Spring naar bijdragen

woensdag 4 December 2024

Claudius

Aanbevolen berichten

Jammer @Lonster1,maar dat weet je dan ook weer. Nou ja dat wist je natuurlijk al. Gevaar zit in n klein hoekje :blush: hier gaat t goed qua drank, maar ik juich maar niet te vroeg want ik blijf mezelf ook verbazen hoe makkelijk een uitglijder is gemaakt.  Ben wel blij dat ik, sinds ik in 2018 hier op het forum kwam, nooit meer in mn eentje heb gedronken. Die gewoonte is er helemaal uit en daar ben ik heel opgelucht over. Het is gewoon geen optie meer. Waar ik soms nog de mist in ga, zijn sociale situaties waarbij ik van te voren geen plan heb gemaakt. Afgelopen jaar 3 keer echt te ver gegaan met spijt achteraf. Daar valt nog wel wat werk te verrichten. 

bewerkt door Rosee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verslavende werking van de telefoon is eigenlijk vele malen erger dan die die van drank. En het is veel gluiperiger en doortrapter opgezet dan de tabaksindustrie. Je vergoelijkt het meestal 'dat je echt niet zonder kunt', maar het meeste wat je doet op je telefoon is misbaar en flauwe kul. Bijvoorbeeld de gewoonte steeds om dwangmatig op buienradar te kijken in plaats van je kop even uit het raam te steken en naar de lucht te kijken op het moment dat je naar buiten moet. Ik ben ermee gestopt de godganse dag met dat ding in mijn broekzak te lopen. Dat geeft best een hoop rust. Kern van het verhaal is dat ik zelf de controle wil hebben over het apparaat en niet de hele tijd door het apparaat verleid wil worden om te gaan 'gebruiken'. Daarnaast vind ik het een verademing om soms onbereikbaar te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn plan om weer aan de refusal te gaan is mislukt. De huisarts kon me alleen doorverwijzen naar verslavingszorg en die verstrekken het uitsluitend in combinatie met een heel traject van therapie. En daar heb ik geen zin in. Dus ik ga maar weer gewoon monter met mezelf aan de slag. Het is eerder gelukt, dus dat gaat me nu ook lukken. Geïnspireerd door het citaat laatst van @Etty heb ik het boek van Stofferis in huis gehaald. Ik heb altijd wel een soort van symbolische leidraad nodig in mijn pogen het roer om te gooien. Want als het al 17 keer is mislukt zal het met precies dezelfde werkwijze de 18e keer ook mislukken.

Geheel tegen mijn nogal hardnekkige neiging om alle problemen zelf op te willen lossen heb ik warempel wél hulp gezocht om van de sigaret los te komen. Ik vind dat nogal potsierlijk, maar ook hier geldt: als het al 317 keer is mislukt, zal het op met dezelfde werkwijze de 318e keer ook mislukken. Nu moet ik 6 keer via de telefoon lullen met een kootsj. Maar ik heb vooral mijn zinnen gezet op het medicijn decigatan. Dat is gemaakt van de zaadjes van de gouden regen, dus er moet wel zegen op rusten. De kootsj moet dat eerst voorschrijven, dan moet de huisarts er een stempel onder zetten en dan kan ik naar de apotheek. Het zal nog wel even duren, en ik zie er bijna tegenop om al die tijd gewoon door te moeten roken. Hoe dan ook: er gebeurt weer van alles op verslavingsgebied hier. Ik ben blij dat er weer een plan en een richting is, want van die onduidelijkheid werd ik de afgelopen dagen erg onrustig en wankel.

Aan een Algeheel Gezonde Levensstijl (geestelijk en lichamelijk) zal al met al ook niet zijn te ontkomen denk ik. En daar kijk ik net zoveel naar uit als ik er tegenop zie. Vooruit maar weer. Hort sik.

bewerkt door Oskar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Oskar:

De verslavende werking van de telefoon is eigenlijk vele malen erger dan die die van drank. En het is veel gluiperiger en doortrapter opgezet dan de tabaksindustrie. Je vergoelijkt het meestal 'dat je echt niet zonder kunt', maar het meeste wat je doet op je telefoon is misbaar en flauwe kul. Bijvoorbeeld de gewoonte steeds om dwangmatig op buienradar te kijken in plaats van je kop even uit het raam te steken en naar de lucht te kijken op het moment dat je naar buiten moet. Ik ben ermee gestopt de godganse dag met dat ding in mijn broekzak te lopen. Dat geeft best een hoop rust. Kern van het verhaal is dat ik zelf de controle wil hebben over het apparaat en niet de hele tijd door het apparaat verleid wil worden om te gaan 'gebruiken'. Daarnaast vind ik het een verademing om soms onbereikbaar te zijn. 

Ik wil steeds bereikbaar zijn. Mijn fout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen schande om hulp te gebruiken bij het stoppen met roken. Zo lastig om dat zelfstandig te doen. En als je er één rookt, ben je vrijwel direct terug verslaafd. Dat heb ik meerdere malen ondervonden, en ook meerdere malen een cursus gedaan om weer te stoppen. Dat geld verdient zichzelf al snel terug, met die prijzen voor tabak.

@Yana ja die fles moest in een keer op. Elke dag een glas zou betekenen dat ik daar naar uit ga kijken en er over ga nadenken. Net als Rosee heb ik dat al jaren niet meer gedaan, een hele fles in mijn eentje opdrinken. Terwijl dat daarvoor lange tijd dagelijkse kost was. Een fles per dag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Lonster1:
2 minuten geleden zei Lonster1:

Geen schande om hulp te gebruiken bij het stoppen met roken. Zo lastig om dat zelfstandig te doen. En als je er één rookt, ben je vrijwel direct terug verslaafd. Dat heb ik meerdere malen ondervonden, en ook meerdere malen een cursus gedaan om weer te stoppen. Dat geld verdient zichzelf al snel terug, met die prijzen voor tabak.

@Yana ja die fles moest in een keer op. Elke dag een glas zou betekenen dat ik daar naar uit ga kijken en er over ga nadenken. Net als Rosee heb ik dat al jaren niet meer gedaan, een hele fles in mijn eentje opdrinken. Terwijl dat daarvoor lange tijd dagelijkse kost was. Een fles per dag. 

Zo denk ik nu over choclade 

bewerkt door Claudius
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...