Spring naar bijdragen

Maandag 3 december


MarQ

Aanbevolen berichten

Ik zit nog steeds wat in m'n hoofd door te borduren op mijn reactie gisteren op Tatum. Zelf ben ik er (voor mezelf dus) van overtuigd
dat van de alcohol afblijven door een pil te slikken die me bang maakt voor alcohol (antabus/refusal) misschien een stok achter de
deur lijkt, maar uiteindelijk net zo werkt als een partner die dreigt met weggaan, een baas die je dreigt te ontslaan, een dokter die
zegt dat je doodgaat als je zo door blijft drinken en andere 'dreigementen'. Ik zal in het begin erg schrikken van dat dreigement en uit
angst voor de gevolgen waarschijnlijk een tijdje doen wat van me verwacht wordt, maar mijn drang naar alcohol was zo sterk dat ik
op stiekeme wijze toch probeerde de boel te omzeilen. Daar was ik best vindingrijk in, maar 'onder invloed zijn' laat zich op den duur niet
verstoppen achter 'schone schijn'. Door schade en schande ben ik er achter gekomen dat de enige manier om met een gerust hart en geweten
de wereld alcoholvrij te bevolken een werkelijk alcoholvrij leven is. En dat werkelijk alcoholvrij leven voor mij alleen alcohol VRIJ is als ik
los ben gekomen van de behoefte of noodzaak van alcohol nuttigen. En dat ik alleen los kon komen van die behoefte/noodzaak door
MEZELF er van te overtuigen dat ik geen alcohol nodig heb. Dat de omstandigheden, hoe naar, hoe vervelend, hoe onprettig, hoe onaardig,
hoe gevaarlijk, hoe desastreus maar óók hoe fijn, hoe gezellig, hoe prettig, hoe hiep, hiep, hoera, hoe halleluja ook, nooit, en dan ook nooit
een reden, oorzaak, aanleiding zijn om er maar één te nemen. Dat heeft een hoop open staan voor therapie, omdenken, verder gaan
dan ik eigenlijk dácht dat ik kon gaan, geloven in mezelf en ook volhouden gekost. Uiteindelijk had ik er alles voor over om in het reine
met mezelf te komen voor wat betreft het alcoholVRIJ zijn en me niet afhankelijk te laten zijn van allerlei 'bangmakers'. Ik kan en mag drinken,
maak me geen zorgen over de gevolgen die dat heeft want ik heb de behoefte om te drinken niet meer.

Dit is mijn standpunt in het gebruik van medicatie en/of dreiging met sancties door familie, werk, overheid, etc.  om maar te komen tot alcoholvrij zijn.
Het spijt me dat ik wel eens in verweer kom tegen pillengebruik en 'stoppen om de ander geen pijn te doen'. Ik weet best
dat de bedoeling oprecht is. Maar ik vind het een benauwend idee dat iemand zó de rest van z'n/haar leven door moet gaan, onder druk
van sancties, terwijl het mogelijk is om echt vrij van alcohol te zijn, écht alcohol de baas te zijn.

Voor allemaal :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar je nu terecht de nadruk op legt, Kohtje, dat dit voor jou zelf geldt, dat het jouw ervaring is, kwam in je eerste reactie op Tatum gister toch wat minder naar voren. Daarin gebruikte je zinsneden als "Waar ben je nou mee bezig",  "is toch waanzin" en "zodat je de boel kunt beduvelen".

Misschien moet je daar ook nog eens over doorpeinzen.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De discussie van gisteren heb ik niet gezien, dus van het hoe en wat weet ik niks. Waar wat je hier zegt @Kohtje is precies de reden waarom ik mezelf niet als alcoholloos zie. Dit stukje dus: "En dat werkelijk alcoholvrij leven voor mij alleen alcohol VRIJ is als ik
los ben gekomen van de behoefte of noodzaak van alcohol nuttigen. En dat ik alleen los kon komen van die behoefte/noodzaak door
MEZELF er van te overtuigen dat ik geen alcohol nodig heb."

Dagpact;

MarQ

lars

tatum

clean66

Kohtje

Cleo66

Quinn 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei spirit:

Maar goed, ik ga even aan de slag hier. Kleedjes kloppen, koper poetsen, tuut tuut tuut tuut..

 
Fijne dag allemaal..

Hahaha... @spirit. Dit klinkt een beetje alsof je in het Openluchtmuseum woont. Ik heb in m'n wijde omgeving echt al wel dertig jaar niemand
meer kleedjes zien kloppen. Koper poetsen gebeurt natuurlijk nog wel bij mensen die koper in huis hebben,  wijzelf o.a. nog een beetje, maar ook
dat klinkt in mijn oren behoorlijk nostalgisch.. 't Doet me een beetje denken aan 'heel vroeger, thuis'.. wel gezellig, overigens. Heb je ook een schortje
voor en een hoofddoek om? :);).

