Spring naar bijdragen

Hallo allemaal!


JamesM

Aanbevolen berichten

Een week geleden gestopt! De eerste mijlpaal. En ik moet zeggen dat het me relatief makkelijk afgaat -maar dat is misschien de flow waar je in zit als je net bent gestopt. Wel ben ik echt enorm moe, slaap ik minder goed en heb ik best last van hoofdpijn. De eerste dagen ook wel last gehad van buien van somberheid. Blijkbaar toch afkickverschijnselen. Verbazingwekkend vind ik wel hoe snel het positieve effect merkbaar is, ik sta fris op, ben merkbaar beter gehumeurd (volgens vrouw en kinderen) en het is zo'n bevrijding om niet elke minuut van de dag met drank bezig te zijn in mijn hoofd. En dat laatste klopt niet helemaal, want het stoppen met alcohol en het besef dat ik verslaafd ben heeft me de afgelopen week dag en nacht beziggehouden. En daar is door (het herstel van) mijn burn-out alle ruimte voor gelukkig, het voelt ook als het juiste moment om dit aan te gaan, een cadeautje bijna. 

Afgelopen week heb ik veel gelezen op dit forum, veel inspiratie opgedaan. Daar wil ik iedereen heel erg voor bedanken! het is heel helpend om te merken dat iedereen hier eigenlijk in min of meer hetzelfde schuitje zit. Dezelfde vragen heeft en tegen dezelfde issues aanloopt. Daarnaast ben ik begonnen aan het boek van Allen Carr (zit eraan te denken om een bekerplant aan te schaffen voor in de woonkamer) en heb ik de podcastseries van Koos van Plateringen en Jan Heemskerk/Jacqueline van Lieshout geluisterd. Verfrissend en beangstigend tegelijk om te horen hoeveel gewone mensen in de alcoholval zijn gestapt en hoe zij daar nu mee om gaan.

Aankomend weekend komen twee vrienden van ons langs, die -gezien het enthousiasme waarmee ze de afspraak op korte termijn willen maken, waarschijnlijk komen vertellen dat ze gaan trouwen vermoeden wij- en waar dus wel wat drank/bubbels op tafel komen. En sinds ik gisteren open kaart heb gespeeld met mijn vrouw kijk ik er eigenlijk naar uit om ook dit moment 'aan te gaan'.

En gisteren realiseerde ik me wat grappigs. Tegen mijn vrouw zei ik dat ik me afvraag 'wat ik nu allemaal moet drinken'. In mijn hoofd moet ik al die 10-15 drankjes op een avond compenseren. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Voordat ik zoveel dronk, dronk ik hoogstens twee koppen thee op een avond. Naast de verse herfstthee die we al maakten nu dus op zoek naar lekkere andere verse thee. De 0.0 bier/wijn varianten laat ik voorlopig links liggen, want ik heb sterk het gevoel dat dit de verslaving op de achtergrond stiekem in stand houdt. 

Vol goede moed dus de tweede week in en op weg naar de eerste alcoholvrije maand! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig @JamesM

Ik had  ook die aarzeling om de vrouw volledig te informeren,

vooral vanuit een gevoel van schaamte, en bang weer te falen.. ik heb er ook een paar maanden mee gewacht.

Tja wat moet je dan drinken..., typisch iets wat je in het begin bezig houdt.

dat gaat over, en dan drink je als je dorst hebt.

Ik heb niets met frisdrank, dus koffie en thee is mij best.

Verstandig dat je die 0.0 links laat liggen.  De verslavingszorg is er ook niet zo voor.

die drankjes houden  maar het idee in stand dat er altijd en overal ' iets'  gedronken moet worden

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei brazer:

Goed bezig @JamesM

Ik had  ook die aarzeling om de vrouw volledig te informeren,

vooral vanuit een gevoel van schaamte, en bang weer te falen.. ik heb er ook een paar maanden mee gewacht.

