-
Aantal bijdragen
1.377 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
-
Gewonnen dagen
15
Soort bijdrage
Profielen
Forums
Kalender
Alles door Etty geplaatst
-
72.6
-
Vrijdag 27 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Goedemorgen, Wat ik soms doe is me aan het begin van de dag af vragen wat ik gedaan moet hebben om vanavond met een tevreden gevoel terug te kijken op de dag. En die dingen op te schrijven. Op de één of andere manier helpt me dat realistischer te zijn over wat ik gedaan kan krijgen. Me zoveel voornemen is helemaal niet lief vor mezelf, het is eigenlijk het onmogelijke van mezelf verwachten, heel streng. Ik mag pas tevreden zijn als... Jezelf pleasen bestaat denk ik niet. Beetje vergelijkbaar met over een borrel nadenken en dan even doorspoelen in gedachten naar hoe je je de volgende morgen gaat voelen. Soms helpt dat. Ik krijg vandaag leuk bezoek. -
Als tussenstap eerst voelen en jezelf toestemming geven om er nog niets mee te doen, scheelt veel energie, omdat je niet bezig hoeft met hoe de ander weer op jou reageert, of je eigen tegenzin als je vind dat je iets moet van jezelf omdat je anders je grenzen niet bewaakt.
-
@Musashi dat oefenen in grenzen kan energie vreten. En een katerig gevoel is misschien niet zo gek dan. Misschien een tip: ik vind het al heel wat als ik de grens volledig in mezelf kan ervaren. Ik hoef er dan nog niets mee. Dan ben ik bij iemand die zegt of doet iets en dan in plaats van te reageren ben ik me bewust van wat het met me doet, en voel in mijn lichaam wat er gebeurt. Ik voel: dit is helemaal niet oké. En die erkenning is me veel waard, zonder dat de ander daar direct iets mee hoeft. Ik ben gewend om of direct te reageren, eigenlijk vanuit defensie, of te slikken. In beide gevallen wals ik over mijn eigen gevoelens heen. Ik las ergens: een grens is geen verzoek, maar informatie. Als ik de juiste informatie heb, helemaal aan mezelf erken dat iets niet oké is voor mij, ook al begrijpt de ander daar misschien niets van, dan kan ik op een later tijdstip (ze gaan er echt nog wel een keer overheen) op een rustige manier mijn grens aangeven. Dan is het niet onderhandelbaar.
-
Ik droom heel soms nog dat ik rook, maar denk daar eigenlijk verder nooit aan, wordt nooit getriggerd. Heb al 30 jaar niet gerookt. Maar @bumperjimhet lijkt me wel logisch dat je er mee bezig bent in de tweede maand, en super dat je in je dromen niet drinkt maar weggooit!
-
Sterkte @hub02
-
Maandag 23 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Ik kwam iets interessants tegen bij de Stoïcijnen over het onderwerp motivatie: motivatie volgt uit actie, niet andersom. We zien motivatie als een voorwaarde om in actie te komen, maar in werkelijkheid ontstaat deze pas nadat we begonnen zijn. Door te wachten op een gevoel dat van nature zeldzaam en onbetrouwbaar is, kunnen we blijven hangen in uitstelgedrag. Belangrijke acties moeten losgekoppeld worden van hoe je je voelt, zodat ze plaatsvinden ongeacht je stemming. Voor mij was het wel een eye opener. Ik hoef er geen zin in te hebben. Dat mag. En ik doe het toch. Ik probeer het toe te passen, maar dat valt nog niet mee. Ook een ADDerig hoofd hier. Toch doe ik per saldo nu meer dan voorheen. -
Maandag 23 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Goeiemorgen, Ik heb vanochtend goed nieuws gekregen en mijn dag kan niet meer stuk. Enorm opgelucht. Dan hoef ik van mezelf ook gelijk niet meer te werken. Raar. -
Nee, ook in België.
-
Zaterdag 21 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
of je bent gewoon een pleaser:) -
Mooi zeg. Het is hier grijs en regen, maar wel met een mooi vooruitzicht, woensdag schijnt het geheel zonnig te worden en 16 graden. Daar ga ik heerlijk van genieten. Zo langzamerhand eens kijken wat ik met de voortuin ga doen, die is nu nog geheel betegeld. Dat gaat er allemaal uit. In april komt de tegeltaxi, ik wil zorgen dat ik dan klaar ben. Scheelt zelf afvoeren en ik vind het leuk dat gemeenten dat doen, mensen stimuleren zoveel mogelijk groen in hun tuin te hebben.
-
Zaterdag 21 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Lijkt me een hele nare ervaring, als je vriend je verzoeken zo negeert. Hopelijk gaat hij dat zelf ook zien en biedt hij zijn verontschuldigingen aan. -
Goeiemorgen,
-
Zaterdag 21 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Wat jammer @bumperjim, is hij jaloers op jou geworden? -
72.9
-
Mens, wat extreem heftig. Wat een onrecht. Hoop dat je de steun en zorg krijgt die je nodig hebt. Neem hier alsjeblieft zoveel ruimte in als je nodig hebt ❤️
-
Vrijdag 20 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
@Reacher een hele dikke knuffel ! -
Zaterdag 14 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Een kijkje in andermans keuken. Ik doe nu filosofiecursussen en dat is misschien ook weer een wereldje. Gepensioneerden, meestal hoger opgeleid. Ouder worden en daarmee wat onzichtbaarder heeft ook weer voordelen, ik kan gewoon ongezien luistervinken en observeren. En de oudere mens is ook weer een nieuwe groep. In mijn nieuwe woonomgeving zijn mensen een stuk vriendelijker en gemoedelijker, echt opvallend. Hoe dat dan komt, ook heel leuk om daar over na te denken. -
Met alcohol werkt het ook zo bij mij @Rosee. Er staat een fles witte wijn ergens in de kast, zonder problemen. Met eten werkt het anders. Snoep en chips kan ik niet in huis hebben zonder het op te eten terwijl ik dat niet wil.
-
Vrijdag 20 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Goedemorgen, Hoef niet veel te werken vandaag, zit goed op schema. Tijd voor andere dingen, klussen. Heb voor het nieuwe seioen een oogstaandeel gekocht op een heerlijk plekje in de buurt. Elke week heen om biologische geteelde groenten van het land te halen, helpen met tuinieren, samen met mensen die dat ook fijn vinden. Het gaat de wereld niet redden, maar het kan ook geen kwaad en ik word er blij van. Kleindochter mee met een schepje, enig. -
Advies kan ook maatwerk zin denk ik. Ik had het er vanochtend met mijn partner over. Hij vertelde dat hij toen hij was gestopt met roken een tijdje expres in de rokerscoupé ging zitten. Hij vond de lucht prettig, en het was onderdeel van het proces van het loskomen van het roken, dat onderdeel was geworden van zijn identiteit. Waar hij toen behoefte aan had van zijn omgeving, was de bevestiging dat hij op de goede weg zat door dit zo te doen. Van zijn nieuwe identiteit, als niet roker. Goed bezig! Als mensen enorm waren gaan drammen: 'je gaat daar alleen maar zitten omdat je weer wilt roken', dan zou dat een bevestiging zijn: je bent nog een roker. Het klinkt ook eigenlijk als: dat lukt je toch nooit. Dat werkt voor sommige mensen, maar niet voor iedereen. Hij heeft overigens nooit meer gerookt.
-
Donderdag 19 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Dat moet haast wel @Reacher. Als je het lef hebt op je slechtste momenten vriendschap toe te laten. -
Ach ja, manager is natuurlijk best een beladen woord. Verplaatsers van gebakken lucht, was dat niet in de 90-er jaren? Er zijn er nog steeds te veel van waarschijnlijk. Maar ik bedoelde het positief, dat @bumperjim het op een manier die bij hem past aanpakt. Dat het eruit ziet als een alarmbel voor mij, betekent niet dat het er één is voor de ander. En dan wil ik na één keer alarm slaan met mijn eigen bel ook ophouden met zeiken en duwen, want @bumperjim, volgens mij werkt dat nogal averechts bij jou ook, klopt dat? Misschien projecteer ik hoor, ik ben niet zo van de tough love. Beetje aanmatigend zo ervaar ik het. En ik geloof ook niet dat ik iemand die wil drinken van de drank af kan houden, ik heb als klein meisje op mijn knieën gesmeekt, flessen leeggegooid (nooit doen), nou, dan moet je als alcoholist stevig in je schoenen staan, het hielp me toch geen zier.
-
Donderdag 19 februari 2026
discussie antwoordde op een renaldo61 van Etty in Ditjes, datjes & dagdraad
Goedemorgen lieve mensen, Ik hoop dat iedereen die ziek is of herstellend, of doodongelukkig, een goede dag heeft vandaag, zo ééntje die hoop en een beetje vertrouwen geeft voor de dagen die hierna komen. -
Heel herkenbaar, die FOMO. Heel gevaarlijk ook. Daar zitten allerlei aannames in en innerlijke overtuigingen die ik dan wel moet slopen, en direct. Anders ga ik er toch weer in geloven. Denk ik naar de drank toe of er vanaf? Uit een filosofieles over spijt van het verleden, en hoe ermee om te gaan zei de docent: 'aan welke spijtopbouw ben je nu bezig?' Heb ik al eens gezegd geloof ik, maar ik moet er weer aan denken als ik denk aan die fles wijn van jou. Een dure fles spijt. Eigenlijk zou er een plek moeten zijn waar je je drank en drugs kunt doneren nadat je ze hebt afgezworen. Een luikje. En de afnemers mogen alleen mensen zijn die sociaal kunnen drinken en gebruiken. Maar klopt het nou dat je je er goed doorheen hebt gemanaged, of bevind je je nog steeds in de gevarenzone? Ik ben geneigd om te zeggen: wel done.
