Spring naar bijdragen

Zondag, 11 maart 2018


jowan

Aanbevolen berichten

Oe jowan, toen ik een tijdje terug op het jaarpactdraadje zei dat een paar maanden droog een leuk tijdje was, kreeg ik op m'n kop
omdat het geen leuk tijdje was maar al een héle tijd..
En nu zeg jij dat je al een paar dagen niet drinkt... je drinkt al járen niet... pas op hoor, dat je niet doet of 't niks is... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje: Ik doe het dag voor dag, alleen voor vandaag is wat telt.

Het is geen prestatie maar een gift voor mij. Elke dag zuipen, decennialang, was normaal voor mij, een dag droog staan is bijzonder voor mij. Daarvoor ben ik intens dankbaar!
Iemand die mij erg geholpen heeft het programma te vinden is na 31 jaar cleantijd van de één op de andere dag teruggevallen.
Die tijd zegt niet zoveel, dus. Hooguit hebben we wat meer ervaringen om een en ander te kunnen relativeren.
Fijne dag.

bewerkt door jowan
toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja jowan, nee jowan, weet ik... ik zie m'n cleantijd ook niet als prestatie maar als gevolg van vandaag niet drinken, maar het ging
mij om dat je zei dat je al een paar dagen niet meer drinkt. Dat je je cleantijd daarmee verkleint en dat men dat hier over het algemeen
niet zo kan waarderen. 't Was meer als kwinkslagje bedoeld. Niet te zwaar opvatten, hoor.

En ik weet ook van terugvallen na lange cleantijd. Mijn eerste sponsor in NA wás voor mij zo'n beetje NA.
Amerikaan, al dertig jaar met stappenwerk bezig, actief bezig geweest met het opstarten van NA in Nederland, wandelende
encyclopedie voor wat betreft NA- literatuur en programma, toen ik hem leerde kennen bijna 20 jaar clean. En toch
in ene klap teruggevallen en ruim een jaar 'uit de running' geweest voor hij zichzelf weer een beetje bij elkaar kon rapen.
Maar ook zélf na bijna een jaar cleantijd teruggevallen omdat ik dacht dat mij dat niet meer kon overkomen, dat ik het nu wel in de
hand kon houden. Ik ben een gewaarschuwd mens, maar tel absoluut niet voor twee.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

soms denk ik dat een nadeel van AA/NA ook kan zijn dat je,
juist omdat je er een beetje obsessief (mijn woord) mee bezig blijft
je wel een keer terug moét vallen. Ineens wordt je leven van bijna totaal onbewust (drinkperiode)
naar bijna verplicht bewust en verantwoording overal voor nemen. En ook nog jezelf voortduren moeten verbeteren, anderen sponsoren/helpen.
Die dingen kun je natuurlijk ook best doen zonder bedding. Dat lijkt me pas echt volwassen worden.
Het is iets waar ikzelf mee bezig ben. Niet worstel gelukkig. Maar mijn forumverslaving lijkt soms wel op een AA verslaving. Ik kom er soms wat
van los, maar op de achtergrond blijf ik meelezen, en meeleren. Maar of dat het is wat me drank-loos houdt? Geen idee eigenlijk.

Wat ik wel weet is dan ik wars ben van moeten, van consekwent (moeten) zijn, van altijd maar leren van fouten. Haha, dat gebeurt natuurlijk toch wel.
En soms lekker onbewust, lekker lui,onmatig,  in het hier en nu meevallers waarderen en tegenvallers accepteren of bevechten. Leven heet dan geloof ik?!☺

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Adri:

jowan, ik ken jouw standpunten hierin. Toch moet mij van het hart dat naar mijn ervaring het er niet zoveel toe doet welke methode je hanteert om langdurig van de drank af te blijven, maar dat je uiteindelijk (of het nu op wilskracht of met een gecertificeerde methode is), áls je maar lang genoeg niet drinkt, zo gewend raakt aan het niet-drinken dat het vanzelfsprekend wordt om niet meer naar drank te talen. Althans, als ik voor mijzelf spreek, kan ik zeggen dat ik nu viereneneenhalf jaar geen slok meer heb gedronken en dat ik niet meer uit wilskracht of uithoudingsvermogen hoef te putten (waar het bij mij dus wel mee begon), maar dat drankloosheid toch volkomen normaal geworden is, ook zonder therapie of AA/NA etc. Enig uithoudingsvermogen, c.q. wilskracht werpt dus na verloop van tijd toch (soms?) zijn vruchten wel degelijk af.

Ik onderschrijf dit. Zelfs na nog maar minder dan 2 jaar vrij van alcohol te zijn taal ik er al niet meer naar en is het voor mij erg gemakkelijk geworden om er verder van af te blijven. Ik heb iets van "been there, done that" en voel helemaal geen behoefte meer om die oude gewoonte weer op te pakken.