Ik hoop trouwens wel dat je de toestand met je zoon, schoondochter en kleinkinderen echt een beetje los kunt laten voor jezelf. Niet je ogen
er voor sluiten, maar ze misschien voorzichtigjes wijzen op hulp? Professionele hulp, bedoel ik dan, hè.. niet oma die zelf ook op zichzelf moet passen.:rose:

Ik lees je graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen wezenlijk verschil, @jopie. Ik heb wel gezegd dat ik dit (meetings) misschien de rest van m'n leven moest doen om clean te blijven maar tegelijk
heb ik altijd het veelgehoorde zgn verwijt om verslaafd te zijn aan meetings serieus genomen omdat ik daar wel een waarheid in zag.
Ik zag in dat m'n zgn. alcoholvrijheid nog helemaal niet zo vrij was als ik dacht. Op een gegeven moment heb ik me losgemaakt van de 'fellowship',
en alleen het gedachtengoed, voor zover het de waanzin in de ziekte verslaving betreft en dat ik me eigen had gemaakt, in combinatie met wat ik
eerder in een verslavingskliniek had geleerd en wat ik in verschillende boeken van verschillende "leermeesters" had opgepikt, meegenomen.
Ik wilde het uiteindelijk zélf doen en óók alleen. Daar had ik idd een 'opstap' voor nodig. En die heeft wat jaren in beslag genomen. Dat geef ik toe.
Maar die opstap, die meetings, heb ik wél serieus genomen. Met het doel om voor mezélf elke dag vaak onbewust het besluit te kunnen nemen om vandaag niet
te drinken. Niet omdat mijn vrouw dat graag wil, niet omdat ik dan mag autorijden, niet omdat de buren me dan gewoon groeten als ik ze tegenkom,
dat zijn allemaal prettige bijkomstigheden, of eigenlijk logische gevolgen van het ontbreken van de behoefte aan alcohol.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even m'n eigen antwoord op me in laten werken en tóch een wezenlijk verschil...

Aktie, jezélf onder de loep nemen, jezélf anders opstellen is een proces dat stopt als je tevreden bent met het korte-termijn-resultaat: ik heb vandaag
niet gedronken en er bij wijze van spreken een zucht van verlichting bij slaakt. Een pil die je ziek maakt of de trek wegneemt of 'stoppen voor een ander'
werkt dit in de hand. Je kunt niet drinken omdat anders.... Zolang dat werkt, werkt het en doet het wat het doen moet. Maar er zit altijd nog wat van
angst voor represailles in, van 'moeten' (stoppen) en 'niet mogen' (drinken). Het is zo passief op de lange(re) termijn.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn de uitwisseling te lezen over hoe nuchter te zijn, met pil, zonder pil..met AA, zonder AA, voor de ander, voor jezelf.

'Langdurige nuchterheid'...en wat is dan lang...voor mij is het jaar rond nodig gebleken. Om me 'vrij' te voelen. Niet meer echt de angst te voelen voor terugval. De aanrommeljaren heb ik altijd angst gevoeld, de angst dat het me nooit zou lukken nuchter door het leven te gaan. Toen ik het 'besluit' nam dit niet meer zo te willen verdween die angst al vrij snel naar de achtergrond om plaats te maken voor een gevoel van zelfverantwoordelijkheid, inzake het adb proces. En ook andere processen die daar logisch op volgden.

Ik heb zelf nooit refusal gewild, omdat ik de gedachte had dat ik daarmee voor mezelf een onderhandelingsmiddel had. En de verantwoording toch weer buiten mezelf zou leggen. En gedreven zou worden door 'angst'.  Dat was voor mij een weloverwogen keuze. En ja, ik heb ook een tijd gedacht dat het niet goed is om het met een pil te doen. Zwart wit denken is mij niet vreemd. Het is allemaal genuanceerder, en van belang is dat je doet wat bij je past en wat je kunt. 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je gelijk in, jopie. Maar je noemt nu enkele namen die ook daadwerkelijk met zichzelf aan de gang gegaan zijn.
Ik wil zeggen dat een pil of stoppen voor een ander niet het eind is van drinken maar "slechts" het begin van gestopt blijven.
Je kunt het gegroeid noemen, je kunt het veranderd noemen. Maar het alleen maar (langdurig) niet drinken heeft mij voorbeelden
laten zien van mensen (ook binnen de AA/NA gemeenschap) die superblij waren dat ze al lang niet meer dronken maar zich bij het eerste
het beste drankje dat ze zagen kwijlend van ellende uit de voeten moesten maken...

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...