Yvonne Geplaatst gisteren om 18:50 Rapport Geplaatst gisteren om 18:50 Dry Januari: Bumperjim Renaldo61 Reacher Knakker MaryArt Maja Flavieke Bolletje Garfield Etty Rapilos Marij Mariposa Kers Spirit Stormy69 Gekko Yana Jane Bob Karin123 Emmy Prana Rosee Yvonne
bumperjim Geplaatst gisteren om 21:15 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 21:15 Droog dagje noteren in de app... Bob reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 16 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 16 uur geleden (bewerkt) Ik voel me bijzonder gemotiveerd nu. Ik kan niet wachten om de positieve effekten te zien (nu nog niks natuurlijk op de 2e ochtend) want ik voel sinds lange tijd spanning in mn gezicht en in mn schouders waarvan ik me afvraag of dat met alcohol te maken heeft. (Ik herinner me nog na het stoppen in 2017 dat veel spanning wegviel). Je kan het er wel wekelijks uit yoga'en zoals we dat doen, maar de oorzaak aanpakken zou mooier zijn. Ook nog vaak een rode pafferige kop maar dat kan ook komen omdat ik mn kantoor te warm stook deze dagen 🤔 Ik wil echt al het positieve van deze maand heel bewust meekrijgen want dat wordt onderdeel van de motivatie voor het vervolg. Hebben jullie ook verwachtingen? 16 uur geleden bewerkt door bumperjim karin123, lady jane en Spirit reageerden hierop 3
renaldo61 Geplaatst 16 uur geleden Rapport Geplaatst 16 uur geleden 19 minuten geleden zei bumperjim: Hebben jullie ook verwachtingen? Ik heb nog steeds aantrekking naar alchohol. Maar ik verwacht droog te blijven. Met vallen en opstaan gewicht te verliezen. ... Ooit nog een hondje te hebben, dat moet mogelijk zijn.
Emmy Geplaatst 15 uur geleden Rapport Geplaatst 15 uur geleden Ik hoop deze maand het hardlopen weer op te kunnen pakken. Door een blessure nu al een tijdje niet kunnen lopen. En een paar kilo af te vallen. Maar dronk al amper iets de afgelopen maanden, dus ben bang dat ik het niet moet hebben van dry januari. Die spanning wordt bij mij trouwens na het stoppen eerst erger. Benieuwd hoe dat bij jou gaat @bumperjim bumperjim reageerde hierop 1
Etty Geplaatst 15 uur geleden Rapport Geplaatst 15 uur geleden Meer energie. Daardoor meer beweging, op alle fronten. Omdat alcohol geen dopamine meer wegkaapt, verwacht ik meer ervaringen waar ik blij van word door de dag heen. Ik zal meer verveling ervaren waardoor ik andere dingen ga aanpakken dan ik normaal zou doen. Misschien ook meer onvrede die ik ga uitschrijven heb ik me voorgenomen. Fijn die motivatie hè? Alsof een ouder opeens tegen je zegt: nu is het afgelopen, ik kom je helpen, we gaan er es ff voor zorgen dat je weer wat blijer wordt met je leven. Valkuil: valse hoop. Die stort geheid weer in, als de motivatie dropt. Een grote dosis realisme naast tsjakka staat hier al klaar. Spirit en bumperjim reageerden hierop 2
Marij Geplaatst 14 uur geleden Rapport Geplaatst 14 uur geleden Goedemorgen! Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie de tijd gaan invullen die voorheen naar drinken of gedronken ging. Ook al ben ik inmiddels een aantal weken onderweg, ik heb nog niet écht een "hobby" gevonden.
