Spring naar bijdragen

Pubquiz vragen


Vocatus

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Musashi:

Ik vind dit ook echt heel moeilijk. Kan nog geen afstand schatten van hier naar de brievenbus :D

gok: 1 lichtjaar en 10 lichtjaren (hoe ver is een lichtjaar eigenlijk en lichtjaar is toch een afstand en geen tijd of niet?)

Ooh voel me ff heel heel dom!

Een lichtjaar is de afstand die het licht in één jaar aflegt. Licht plant zich voort met een snelheid van 300000 km/sec.. Dus ga maar rekenen. 

Je antwoorden zijn trouwens fout..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn die afstanden wel constant? M.a.w. draait de maan in een zuivere cirkel rond de aarde en de aarde idem dito rond de zon? Het laatste waarschijnlijk wel,  anders zouden we het temperatuurverschil merken, maar van de maan ben ik niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bob:

Zijn die afstanden wel constant? M.a.w. draait de maan in een zuivere cirkel rond de aarde en de aarde idem dito rond de zon? Het laatste waarschijnlijk wel,  anders zouden we het temperatuurverschil merken, maar van de maan ben ik niet zeker.

Er is geen reden waarom ze constant zouden zijn. Zijn ze ongetwijfeld ook niet. Vwb de aarde om de zon wordt het temperatuurverschil denk ik gecamoufleerd door het tempverschil dat je al hebt door de seizoenen (vanwege de gekantelde aardas).

Interessant is ook dat je de draaisnelheid van de aarde hieruit kan afleiden. Als ie een jaar nodig heeft om om de zon te draaien ofwel 150 miljoen km maal 2 pi dus zeg maar 1 miljard km, gedeeld door 365 en door 24 is 144 duizend km/h. Zoefffff en toch blijft de koffie in mn kopje :blush:

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Bob:

Zijn die afstanden wel constant? M.a.w. draait de maan in een zuivere cirkel rond de aarde en de aarde idem dito rond de zon? Het laatste waarschijnlijk wel,  anders zouden we het temperatuurverschil merken, maar van de maan ben ik niet zeker.

Die afstanden variëren inderdaad... Dit zijn gemiddelden.. De dichtste afstand heet het perigeum, de verste afstand het apogeum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Er is geen reden waarom ze constant zouden zijn. Zijn ze ongetwijfeld ook niet. Vwb de aarde om de zon wordt het temperatuurverschil denk ik gecamoufleerd door het tempverschil dat je al hebt door de seizoenen (vanwege de gekantelde aardas).

Interessant is ook dat je de draaisnelheid van de aarde hieruit kan afleiden. Als ie een jaar nodig heeft om om de zon te draaien ofwel 150 miljoen km maal 2 pi dus zeg maar 1 miljard km, gedeeld door 365 en door 24 is 144 duizend km/h. Zoefffff en toch blijft de koffie in mn kopje :blush:

@bumperjim, klopt helemaal hoor! Dat we niet de bocht uitvliegen.., of van de aarde afwaaien..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei bumperjim:

Interessant is ook dat je de draaisnelheid van de aarde hieruit kan afleiden. Als ie een jaar nodig heeft om om de zon te draaien ofwel 150 miljoen km maal 2 pi dus zeg maar 1 miljard km, gedeeld door 365 en door 24 is 144 duizend km/h. Zoefffff en toch blijft de koffie in mn kopje :blush:

Bij jou misschien, bij mij niet altijd, hoor.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oww...  ik zie dat ik de aangewezen persoon ben. Maar ik deed helemaal niet mee..
Nou ja, om de vaart er in te houden..

"In welke plaats staat 'het gele huis' waar Vincent van Gogh rond 1880 met zijn vriend Paul Gauguin woonde en werkte?'

 

:angry:NO GOOGLE !!!:angry:
of enig ander opgezoek

 

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...