas wijn drinken toch. Dat dacht ik, en ik was met vriendinnen die dat ook deden. Gelukkig was de wijn veel te koud. Niet te drinken eigenlijk. Dus dat ging prima. We waren in een middeleeuwse setting, de bediening probeerde er een mooie draai aan te geven door te vertellen dat 'huiskamertemperatuur' in die tijd veel kouder was dan nu. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag zat ik in de kroeg. Ik keek er al naar uit om wat te drinken. Maar weet dat ik dat beter niet kan doen als ik zo'n bui heb. Dat ik dan de maaltijd oversla, gewoon doorga. Van een vriendin wist ik dat zij dit zou doen en dat zij het gezellig zou vinden als ik ook bleef hangen.

Laatst zag ik ergens het advies 'gewoon de eerste niet nemen'. Dat vond ik een enorme dooddoener. Maar zo voelde het eigenlijk vanmiddag wel. "Ga je nou geen alcohol drinken?" vroeg de vriendin een beetje angstig. Nou, eerst maar een thee, zei ik. En dan zie ik wel. Maar ik had me voorgenomen niets te drinken, juist omdat ik er zo'n zin in had en mezelf niet vertrouwde. Dus  dronk ik erna een tonic. 

We waren met een grote groep en het was erg onrustig en luid. Als ik een groot glas Belgisch bier voor mijn neus had gehad, had ik me daar niet zo aan gestoord en me gewoon even afgesloten. Nu lukte dat niet. Ook had ik geen geduld voor al het gewauwel om me heen. Ik was het gewoon zat, werd er chagrijnig van. Eerder zou ik dan juist extra gaan doordrinken. Nu pakte ik mijn natte jas en fietste door de regen naar huis. Dan liever thuis verder chagrijnen. En morgen weer fris op.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gedaan,  en dit is wel ook hoe het bij mij vaak gaat. Dus misschien verdroeg ik wel veel gewauwel om maar te kunnen drinken, en nu ben ik dan weg :rolleyes:. En ik ga me daar steeds beter bij voelen.  Waar ik eerst nog mee wilde blijven doen met alles geniet ik nu van heel andere dingen. Ik hoef niet meer vanalles om maar iets van schijn op te houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Lonster:

Vanmiddag zat ik in de kroeg. Ik keek er al naar uit om wat te drinken. Maar weet dat ik dat beter niet kan doen als ik zo'n bui heb. Dat ik dan de maaltijd oversla, gewoon doorga. Van een vriendin wist ik dat zij dit zou doen en dat zij het gezellig zou vinden als ik ook bleef hangen.

Laatst zag ik ergens het advies 'gewoon de eerste niet nemen'. Dat vond ik een enorme dooddoener. Maar zo voelde het eigenlijk vanmiddag wel. "Ga je nou geen alcohol drinken?" vroeg de vriendin een beetje angstig. Nou, eerst maar een thee, zei ik. En dan zie ik wel. Maar ik had me voorgenomen niets te drinken, juist omdat ik er zo'n zin in had en mezelf niet vertrouwde. Dus  dronk ik erna een tonic. 

We waren met een grote groep en het was erg onrustig en luid. Als ik een groot glas Belgisch bier voor mijn neus had gehad, had ik me daar niet zo aan gestoord en me gewoon even afgesloten. Nu lukte dat niet. Ook had ik geen geduld voor al het gewauwel om me heen. Ik was het gewoon zat, werd er chagrijnig van. Eerder zou ik dan juist extra gaan doordrinken. Nu pakte ik mijn natte jas en fietste door de regen naar huis. Dan liever thuis verder chagrijnen. En morgen weer fris op.

Heel goed. Ja, de eerste niet nemen want de eerste roept om de tweede en die roept een derde op. Als je geen rem hebt dan ga je voor de bijl.

Als je een VOORNEMEN hebt voor je de kroeg in gaat (en dan heb ik het niet over een slap voornemen maar over een VOORNEMEN, zie je t verschil ;) ) dan vertrek je met een straatlengte voorsprong op koning alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks. Wat een fijne reacties. Lekker om zo van me af te schrijven, en support te krijgen. Het is me wel een proces zeg.

