Spring naar bijdragen

Gedachten Vocatus


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Vocatus:

ik moet toch met wat duidelijke screenshots komen

Hier zakt mijn broek van af. Ik lees dit draadje en vraag me werkelijk af waar dit over gaat. 

Als je geraakt wordt door iemand zegt dat iets over jou. Je kan het ook als een cadeautje zien. Dank je wel dat JIJ mij laat zien wie ik ben, waar ik tegenaan loop, waarom ik nu boos word, waar ik aan wil werken. 

Ik ervaar het forum als een speelzaal waar je soms tegen elkaar aan botst, sorry, ik loop even om. 

De oud forummers geven MIJ het gevoel dat de sfeer bewaakt wordt, dat je hier met respect met elkaar omgaat. Ik word nu boos op jou @Vocatus want jij maakte een kinderachtige opmerking tegen mij op de draad van @Quinn

Take a look at yourself man 

dus ik negeer jou daarom. Zo dat is er uit, moest ik blijkbaar toch kwijt. En maak maar een screenshot als je dit nodig hebt, ik vind het TE kinderachtig. 

Love you, peace en make love not war :heart: maar ik ben wel boos. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je geraakt wordt door iemand zegt dat iets over jou. Je kan het ook als een cadeautje zien. Dank je wel dat JIJ mij laat zien wie ik ben, waar ik tegenaan loop, waarom ik nu boos word, waar ik aan wil werken. 

Je doet nu net op als iemand iets zegt dat ze per definitie ook meteen gelijk hebben. Ook de mensen van de oude garde maken fouten niet alleen de nieuwelingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk maken mensen fouten, dat is een logische. Maar wat ik in deze dicussie wat mis, of ik lees eroverheen, is dat je werkelijk niet met elk advies iets hoeft te doen. Iemand zegt iets, het bevalt mij niet, ik negeer het. Of, ik spring er bovenop om te zeggen dat het niet bevalt. Of ik zeg, dank je, punt. Je hoeft niet overal wat mee en je hoeft niet overal wat van te vinden.

Verder stoort het hele wij en zij gedoe me nogal. Het forum is geen entiteit. Wat een persoon hier tikt, is altijd op persoonlijke titel.

Verder ben ik van mening dat nieuwkomers verwelkomd en gesteund moeten worden en dat ieder dat doet zoals ie gebekt is. Met de één klikt het nou eenmaal beter en of sneller dan met de ander. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei ikkanhet:

Als je geraakt wordt door iemand zegt dat iets over jou. Je kan het ook als een cadeautje zien. Dank je wel dat JIJ mij laat zien wie ik ben, waar ik tegenaan loop, waarom ik nu boos word, waar ik aan wil werken. 

Je doet nu net op als iemand iets zegt dat ze per definitie ook meteen gelijk hebben. Ook de mensen van de oude garde maken fouten niet alleen de nieuwelingen.

bedoel je mijn reactie? 

Het gaat er helemaal niet om of iemand gelijk heeft. Het gaat er om dat je geraakt wordt. Projectie. Als je niet geraakt wordt, heb je je dat eigen gemaakt. 

Dus als je geraakt wordt, of het nu waar is of niet waar is, heb je werk aan je eigen winkel. 

Bv ik word op werk geraakt door een lompe collega. Ze heeft GEEN gelijk. Toch raakt ze mij. Omdat ik kwetsbaar ben. Dus mag ik leren het van me af te laten glijden. Of haar ontwijken. 

Snappie 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Quinn:

Natuurlijk maken mensen fouten, dat is een logische. Maar wat ik in deze dicussie wat mis, of ik lees eroverheen, is dat je werkelijk niet met elk advies iets hoeft te doen. Iemand zegt iets, het bevalt mij niet, ik negeer het. Of, ik spring er bovenop om te zeggen dat het niet bevalt. Of ik zeg, dank je, punt. Je hoeft niet overal wat mee en je hoeft niet overal wat van te vinden.

Verder stoort het hele wij en zij gedoe me nogal. Het forum is geen entiteit. Wat een persoon hier tikt, is altijd op persoonlijke titel.

Verder ben ik van mening dat nieuwkomers verwelkomd en gesteund moeten worden en dat ieder dat doet zoals ie gebekt is. Met de één klikt het nou eenmaal beter en of sneller dan met de ander. 

helemaal mee eens en genoeg. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en het is klaar. 

Het forum is om je te helpen alcohol de baas te worden. En meer niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IRL is de afkorting van In Real Life Ikkanhet. 
En natuurlijk maken mensen van de oude garde ook fouten, dat staat buiten kijf. 
Ik reken jou trouwens al een poos niet meer tot de 'nieuwelingen', voor mijn gevoel loop je hier ook al een aardig tijdje rond. 
 

14 minuten geleden zei ikkanhet:

..... Terwijl de mensen die me in het echt zien juist menen dat ik dat helemaal niet ben. Pokerface dus haha. Terwijl ik soms wel blij ben dat ze het niet aan me zien want dat maakt me dan net een stukje zekerder.

Aan de andere kant: doordat jij jouw pokerface opzet, ook hier op het forum (heb ik het gevoel) laat je niet merken dat je geraakt bent. 
Dan schiet je in de verdediging, haalt fel uit vaak,  terwijl dat in veel gevallen niet nodig zou zijn. 
In jouw onzekerheid zie je dan een opmerking die grappig bedoeld kan zijn als aanval of kritiek... 
(en als overbodige info: ook het opzetten van een pokerface irl is mij absoluut niet vreemd ;)  ) 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder oordeel, zo probeer ik te leven maar ik heb natuurlijk wel een mening. Ieder mens is anders en daar kan je op een forum natuurlijk nooit doorheen prikken omdat je elkaar niet echt kent. Daarbij geldt ook de kracht van het geschreven woord, soms komt iets heel anders over als dat diegene misschien bedoelde. 
Maar ik vind wel dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet ik toch nog even kwijt:

@Vocatus in een ander draadje zei je dat je die graag verwijderd wilde hebben, omdat je geen negativiteit wilde laten staan voor nieuwkomers (zo ongeveer), wat ik een mooie motivatie vond. Zou je de titel van dit draadje wellicht aan willen passen naar iets dat ook positiever klinkt? In dat kader? Dat hele die versus die klinkt best oorlogspad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry @Vocatusmaar ik vind dit projectie van de meest duidelijke soort. Ik had graag een screenshot geplaatst van jouw draadje waarin je zegt dat je je irriteert aan mensen die liever klagen zagen ipv jouw advies aan te nemen, onvoorstelbaar vind je dat blijkbaar, als ervaringsdeskundige...herkenbaar?

spiegeltje spiegeltje aan de wand...

enfin, zo komt het op mij over...take a look at yourself ipv de reacties van anderen te willen controleren of bepalen?

ik twijfel om dit te plaatsen om ook weer niet de wijsneus te willen uithangen maar het is sterker dan mezelf...

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Musashi:

Sorry @Vocatusmaar ik vind dit projectie van de meest duidelijke soort. Ik had graag een screenshot geplaatst van jouw draadje waarin je zegt dat je je irriteert aan mensen die liever klagen zagen ipv jouw advies aan te nemen, onvoorstelbaar vind je dat blijkbaar, als ervaringsdeskundige...herkenbaar?

spiegeltje spiegeltje aan de wand...

enfin, zo komt het op mij over...take a look at yourself ipv de reacties van anderen te willen controleren of bepalen?

ik twijfel om dit te plaatsen om ook weer niet de wijsneus te willen uithangen maar het is sterker dan mezelf...

Goed geplaatst , nooit aan jezelf twijfelen, altijd aan een ander twijfelen :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net deze draad gelezen. Misschien heeft het ook te maken met jezelf niet begrepen voelen/gezien voelen. Bijv bij @ikkanhetAls je enorm je best doet en je bent al een eind op weg om niet te drinken, kan dat verkeerd vallen die opmerking over een app. Zoiets? Verder vind ik het lastig dat je soms zegt dat iets je irriteert maar niet wil zeggen wie/wat @VocatusLaatst had ik het idee dat je mij bedoelde, toen ik vroeg of je had gedronken. Denk dat ik je soms niet zo goed snap, maar dat geeft niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik zelf  heel erg geleerd  heb afgelopen  periode  is wat doen externe  factoren  bij mij intern wat roept het bij mij  op wat is er waardoor ik geraakt  wordt  en dat is aan mij en niet aan de ander . 

En wat wat  doet dit in combi  met de omgang  weer  naar de ander. 

Wat dat  betreft  zie  ik dat als een proces  die ik graag wil doorgeven   in de weg naar nuchterheid  als misschien  dan ook gezien  wordt dat  ik een oude garde ben omdat  ik al enige  tijd  hier ook mee schrijf. 

Als    nieuweling  heb  je hier minder  inzicht  in je eigen  gedrag en handelen en zit  je vaak nog onbedoeld in een ontkenningsfase   want de hele  wereld  is tegen  mij.

Ik zie niemand hier  als betweter niemand  zal  hier denk ik vergeten  hoe het  begin was alleen wat ik zelf merk zijn dat  de rauwe  randjes eraf gaan .  

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen weekend heb ik niet meegelezen. Ga ik achteraf ook niet doen.

Wat ik wel weet is dat je verschillende fases hebt in het stoppen met alcohol. 

Eerst de ontkenningsfase en daarna de ontwenningsfase. Deze fases doorloopt iemand op zijn eigen tempo en op zijn "eigen juiste tijd".

Hierna komt er een langdurige fase waarin je je leven veranderd c.q. aanpast aan "leven zonder alcohol" waardoor het resultaat blijvend wordt.

Wat ik regelmatig zie is dat te veel mensen te dwingend iemand toespreken. Je kunt niets in dit proces versnellen. Het hele proces verloopt precies goed voor de individuele persoon.

Er wordt lang niet altijd gestopt als iemand aangeeft dat er een grens wordt overschreden. En daarna toch doorgaan dat zie ik als treiteren, onnodig en niet helpend. Hiermee jaag je juist iemand naar de alcohol  toe.

Wijs iemand liefdevol de weg, luister naar de ongemakken en geef kleine adviezen. Houd het klein. Stap voor stap. Dag voor dag. 

Vraag ook aan jezelf: schrijf ik nu aan de ander voor die ander of voor mezelf?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Tatum:

 .... Hiermee jaag je juist iemand naar de alcohol  toe....

 

Tatum, wat je zegt is logisch & begrijp ik (en ik vind dat je daar gelijk hebt) 

Wat ik me alleen bij bovenstaande uitspraak afvraag; zou iemand op het forum je echt naar alcohol toe kunnen jagen? Ik bedoel; is dat dan jezelf niet een soort van excuus geven (toestemmende gedachten: hij/zij zorgt ervoor dat ik ga drinken) Ik vind het fijn om hier mee te schrijven en te leren in mijn herstel maar iedereen hier is wel anoniem voor me en hell no dat iemand die ik niet ken me ooit naar de drank kan jagen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je accepteert dat mensen op het forum je kunnen helpen met stoppen, is het omgekeerde ook waar. Het kan ook een belemmering vormen. Tegelijk geldt altijd dat je het zelf doet; drinken en stoppen.

Voorbeeldje. Ik ben weleens met knippen en plakken van het dagpact gegooid. Prima reden om te gaan drinken, want het was duidelijk dat... blablabla. Dat soort smoesjes. Maar ook kan een opmerking je soms zo raken dat de fles verleidelijk is. En andersom. 