bumperjim Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 14 uur geleden 18 minuten geleden zei Etty: Meer energie. Daardoor meer beweging, op alle fronten. Omdat alcohol geen dopamine meer wegkaapt, verwacht ik meer ervaringen waar ik blij van word door de dag heen. OK ik begrijp het geloof ik. Als alcohol niet langer het hoogtepunt van de dag is (of van de week, zelfs is het maar 1 glas op vrijdagavond, zogenaamd om te ontspannen na de werkweek) krijg je aandacht voor andere dingen. Etty reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 14 uur geleden 2 minuten geleden zei Marij: Goedemorgen! Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie de tijd gaan invullen die voorheen naar drinken of gedronken ging. Ook al ben ik inmiddels een aantal weken onderweg, ik heb nog niet écht een "hobby" gevonden. Sporten is een goede optie. Of gewoon datgene doen dat moet gebeuren, eindelijk die belastingaangifte of de afwas of eindelijk dat rolluik repareren wat al 10 jaar moet gebeuren, real life voorbeeld hier. Niet alles moet persé "leuk" zijn wat de alcohol vervangt 😁
Marij Geplaatst 14 uur geleden Rapport Geplaatst 14 uur geleden (bewerkt) Nou, juist voor een groot deel wel! De dopamine kwam van alcohol, nu dat wegvalt is er heel wat nodig om weer genoeg van dat hormoon vrij te maken om weer dat 'geluksgevoel' te hebben. Die alcohol is zo bizar sterk dat de lat erg omhoog gaat in je brein (edit; die lat gaat met de tijd gelukkig wel weer omlaag en terug naar normale niveau) 14 uur geleden bewerkt door Marij Spirit reageerde hierop 1
Etty Geplaatst 14 uur geleden Rapport Geplaatst 14 uur geleden @Marij het heeft tijd nodig. Dit is niet mijn eerste keer. Ik doe eerst allerlei klussen, opruimen, schoonmaken, doe ik sowieso altijd in januari. En ik wil dingen gaan doen die ik al jaren uitstel, die me leuk lijken maar die ik eng vind, ergens. Die ik dus blijf uitstellen. En dat uitstellen gaat samen met wijn, dan voel ik me al leuk, en de dagen erna niet zo vanwege dopaminegebrek, en als ik me niet zo leuk voel, dan ga ik er al helemaal niet op uit. Cirkel weer rond. Zijn er dingen die je wel zou willen maar....?
renaldo61 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Geplaatst 14 uur geleden 11 minuten geleden zei Marij: Goedemorgen! Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie de tijd gaan invullen die voorheen naar drinken of gedronken ging. Ook al ben ik inmiddels een aantal weken onderweg, ik heb nog niet écht een "hobby" gevonden. Dat gevoel van tijdinvulling ken ik en ik ben nu al enkele dagen nuchter 😁 . Wandelen is voor mij een goed alternatief.
Mariposa Geplaatst 14 uur geleden Rapport Geplaatst 14 uur geleden Ik ben van plan ook na Jan door te gaan. Heb het eerder ‘gered’ om februari ook niet te drinken. Dat beviel heel goed maar ik mocht daarna weer. Dat dus. Eerst halverwege Jan op vakantie (ik ga er vanuit dat dat geen valkuil wordt). Ik voel me veel beter als ik niet heb gedronken dus waarom toch die eerste weer nemen? Een hobby heb ik niet nodig, schoonmaakwerk genoeg hier 🤪. Al zou ik wel het tekenen en schilderen willen oppakken.
Marij Geplaatst 13 uur geleden Rapport Geplaatst 13 uur geleden Ik weet niet wat ik zou willen doen...dat is het 'm nou net. Ik heb een vriendin die zich heerlijk kan bezighouden met diamond-painting bijvoorbeeld, het lijkt me heerlijk om zo'n lekkere vaste bezigheid te hebben om bij te ontspannen. Ik heb het geprobeerd hoor, maar het voelt vooral heel knullig en is niet mijn ding. Net als dat ik borduren of schilderen geprobeerd heb. Ook niet echt mijn ding. Lezen, heerlijk als het een goed boek is. Maar niet om het lezen zelf.
Etty Geplaatst 13 uur geleden Rapport Geplaatst 13 uur geleden @Marij Wat doe je nu met je tijd? je hoeft niet persé een creatieve hobby te hebben hè? En misschien is het leuker om het samen met anderen te doen? Zouden er dingen zijn die je zou willen leren? Zijn er gebieden waarin je je wilt ontwikkelen? Een taal, een nieuwe vaardigheid, kennis over een bepaald onderwerp? Er zijn via de bieb bijv heel veel online trainingen, cursussen, vaak gratis, die je zou kunnen doen. Soms kan een workshop of cursus iets aanzwengelen. Fotografie, filosofie, meditatie. Naar het fimhuis met een Cineville pas. Wat me opvalt is dat er veel dingen zijn die in mijn hoofd 'suf' gevonden worden, maar die ik eigenlijk wel leuk zou vinden als er niets anders was. Zoals legpuzzels met Corona bijvoorbeeld.
bumperjim Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 13 uur geleden (bewerkt) @Marij Lezen is prima toch? Als het een goed boek is 🤪 13 uur geleden bewerkt door bumperjim
Marij Geplaatst 13 uur geleden Rapport Geplaatst 13 uur geleden (bewerkt) Qua handwerken heb ik vanalles geprobeerd, wel steeds met zelfde thema Nu zit in mijn hoofd; gebarentaal leren, misschien toch weer met anderen muziek maken. Ik ga in ieder geval eens bij een harmonie kijken weer (wat me tegenhoudt is het evt mee moeten lopen op straat). Qua gebarentaal is het in de regio lastig vinden. Edit; ik vind gezelschapsspelen leuk ook. Doe dit nu wat vaker 's avonds via boardgamearena. Online, niet met échte mensen aan tafel, maar komt een beetje in de richting. 13 uur geleden bewerkt door Marij lady jane, bumperjim, karin123 en 1 andere reageerden hierop 4
Tatum Geplaatst 12 uur geleden Rapport Geplaatst 12 uur geleden Dry Januari: Bumperjim Renaldo61 Reacher Knakker MaryArt Maja Flavieke Bolletje Garfield Etty Rapilos Marij Mariposa Kers Spirit Stormy69 Gekko Yana Jane Bob Karin123 Emmy Prana Rosee Yvonne Tatum karin123 reageerde hierop 1
Spirit Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden 1 uur geleden zei Marij: Qua handwerken heb ik vanalles geprobeerd, wel steeds met zelfde thema Nu zit in mijn hoofd; gebarentaal leren, misschien toch weer met anderen muziek maken. Ik ga in ieder geval eens bij een harmonie kijken weer (wat me tegenhoudt is het evt mee moeten lopen op straat). Qua gebarentaal is het in de regio lastig vinden. Edit; ik vind gezelschapsspelen leuk ook. Doe dit nu wat vaker 's avonds via boardgamearena. Online, niet met échte mensen aan tafel, maar komt een beetje in de richting. Ga eens bij die harmonie kijken. Gewoon eerst even wat sfeer proeven. Wat speel jezelf voor instrument? Muziek maken met anderen is helend. Daar krijg je zoveel positieve energie van! Het meelopen op straat lijkt mij dan weer hartstikke leuk! Doen!!!!!
Reacher Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden 4 uur geleden zei bumperjim: Hebben jullie ook verwachtingen? Wat ik nog steeds heb als ik er even bij stil sta, is het weer aan mijzelf toebehoren. Verslaving is afhankelijk zijn in zijn meest toxische vorm. Afhankelijk zijn van iets wat je kapot maakt. Dat niet meer. Bij mij stopt het. Etty en Spirit reageerden hierop 2
bumperjim Geplaatst 11 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 11 uur geleden 14 minuten geleden zei Reacher: Wat ik nog steeds heb als ik er even bij stil sta, is het weer aan mijzelf toebehoren. Verslaving is afhankelijk zijn in zijn meest toxische vorm. Afhankelijk zijn van iets wat je kapot maakt. Dat niet meer. Bij mij stopt het. Ja das een mooie mindset. Is dat ook iets wat bij jou doorwerkt op andere verslavingen waar je dan ook mee gestopt bent? (Socials of zo) Of heb je de ene verslaving vervangen door de andere?
Lika Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden Dry Januari: Bumperjim Renaldo61 Reacher Knakker MaryArt Maja Flavieke Bolletje Garfield Etty Rapilos Marij Mariposa Kers Spirit Stormy69 Gekko Yana Jane Bob Karin123 Emmy Prana Rosee Yvonne Tatum Lika
Gekko Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden Dit is mijn 4e droge dag. Heb echt wel momenten dat ik trek heb, maar doe dan de wandelschoenen aan en ga naar buiten. Hierna voel ik me een stuk beter. Door het drinken liet ik het wandelen de laatste tijd liggen, nu weer lekker bezig. Over een tijdje weer een tochtje lopen van 35km. Ook ga ik proberen me minder snel druk te maken om dingen die nog niet eens zijn gebeurd, raak(te) gauw in paniek, hoop dat ik me nu rustiger ga voelen. karin123 en bumperjim reageerden hierop 2
bumperjim Geplaatst 3 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 3 uur geleden Goed bezig Gekko! Vandaag ook weer droog. Morgen de bekende "derde dag" waarop ik meestal trek heb want dan is mn dopamine niveau kennelijk het laagst (dit verzin ik zelf maar het zou zomaar kunnen). Voor dit hobbeltje ben ik niet bang, laat het maar gebeuren. Ik heb een hoop lekkere thee in huis 😁 Rosee reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden