Spring naar bijdragen

Hallo allemaal!


JamesM

Aanbevolen berichten

Ik ben James, en ik ben verslaafd aan alcohol. Nooit gedacht dat ik dat over mezelf zou zeggen, want ik was in mijn gedachten altijd een stevige gelegenheidsdrinker. Samen met mijn vrouw 1,5 fles witte wijn (of soms 2) per persoon wegtikken en dat de laatste maanden/jaren vrijwel elke dag van de week. Achteraf gezien heb ik haar wellicht wel teveel meegenomen in mijn eigen drankzucht, maar het was wel mooi makkelijk. Nooit nadenken of en wanneer er gedronken zou kunnen worden. Wel vaak spijt de volgende dag, zeker als ik weer eens ruzie met haar had gemaakt. Sinds mijn vrouw ongeveer twee maanden geleden is geopereerd drinkt zij eigenlijk niet meer. En kom ik er achter dat ik toch veel meer met drank bezig ben dan ik zelf dacht. Wanneer kan ik weer drinken? Is het al vijf uur? Is het al donderdag, wanneer het weekend begint en ik 'legaal' meer wijn kan drinken? Stiekem flessen leegdrinken en wegzetten, zodat het lijkt dat ik er maar 1 op heb. Of drinken wanneer zij de kids naar bed brengt of in bad ligt (dan kunnen er makkelijk drie glazen in). Elk moment is een glas wijn waard en het is niet de situatie die de wijn bepaalt, maar de wijn bepaalt de situatie. Sinds mijn vrouw gestopt is spreekt ze mij regelmatig aan op mijn drankgebruik. En word ik me er pijnlijk bewust van. Zoals nu, mijn vrouw ligt net ziek op bed. Mijn eerste gedachte is 'dan kan ik ongestoord die fles openmaken en leegdrinken'.

De wakeup call was afgelopen zondag. Sinds een week 'kon' ik weer drinken, samen met mijn vrouw twee glaasjes en toen zij naar bed ging nog zo'n anderhalve fles. Begin van de nacht kwam onze dochter naar beneden, want die was ziek en had flink gespuugd. Mijn eerste reactie was 'ik kan niet eens meer ongestoord een fles wijn drinken want dan krijg ik dit weer'. Ik ben daar zo van geschrokken, en ik realiseerde me dat ik toch meer afhankelijk ben van de drank dan ik wilde toegeven. Sindsdien (vijfde dag nu) drink ik niet meer en ik zie in dat stoppen met alcohol de enige weg is voor mij. Zeker omdat ik geen maat kan houden, en ik weet dat het stemmetje in mijn hoofd mij altijd zal proberen over te halen. Met stoppen heb ik geen moeite, ik zie wel op tegen het stemmetje en de onzekerheid wat ervoor in de plaats komt. Aan wilskracht geen gebrek, maar ik denk ook dat dat voor iedereen geldt de eerste dagen nadat je 'gestopt' bent. Ik herken dat van stoppen met roken. 

Zelf heb ik me nooit als alcoholist beschouwd, ook niet als verslaafd. Dat waren mensen die werkloos met een fles wodka morgens op de bank begonnen. Kennen jullie dat? Ook omdat ik merk dat het stoppen me vrij gemakkelijk afgaat, zonder echte afkickverschijnselen, zegt het stemmetje in mij 'zie je wel, zo erg is dat niet. Je kunt over een tijdje best wel weer een glaasje proberen'. Nu herken ik dat van het stoppen met roken dus ik ben alert. Wel heb ik de term 'functioneel alcoholist' gelezen en daar herken ik me wel in. Goede baan bij een grote overheidsinstantie, leuk gezin met drie fantastische kinderen en een vrouw, en verder niets te klagen. Wel veel life events meegemaakt de afgelopen jaren herstellende van een burn-out en ik heb zo het vermoeden dat 'gelegenheids/gezelligheidsdrinken' daar is overgegaan in verslaving en geen controle meer hebben over het drankgebruik.

