Spring naar bijdragen

Gemengde gevoelens


Hannahs

Aanbevolen berichten

Ja WALGELIJK, al die flessen! Of glazen.. !517 Yana? De laatste tijd, jaren, toen het ècht helemaal mis was met mij, gebruikte ik de grootste glazen die ik maar kon vinden. Ik geloof dat ik met 1 fles maar 3x hoefde in te schenken, wel helemaal tot de nok. Onze witte bank was ‘s morgens dan ook altijd rood! Gelukkig is ie van leer ;)

Vana weer naar de AA. Heb een hele fijne groep gevonden. Zou bijna willen schrijven: Ik heb er zin in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Het is even geleden dat ik hier heb geschreven en dit is een goed teken. De drang neemt af. En daar ben ik hartstikke gelukkig mee. Er zijn nog wel zware momenten waarbij ik me down voel, doelloos, geïrriteerd of verdrietig... maar het komt minder vaak voor en er zijn zelfs al dagen bij dat ik even vergeet aan drank te denken. 

Wat me wel erg tegen valt is mijn energieniveau. Deze is werkelijk gedaald tot het 0-punt en dit had ik niet verwacht. Ik slaap sinds ik niet meer drink heel goed. Dat was voorheen wel anders. Mijn eerste gedachte was ‘logisch, ik heb heel wat in te halen’, maar inmiddels denk ik er anders over. Het voelt alsof mijn schildklier weer erg traag werkt maar dit kwam niet uit het laatste bloedonderzoek. Ik denk dat ik nog even geduld moet hebben maar vind dit wel lastig. Eind van de middag kom ik soms maar moeilijk uit mijn woorden en mijn ogen vallen bijna dicht. Rond 20.00 uur ‘s avonds verlang ik al naar mijn bed en probeer dit dan met pijn en moeite wat uit te stellen.

Herkennen jullie dit misschien? Ik drink nu iets langer dan 8 weken niet meer. Misschien gewoon geduld? Of andere tips? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. 

Ps) Ik kom morgen pas weer op t forum want ik moet nu echt naar bed ;) Alvast welterusten voor allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het is weer even geleden dat ik hier geschreven heb. Inmiddels 11 weken niet gedronken. Dit proces gaat met ups & downs. Maar ondanks alles: de blijheid overheerst!

Helaas is de extreme moeheid nog niet verdwenen. Uit het bloedonderzoek blijkt alles goed,  behalve de leverwaarde. Deze is verhoogd en daarom heb ik morgen een gesprek met de HA. Hier zie ik als een berg tegenop, ik zou mijn buitensporige alcoholgebruik nl het liefst buiten beschouwing laten maar ik ben bang dat ik daar nu niet onderuit kan...  Ik wil niet als alcoholist bestempeld worden, zeker niet nu ik een ex-drinker ben! Dus pieker ik me suf wat ik hiermee moet... 

Misschien herkenbaar voor jullie? Of evt tips? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent bijna 3 maanden alcoholvrij dus dat is iets om trots op te zijn! De HA zal vanwege die verhoogde leverwaarden zelf wel beginnen over je alcoholgebruik in het verleden, maar het is toch juist goed dat het bespreekbaar is. En hij/zij zal alleen maar respect voor je hebben, omdat je zo moedig bent om het aan te pakken. Je lichaam is druk bezig te ontgiften, ik heb ergens gehoord/gelezen dat die leverwaarden zich weer herstellen. Sterkte topper!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste wil ik zeggen, wees trots op wat je bereikt hebt. De HA doet gewoon zijn werk en kijkt niet zo snel ergens van op.

Die alcoholist gedachte en de daarbij horende veroordeling van eigen schuld dikke bult zit vaak meer in je eigen hoofd. Belangrijker is dat de HA kijkt en meedenkt over de redenen waarom die leverwaarden verhoogd zijn. Dat is niet altijd alcohol gerelateerd.. Zeker omdat je al 11 weken niet meer drinkt. Als ik jou verhaal zo volg heb je een druk leven en misschien ook wel daarbij behorende stres. Stres kan verhoogde cortisol gehaltes geven in het bloed, of verlaagde. Dit heeft ook weer effect op de M.n. Ontgiftende werking van je lever. Een bloedonderzoek betreft je hormoonhuishouding zou daar duidelijkheid over kunnen geven.

En mocht het toch nog het gevolg van het alcoholgebruik zijn dan kan dit op termijn ook nog dalen. En hoe dan ook, je drinkt niet! En hoe knap is dat? Wees vooral trots op jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij waren de leverwaarden ook te hoog. Volgens de arts was het toen nog omkeerbaar maar als ik door zou blijven drinken zou er ook onherstelbare schade kunnen ontstaan. Ik ben blij dat ik het toen open met mijn huisarts heb besproken. Dat heeft me juist de motivatie gegeven die ik nodig had om definitief met alcohol te stoppen. En inderdaad is bij latere metingen gebleken dat mijn leverwaarden nu weer normaal zijn.