Mooi hè, interactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Quinn:

Als je accepteert dat mensen op het forum je kunnen helpen met stoppen, is het omgekeerde ook waar. Het kan ook een belemmering vormen. Tegelijk geldt altijd dat je het zelf doet; drinken en stoppen.

Voorbeeldje. Ik ben weleens met knippen en plakken van het dagpact gegooid. Prima reden om te gaan drinken, want het was duidelijk dat... blablabla. Dat soort smoesjes. Maar ook kan een opmerking je soms zo raken dat de fles verleidelijk is. En andersom. 

Mooi hè, interactie.

Hmmm daar moest ik even over nadenken... want idd ik haal heel veel steun en hulp van het forum! Maar dingen die me aan de drank zouden kunnen krijgen lees ik natuurlijk wel maar ik kies ervoor om er niet op te reageren. Daardoor triggered het me dan niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei VIII:

Hmmm daar moest ik even over nadenken... want idd ik haal heel veel steun en hulp van het forum! Maar dingen die me aan de drank zouden kunnen krijgen lees ik natuurlijk wel maar ik kies ervoor om er niet op te reageren. Daardoor triggered het me dan niet. 

Dat is inderdaad heel goed van je. Maar niet iedereen kan dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Punt is dat woorden krachtig zijn en zowel positief als negatief gebruikt kunnen worden door jezelf en door anderen.

Pesten, negeren, uitlachen. Het zijn zware negatieve gevoelens die een stuk verleden naar boven kunnen halen. Als je je hier niet meer veilig en beschermd voelt kan dat pijnlijke herinneringen uit het naar boven halen. 

Zeker als je je buitengesloten gaat voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei knakker:

Mijn proces is toch echt wel versneld door opmerkingen en meningen van mensen om mij heen, ook van hier. Als er niets zou kunnen worden versneld had al ons gebabbel op dit forum toch ook niet zoveel zin?  En ik weet ook niet waarom mijn proces “precies goed” zou zijn voor mij. Het had wat mij betreft best een aantal jaar sneller gemogen.

Knakker, misschien ben jij de uitzondering.

 

bewerkt door Tatum
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@knakkernatuurlijk bedoel ik dat niet zo heel letterlijk als het er staat. Ik bedoel dat als iemand er nog niet aan toe is er niets gaat gebeuren.

Jij en ik liggen elkaar totaal niet. Jij hebt geen zin om mij te begrijpen. En ik vind jouw reacties vervelend. Prima. Laat het daar dan bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben hier gekomen op dag 18, toen kreeg ik het echt wel moeilijk omdat ik de voordelen niet (meer) zo helder zag...zat echt in detox denk ik...moe, huilerig, depri...zeker dat ik het nadien ook nog moeilijk had...maar voelde me tenminste al niet meer zo alleen in het proces...dat hielp...

met 4 maanden hier kan ik me ook absoluut niet tot de oude garde rekenen...ik zie daar dan ook niet direct een verschil tussen...en ik hoef ook geen verschil te zoeken of te vinden of zo...maar als ik een verschil kan benoemen is het tussen zij die niet drinken en zij die (soms nog) wel drinken...en mss zit het m daar eerder in dan tussen oud en nieuw: zij die de alcoholstemmetjes ‘ laten passeren’  en zij die er aan ‘toegeven’ (want boehoe bij mij zijn ze erger/ echter/ dieper/ meer/..) 

en dit bedoel ik niet als een oordeel over iemand...

ik ben hier al een paar keer een noodkreet komen roepen voor ik zou beginnen...en de reacties hebben me steeds geholpen om het dan toch niet te doen.... achteraf komen zagen dat het allemaal niet helpend is, vind ik onterecht...iedereen doet hier op zijn/ haar manier zijn best!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is er met je, @Tatum? Ik krijg de indruk dat je niet lekker in je vel zit. Bij herhaling lees ik de laatste dagen in je berichten vreemde negatieve interpretaties van wat anderen hier schrijven. Pas je een beetje op dat het geen afreageren wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...