Spring naar bijdragen

Gedachten Vocatus


Aanbevolen berichten

Hoi,..ik wil geen ,..crap hoe ging dat gezegde ook alweer,..knuppel in kippenhok gooien. Maar ik merk dat ik daar last van heb en wellicht anderen met mij. Keer draadje kan geen kwaad toch?

Er zitten veel " oude garde" op dit forum. En begrijp me niet verkeerd,..die kennis is heel waardevol. Maar soms denk ik dat we de plank misslaan. Ik heb het niet eens over mezelf,..ook over veel posts die ik dit weekend gelezen heb. Soms denk ik dat de oude garde,..die al maanden/ jaren gestopt zijn, vergeten zijn hoe het was bij het begin. En ik snap dat enigszins wel,...als je jezelf al jaren duidelijke instructies indramt,..dan uit je dat.

Maar laten we het menselijke niet vergeten. Dat als iemand net gestop is, die persoon:

- angstig is

- gevoelig voor commentaar

- onzeker is

etc. 

Ik zal geen namen noemen,..is niet nodig. Maar het volgende fictieve voorbeeld zou gebeuren:

Nieuwlid:...ik haat de meningen van X. Alcohol brengt me wel iets. Ik weet dat ik moet stoppen maar lukt niet. En wie ben ik? Alcohol kan. Heb al week ziek gemeld op werk. Voel me vreselijk. Maar alcohol brengt me zo veel. Ach hou op.

Dan komt er altijdddd een oldschooler met commentaar: " nee nieuwlid, alcohol brengt niets, denk eens terug" 

En dan denk ik;..helpt dit echt? Zijn de oudjes vergeten hoe gevoelig je kan zijn net na stoppen?

bewerkt door Vocatus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Bob:

Ik begrijp je punt niet. Wat is er verkeerd aan het antwoord uit je voorbeeld?

dat feiten niet helpen. Dat neigt naar betweterigheid. Moet je iemand,..nou nee laat ik naar mezelf kijken....ik heb het vreselijk zwaar als ik stop met alcohol, voel me overal aangevallen,..ben onzeker. Heeft het dan zin om als oldscholler uit te leggen hoe het zit. Echt @Bobik lees het dagelijks. En dan denk ik,..oldscholler je hebt gelijkmaar kan je nu niet beter zeggen " ja balen,..is zwaar, vertel". Ipv die wijsneus uit te hangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat voor antwoord wil je dan? Wat ik lees, is dat de meesten zich juist goed in een pas gestopte of wil stoppen kunnen verplaatsen. En het beeld van mensen die erdoorheen zijn gekomen, kan heel motiverend zijn.

Lees net je tweede reactie. Je bedoelt dat je graag meer ruimte zou krijgen om gewoon open te vertellen hoe het gaat?

Geen idee trouwens in welke categorie ik hoor, zit hier al jaren, ben vaker gestopt, maar nu nog maar een paar weken nuchter. 

Nou ja, ik probeer ook maar wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of lees het later nog eens op terug wat je eerst liever niet las en vraag je af waarom het je zo raakte, want vaak betekent dat toch dat het van belang kan zijn voor je om er nog eens over na te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, ik zie wel dat er altijd iemand is die met tips en adviezen komt, als je dat bedoelt. En wat @Bob ook zegt, dat werkt niet voor iedereen. Maar ik zie vooral de oprechte bedoelingen van het willen helpen, ieder op z'n eigen manier.

Holy crap, zie je dat? Ik heb verdorie een positief mensbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nog even te denken. Wat je wel hebt natuurlijk, als je hier langer zit, is dat je mensen leert kennen en dus niet meer exact leest wat er staat. Het beeld dat je al hebt op basis van eerdere gesprekken, bepaalt mede wat je leest. 

Maar joh, als jij het anders wilt aanpakken, kun je dat ook gewoon doen hè? Of is het andersom en wil je zelf anders benaderd worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Quinn:

Ik zit nog even te denken. Wat je wel hebt natuurlijk, als je hier langer zit, is dat je mensen leert kennen en dus niet meer exact leest wat er staat. Het beeld dat je al hebt op basis van eerdere gesprekken, bepaalt mede wat je leest. 

Maar joh, als jij het anders wilt aanpakken, kun je dat ook gewoon doen hè? Of is het andersom en wil je zelf anders benaderd worden?

quinn het gaat niet om mij. Ik ben echtttt verbaasd dat jij dit niet herkent? Natuurlijk als je tegen jezelf zegt (en terecht) "alcohol helpt niet in sociale interactie" . En dat helpt voor jou voor 12 jaar. Uiteraard. maar komt er een nieuw lid op forum,..ben dan niet veroordelend. En dat zie ik vaak....mensen die erop springen met " nee nee niet alcohol sociaal" 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bumperjim:

Come on @Vocatus als de oude garde zich niet meer als oude garde zou gedragen dan konden ze evengoed direkt bij het oud ijzer toch? Laat die fossielen nog een funktie hebben! Misschien komt er zelfs nog wat nuttigs uit :P 

nou ik ,..ben een it statistiek man,...denk dat het serieus averechts werkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp super goed wat je bedoeld @Vocatusheb er zelf vaak genoeg mee te maken. Gisteren zelfs nog. En eerlijk gezegd gaat de zin me in zo'n situatie vaak hangen om door te gaan met berichten te posten. Want je doet het nooit goed. Heb er vannacht nog aan liggen te denken tot ik dacht ikkanhet ga slapen, ze zijn het niet waard. Iets wat mij nu in het begin goed helpt wordt dan weer afgedaan of afgedankt met leer op eigen benen staan. Ik heb hier soms het gevoel heel sterk dat sommige me gewoon niet mogen. Naja hun keus. Een ding heb ik wel geleerd dit alles was voorheen een trigger om te gaan drinken. Nou helaas dat plezier gun ik niemand, blijf lekker nuchter op mijn eigen benen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ga maar het gesprek aan met degene die zich in jouw ogen als een betweter opstelt. 

Dat werkt niet want als je je standpunt verdedigd krijg je de vraag ...... het ligt wel gevoelig is het misschien toch. Of er zit toch een kern van waarheid in anders reageerde je niet zo. Zo of zo het is toch nooit goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Etty:

Nou die kern van waarheid weet ik niet, wel dat het soms steken kan.  En dat zegt dan weer meer over mij. Waarom moet ik de strijd aangaan? Waarom ga ik in dsicussie, wil ik de ander overtuigen dat hij het mis heeft?  

Mij gaat het vooral nu over gisteren. Dag 16 voor mij en de app geeft me steun. Dat wil niet zeggen dat ik niet op eigen benen sta. Ik laat de drank staan, niet de app.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Etty:

Als je op het punt van bevallen staat en je bent bang voor de pijn, dan is 'ach meid, je krijgt er zoveel voor terug en je bent het zo vergeten' voor de één een troost, voor de ander een reden om te stompen. 

Het zegt iets over degene die het zegt. 

Als het je stoort: vraag je: maar hoe was het voor jou, toen het zoveel pijn deed? Hoe kwam je er doorheen?  Dan krijg je wat.  Misschien. 

En dan hoor je misschien "simpel, ik heb een ruggenprik gehad". Geweldig, bedankt voor de tip!

Terwijl als je meteen gaat stompen dan loop je je tip mis. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Etty:

Doe ie het al weer? 

En: wat doet het dan met je, als iemand zou denken dat je niet op eigen benen kan staan? 

Mijn partner mediteert en houdt dit bij: al 100 dagen, al 3000 dagen. Als die een dag niet zou werken is de lol er helemaal af.  Ik snap het wel. 

je zegt: je doet het nooit goed, maar: moet dat dan? 

:heart:

Het werkt in elk geval niet motiverend om meteen zo'n commentaar te krijgen. En dat maakt dat ik veel al niet meer deel. Want hoef niet nog meer commentaar. Hij doet het in slowmotion hahah net of die weet dat ik na zoveel dagen niet meer veel naar binnen krijg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Etty:

Hij laat je niet in de steek:lol: 

Jack Spijkerman vertelde (in de tijd dat iedereen hem kende en hij zeer succesvol was) dat hij na afloop van een voorstelling zat te piekeren over dat ene zure gezicht in het publiek, en de staande ovatie niets deed. 

Misschien had dat zure gezicht niets te maken met hem, maar als wel, gek hè, dat iedereen van ons moet houden terwijl we zelf gewoon de schurft aan iemand mogen hebben. 

Ze hoeven niet van me te houden maar laat het commentaar dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Cleo66:

@ikkanhet, ook ik krijg of kreeg er wel eens van langs,  vooral ook IRL , want wat jullie hier minder zien , ben ik IRL . Ik heb niet de skills me sociaal vaardig uit te drukken . Mijn stem is luid  en duidelijk en ik ben heel direct en eerlijk . Daarachter zit een heel onzeker meisje , die het graag goed wil doen en die graag aardig gevonden wil worden . Blijkbaar stoot ik soms , door mijn schild, mensen af en dat doet mij erg veel verdriet,  want ik bedoel het zo goed . Ik wil graag bevestiging.  Ook voel ik me heel vaak persoonlijk aangevallen,  wanneer iets mij raakt. 

Dat herken ik ook een beetje in jou , klopt dat ? 

 

Wat is IRL @Cleo66? Ja dat klopt dat heb ik altijd al gehad. Terwijl de mensen die me in het echt zien juist menen dat ik dat helemaal niet ben. Pokerface dus haha. Terwijl ik soms wel blij ben dat ze het niet aan me zien want dat maakt me dan net een stukje zekerder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...