-
Aantal bijdragen
1.377 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
-
Gewonnen dagen
15
Soort bijdrage
Profielen
Forums
Kalender
Alles door Etty geplaatst
-
Ik drink nu meer thee omdat ze niet overal decaf hebben, gisteren groene jasmijn die erg lekker was. Thuis drink ik elke dag wel kruidenthee, in de middag en avond. Vaak gezoet met zoethout.
-
Jane renaldo61 Bob Spirit bumperjim knakker Rosee Lika Yana Etty
-
73.4
-
Goedemorgen, De lente is wel mijn meest favoriete seizoen, als het januari is. In augustus is dat de herfst. Verlangen naar iets waarvan je weet dat het komen gaat, voorpret zeg maar, vind ik ook erg fijn.
-
Ik ga door @knakker, het niet drinken bevalt erg goed. Ik had dit keer geen euforie, het niet drinken op zich geeft me wel een duwtje. Van de week kreeg ik zeer onprettige informatie te verteren, en had de gedachte aan wijn. Die weg bleek afgesloten, en dan was er maar één alternatief, voelen, rouwen over ingestorte verwachtingen , erdoorheen. Als drank geen optie is gaat dat vrijwel automatisch. Het voorkomt dat ik met elke tegenslag ongemerkt verder in een depressie glijdt.
-
Ieder z'n eigen doemscenario toch?
-
Even opgezocht maar het kan, leuk, ga het uitproberen.
-
Goedemorgen, Kun je ook kefir maken met plantaardige melk? Lijkt me wel toch. Lijkt me lekker, hou van karnemelk. Misschien een idee.
-
'nou gewoon'
-
Goeiemorgen, Ben op zoek naar dingen om aan de muur te hangen in mijn nieuwe huis, het is veel te kaal. Dat valt me nog niet mee. Er zit veel in mijn hoofd wat niet mag, hoe het hoort. Past in mijn uitdaging aleen te doen wat IK leuk vind, en lak te hebben aan wat een ander zou kunnen vinden. Heb wel een hele mooie botanische tekening van mijn dochter gekregen, moet ik nog een lijst voor hebben. Ga ik denk ik zelf maken. Mooie foto @knakker, wat spreekt je aan denk je?
-
Mijn oma kwam uit Brabant, en ik kon als kind de manier waarop zij 'schaaltje' uitsprak slecht verdragen. En ik geloof dat ze dat woord nogal eens gebruikte. Verder vind ik Brabants gezellig klinken als ik er ben. Doe Maar, leuke herinneringen aan. Alternatief voor de No Future. Toen ik in Amsterdam woonde en ze al lang uit elkaar waren stonden ze opeens op het podium tijdens een onbeduidend buurtfestival. Ik had 'm behoorlijk zitten en het leek me een enig idee een gillende bakvis te spelen. Ik weet niet meer of ik dat in mijn eentje deed. Dat was gelukkig allemaal voor het Smart Phone tijdperk. Dat brengt me op de gedachte: je leest over hoe slecht onze jeugd er aan toe is vanwege de Social Media, maar je leest nooit dat dat is omdat je je niet meer schandalig kunt misdragen, je wilde haren kwijtraken zeg maar, zonder dat dit wordt gefilmd. Ik was vorig jaar bij een dansding voor alle leeftijden, en het viel me op dat de 30ers zo braaf aan het dansen waren, zou dat daar ook door komen?
-
@renaldo61 niet iedere dronkelap met een rijbewijs en auto kruipt achter het stuur. Je insinueert dat dit wel het geval is maar dat er over gelogen wordt. En je maakt van jezelf dan een soort strijder die dit zelfverzonnen taboe doorbreekt. Het gaat niet om de domme dingen zelf zelf maar om het relativeren, bagatelliseren ervan. Alsof iets minder erg is als je zegt dat iedereen het wel eens gedaan heeft. Dat ontslaat je van je individuele verantwoordelijkheid. Dan wuif je het weg, ook als alcoholist mag je best stilstaan bij de ernst van je gedrag. Wie weet wordt je dan een keer wakker.
-
Wacht ff, nu zeg je wat belangrijks denk ik. Zonder drank ga je gewoon doen wat je leuk vindt. Ik heb nogal de neiging om me vooral bezig te houden met wat anderen leuk vinden en mezelf een beetje te vergeten. Ik wil mezelf nooit te belangrijk maken, kan mijn behoeften eindeloos bagatelliseren en uitstellen. Dat moet soms ook gewoon, maar daarna moet je er ook wel weer mee stoppen. Dat doe ik denk ik niet dan. Groepen mensen die iets gemeen hebben vind ik wel leuk, zoals bij cursussen., collega's. Waarin je duidelijk een groep bent. Maar op feestjes is er juist geen duidelijke groep, en zeker niet het vanzelfsprekende gevoel dat ik er iets te zoeken heb en er bij hoor. Je kan niet zomaar met iedereen een gesprekje beginnen, tenminste dat merk ik dan vaak. Mensen komen vaak voor de mensen die ze al kennen. Feesten waar mensen komen die open staan voor iedereen kunnen heel leuk zijn. Of feestjes die spontaan onstaan.
-
Ja, je moet het herkennen, hoe het ontstaat. Soms zien anderen het beter aankomen. Maar als ze mij er dan op attenderen, is het eigenlijk al te laat. Sowieso. Ik ben gelukkiger als ik niet drink dan als ik wel drink. Dat kan ik nu wel constateren als ik terugkijk.
-
Goedemorgen, Nou moe, ik heb fantastisch geslapen! We twee keer wakker geworden met het idee dat het klaar was, maar toch weer ingeslapen, in totaal 10 uur. Alsof ik wat heb ingehaald. Vanavond indommelen zal wel niet gebeuren. @Marij ik hoop dat je geen geliefden hebt waar je je zorgen over maakt daar. Ik sprak een leeftijdgenoot die op schietles wilde, ze voelde de dreiging en verwachtte dat het ook hier allemaal vreselijk uit de hand ging lopen. Gelukkig heb ik alle seizoenen van The Walking Dead gezien, ik weet precies wat ik moet doen als het zover komt.
-
@knakker Als de knop om is, dan kan ik alle triggers wel aan, dat heb ik mezelf wel bewezen. Het rijk alleen, een feest waarbij ik me dreig te gaan vervelen, verraad, afwijzing. Dan is er geen uitweg, en moet ik er doorheen. Als het dompelbad na de sauna, als de laatste kilometers van een wandeltocht die ik heb onderschat. Nee, we gaan geen über bestellen. En dan opeens komt er een moment dat het me niet zoveel meer kan schelen. Dat ik naar mijn zegeningen kijk met een bepaalde minachting. Het kan niet zo zijn dat er valse hoop instort, want daarvoor hebben mijn nuchtere periodes te lang geduurd. En het is ook niet zo dat er geen triggers zijn geweest tijdens mijn nuchtere periodes, integendeel. Maar op de één of andere manier zet het me dan niet aan tot verdoven, juist niet. Misschien gebeurt het wel steeds omdat er toch een depressie aan het sluimeren is sluimert die ik onvoldoende onderken, die me de levenslust ontneemt. Dat ik niet doorheb dat mijn dopamine niveau afneemt. Of zoiets. Herkenbaar @bumperjim, die situatie met die gematigde drinkers, erg confrontereend dan hè?
-
Zaterdag 24 januari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
@MaryArt wat is humor eigenlijk, denk ik nu. En waarom lijken mannen er meer gevoel voor te hebben? Dat is tenminste wat ik ook ervaar. Niet de slapstick, maar humor die op het randje zit van kwetsen, zo van ohoho... Misschien zijn mannen minder bang om te kwetsen, het wordt ze minder aangerekend? Ik vind het heerlijk als iemand de draak kan steken met alles, en juist ook met zich/haarzelf, geen vaste aannames, bij alles vraagtekens zetten. En nog leuker als een vrouw dat doet, dan is het nog meer van oeioeioei, als dat maar goed gaat... Een sterke vrouw😄 -
Zaterdag 24 januari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Ach, excuses @knakker Ga ik er weer serieus op in, ik begon me er van alles bij voor te stellen. Als je een fysiek zwaar leven hebt gehad, zoals ik me vroeger voostel, de hele dag op het land enzo, geen hulpmiddelen voor wat dan ook, dan is zo'n bevalling misschien een minder groot contrast dan met onze prinsessenlevens (halve grap) van de afgelopen decennia. Pijn is in the eye of the beholder, zoiets. Dacht dat je die kant opging. Ik vond het wel dapper😄 -
Zaterdag 24 januari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Hoe bedoel je @knakker? -
Zaterdag 24 januari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Goedemorgen, Woorden schieten vaak tekort, en je moet toch wat. Ik houd zelf niet van complimenten ontvangen. Wel van : dankjewel. Een bevestiging dat ik iets heb bijgedragen. Dat iemand een oordeel over mij meent te moeten vellen, positief of negatief, prima, maar het zegt niets over mij, alleen over de ander. Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Maar dat is dan weer niet de bedoeling meestal. @bumperjim je kunt de proef op de som nemen, er is een apparaat die je op je buik kunt zetten en die ongeveer dezelfde pijn veroorzaakt als bij een wee. Het programma 'proefkonijnen' heeft dat een keer uitgetest. Erg vermakelijk vond ik dat. Nu nog iets bedenken dat lijkt op een kind van 5 kilo (mijn dochter) eruit persen. Ik gun je dat zo. Niemand zegt ooit: sterke man. Sterke vrouw zeggen betekent misschien wel: vrouwen zijn eigenlijk niet sterk. -
74.7
-
Wilde je alleen met alcohol stoppen of ook het verslavingspatroon doorbreken? Bij dat laatste lijkt het me niet handig de ene verslaving met de andere te vervangen. @MaryArt het roept misschien ook wel veel nare gevoelens op als je gaat stoppen met roken. Vrij normaal als je stopt met een middel waaraan je verslaafd bent. Is dat erg?
-
Goedemorgen, Ik zit in een vicieuze cirkel van 's avonds door vermoeidheid in slaap dommelen en dan slechter slapen 's nachts. Ik kan niet lezen of tv kijken, dan gebeurt het. Gisteren tijdens de film ook in slaap gevallen, en een deel gemist. Ik moet dus iets actievers gaan doen 's avonds, niet lezen of tv/film kijken. Een blokje om, huizen van binnen bekijken nu het nog donker is, misschien krijg ik inspiratie. Naar Ikea moest ik nog om iets terug te brengen. Yogaschool uitproberen. Zoiets.
-
Een andere fase. Ik lees een nieuwsbrief van Stoic Wisdoms op Substack, misschien vind je dat ook leuk om af en toe in je inbox te krijgen. De laatste ging over hoe verandering eigenlijk gaat. De tekst gaat over wat er gebeurt als je niet alleen begrijpt dat er iets moet veranderen, maar het ook echt probeert te dóén. Mensen weten vaak precies weten wat er zou moeten veranderen, maar blijven toch vast zitten : de pijn van weten zonder handelen. Bij echte verandering komt op een gegeven moment een moment van weerstand. Ondanks goede redenen en motivatie voelt het nieuwe gedrag ineens verkeerd en onnatuurlijk, terwijl het oude vertrouwd en logisch lijkt. Veel mensen zien dit als een teken dat de verandering mislukt is en haken af. De auteur stelt dat dit ongemak juist het teken ís dat verandering plaatsvindt. Het verkeerde gevoel hoort bij het proces van anders worden. Kennis die niet wordt geleefd, kan alleen worden omgezet in verandering door te handelen, ook als het nog niet goed voelt. Dat botst met het idee dat verandering vanzelf en authentiek moet aanvoelen. In werkelijkheid is je ‘authentieke zelf’ op dat moment juist het deel dat vasthoudt aan het oude. Nieuw gedrag gaat pas natuurlijk aanvoelen dóór het te doen, niet door te wachten tot het vanzelf goed voelt. Tot zover de tekst. Het gewicht van ongeleefde kennis is eigenlijk best zwaar voor mij als ik er zo over nadenk. Bewust belast zijn. Ik merk dat daar best veel zelfafwijzing op kan zitten. Stomkop, je wéét het toch? Stoppen met drinken kan naast gewoon een verdomd goed besluit ook een fix zijn om dat niet meer te hoeven voelen, die zelfkastijding. Erdoorheen dus.
-
Zo, veel werk verzet vandaag. Morgen nog een dag en dan voel ik me in het weekend niet bezwaard, kan ik andere dingen gaan doen. Kijktip : Mr Mercedes op Netflix. Ik ga vanavond naar Vie Privée, Jodie Foster en français. Van de week The chronology of water gezien. Wauw.