Ik volg sinds deze week ook de online behandeling via Brijder. Mijn verhaal wil ik op deze manier delen om het ook tastbaar te maken en waar mogelijk met mensen te praten die mijn situatie herkennen. Steun zoeken en vooral na verloop van tijd, wanneer de wakeup call naar de achtergrond verdwijnt en het stemmetje naar de voorgrond. Maar ik wil stoppen en heb er voor nu alle vertrouwen in dat het me gaat lukken. Met veel interesse lees ik jullie verhalen, die inspireren me nog meer. Succes allemaal en bedankt voor jullie luisterend oor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel! Zit nu aan de verse kruidenthee en heb voor de eerste vrijdag in een aantal jaar mijn dochters nuchter naar bed gebracht. Wat een rijkdom ineens… @brazer hoe heb jij het aangepakt, en hoe is het stoppen je vergaan? @Mariann nog niet gedeeld met mijn vrouw. Zij drinkt nu hooguit een of twee glaasjes op een zaterdag en ik wil de eerste tijd zelf volharden. Zodat het geen loze woorden blijken te zijn zoals in het verleden. Het 12 weekse programma is helemaal online onder begeleiding van een behandelaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom James
ook hier veel herkenning
 en ik heb hier die online training gedaan
samen met dit forum bleek het voor mij
een keerpunt. 
Wat ik me wel bedacht; wat is de reden dat je je vrouw hier buiten laat?
Ik zelf zou me buitengesloten voelen, en ook niet serieus genomen voelen.
Bovendien als je straks jouw stemmetjes gaat horen, ontneem je haar de kans
je hierin te steunen. delen is helen! En zo te lezen kan ze je nu al tot steun zijn
als ze zou willen kiezen solidair met je te zijn en niet meer te drinken. Dan kan
alles het huis uit, en dat verhoogt de drempel straks. Als je eerst de deur uit moet,
heb je tijd om je verstand te gebruiken en een lekkere pot thee te zetten of wat te eten.
Niet drinken is niet stoppen alleen; juist het gestopt blijven vergt planning en nieuwe gewoontes kiezen.
De feestdagen komen er weer aan, hopelijk sluit je je dan aan bij ons arresleepact om die reis
virtueel samen met ons te maken. Wees creatief met kansen die er nu al zijn James (anders heeft straks de butler het gedaan;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen James,

Heel erg herkenbaar. Je hebt de knop in je hoofd omgezet, zo klinkt het. Zo ging het bij mij ook. 10 maanden geleden exact hetzelfde gevoel als jij gehad en sindsdien niet meer gedronken. Met name het besef dat 'met mate' niet voor mij is weggelegd gaf rust en duidelijkheid. Het was de beste beslissing die ik in lange tijd heb gemaakt. Hou vol, kijk elke dag naar al die voordelen die het niet drinken brengt. Voordat je het weet ben je er niet elke dag om 17.00 meer mee bezig en na verloop van tijd gaan er dagen voorbij dat je helemaal niet meer denkt aan alcohol en kun je glimlachend niet meer voorstellen dat je jezelf ooit dagelijks hebt vergiftigd.

En natuurlijk komen er momenten dat je met weemoed terugdenkt aan dat moment dat je het eerste glas aan het einde van de dag inschonk, wetende dat je nog voldoende voorraad wijn in huis hebt. Maar dat moment gaat snel voorbij en nu kan ik serieus met verbazing terugkijken op die tijd. Ook hielp het mij om met mijn vrouw hierover te praten. Soms was dat pijnlijk, maar vaak maakte het mij, en mijn vrouw, ook trots dat ik die knoop heb doorgehakt. Jij verdient het, jouw vrouw en kinderen verdienen het net zo hard.

Zonder alcohol wordt je leven met de dag beter James. Zo werkt het voor mij, ik ben ervan overtuigd dat het voor jou ook werkt. 

Succes! Groet Maarten

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei JamesM:

Ik ben James, en ik ben verslaafd aan alcohol. Nooit gedacht dat ik dat over mezelf zou zeggen, want ik was in mijn gedachten altijd een stevige gelegenheidsdrinker. Samen met mijn vrouw 1,5 fles witte wijn (of soms 2) per persoon wegtikken en dat de laatste maanden/jaren vrijwel elke dag van de week. Achteraf gezien heb ik haar wellicht wel teveel meegenomen in mijn eigen drankzucht, maar het was wel mooi makkelijk. Nooit nadenken of en wanneer er gedronken zou kunnen worden. Wel vaak spijt de volgende dag, zeker als ik weer eens ruzie met haar had gemaakt........

@JamesM

Ja, ook hier heel herkenbaar jouw verhaal. Ook ik ben/was een functionerend alcoholist. Ook toen mijn kinderen klein waren dronk ik. Totdat ze een jaar of 10 waren begon ik pas met drinken na hun bedtijd. Om 20:00 uur alles in bed en mamma snelde zich naar het journaal en eerste glaasje. “Het journaal” was altijd mijn excuus waarom ik niet wilde dat ze lamenteerden, maar oh boy hoe confronterend jouw woorden hierboven! Uit bed komen was uit den boze! “Als je niet kunt slapen mag je altijd gaan lezen, maar NIET naar beneden komen". Dit roept nu gene en schuldgevoel op.

Het duurde bij mij veel langer voordat het tot me doordrong dat ik mijn drankgebruik moest veranderen. Juist omdat het drinken geen direct merkbare gevolgen had voor mijn omgeving heeft ertoe geleid dat ik decennia lang overmatig heb gedronken. Dat ik mijn gezondheid ondermijnde drong niet tot me door, ik kon immers gewoon alle dingen doen die ik graag deed en een “normaal” leven leiden.  Sporten, lange afstand wandelingen, fietstochten met de kinderen, in het weekend langs de sportvelden van de kinderen staan en met graagte nadien samen met de andere ouders de overwinning of teleurstelling verwerken in het clubhuis.

Jij bent een stukje jonger dan ik: tel uit je winst wat er te behalen valt uit een leven zonder alcohol.

Heel veel succes op deze reis!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei lady jane:

Wat ik me wel bedacht; wat is de reden dat je je vrouw hier buiten laat?
Ik zelf zou me buitengesloten voelen, en ook niet serieus genomen voelen.

Hi, daarin heb je natuurlijk gelijk… ik denk dat het dan toch zo definitief en uitgesproken voelt… helemaal met de billen bloot. Maar dat is nodig ook. Ik ga het er dit weekend met haar over hebben. Dank je wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei lady jane:
De feestdagen komen er weer aan, hopelijk sluit je je dan aan bij ons arresleepact om die reis
virtueel samen met ons te maken. Wees creatief met kansen die er nu al zijn James (anders heeft straks de butler het gedaan;))

Dat doe ik graag! Hoe sluit ik me bij het arresleepact aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Wijntjeofmeer:

 

Ja dat is dus precies ook mijn gevoel. Is het wel zo erg? Ik sport wekelijks meerdere keren, eet gezond, etc. En ik merk vooralsnog weinig echte afkick verschijnselen gek genoeg. Wel wat prikkelbaar en somber op korte momenten, en het houdt me al wel de hele week bezig. Dus geen twijfels over de ernst en niet meer drinken. Maar ik merk dat het alcohol monster zoals Jan van Heemskerk dat continu benoemt over mijn schouder meeloert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei billy1981:

Welkom James!

En ja ook voor mij heel herkenbaar (hoe kan het ook anders hier :-))

Mijn 'uiteindelijke' stoppen begon ook met behulp van Brijder. Mag ik uit interesse vragen welk traject je volgt?

Succes! :rose:

Het is een twaalf weeks online programma. Waarbij het nog wel even de vraag was of ik mocht deelnemen gezien de hoeveelheden dagelijkse alcohol. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Maarten82:

Goedemorgen James,

Heel erg herkenbaar. Je hebt de knop in je hoofd omgezet, zo klinkt het. Zo ging het bij mij ook. 10 maanden geleden exact hetzelfde gevoel als jij gehad en sindsdien niet meer gedronken. Met name het besef dat 'met mate' niet voor mij is weggelegd gaf rust en duidelijkheid. Het was de beste beslissing die ik in lange tijd heb gemaakt. Hou vol, kijk elke dag naar al die voordelen die het niet drinken brengt. Voordat je het weet ben je er niet elke dag om 17.00 meer mee bezig en na verloop van tijd gaan er dagen voorbij dat je helemaal niet meer denkt aan alcohol en kun je glimlachend niet meer voorstellen dat je jezelf ooit dagelijks hebt vergiftigd.

En natuurlijk komen er momenten dat je met weemoed terugdenkt aan dat moment dat je het eerste glas aan het einde van de dag inschonk, wetende dat je nog voldoende voorraad wijn in huis hebt. Maar dat moment gaat snel voorbij en nu kan ik serieus met verbazing terugkijken op die tijd. Ook hielp het mij om met mijn vrouw hierover te praten. Soms was dat pijnlijk, maar vaak maakte het mij, en mijn vrouw, ook trots dat ik die knoop heb doorgehakt. Jij verdient het, jouw vrouw en kinderen verdienen het net zo hard.

Zonder alcohol wordt je leven met de dag beter James. Zo werkt het voor mij, ik ben ervan overtuigd dat het voor jou ook werkt. 

Succes! Groet Maarten

 

Dank je wel!! Heel fijn om te lezen dat er mensen zich in mijn verhaal herkennen. Dat geeft houvast en steun. En je hebt gelijk, zo voelt het ook: mijn gezin en ik verdienen beter. Veel beter. Vandaag of morgen met mijn vrouw over hebben, ook hoe we samen de avonden weer op een gezellige en fijne manier kunnen invullen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond al het eerste feestje van mijn schoonzusje. Natuurlijk iedereen aan de wijn en alhoewel ik me geen zorgen maak over dat ik ga drinken (dat komt volgens mij in een latere fase) voel ik wel de nodige onrust in mijn buik. Dit was namelijk het feestje waar ik naar uitkeek om weer even legitiem te kunnen drinken. Ben benieuwd hoe het vanavond voelt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei JamesM:

Dat doe ik graag! Hoe sluit ik me bij het arresleepact aan?

dat zal hoogstwaarschijnlijk op de dagdraad worden opgestart, zo net dan mag jij dat zelf doen;)
als je bij de ditjes en datjes een jaar terug terug scrollt dan zie je er een mooi voorbeeld van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei JamesM:

Vanavond al het eerste feestje van mijn schoonzusje. Natuurlijk iedereen aan de wijn en alhoewel ik me geen zorgen maak over dat ik ga drinken (dat komt volgens mij in een latere fase) voel ik wel de nodige onrust in mijn buik. Dit was namelijk het feestje waar ik naar uitkeek om weer even legitiem te kunnen drinken. Ben benieuwd hoe het vanavond voelt. 

Feestje gehad. Eerste uur zeer ongemakkelijk en onrustig gevoel inclusief hartkloppingen en wat zweten. Normaal gesproken had ik dan al drie of meer wijn op. De eerste vraag direct toen ik binnenkwam was ‘wijntje dan maar?’. Euh, nee, doe maar frisje. Ik wist zeker dat ik na een uur naar huis zou gaan want zonder drank is er toch niets aan. En eigenlijk naarmate de avond vorderde en iedereen meer aangeschoten raakte, werd het makkelijker om geen wijn te drinken. En dus tot half twaalf gebleven en leuk en inspirerend gesprek gevoerd met iemand die ook niet (veel) dronk. Wel betrapte ik mezelf erop om onbewust naar een (leeg) glas wijn te grijpen wat op tafel stond. 
Vannacht veel over drank/drinken gedroomd en werd met hoofdpijn wakker. Maar verder wel fris, zonder kater en dat wist ik natuurlijk al, een veel fijnere manier om de dag te beginnen. Ook voor mijn kids en vrouw. 

Overigens nog niet met mijn vrouw kunnen spreken omdat zij ziek was, dat komt vanavond. 

Goed begin dus. Iedereen een mooie zondag nog!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist mijn vrouw verteld over mijn alcoholprobleem en de online behandeling. Ze reageerde supergoed, is heel blij want maakte zich de laatste tijd wel zorgen. Ze gaf aan dat ze het heel dapper vond dat ik de stap heb genomen om te stoppen met alcohol en het met haar te bespreken. Heb alles verteld, ook de stiekeme dingen. Wat een opluchting zeg!! Geeft veel hoop, geruststelling en moed voor de komende periode. En dat op de zevende dag alcoholvrij. Maak er nog een mooie avond van!! Enorm bedankt voor je advies @lady jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...