Vanmorgen was ik zoals verwacht blij. Drukke dag. Ik had inderdaad het voornemen in mijn kop gezet en me daar koppig aan gehouden. Niet gaan onderhandelen. Soms lukt dat, die knop even omzetten. Ik keek naar iemand die aan het zware bier zat, en van wie ik wist dat hij er van baalt dat hij die dagelijks drinkt. "Doe het dan toch gewoon niet" dacht ik in mijn superieure bui...  B)

Hahaha. En weer door. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het wordt anders. Ik leg nu meer de nadruk op de dag; afspraken, activiteiten. Niet te laat naar huis. En 's avonds ben ik vaak op mezelf, rustig. Ontspannen op een andere manier dan met drank, dat lukt steeds beter. Gek genoeg voel ik me minder alleen. Ik had periodes dat ik dronk uit verveling en eenzaamheid, een milde droefenis.   

Een verdoving die ik graag opzocht. Nu de mist is opgetrokken ben ik verbaasd over de impact die alcohol op mijn leven had. Ik voel me een stuk lichter en optimistischer. Heb meer zin om dingen aan te pakken. En dat terwijl ik dacht dat ik gevoeliger zou zijn, en dus wat meer gedeprimeerd. Omdat alcohol ook oppept. Verwarrend hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

valt wel mee Lonster, drank versterkt wat er (soms onbewust) al is.
We leren dat we met positieve dingen ons mogen uiten, maar negatieve
worden vaak onderdrukt. Ook met drank doen we dat. Maar het zit er wel en bouwt zich
op als het niet gedeeld mag worden. En soms moet er dan iets ontploffen. Voor mijzelf; ik dronk niet eens heel veel
maar had geaccepteerd dat ik af en toe "moest/mocht" doorzakken. En dan kwam er een hoop rottigheid uit.
Natuurlijk was dat anders doorzakken dan me eens lekker laten gaan op een feestje, daar werd ik dan gezellig en extravert van.
Maar veel te veel jaren lijden onder probleemdrinken heeft mij somberder gemaakt dan in mijn karakter zit van nature.
Tot aan het depressieve toe. Na het stoppen verergerde dat ook eerst, vreselijk eerste jaar was dat. Maar ik hield vol en pakte
de aanleidingen van het drinken aan, en toen de oorzaken ook. En toen zat ik al heel snel in een opwaartse spiraal.
Ik ben erna nooit meer echt somber geweest en depressief worden, daar kan ik amper van geloven dat ik dat had.
Ik ben wel gevoeliger geworden, maar dan juist in het kleine waarderen en blij zijn met haast niks. Tevredenheid is mijn geluk nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie LJ. Ik ga er nog eens over nadenken. 

Enerverende werkweek gehad. Vanmiddag huilende collega getroost. Pas nu bedenk ik dat ik toen ik thuis kwam helemaal niet zo'n behoefte had aan 'troost' uit de fles. Haar stress en verdriet raakten me wel. Ik voel me net als half Nederland een beetje gammel, keelpijn, wazig en wat suf. Niet moeilijk om niet te drinken. Ben al wazig van mezelf. :D 

Dikke twee weken helemaal geen alcohol gedronken, gaat prima. Het laatste glas rode wijn dat ik dronk was half bevroren. Niet iets om naar terug te verlangen. Ik ben nu meer bezig met eten. Niet eten. Wel eten. Gezond eten. Gebroken lijnzaad. Smoothie met spinazie. Dat soort dingen. Ik wil graag wat van de stoppen-met-roken-kilo's kwijt. 

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Lonster,

Ik heb je hele draadje eens doorgelezen. Het valt me nu pas op hoe eerlijk en nuchter je jouw zoektocht beschrijft. En dat we je verjaardag gemist hebben en dat jij dat met een glas bevroren rode wijn vierde:). Alsnog van harte! Ik zou jouw eigen voornemen om af en toe wel te drinken toch nog eens onder de loep nemen. Waarom wil je dat zo graag als het je zo veel energie kost. Hoe lekker zou het zijn om er gewoon niet meer aan hoeven te denken? Uiteraard moet je doen wat bij je past. Het lijkt mij gewoon - als ik alles teruglees - relaxter voor je om te stoppen. 

Fijne zaterdag nog! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...