Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Mogge

Ik heb gisteren een groot deel vd dag op de telefoon gezeten op zoek naar informatie over telefoonverslaving. Ironisch niewaar? 🤣 Ik las over "dumbphones" (itt smartphone), variërend van een 20 jaar oud Nokia design (maar dan wel met 4G en Bluetooth maar verder heel weinig, bv geen spotify 🫤) tot een "wisephone" wat bijna een smartphone is maar dan in zwart/wit en zonder socials en browser en spelletjes en zo. Dus je kan er ook niet mee forummen. Wel net zo duur als een smartphone. Ontwikkeld dus voor debielen als ik met genoeg geld en onvoldoende discipline die graag een hoop betalen om van alles niet meer te kunnen.

Ik zou heel goed met een prehistorische Nokia kunnen leven als een soort "fuck you" naar de moderniteit, totdat ik weer eens in Parijs ben en zowel de Cityplanner als de Airbnb app als de Navigo oplaad app als de SNCF app nodig heb en joost weet wat nog meer allemaal.

Uiteindelijk ga ik gewoon de Oskar-methode volgen: mobiel uit de broekzak en aan de andere kant van de woonkamer leggen. Dat is al voldoende om er af te blijven, gek genoeg. Dat zou met een fles whisky niet lang goed gaan, maar een telefoonverslaving is een verslaving van niks, een verslaving voor beginners. We kunnen dit 😁💪🏻

bewerkt door bumperjim
Geplaatst

Ik ben weer eens vannacht door mijn bed gezakt. Zeer slechte kwaliteit van bed vermoed ik. Ik dacht eerst dat Femke met haar hoofd mijn hoofd geramd had. Maar als ik wakker werd en wilde opstaan zag ik wat er weer eens gebeurd was. Femke sliep rustig verder, de wereld mag vergaan dan gaat nog niets haar slaap verstoren. 

Geplaatst

Goedemorgen frummers, 
Even een bakje neerzetten en dan weer snel door, we krijgen logés, dus drukke dag voor de boeg. 

Zag ik een uur geleden nog een rode gloed aan de einder.... nu ziet het er al weer grauw en grijs uit, even de weersverwachting bekeken: 
regen... ach, morgen komt de zon weer, vast wel ;) 

image.png.efd7238c8593032ed48e09aedd8e76c4.png

Geplaatst

Een hele goede morgen allemaal,

inderdaad weer grijs buiten.
Straks wat boodschapjes, beetje huis poetsen en vanmiddag gezellig met vriend de nieuwe Telegraaf lezen.

Misschien nog een wandeling.
enfin, zo komt de dag wel weer om

Geplaatst

Inmiddels alweer 2 maanden niet gedronken. Ben er eigenlijk niet mee bezig, maar dat komt ook omdat ik 's avonds weinig afspraken maak en dan vaak naar de sportschool en sauna ga.  Heerlijk vind ik dat. Heb ook helemaal geen zin in sociale dingen s avonds. Lekker saai.

Geplaatst
22 uur geleden zei Bob:

Op reis met de Hurtigruten bootreis langs de kust van Noorwegen.

Lijkt me prachtig, Bob. Zo'n reis past niet echt binnen mijn budget maar afgezien daarvan zou ik opzien tegen de gezelligheid. Steeds met andere mensen aan tafel zitten enzo. Hopelijk doen ze in ieder geval niet aan Karaoke. Maar de prachtige natuur langs te zien komen lijkt me geweldig en zo her en der een kustplaatsje bezoeken...

Als je soms zin hebt om er iets meer over te schrijven vind ik dat helemaal niet erg.

Geplaatst

Goedemorgen allemaal,

Ik heb hier relmatig geschreven over mijn ernstig verslaafde buurman die in een compleet verwaarloosd huis woont.
Ruim twee weken geleden is hij via politie > huisarts > ambulance opgenomen in het ziekenhuis.
Voor de zoveelste keer.

Zijn maatschappelijk werker heeft de ergste puinhoop in zijn huis opgeruimd.
Als buren doen wij dat niet meer, heet geen enkele zin.

Die maatschappelijk werker heeft met het ZH overlegd, dat hij voorlopig niet terug kan naar zijn eigen woning.
Er moet van alles en nog wat gereld worden:
Vaste WMO huishoudelijke hulp, rollator, scootmobiel, maaltijdvoorziening, et cetera.
Dat zit al minstens een jaar in de molen.
Gaat nog steeds een aantal weken duren.

Mijn buurman is zorgweigeraar, erg lastig.
Van de zorg- en hulpverlening verwacht ik dat zij daar door heen kunnen prikken.
Tot nu toe reageren zij met: eigen keus, zelfbeschikkingsrecht, et cetera
Voor mij zitten daar grenzen aan.

Hij kan nauwelijks meer op zijn benen staan vanwege spierdystrofie.
Kan zelf nauwelijks iets schoonmaken.
En zeker geen boodschappen doen.

Hoe denken jullie hierover.

Geplaatst

Hij weigert hulp, dat heeft hij laten zien. Dat is prima, eigen keus. Dan vind ik dat niemand meer moet ingrijpen. Ook GEEN wijn halen voor hem. Laat hem lekker gaar koken in zijn eigen sop, dat wil hij. Prima. Hij heeft niets laten zien dat hij welwillend is.

