Spring naar bijdragen

Hallo allemaal!


JamesM

Aanbevolen berichten

Ik heb een lijstje gemaakt met de alcoholvrije biertjes die ik erg lekker vind (uiteraard alle 0.0):

  • Brand IPA
  • Brand Weizen
  • Grosch Zomertijd
  • Corona Cero
  • Desparados Virgin
  • Hertog Jan 
  • Heineken van de tap
  • Affligem witbier
  • Leffe Blond
  • La Trappe Nillis (voornamelijk in winter)
  • Leffe Donker (voornamelijk in winter)
  • Texels Skuumkoppe (voornamelijk in winter)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat de eerste alcoholvrije vakantie je zo goed is bevallen. Waar je eerst vaak denkt dat alles na het stoppen enorm moeilijk zal worden blijkt het vaak juist een opluchting. Zoals je al schrijft: je bent niet langer zo obsessief bezig met drank, waardoor je ineens tot de ontdekking komt dat er zoveel méér te genieten valt in het leven.

Ik heb ook even met de wenkbrauwen gefronst toen je meteen ook met een lijst van alcoholvrije bieren kwam. Uitkijken dat de obsessie niet via een omweg weer terugkomt. Maar ik drink ook graag alcoholvrije bieren, domweg omdat de smaak me bevalt. Dus dank voor de tips 🙂 Grolsch Weizen en Jever Fun mogen er van mij ook in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Bob:

Waarom biertjes. Gaat het om de smaak? De herinnering aan vroeger? 

Ik ben gewoon benieuwd naar je antwoord.

 

Het is een combi van smaak en toch ook een stukje sfeer, het ziet er wat gezelliger uit dan een glas water. En ook omdat ik niet van de frisdranken ben, op tonic na. Maar ik drink er niet veel, al lijkt dat misschien zo door het lijstje. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Roberto:

Oh jeetje, dit gaat vroeger of later weer mis.

Nee Roberto, daar ben ik helemaal niet bang voor. Die behoefte heb ik niet. Wat ik inmiddels in een half jaar niet drinken heb opgebouwd: o.a. vrijheid, rust, stabiliteit, zelfbewustzijn, dat is me veels te waardevol. Daar kan geen drank tegenop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Bob:

OK. Bedankt voor je antwoord.

Ik doe het zelf alleen als ik in een gezelschap ben waar verder zowat iedereen bier drinkt, maar niet omdat ik het zo lekker vind.

Dat kan ik me voorstellen. Ik moet zeggen dat ik het alcoholvrije biertje van de tap wel echt verfrissend vond. Verder alleen af en toe eentje op een zaterdag, en dan met name als mijn vrouw een wijntje neemt en er borrelhappen staan, dan vind ik dat gezelliger. Of met dat echt koude weer dat je voor de open haard wilt zitten. Het gebeurt ook weken lang dat ik ze niet drink trouwens. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier idem James, al bijna 15 jaar zonder dat het ooit triggerde.
Ik heb meestal 2 verschillende 6packs in huis en drink de sjiekere/duurdere
als ik samen met iemand ergens uit eet. Thuis sporadisch eentje.
Grappig genoeg had ik alleen de eerste stopweken de behoefte om er een paar te drinken.
Maar ik drink niet graag limonade of sapjes en altijd maar koffie en thee vraagt om afwisseling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Roberto:

Oh jeetje, dit gaat vroeger of later weer mis.

Ik moet nog even terugdenken aan jouw signaleringsplan wat je eerder bij Jac op zijn draadje postte. Ik heb mijn vrouw, familie, buren en mijn beste vrienden bewust meegenomen in mijn proces en ook aangegeven dat ik (dus) niet meer drink. Ook met de vraag om als er in de toekomst mogelijk toch een moment komt dat er wel een uitglijder dreigt ze dan ingrijpen. Daar ga ik niet van uit maar blijf wel alert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Oskar:

Mooi dat de eerste alcoholvrije vakantie je zo goed is bevallen. Waar je eerst vaak denkt dat alles na het stoppen enorm moeilijk zal worden blijkt het vaak juist een opluchting. Zoals je al schrijft: je bent niet langer zo obsessief bezig met drank, waardoor je ineens tot de ontdekking komt dat er zoveel méér te genieten valt in het leven.