Ik denk wel dat de situatie van persoon tot persoon nogal kan verschillen, zowel qua voorgeschiedenis als qua methode die in de eerste stopperiode het beste werkt en dan ook nog eens hoe het op de lange duur gaat lopen. We kunnen best van elkaar leren en elkaars tips gebruiken, maar het is niet gezegd dat wat bij de een werkt steevast een goed advies is voor alle anderen.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb veel aan NA gehad, net als aan dit forum. Ik kan echter het aanwezig zijn bij meetings of dit forum niet zien als een verslaving maar als een
'ergens bij horen'. De eerste en meeste herkenning van mezelf in mensen die óók een verslavingsprobleem hebben en daar op de een of andere
manier iets aan en mee willen doen.
Nu ben ik echter geen meetingbezoeker meer, maar heb geen spijt van al die tijd die ik daar in gestoken heb, het is onderdeel van de weg naar
waar ik nu ben.
Om het voorgaande, wat betreft obsessiviteit, compuliviteit en mateloosheid voor mezelf nog even onder de loep te nemen: daar kan ik me heel goed
vinden in wat Adri schrijft. Ik heb mezelf leren accepteren zoals ik ben, inclusief al die zgn. zwaktes. Drank speelt geen rol meer maar pinda's des
te meer. En rozijnen. En crackertjes met roompaté van Kips... Met sigaretten ben ik nog steeds aan het 'worstelen'.. daar ben ik nu 231 dagen vanaf maar
sluit niet uit dat ik toch weer eens een sigaret opsteek. Daar maak ik voor mezelf niet zo'n punt van. Ik heb 'zwaktes' en ben er niet op uit superman te
worden.
Ik zal de 12 stappenprogramma's nooit (meer) afvallen (dat deed ik wel nogal eens toen ik er zelf nog nooit direct iets mee te maken had gehad), ik heb er
mijn huidige manier van leven aan te danken. Maar ik heb me er ook weer min of meer los van gemaakt, omdat ik ook
zonder NA-vocabulaire weer door het leven wilde kunnen. Het gedachtegoed neem ik mee en ik kan er altijd op terugvallen of het tegen het licht houden.
Maar ook in het leven met meetings, sponsor en fellows voelde ik meer en meer de 'muren' van een ideologie gaan knellen, waar weer
angst uit voortkwam. Angst om niet mezelf te kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcohol en drugs veranderen je denken en je gedrag. Acuut. 

Dat kan je wensen of niet, maar ik vind dat persoonlijk heel iets anders dan drop of sport. In mijn opinie minimaal verwoestend voor serieuze intermenselijke relaties. 

Alcohol en drugs hebben de vaststaande eigenschap dat je voor datzelfde effect (indien gewenst) steeds meer nodig hebt. 

Ook dat geldt niet, en zeker niet op de lichaamsvernietigende wijze, voor snoep, sport of forumgebruik. 

Ongetwijfeld onderwerp van "onderzoek", gewoon omdat je wellicht wilt kunnen kiezen waar je je zwakheden dan wel verbetert dan wel accepteert.

Maar niet inwisselbaar. Dat is mij te makkelijk! 

Mijn alcoholmisbruik althans was in de verste verte geen "uiting van obsessiviteit, impulsiviteit of mateloosheid". Het hielp. Ooit. En versterkte obsessiviteit, impulsiviteit en mateloosheid. 

Nu heb ik andere manieren geleerd. Die helpen ook. Soms. En anders maar niet. 

(Overigens evolueert/beweegt mijn "mening" hierover nog steeds zo door de jaren heen. Niet zo zwartwit als ik t schrijf dus)

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bob:

Ik onderschrijf dit. Zelfs na nog maar minder dan 2 jaar vrij van alcohol te zijn taal ik er al niet meer naar en is het voor mij erg gemakkelijk geworden om er verder van af te blijven. Ik heb iets van "been there, done that" en voel helemaal geen behoefte meer om die oude gewoonte weer op te pakken.

Ik denk wel dat de situatie van persoon tot persoon nogal kan verschillen, zowel qua voorgeschiedenis als qua methode die in de eerste stopperiode het beste werkt en dan ook nog eens hoe het op de lange duur gaat lopen. We kunnen best van elkaar leren en elkaars tips gebruiken, maar het is niet gezegd dat wat bij de een werkt steevast een goed advies is voor alle anderen.

Inderdaad.

Veel lezen hier houdt me wel scherp. Maar ik lees hier ook regelmatig dingen waarin ik mezelf helemaal niet herken. Een voorbeeldje: ik snack een heel stuk minder sinds ik het drinken heb geminderd. Gewoon geen trek meer in. Dat geldt duidelijk niet voor iedereen,  lees ik. Maar ook/juíst die verschillen zijn leerzaam!

Het allerbelangrijkste is niet de manier waaróp je het doet, maar je moet 100% achter je keuze staan. Dan gaat het zoveel makkelijker en soms zelfs als vanzelf.

 

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer "thuis", wat dat ook moge zijn. 

Prima weekend gehad en eruitgehaald waar ik voor ging. Maar verder echt eenmalig zo'n toch primair sociaal gebeuren. Voorlopig.

Weekje werken. Ook weer fijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...