Zo iemand kreeg van mij geen hulp meer. Buiten dat is zorg ontzettend duur geworden en kan het beter gegeven worden aan iemand die wel hulp wil.

Dit blijft doorslepen tot zijn einde, vroeg of laat!

Geplaatst (bewerkt)
Op 22-2-2025 om 10:37 zei Yana:

Lijkt me prachtig, Bob. Zo'n reis past niet echt binnen mijn budget maar afgezien daarvan zou ik opzien tegen de gezelligheid. Steeds met andere mensen aan tafel zitten enzo. Hopelijk doen ze in ieder geval niet aan Karaoke. Maar de prachtige natuur langs te zien komen lijkt me geweldig en zo her en der een kustplaatsje bezoeken...

Als je soms zin hebt om er iets meer over te schrijven vind ik dat helemaal niet erg.

20250221-153010.jpg

De Hurtigruten reis wilde ik altijd al eens maken, dus daar heb ik voor gespaard. Hurtigruten betekent zoiets als express(post)route. Ik doe het samen met een vriend. We reizen met een Belgisch/Nederlandse groep. Van Bergen naar het uiterste noorden en weer terug in 12 dagen. Gezelligheid naar keus - nee, geen karaoke. We gaan soms maar niet altijd met de excursies mee, meestal zonder de gezamenlijke wandelingen, want we zijn beiden minder goed ter been.

Inmiddels de poolcirkel gepasseerd. Korte stop in Bodø nu. Morgen in Tromsø. Een prachtig kustlandschap waar we langsvaren.

bewerkt door Bob
Geplaatst
3 uur geleden zei Roberto:

Mijn buurman is zorgweigeraar, erg lastig.
Van de zorg- en hulpverlening verwacht ik dat zij daar door heen kunnen prikken.
Tot nu toe reageren zij met: eigen keus, zelfbeschikkingsrecht, et cetera
Voor mij zitten daar grenzen aan.

Hij kan nauwelijks meer op zijn benen staan vanwege spierdystrofie.
Kan zelf nauwelijks iets schoonmaken.
En zeker geen boodschappen doen.

Het lijkt mij dat in dit geval het opdringen van enige basiszorg toch wel op zijn plaats is. Maar als hij elke vorm van thuiszorg blijft weigeren wordt het de keus uit opnemen in een verzorgingstehuis of aan zijn lot overlaten. Moeilijk.

Geplaatst (bewerkt)

@Roberto, je schrijft hier regelmatig over je buurman, die alle zorg weigert.

Lieve Roberto: zorg eerst eens voor jezelf.

Je zit zelf nog middenin de ellende.

Laat het gaan, het is zijn probleem en niet die van jou.

Klinkt misschien hard, maar hij wil blijkbaar niet geholpen worden.

bewerkt door Spirit
Taalfout
Geplaatst

Ik ga me al beter voelen.Zelfs m'n koffie smaakt weer goed.

Gisterenavond flinke buikpijn gehad, de boosdoener was de banaan.Heb hem tegen heug en meug opgegeten onder het motto:dit moet gezond zijn.

Straks boodschappen doen en daarna moet de hond zich weer uit kunnen leven.

Het voelt al een stuk beter zonder die vieze thee.

Ben als het ware aan het detoxen, wat helemaal geen kwaad kan.

Vanavond worteltjes met aardappelpuree en vis.

Geplaatst (bewerkt)

Voor de rest spelen er wederom weer dingen, die ik niet openbaar kan zetten.

Mocht iemand mijn verhaal aan willen horen?

Stuur me een PB.

ik kan namelijk wel janken.

bewerkt door Spirit
Geplaatst
5 uur geleden zei Roberto:

Je kunt wel denken net als  @karin123 dat "het zijn eigen keus is en je hem lekker in zijn eigen sop moet laten gaar koken", maar dat is natuurlijk helemaal niet lekker, ook niet voor jou @Roberto.

Lijkt me heel moeilijk, je weet dat helpen niet helpt maar om naast hem te wonen terwijl je weet dat hij op de bank ligt dood te gaan van de honger, dan is het toch ook eigenlijk onmogelijk om je daar niets van aan te trekken.

Het gaat niet alleen om hem, ook om wat het met jou (en de andere buren) doet. Ik zou niet goed weten wat ik zou doen in zo'n situatie, ik denk dat ik toch hulp zou geven of zoeken ook al wil hij dat niet. 

Super moeilijk voor je, fijn dat hij nu in ieder geval even onder de pannen is. 

Geplaatst

@Yana zegt zelf niet weten wat te doen. Of toch hulp geven of zoeken, ook al wil hij dat NIET. Dan is er in mijn denken maar 1 oplossing. Je kunt niet blijven trekken aan een dood paard.

Buiten dat denk ik dat @Roberto al genoeg aan zichzelf heeft en zijn tientallen hulpverleners.

Je kunt niet alles met de mantel der liefde bedekken. Soms moet er daadkracht getoond worden. Nederland is dat woord vergeten.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...