Spring naar bijdragen

Donderdag 28 december 2023


Beatrix

Aanbevolen berichten

M'n moeder (nu 93) ziet slecht en hoort nog slechter. Lopen gaat haar slecht af, ze schuifelt hooguit achter haar rollatortje wat door haar appartementje. Over het lezen van de krant doet ze, stukje bij beetje, de hele dag, tv programma's 'bespreekt' ze soms met me, maar ze blijkt er, met haar geringe gehoor en zicht, een heel eigen verhaal van te maken, maar toch is ze, qua actualiteiten, nog behoorlijk bij.
Politiek en sport hebben haar nooit ene mallemoer geïnteresseerd, maar met m'n (sportgekke) broer kijkt ze nu vaak naar sportprogramma's en politiek volgt ze nu ook op haar manier door dat minutieuze krantlezen. Dus ze breidt op haar manier op haar ouwe dag nog behoorlijk haar kennis uit, ze zit niet doelloos uit het raam te staren.
Zij zegt me bijna elke week wel een keer: 'de jaren vliegen voorbij maar de dagen lijken te kruipen'..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kohtje:

Zij zegt me bijna elke week wel een keer: 'de jaren vliegen voorbij maar de dagen lijken te kruipen'..

@Kohtje, dit vind ik een heel mooie uitspraak, voor mij hetzelfde.

Voor de reactie van @Adri03, idem dito.

Als ik 's morgens wakker word denk ik: hoe kom ik deze dag door?
Terwijl ik genoeg te doen heb en ook doe.
Als ik nadenk over iets wat ik vorige week gedaan heb, blijkt dat al maanden geleden gebeurd te zijn.

Samenvattend: ik heb geen enkel gevoel voor tijd, voor mij is het altijd 'nu'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei bolletje:

Nou het schijnt wel zo te zijn. Net zo als dat men beweerd dat alles tegelijk gebeurd, verleden heden en toekomst. Het zit allemaal vreemd in elkaar. Net als een Déjá vu.

Ja, ik vind dat een hele interessante gedachte, ik heb daar wel vaker over gelezen. Tijd is een vreemd iets. Heerlijk om over na te denken, ik hou daarvan. 

@Spirit hoe verklaar je dat dan? 

@ikkanhet :rose:

@Jannigje ik zag dat je hier weer terug bent. Hoe gaat het met je? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn veel theorieën Adri. Welke de juiste is weten ze nog niet maar b.v. tijd bestaat alleen omdat wij, de mens, de tijd hebben uitgevonden.

Goeie morgen trouwens.

Een Déjá vu kan,, als je daar in geloofd, ook te maken hebben met een vroeger leven. Ik heb al veel docu's gezien.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Adri03:

Helaas voor de magische denkers, maar een déjà vu is toch echt gewoon een kortsluitinkje in de hersens:

https://www.hersenstichting.nl/artikelen/deja-vu-tussen-onze-oren/

Dat is toch ook niet een erg overtuigend artikeltje. Ik hou het er maar op dat ik het niet weet, zoals ik zoveel dingen niet weet. Hoe werkt tijd? Wat ben ik? Is er iets voor of na dit leven? Heeft mijn leven zin? Geen idee.

Ik verbaas me er vaak over, we worden geboren en gaan dood en in die paar dagen daar tussenin maken we ons druk over de gekste dingen, alsof het iets uitmaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We weten lang niet alles over hoe ons lichaam, onze hersenen en hoe tijd werkt. En dat is ook wel weer fascinerend.

Er komen steeds weer theorieën bij, sommigen blijken niet te kloppen. Anderen zijn weer niet te bewijzen. 

De wetenschap heeft ook zijn beperkingen.

Leuk, zo'n mijmering aan het einde van ons kalenderjaar. Zo'n jaartelling is ook maar door iemand bedacht ooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lonster1:

We weten lang niet alles over hoe ons lichaam, onze hersenen en hoe tijd werkt. En dat is ook wel weer fascinerend.

Er komen steeds weer theorieën bij, sommigen blijken niet te kloppen. Anderen zijn weer niet te bewijzen. 

De wetenschap heeft ook zijn beperkingen.

Leuk, zo'n mijmering aan het einde van ons kalenderjaar. Zo'n jaartelling is ook maar door iemand bedacht ooit.

 

Ja, vooral leuk. De wetenschap die we nu hebben is ook maar een optelsom van wetenswaardigheden uit het verleden. De toekomst kan of die wetenschap verfijnen of totaal op z'n kop zetten. De wetenschappelijke zekerheid van nu is nog geen garantie voor de toekomst, dat is wel zo goed als zeker.. :)
(oftewel: niets is zeker en zelfs dat niet.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, je hoeft mij niet te overtuigen hoor @Adri03 geen haar op m'n hoofd die denkt dat een déjà vu een bewijs is voor een vorig leven
en verder ben ik heel content met niet te weten hoe het zit.

Ik heb natuurlijk toch het artikel gelezen maar dat is ook allemaal maar gokken en bewijst totaal niks toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Ik heb natuurlijk toch het artikel gelezen maar dat is ook allemaal maar gokken en bewijst totaal niks toch?

Dat is natuurlijk een misvatting. In de (in dit geval neuro-) wetenschap wordt nu juist NIET gegokt. Zo'n opmerking komt meestal uit de hoek van de magisch-denkers die uit volstrekte onbekendheid met de wetenschappelijke werkwijze roepen dat 'wetenschap ook maar een mening is'. Daarmee kun je mij dus ontzettend kwaad maken ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh jee,  Ik ben helemaal voor wetenschap hoor @Adri03 maar dit artikel staat vol opmerkingen als: 
'what might be causing it'
'This is probably because'
'it’s not completely proven'
'due to lack of data from studies'

Daar doelde ik op. Maar sorry dat ik het woord 'gokken' gebruikte, ik wist niet dat het zo gevoelig lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is typerend voor wetenschap, hè: dat je een hypothese toetst, daarbij de onbewezen aspecten benoemt en verder zoekt naar onderbouwing. Maar ondanks het ontbreken van een volledige doorgronding van het déjà vu-verschijnsel is er steeds meer met zekerheid en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te verklaren:

https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/doe-jij-aan-deja-vu-neurowetenschappers-snappen-steeds-beter-hoe-dat-werkt~a8b25a40/

bewerkt door Adri03
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...