Ik heb ook even met de wenkbrauwen gefronst toen je meteen ook met een lijst van alcoholvrije bieren kwam. Uitkijken dat de obsessie niet via een omweg weer terugkomt. Maar ik drink ook graag alcoholvrije bieren, domweg omdat de smaak me bevalt. Dus dank voor de tips 🙂 Grolsch Weizen en Jever Fun mogen er van mij ook in.

Dank! Ja en opluchting is inderdaad het juiste woord. Samen met een aantal dieptepunten in mijn herstel burn-out, de feestdagen, mijn verjaardag, Koningsdag en nu vakantie heb ik voor mijn gevoel een aantal belangrijke momenten doorstaan, en kijk er met veel opluchting, trots en plezier op terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei lady jane:

Hier idem James, al bijna 15 jaar zonder dat het ooit triggerde.
Ik heb meestal 2 verschillende 6packs in huis en drink de sjiekere/duurdere
als ik samen met iemand ergens uit eet. Thuis sporadisch eentje.
Grappig genoeg had ik alleen de eerste stopweken de behoefte om er een paar te drinken.
Maar ik drink niet graag limonade of sapjes en altijd maar koffie en thee vraagt om afwisseling.

Dat herken ik ;) Overigens heb ik ook een thee ei gekocht met diverse losse theeën, en een percolator om zelf koffie te maken. Deels vanwege de afwisseling, maar ook om meer bewust bezig te zijn met het maken ervan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lonster1:

Wat heerlijk, jouw verhaal over de vakantie. B)

Erg hè hoe je onbewust zoveel bezig kunt zijn met alcohol. Pas als het weg is besef je dat pas echt goed.

Ja klopt! En niet alleen ermee bezig zijn, het vertroebelt letterlijk je wereld, ook als in een tunnelvisie. Mijn blik is nu zoveel wijder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Roberto:

Ja @JamesM, dat soort dingen zet ik hier niet voor de flauwekul neer.

Ik heb zelfs paar maanden geleden op het punt gestaan om jouw plan te downloaden en te gebruiken, maar vanuit verslavingszorg in behandelplan al iets soortgelijks aangeboden gekregen en dat ingevuld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondertussen bijna zeven maanden verder. Ik heb veel gelezen en podcasts geluisterd over stoppen met alcohol. Het valt mij op dat er bij veel ex drinkers en minderaars patronen zijn die ik terugzie. Heb ze voor mijzelf op papier gezet maar wil ze ook delen. Vooral in de eerste maanden was ik op zoek naar dit soort herkenbare issues, wellicht dus ook interessant voor anderen:

  • Vraag ‘wat moet ik nu drinken ter vervanging’. Bij mij vooral in de beginfase, het idee dat ik al die dagelijkse wijntjes moest vervangen terwijl ik nu gewoon drink als ik dorst heb. Dat komt neer op 1 kop thee in de avond ipv gemiddeld 12 wijntjes
  • Doorslaan in andere bezigheden en mateloosheid. Zelf kan ik me helemaal verliezen in het lang en uitgebreid uitpluizen van een onderwerp. Bv nu het uitzoeken van een nieuwe auto en warmtepomp voor het zwembad, sporten, eten van repen chocola en pakjes koek, afvallen, werk, perfectionisme, altijd weer iets nieuws om me op te richten, klussen in huis, koffie drinken. Mijn vrouw benoemde het laatst ook nog: het is bij jou altijd alles of niets
  • Onderliggende persoonlijke issues/vraagstukken die boven komen drijven. Zo is bij mij het jeugdtrauma naar boven gekomen 
  • Terugkerend stemmende ‘eentje kan toch wel’, je weet nu hoe het niet moet en dat je gewoon moet stoppen bij twee glazen. Dit blijft altijd een ding, ik heb dat stemmetje ‘Henk’ genoemd, en heb geaccepteerd dat hij regelmatig van zich laat horen. Ik laat m en ga er niet in mee. Bovendien doet die eerste maar 1 ding: ik krijg trek in een tweede (en eigenlijk bedoel ik hier een tweede fles mee)
  • En daarbij de worsteling van mensen die proberen te matigen ipv te stoppen met alcohol. Voor mij persoonlijk gaat minderen niet werken, dan verval ik weer in die vermoeiende continue onderhandeling met mezelf
  • Steeds terugkerende vraag bij jezelf ‘zo erg was het toch niet, kijk eens hoe makkelijk het stoppen gaat’ (dit gaat niet voor iedereen op). Ook in combi met vergelijken met anderen
  • Jezelf saai en eenzaam voelen en niet meer onderdeel van de ‘normale’ maatschappij. Ik heb ingezien dat zingeving en plezier niet komt uit een of meerdere glazen alcohol maar uit mezelf. Feitelijk ben je juist saai en eenzaam als je drinkt want continu heel egoïstisch bezig met het volgende glas
  • Enorm op zoek gaan naar info: boeken, podcasts, persoonlijke verhalen. Al een half jaar lang verslind ik bijna elke dag wel wat ik tegenkom. Vooral ervaringsverhalen vind ik heel interessant. Waarom? Geen idee, zal wel bij het proces horen
  • Vergelijken met anderen: hoe erg was mijn eigen drankgebruik? Hier was ik vooral in de eerste maanden heel erg mee bezig, maar ook nu merk ik dat deze vergelijkingsvraag vooral onbewust nog steeds bij me speelt als ik lees of hoor over het gebruik van anderen
  • Vraag ‘wie betrek ik bij mijn proces, hoe doe ik dat en hoe leg ik het uit’. Bv partner, kids, werk, vrienden. Ik heb mijn partner, familie en vrienden allemaal ingelicht en ze aangegeven dat ik verslaafd ben en nooit meer ga drinken. Daarbij ook hulp gevraagd bij eventuele uitglijder. Mijn vrouw en mijn beste vrienden heb ik ook excuses aangeboden en met hen besproken wat mijn drankgebruik voor hen betekende 
  • De heilige graal: hoe kan ik matig blijven drinken ipv helemaal te stoppen? Deze vraag speelde vooral in de eerste week, ik realiseerde me al snel dat alleen stoppen voor mij zou gaan werken. En daar sta ik nog steeds vierkant achter. De vrijheid, rust, zelfbewustzijn, openheid, en persoonlijke ontwikkeling die het mij geeft: ik wil voor geen goud meer terug
  • Ondanks de hoeveelheid aan voordelen die iedereen ervaart blijft de behoefte aan alcohol bestaan en komt op onverwachte momenten omhoog. Daarom heet het ook een verslaving denk ik. Ik word soms overvallen door momenten waarop ik (kort) fantaseer over drank. Zo zag ik iemand in restaurant Port drinken en ik kreeg ineens enorme trek in een fles port. Ook heb ik nog regelmatig drankdromen
  • Beschamende drankverhalen. Deze heb ik genoeg. Van in mijn broek poepen in het café, een glas bier leeggooien over een vriend van mijn ex, tot in een winkelwagentje worden teruggereden naar huis. En alles daar tussenin
  • Zelfmedelijden, waarom kunnen zij wel drinken en ik niet. Bij mezelf vooral een vraag uit de begin periode. Nu is het omgekeerd: wat zonde dat iemand zich zo afhankelijk maakt van alcohol
  • Gevoel van schaamte. Dat heb ik nog steeds. Hoe ik me als een idioot heb gedragen. Hoe alles draaide om drank, drinken, herstellen. Hoe egoïstisch ik in die tijd was en zelfs ook de drank belangrijker vond dan mijn kids. De woede aanvallen naar mijn vrouw en kids. De hoeveelheden. Het feit dat vrienden verbaasd zijn over mijn verslaving maar tegelijkertijd zeggen dat ik wel erg goed kon drinken, ‘ik hield er wel van’. Het feit dat ik met drank op mijn werk heb gedaan (niet overdag maar ‘s avonds). Het ontkennen van een alcoholprobleem en tegelijkertijd de smoesjes en redenen om te drinken. Ik kan zo nog wel even doorgaan. 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel irritant, omdat ik geknipt en geplakt heb uit mijn notities op de iPhone is het lettertype ineens groter. Dat soort me dus ontzettend maar ik ga het niet overtypen. Kijk daar dus maar overheen 😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie thema's James en heel herkenbaar, de onderwerpen en stappen die je neemt.

Bij mij hoort er naast schaamte ook verwondering. Hoe kan het dat ik nooit eerder ontdekt heb hoe goed het doet om langere tijd geen alcohol te drinken? 

Als ik één ding zou moeten noemen waar ik spijt van heb, is het dat. Dat ik zo lang heb doorgedronken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...