Waarom je bezighouden met de vraag of het woord alcoholist op jou van toepassing is? Gebruik neutralere woorden als je dat prettiger vindt, maar denk er nuchter over na, samen met je huisarts, zou ik adviseren.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo mensen, dank jullie wel voor alle reacties. Ik kom net terug van de HA, de leverwaarde was licht verhoogd: 77, en niet zorgelijk zei ze. Mijn alcoholgebruik is niet eens benoemd en dat heb ik zo gelaten. Ik had wel bedacht eerlijk te zullen zijn als ze er over was begonnen maar dit kwam nu dus niet aan de orde. De extreme vermoeidheid kan hier niet vandaan komen en verder waren alle bloedwaarden goed dus moet ik voor verder onderzoek naar een internist.

We zullen zien... Wordt vervolgd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja @IJsvogel, bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt. En de anderen ook die met een zelfde soort advies kwamen. Ik merk dat ik zo vast zit in een gedachtepatroon vol schaamte en angst. Dit heeft ook te maken met het feit dat ik mezelf niet vertrouw. Ik ben trots op het feit dat ik nu bijna 3 maanden niet drink, maar ik houd de deur op een kiertje.. stel dat...?! Dan ben ik ook angstig voor de gevolgen. Zal dan niet de rest van mijn leven alles op mijn alcoholmisbruik gegooid worden? Ik weet dat het niet helpt om te doen alsof het er niet is... maar vind het nog verrekte moeilijk om te accepteren. Toch zal ik met de billen bloot moeten. Mijn gezondheid is me meer waard!  Dus: Ik zal bij de internist open kaart gaan spelen...:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je het nu zelf omschrijft klinkt het bijna als “ zolang ik niet het etiket van ‘alcoholist’ heb gekregen dan kan ik nog drinken” dat zou dan idd een achterdeurtje kunnen zijn. Jezelf ook een beetje voor de gek houden want het erkennen van je alcohol afhankelijkheid stelt je automatisch voor moeilijke keuzes.

En wees ook mild naar jezelf, als je andere keuzes had kunnen maken dan had je dat wel gedaan. Soms kun je het leven alleen maar leven zoals je het kan, en niet zoals je denkt dat het moet.

Fijn als je je gezondheid  voorrang mag geven, want je gezondheid dat ben jij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent eerlijk tegen jezelf en stapje voor stapje zie je beter hoe het echt zit. Voor mij begon het echte stoppen pas toen ik met de billen bloot ging. Heel moeilijk en pijnlijk maar dat gaf me ook de moed om het echt aan te pakken. Wat niet wil zeggen dat je het aan iedereen moet vertellen, helemaal niet. Maar het is zeker geen schande, je bent goed bezig!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Even een grappige anekdote: ‘Wij thuis praten niet zo heel makkelijk over bepaalde onderwerpen zoals alcoholisme. Met veel pijn en moeite heb ik dan ook, na lang uitstellen, mijn vader laatst op de hoogte gebracht van mijn proces. Een beetje stuntelig en met weinig woorden gaf ik aan mijn drankgedrag aan te pakken. En ter ondersteuning eens per week te praten in een groep met lotgenoten. Een moeilijk proces, maar loont de moeite en ben al best trots. Onlangs zelfs een kameeltje (kameel kan 24 uur zonder vocht, wij 24 uur zonder alcohol) ontvangen van de AA, voor het 3 maanden niet drinken. Gisteren zag ik mijn vader weer, na terug te zijn van 3 weken reizen. Hoe of het gegaan was met je weet wel... vroeg hij. Ik keek hem aan en vroeg me even af waar hij het over had. Nou, datgene waar je laatst een prijs mee hebt gewonnen, vulde hij aan... Hahaha klungelig, stuntelig, supergrappig maar wel dolblij dat er in ieder geval een openingetje is over dit o zo belangrijke proces’ 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ahhh @knakker, of het nou gaat om een kameel, ezel of poedel... Jij hebt ook absoluut een prijs verdiend :present: Ik vind eigenlijk iedereen wel, die hier worstelt! Die groep waar ik me bij heb aangesloten is zo ontzettend stimulerend dat ze sinds kort besloten hebben niet alleen jaarpenningen uit te reiken, maar juist ook in het eerste jaar kleine attenties aan te bieden. Om de 3 maanden. Ik vind dat zo geweldig van ze! Vooral dankzij de verhalen daar van die oude rotten houd ik de moed erin. En ook zo heerlijk om ALLES maar dan ook echt ALLES rondom alcohol te kunnen spuien daar, zonder rode kop, schaamte, gestotter en gestuntel. Ik vaar er wel bij :D

bewerkt door Hannahs
Spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...