Tja wat moet je dan drinken..., typisch iets wat je in het begin bezig houdt.

dat gaat over, en dan drink je als je dorst hebt.

Ik heb niets met frisdrank, dus koffie en thee is mij best.

Verstandig dat je die 0.0 links laat liggen.  De verslavingszorg is er ook niet zo voor.

die drankjes houden  maar het idee in stand dat er altijd en overal ' iets'  gedronken moet worden

 

 

Ha @brazer

ik denk als je het breder trekt voor iedereen wel herkenbaar om het gesprek hierover aan te gaan met iemand die dicht bij je staat. En de grap met de vraag wat moet ik nu drinken is dat er natuurlijk helemaal niets vervangen hoeft te worden. Terug naar ‘normaal’ schakelen ipv hetzelfde gedrag vertonen maar dan nu met alcoholvrije drankjes. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is dus iets wat iedereen zelf mag afwegen. Ikzelf ben met 0% afgekickt.
De eerste avonden dronk ik er zomaar 4, dat werd al gauw minder en na de zomer
verdwenen ze uit beeld. Nu nog sporadisch thuis en half/half bij uit eten.  Ik sleepte
naar feestjes/vrienden/fam. overigens bijna altijd een pot lekkere kruidenthee mee.
Het is mij goed bevallen, want geen sapjes en limo liefhebber. Maar ik snap dat je,
als het je triggert, het beter niet kunt doen. Dus vooral geen drank in huis hebben als
je nog niet weet wat voor jou werkt. Dan zou het lijntje erg dun kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JamesM

Dat klinkt echt super goed allemaal! Je maakt écht grote stappen! Kan me voorstellen dat het zowel voor jou als jouw vrouw fijn was dat je jouw nieuwe besluit hebt gedeeld. Onbewust wordt het dan een reis die jullie samen maken. En samen tegen 1 vijand verbind!

Ook naar dat lege glas grijpen herken ik! Het overkwam mij de eerste dagen terwijl er helemaal geen glas stond! LOL

Stay strong and kicking!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag voor het eerst een sombere bui gehad, ben een tijd best neerslachtig geweest. Onderliggende issues speelden op en normaal gesproken zou ik dat bedekken met de mantel der liefde (lees: anderhalve fles wijn) waardoor ze als sneeuw voor de zon verdwenen. Het idee aan de borrels later op een dag kon mijn humeur al flink verbeteren. Nu werd ik me van dit mechanisme erg bewust en ook van het feit dat stoppen met alcohol ook betekent dat andere emoties niet meer bedekt worden dus dat je die vol moet aangaan. Was even lastig moment. 

Verder heb ik inderdaad een bekerplant gekocht, om me elke dag te herinneren aan die alcohol val. Dank Allen Carr. 

@Wijntjeofmeer het is inderdaad fijn dat mijn vrouw meedoet, dat sterkt enorm. En ik kom ook niet in de verleiding om toch dat ene glaasje te nemen. Maar ondanks dat het goed gaat laatste dagen veel dromen over drank en slecht slapen. En de goede maar vooral ook slechte momenten komen hard binnen. Dat is echt wennen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ontwennen is als olie verversen van een auto;
eerst komt de troep bovendrijven, eenmaal dat wegge/verwerkt
kan het overgeblevene aangevuld worden met schone brandstof.
Als we dat voor een auto laten doen, dan toch zeer zeker ook voor onszelf?
Goed dat ze dat ene glaasje niet neemt:rose:

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei lady jane:

Ontwennen is als olie verversen van een autu;
eerst komt de troep bovendrijven, eenmaal dat wegge/verwerkt
kan het overgeblevene aangevuld worden met schone brandstof.
Als we dat voor een auto laten doen, dan toch zeer zeker ook voor onszelf?
Goed dat ze dat ene glaasje niet neemt:rose:

Wow wat een mooie metafoor ❤️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En tweede week gestopt! En nog steeds heel blij dat ik niets gedronken heb. Wisselende gevoelens afgelopen week. Wat meer last van sombere buien, ook omdat ik onzekerheden en issues niet meer weg drink en ze dus gewoon blijken te bestaan. Moet ik nog mee leren dealen. Aan de andere kant ook heel blij en erg fijn om me gewoon fris te voelen, geen last van hoofdpijn, brakheid, overal pijntjes, continue onderhandeling met mezelf. En ik heb veel meer geduld met de kids! Dat is heel fijn om te merken, zij komen ook veel vaker naar mij toe voor kusjes en knuffels, wat een heerlijkheid. Alleen daarom al een goede reden om gestopt te blijven!

Het voelt ook goed om het met meerdere mensen te bespreken. Daardoor word het voor mij makkelijker om de drank te laten staan. Er is herkenning dat men eigenlijk veel te veel drinkt, maar er rust ook een maatschappelijk taboe op. Stoppen lijkt minder geaccepteerd. Ik voel me daarom soms een paria, alsof ik een drieweekse cursus tapijtvliegen in India ga volgen ofzo. 

Gisteren had ik het wel moeilijk met de vrienden die kwamen eten. Normaal gesproken vloeit de drank dan rijkelijk, nu minimaal. Ik aan het water en dat was zeer onwennig. Werd daar wel een beetje somber van. En op het laatste moment bedacht ik me dat ik het toch ook niet zo relaxed vond dat er wijn en kirsch in de kaasfondue werd gedaan. De fondue hebben we dus met liptonice 'gevoed' en dat smaakte op zich prima, wel beetje zoet. Dus als iemand een goede vervanger heeft voor wijn in de fondue, hoor ik het graag :)

Gestaag voorwaarts naar week drie. Maak er een mooie, alcoholvrije week van allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 24-11-2023 om 20:54 zei Vamos86:

Hoe gaat het nu @JamesM??

Wat aardig dat je er naar vraagt! Still going strong met inmiddels vier weken alcoholvrij op de teller!! Ik moet zeggen dat ik steeds minder ‘zucht’ heb. Af en toe als mijn vrouw een rood wijntje neemt op een waterkoude, typische herfstdag bijvoorbeeld. Maar dat levert geen interne strijd meer op. En tegelijkertijd blijf ik wel op mijn hoede. Want te gemakkelijk betekent ook een wellicht makkelijkere verleiding. Ik heb mijn alcoholverslaafde brein Henk genoemd, naar een ernstig alcoholverslaafd familielid wat al enkele jaren geleden is overleden. Dat houdt me scherp. 
Ik merk ook dat de hoofdpijn minder begint te worden. Moe ben ik nog wel steeds. Maar de voordelen van niet drinken worden steeds duidelijker. Fris opstaan, nooit meer een wattig hoofd, meer energie, en vooral de interne strijd met Henk die mis ik niet. Geen alcohol is geen alcohol, daar valt geen discussie over te voeren. De avonden ineens bewust meemaken, wat een vrije tijd komt daar beschikbaar! En wat betreft de emoties, die komen puur en soms hard binnen. Vooral de negatieve. Maar er is ook voldoende energie over om hiermee te dealen en te genieten van alle positieve dingen om mij heen. Misschien een van de belangrijkste voordelen: ik heb meer zelfvertrouwen, meer zelfrespect en ook meer zelfbewustzijn. Dat maakt dat ik veel stabieler in het leven sta. Op naar de kerst, ik zal binnenkort het arresleepact opzetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Inmiddels ruim een maand verder zonder alcohol. Het begint normaal te worden, en het ‘spannende’ van de eerste weken is er af. Ik merk dat het aan de ene kant steeds meer onderdeel is/wordt van mijn dagelijkse leven, ik denk er steeds minder aan. Aan de andere kant voelt het ook saai. En als ik een nadeel van niet drinken moet noemen dan is het dat alles ongefilterd binnenkomt, ook de negatieve zaken. Hoe prettig was het om deze met een roes even te parkeren!
Ik merk ook dat ik deze week best somber ben, soms tegen het depressieve aan. Komt ook doordat ik in mijn herstel van burn-out sinds vorige week weer aan het reintegreren ben. Dat kost energie maar levert ook de nodige extra onzekerheden op. Wat doe ik er eigenlijk toe? Wat vind ik leuk? Wat is mijn toegevoegde waarde? Blijft het leven nu altijd zo kleurloos? Wie ben ik eigenlijk echt?

Het ontdekken van mijn echte ik is heel mooi en ik ben ook dankbaar dat ik de mogelijkheden krijg om dat te onderzoeken maar levert op dit moment dus even veel somberheid op. Ik weet dat het een fase is (twee stapjes vooruit en een stap terug) en heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Lastig vind ik het wel want het liefste zou ik nu een fles wijn opentrekken. Als er een moment is voor een terugval dan is het nu, maar ik laat dat simpelweg niet toe. Zonde van de weg die ik ben ingeslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JamesMje bent goed bezig! Heb net even je verhaal teruggelezen. Na 11 maanden kan ik zeggen dat het met ups en downs gaat maar het leven zonder alcohol is zoveel beter! Meer genieten van alles en iedereen om je heen, meer energie, echt heerlijk. Ik heb ook zo m’n moeilijke momenten maar daar helpen de lieve mensen op dit forum me echt heel erg bij …. Je gaat dit redden! Op naar de 2 maanden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi JamesM,

Ook voor mij is je verhaal heel herkenbaar! Wat goed van je dat je gestopt bent. En ook nog alles eerlijk verteld hebt aan je vrouw! Dat is wat ik nog niet durf te vertellen aan mijn partner. 3 jaar nuchter geweest en vertrouwen weer bijna terug. Als ik nu vertel dat ik elke avond stiekem drink wanneer iedereen boven is oid.. ben ik bang dat de teleurstelling zo groot is en de gevolgen die er dan misschien zijn of gaan komen daar wil ik niet aan denken. Vandaag is de eerste dag dat ik niet meer wil en ga drinken.  Althans dat is mijn bedoeling. Dat stemmetje de baas blijven! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Koala84:

@JamesMje bent goed bezig! Heb net even je verhaal teruggelezen. Na 11 maanden kan ik zeggen dat het met ups en downs gaat maar het leven zonder alcohol is zoveel beter! Meer genieten van alles en iedereen om je heen, meer energie, echt heerlijk. Ik heb ook zo m’n moeilijke momenten maar daar helpen de lieve mensen op dit forum me echt heel erg bij …. Je gaat dit redden! Op naar de 2 maanden! 

Dank je wel @Koala84! Het forum ervaar ik ook als grote steun. Het is fijn jullie berichten en ervaringen te lezen. En 11 maanden, dat is dus bijna een jaar! Kijk je op tegen de feestdagen? Of kijk je juist uit naar de mijlpaal van een jaar alcoholvrij? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Sab:

Hi JamesM,

Ook voor mij is je verhaal heel herkenbaar! Wat goed van je dat je gestopt bent. En ook nog alles eerlijk verteld hebt aan je vrouw! Dat is wat ik nog niet durf te vertellen aan mijn partner. 3 jaar nuchter geweest en vertrouwen weer bijna terug. Als ik nu vertel dat ik elke avond stiekem drink wanneer iedereen boven is oid.. ben ik bang dat de teleurstelling zo groot is en de gevolgen die er dan misschien zijn of gaan komen daar wil ik niet aan denken. Vandaag is de eerste dag dat ik niet meer wil en ga drinken.  Althans dat is mijn bedoeling. Dat stemmetje de baas blijven! 

Hi @Sab, wat goed dat je weer een nieuwe poging hebt gedaan! Ik kan me heel goed voorstellen dat de angst voor de gevolgen als je partner er achter komt je bijna dwingt om te blijven drinken. Super moedig dat je intake bij verslavingszorg hebt gedaan! Je partner weet hier dan ook niet vanaf? Ik heb ervaren dat, hoe eng ook, het altijd beter is om het wél te vertellen. Zelf de regie houden, geen achterdeurtjes meer open houden en jezelf en je partner serieus nemen en niet voor de gek houden. Maar daar heb ik zelf ook wel even tegenaan gehikt. 
Jouw verhaal is voor mij ook een bevestiging van dat de enige weg stoppen met drinken is en inspireert mij ook weer. Ik hoop dat je de eerste dag goed doorkomt, zodat je morgen al weer dag twee alcoholvrij kunt beginnen! Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas is het morgen dag 1. Vandaag was geen fijne dag. Gekozen voor de makkelijke weg. Partner weet wel van verslavingszorg gelukkig. Nu nog eerlijk zijn dat het gewoon niet goed gaat met niet drinken. Dank je wel voor je berichtje! Doet me goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei JamesM:

Dank je wel @Koala84! Het forum ervaar ik ook als grote steun. Het is fijn jullie berichten en ervaringen te lezen. En 11 maanden, dat is dus bijna een jaar! Kijk je op tegen de feestdagen? Of kijk je juist uit naar de mijlpaal van een jaar alcoholvrij? 

Nee hoor kijk niet op tegen de feestdagen, was het jaar ervoor al puur geminderd en met 3 jonge kinderen en een man met eigen boerenbedrijf heb je tijdens kerst toch niet veel tijd om je eigen te bezatten :)…. Het zijn bij mij vooral de onverwachtse momenten, ineens voor een rode fles wijn in de supermarkt staan, of in de zomer als je langs een terrasje loopt…. Heel gek eigenlijk maar het is net als het gemis van mijn ouders die overleden zijn, dat overvalt me ook op onverwachte momenten…. Kijk ook niet zozeer uit naar een jaar, de tijd vliegt evengoed voorbij! Hoewel ik daar natuurlijk wel heel trots op ben. Misschien geniet ik gewoon meer per dag en van alles en iedereen om me heen, het fris wakker worden en het altijd scherp zijn alles beleven. Fijn weekend!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt als een mooi vooruitzicht @Koala84! Gelukkig bij mij tot nu toe weinig onverwachtse momenten, die keren dat ik zin heb in drank kan ik het goed plaatsen. In een van de draadjes onder wie is wie las ik een mooie zin van @EttyVoor mij is het helder: zou het me om één glas wijn gaandan was het ook niet zo erg om het te moeten missen. Dat idee van: hoe moet dat nu, dat gaat om meer wijn. Minimaal een fles ongeveer. Dan doen die prachtige uitzichten er niet meer toe. 

Die gedachte helpt mij ook enorm, want zo voelt het ook precies bij mij. Dank daarvoor!

We zitten nu met het gezin aan de zondag ‘borrel’. Wel heel typisch trouwens dat we dit de borrel noemen. Het gaat om de houten plank met allerlei kaasjes, nootjes en chipjes. Ik heb daar om te proberen een glas alcoholvrije rode wijn bij. Ik vind het eigenlijk niet te drinken en ik merk dat ik onbewust, nu ik weer een wijnglas in de hand heb, ook weer in mijn oude tempo ga drinken. Opmerkelijke constatering en ik vraag me af wat ik zo gezellig vind aan dat glas rood bij de borrelhapjes. Mooi leermoment. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diezelfde ervaring heb ik ook met alcoholvrije wijn. Drink dat dus ook niet meer. Ook omdat ik er wat licht van in het hoofd werd. Alcoholvrij bier daarentegen kan ik echt van genieten en drink ik er max. twee van. Dan is het echt wel klaar. Denk omdat ik geen bierdrinker was en er daardoor ook een andere associatie mee heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...