Amalia Geplaatst 12 juli 2023 Rapport Geplaatst 12 juli 2023 (bewerkt) x 6 augustus 2023 bewerkt door Amalia Donder reageerde hierop 1
Donder Geplaatst 12 juli 2023 Rapport Geplaatst 12 juli 2023 29 minuten geleden zei Amalia: Je weet dat je vrouw zich heel terecht zorgen maakt en toch zet je je plan door omwille van 1 glaasje bier. Hoe selfish kan je zijn. En ja waren wij niet allemaal "a-typische alcoholisten" op momenten dat we een smoes nodig hadden om er "eentje" te nemen. Je probeert alleen maar recht te praten wat krom is zoals elke typische alcoholist. Jeetje @Amalia, wat schrijf/maak je me nu!!!
knakker Geplaatst 12 juli 2023 Auteur Rapport Geplaatst 12 juli 2023 Er is helemaal niks tegen zwart/wit-denken hoor @Amalia, alleen je mist een hoop kleur en nuance.
bumperjim Geplaatst 12 juli 2023 Rapport Geplaatst 12 juli 2023 (bewerkt) Ah het moment suprême, moet ik toch ff een duit in t zakje gooien. Ja als je zo lang droog staat is 1 glas drinken en het bij 1 glas houden niet moeilijk. Daar ben je zelf bij. Ik vraag me meer af, wat is het vervolg? Kan je daar met goed fatsoen met lege handen weer naar buiten? Of koop je een sixpack? Of gaat Orval per krat? En gaat er dan dezelfde avond al eentje open? Want het avontuur kan een open of een gesloten einde hebben. Of koop je een krat aardbeiensap bij de naastgelegen fruitgigant? (als die er naast ligt) Ik ben de laatste om een waardeoordeel te geven, maar niet de laatste om te weten hoe het kan gaan -- en het kan op heel veel manieren gaan: goeie, slechte, en alles wat er tussen zit 12 juli 2023 bewerkt door bumperjim
Etty Geplaatst 13 juli 2023 Rapport Geplaatst 13 juli 2023 Op 11-7-2023 om 23:36 zei Oskar: Daarbij ben ik er van overtuigd dat ik intussen verstandiger ben geworden en in staat de mateloosheid te beheersen. Dat kun je misschien al een beetje testen door jezelf af te vragen hoe vaak je aan dat ene biertje hebt gedacht het afgelopen half jaar. Of te kijken naar of je ergens anders (nog) mateloos in bent (geworden) en hoe dat gaat. Eén waarschuwing: wees voorbereid op hoe ontzettend goed het voelt om een dopamineshot te krijgen als je het niet meer bent gewend. Fijne vakantie!
Lonster1 Geplaatst 13 juli 2023 Rapport Geplaatst 13 juli 2023 Dat is denk ik een beetje de vraag; ben je op zoek naar het roesje dat je krijgt van het drinken van alcohol? Mijn voorspelling is zoals ik eerder schreef, de eerste slokken zijn niet lekker maar dan ga je door, om toch dat lekkere gevoel en de smaak te krijgen. Ik sprak laatst een voormalig alcoholist, al meer dan 20 jaar droog. Die dronk op aandringen van haar dochter een glaasje wijn mee, om te vieren dat dochter afgestudeerd was. Ze vond het vies en merkte geen roesje. Ze had inmiddels zo'n aversie tegen alcohol, dat ze er daarna niet meer naar getaald heeft. Ik vind het een mooi verhaal en ben heel benieuwd naar het vervolg, ik hoop dat je dat ook zult delen met ons. En veel plezier gewenst.
Pytje Geplaatst 13 juli 2023 Rapport Geplaatst 13 juli 2023 @Oskar, alle kanten zijn hier inmiddels wel belicht. En die zul je zelf in de afgelopen tijd ook hebben bekeken. Ik vind het stoer van je dat je er hier zo open over bent. Er zijn natuurlijk veel alcoholisten die na langere of kortere tijd weer beginnen met een drankje. De meesten schrijven niet hier, dus wie weet ga jij tot de groep behoren die wel af en toe wat kan drinken en zich er ook nog vrij bij kan voelen. Want dat laatste is belangrijk denk ik. Dat je niet het gevoel terug krijgt in de greep te zitten van…. Ik wens jou met je gezin een hele fijne vakantie. Geniet en voel je vrij!
knakker Geplaatst 13 juli 2023 Auteur Rapport Geplaatst 13 juli 2023 Wat het vervolg zal worden wacht ik met enige terughoudendheid af @bumperjim. In ieder geval is het inslaan van voorraad nog niet aan de orde. Misschien ook maar op zoek naar die fruitgigant. Ik hoop dat ze in de gouden vallei kersen verbouwen. Het vooruitzicht van dat bier heeft mij oprecht niet heel erg beziggehouden het afgelopen half jaar @Etty. Tegen dat dopamineshot waarover je spreekt zie ik eigenlijk een beetje op. Het gaat me niet om de roes. Ik wil ook niks verdoven, want het leven met een heldere kop bevalt mij juist erg goed. Wel kijk ik uit naar de smaak van een trappist, een goed glas wijn. Daar valt best zonder te leven, maar ik heb dat ook gemist. Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat die eerste slokken mij tegen zullen vallen @Lonster1. Genieten en het gevoel van vrijheid handhaven: dat is inderdaad wat ik zoek @Pytje. That’s all folks! Morgen vertrekken we. bumperjim reageerde hierop 1
lady jane Geplaatst 14 juli 2023 Rapport Geplaatst 14 juli 2023 Alleen wijsheid is vrijheid. Seneca mooie weken Oskar
Francoise Geplaatst 20 juli 2023 Rapport Geplaatst 20 juli 2023 Kmw Oskar , ik waardeer je openheid Ik snap je wel maar ik begrijp er niks van .....zoiets
Lika Geplaatst 27 juli 2023 Rapport Geplaatst 27 juli 2023 Ik lees dit nu pas. Interessant. Fijne vakantie @Oskar. Juist dat mateloze en gewoontegedrag houden mij persoonlijk tegen. Tis nu zoet ipv alcohol. Dus ik doe het niet. Wat ik bij mezelf -gek genoeg steeds achteraf- merk is dat ik, als alles lekker draait, iets moet veranderen. Huis, baan, opleiding etc. Waarom? Dit is jouw draadje, maar ik zie mezelf als een gewoontedier dat gehecht is aan wat ie heeft en doet. Dat schrijf jij ook. Blijkbaar is er toch steeds die drang om …. Bij mij…Misschien projecteer ik mezelf nu vrolijk op je. Ik ben er geweest Orval. Mooie plek ja. Ook best commercieel. Dat hielp mij niet te veel te romantiseren. Er is een boom met een bankje eromheen. Daar is een foto van. We zitten er met zijn vieren. Ik was toen nog volop aan het bier. Dat zie ik op die foto. Een pafferige kop. Ik kijk er vaak naar. Laat je horen hoe het is gegaan? En nog gaat? lady jane reageerde hierop 1
knakker Geplaatst 31 juli 2023 Auteur Rapport Geplaatst 31 juli 2023 Gisteren weer thuisgekomen van een vakantie die begon in Orval, maar verder in het Zwarte Woud werd doorgebracht. Wat een prachtige omgeving daar zeg. Meer nog dan de ruige bergen van de Alpen hou ik van het vredig glooiende, groene en bosrijke landschap daar. Ook - na bijna vier jaar droog - van af en toe een glas daarbij. Het triggerde mij niet om klokklok meteen de hele fles leeg te drinken. Ik ging er ook niet raar van doen. Een glas goede wijn na zoveel tijd vond ik wel echt heel lekker. Dat heb ik wel gemist. De smaak. Niet de roes. Een enkele keer voelde ik wel een beginnend roesje opkomen, maar dat vond ik eigenlijk storend. Ik ben er wel gehecht aan geraakt het leven met een helder hoofd te leven. Mijn vrouw vond het experiment in het begin een weliswaar best spannend, maar was wel gerustgesteld door te merken dat er geen slapende honden wakker werden. Het was bepaald ook niet dat de hele vakantie in het teken stond van drank. Wel van veel wandelen, zwemmen en samenzijn. En dat is mij bijzonder goed bevallen. De komende maand ga ik geen alcohol drinken. Voorzichtig blijven. En bovendien vind ik thee ook nog steeds erg lekker. Strijkbout, garfield076, Etty en 1 andere reageerden hierop 4
Lika Geplaatst 31 juli 2023 Rapport Geplaatst 31 juli 2023 Welkom thuis @Oskar Goed je te lezen en goed je ervaringen te lezen. Het lijkt of je met wat afstand je ervaring beschrijft op de één of andere manier. Kan dat kloppen? Ik wens je een mooie droge maand zoals je zelf schrijft van plan te zijn. knakker reageerde hierop 1
billy1981 Geplaatst 31 juli 2023 Rapport Geplaatst 31 juli 2023 Fijn dat het zo uitgepakt heeft Oskar en dat je er tevreden over bent. Volgens mij houd je bij alles wat je doet een vinger aan de pols Ik hoop niet dat er uiteindelijk toch ergens iets gaat schuiven, maar tussen de regels door krijg ik het idee dat je dat snel genoeg zal opmerken. Wat ben ik blij dat ik de alcohol nooit heb gedronken voor de smaak en dat dus ook wel het laatste is wat ik zou missen. Sowieso zou ik ook wel eens willen weten hoeveel % van de 'kenners' een drankje met alcohol oprecht lekker zouden noemen als ze aan een leugendetector liggen :-) knakker en Myriam9 reageerden hierop 1 1
Lika Geplaatst 31 juli 2023 Rapport Geplaatst 31 juli 2023 Ik denk dat ik daar voor een aantal dranken zeker bij zou zitten. Heerlijke smaak. Ik begrijp heel goed wat @Oskarbeschrijft.
lady jane Geplaatst 31 juli 2023 Rapport Geplaatst 31 juli 2023 Op 14-7-2023 om 08:22 zei lady jane: Alleen wijsheid is vrijheid. Seneca mooie weken Oskar de wijsheid was er gelukkig @Oskar en komende maand ook lees ik net, blijf je wel wat extra alert om de grenzen niet op te gaan rekken? de meeste mensen redden matigheid na lange droogtes wel een paar maanden ik hoop dat je geen somberte tijden tegemoet gaat, dat lijkt me nl moeilijker knakker reageerde hierop 1
Francoise Geplaatst 1 augustus 2023 Rapport Geplaatst 1 augustus 2023 Fijn om te horen dat het "goed" is gegaan , al blijf ik toch wat achterdochtig, moet ik eerlijk toegeven . Mijn gedachten aan alcohol zijn "verlies van controle " , schaamteloos gedrag , enorme angst en schuldgevoelens, niks positiefs dus . knakker reageerde hierop 1
Etty Geplaatst 2 augustus 2023 Rapport Geplaatst 2 augustus 2023 Fijn om je te lezen @Oskar. En dank je voor het aanzwengelen. Het is voor mij een leuke manier om stil te staan bij hoe ik erin sta. Het Zwarte Woud lijkt mij ook prachtig. knakker reageerde hierop 1
knakker Geplaatst 3 augustus 2023 Auteur Rapport Geplaatst 3 augustus 2023 Op 31-7-2023 om 18:42 zei Lika: Het lijkt of je met wat afstand je ervaring beschrijft op de één of andere manier. Kan dat kloppen? Is dat zo? Het zou best kunnen kloppen overigens, want zelfs als ik open en persoonlijk mijn verhaal probeer te vertellen heb ik geloof ik last van een soort natuurlijke afstandelijkheid die ik maar moeilijk van mij af kan schudden.
knakker Geplaatst 3 augustus 2023 Auteur Rapport Geplaatst 3 augustus 2023 (bewerkt) Op 31-7-2023 om 21:21 zei lady jane: blijf je wel wat extra alert om de grenzen niet op te gaan rekken? de meeste mensen redden matigheid na lange droogtes wel een paar maanden ik hoop dat je geen somberte tijden tegemoet gaat, dat lijkt me nl moeilijker Heel bewust heb ik geen harde grenzen gesteld omdat ik denk dat dit voor mij eerder averechts zou uitpakken. Dat dat zou kunnen gaan wringen en ik daar dan juist weer tegenaan zou willen gaan schoppen. Niet als vrijbrief om los te gaan, maar omdat ik hoop een bepaald verantwoordelijk drinkgedrag te bereiken. Als dat een illusie blijkt moet de kraan meteen weer dicht. De eerste maanden zijn inderdaad makkelijker. Ik zou wel een grote knurft zijn als het met al die vingers aan de pols meteen al was mis gegaan. Daarom nu eerst ook een maand pas op de plaats. Het moet niet een gewoonte worden om gedachteloos een glas in te schenken. Bij de sombere momenten die ik de afgelopen tijd ook heb gekend was er nooit de neiging om een kartonnen doos op mijn kop te zetten en achter Oom Bier de polonaise te gaan lopen. Maar veel meer om alles heel helder en bewust te ondergaan en te boven te komen. Ik heb ook wel het een en ander opgestoken van het verleden denk ik. 3 augustus 2023 bewerkt door Oskar lady jane reageerde hierop 1
knakker Geplaatst 4 oktober 2023 Auteur Rapport Geplaatst 4 oktober 2023 Intussen ben ik bijna drie maand onderweg. Het gaat best aardig. Af en toe drink ik een trappist, geniet ik van een glas rode wijn of drink ik weer eens een borreltje. Ik kan daar erg van genieten. Zucht naar meer heeft het niet opgeleverd. Zonder mijzelf overdreven regels op te leggen reguleert het drankgebruik zichzelf op natuurlijke wijze. Na één of twee glazen vind ik het meestal wel mooi geweest. Tot gisteren. Toen kwam even plotseling als onverklaarbaar het idee in mijn hoofd om het nog één keer op een zuipen te zetten. Ik hoorde alarmbellen rinkelen, maar het voornemen had zich al stellig vastgezet. De fles jenever was snel gehaald en twee uur later ook al bijna leeg. Het einde weet ik niet meer. Wel dat ik met geschaafde knieën en een flinke bult op mijn kop ontwaakte in een geur van braaksel. Mijn jongste zoon had huilend het huis verlaten om op zoek te gaan naar zijn moeder. Mijn vrouw even later wanhopig en laaiend aan mijn bed. De liefhebbende vader als treurig alcoholisch middelpunt van zijn gezin. God nog aan toe. Zo snel kan het dus gaan. Alle geleerde lessen en vingers aan de pols ten spijt tuimel je toch weer in de kuil die je zelf groef. Gewoon weer hetzelfde gelazer en getob. De kraan zal dus weer dichtgaan. En nu voorgoed. lady jane reageerde hierop 1
billy1981 Geplaatst 4 oktober 2023 Rapport Geplaatst 4 oktober 2023 He wat kut zeg Oskar. @Adri03 ik vind het zelf niet aan ons om dingen te zeggen die gaan richting: 'zie je wel' Succes vandaag Oskar met alles weer even herinrichten in je hoofd, niet te streng zijn voor jezelf he. Je hebt het niet expres gedaan en als het allemaal zo makkelijk was, bestond dit forum niet.
Yana Geplaatst 4 oktober 2023 Rapport Geplaatst 4 oktober 2023 Ach lieve ezel, kom hier dat ik je knuffel. Je houdt geloof ik niet van geknuffel, maar ik bedoel dat ik je alles wens wat je nodig hebt om hier weer uit te komen.
kruidenthee67 Geplaatst 4 oktober 2023 Rapport Geplaatst 4 oktober 2023 Tja Oskar, dat weet je dan ook weer Dank voor het delen, want deze ervaringen zijn hoe raar het misschien ook klinkt helpend, voor anderen. Ik lees dat je het sobere pad weer op gaat, lerend van je experiment. Daarbij wens ik je alles wat je nodig hebt om het te blijven volgen. Keep up the good work
bumperjim Geplaatst 4 oktober 2023 Rapport Geplaatst 4 oktober 2023 Lol elke keer dat ik toevallig eens inlog is er ineens iets met Oskar Wat interessant joh hoe dat zomaar gebeurt!! Had het ook kunnen gebeuren als je die 3 maanden droog had gestaan? Je zou toch eens op zoek moeten naar oorzaken/redenen, anders blijft het een angstige gedachte. Bestaat vrije wil eigenlijk echt? Ik heb het idee dat het aandeel vrije wil in wat iemand doet maar beperkt is. Als je echt iets wilt of niet meer wilt, moet je je realiseren dat je het maar deels in de hand hebt. Het deel dat je niet in de hand hebt, kan je wel wat beinvloeden, je kan de machine "tilten", maar daar komt wat listigheid bij kijken, en ook vooruit denken. Je moet het van tevoren zo organiseren dat je op het moment zelf niet de fout in gaat. Maar hoe had je dit van tevoren beter kunnen organiseren? Dat kan je alleen zelf uitvinden. Ik denk dat je het niet moet zien alsof de wereld nu definitief is ingestort. Ja de geschiedenis herhaalt zich soms, zo gaat dat, maar dat betekent niet dat je niks geleerd hebt. Je hebt alleen nog niet alles geleerd wat er te leren was, kennelijk.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden