Spring naar bijdragen

Enquête: hoeveel drink jij eigenlijk?


bumperjim

Aanbevolen berichten

1b

Maand december sloop het er weer langzaam in en warempel, ik begon zelfs te geloven dat ik het wel weer kon.

Nou, thats was an ilusion.

1b dus en de weg van de nuchterheid blijven volgen.

Straks een alcoholvrij aperitiefje en eten bestellen.

bewerkt door Spirit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1a. 

Alle andere vormen vind ik te vermoeiend, dat constante onderhandelen met jezelf, pfff.... 

Die ruim 5 jaren dat ik niet dronk waren niet eens zo moeilijk, ik had er geen gedachten meer bij. Totdat ik op een heel naar, moeilijk moment bedacht dat ik er wel één kon nemen, maar dat werden er al snel meer. Na enkele weken weten te keren. Gelukkig nu alweer een jaartje op nul en dat gaat prima. Dit keer geen Jellinek of zo, maar terug gedacht aan die 5 jaren en hoe ik er toen in stond en wat ik deed. Dat was voldoende. En geleerd dat ik te allen tijde (enige juiste schrijfwijze ;-) ) kwetsbaar blijf ten opzichte van alcohol. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ergens tussen de 2 en 3, want wat is zelden en soms? Is zelden één of twee keer per jaar of meer? En is soms meer dan een of twee keer per jaar? Als ik begin heb ik geen stop (als ik thuis ben). Ergens anders is het geen probleem, maar thuis moet alles op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Toos:

Ik denk ergens tussen de 2 en 3, want wat is zelden en soms? Is zelden één of twee keer per jaar of meer? En is soms meer dan een of twee keer per jaar? Als ik begin heb ik geen stop (als ik thuis ben). Ergens anders is het geen probleem, maar thuis moet alles op. 

Met zelden bedoelde ik iets als hooguit eens per maand.

Ik heb ook niet echt een stop. Eigenlijk is het vragen om moeilijkheden als je dan in categorie 3 blijft hangen. Ik ben er echt klaar mee nu. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-1-2023 om 15:32 zei bumperjim:

Haha altijd op het meta niveau Reacher :)

Misschien heeft het gebeuren wel 2 dimensies. Hoeveel drink je en vind je het te veel. Laat me ff rustig nadenken en ik kom binnenkort terug met een grafiek...

@Reacher Misschien iets in deze trant dan:

Hoeveel drink je: 1 niks, 2 weinig, 3 veel

Hoe blij ben je: A blij, B niet blij

Dan krijg je 6 categorieën:

1A (s)toppert!

1B kom op, volhouden!

2A weet je t zeker?

2B worstelaar

3A in denial

3B zoek hulp!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn post weg gehaald omdat het steeds ingewikkelder wordt gemaakt met zelf verzonnen lijstjes en zelf verzonnen meerkeuzevragen door een medeforumdeelnemer/ lotgenoot.
Daarvoor zit ik hier niet. Ik heb mijn eigen antwoorden -en ervaringen wel en die wil ik niet kiezen uit lijstjes of een zelf bedachte enquête.

Stel gewoon je vraag aan wie je wilt @bumperjim  Misschien krijg je antwoord.
 

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei bumperjim:

@Reacher Misschien iets in deze trant dan:

Hoeveel drink je: 1 niks, 2 weinig, 3 veel

Hoe blij ben je: A blij, B niet blij

Dan krijg je 6 categorieën:

1A (s)toppert!

1B kom op, volhouden!

2A weet je t zeker?

2B worstelaar

3A in denial

3B zoek hulp!

 

Ik stel voor dat je 2A maakt: Topper! Maar blijf alert! Want het is hier alcohol de baas, dus als het je lukt om weinig (wat is weinig, een glas in de maand?) te drinken en je bent daar blij mee dan is het doel ook bereikt toch? 
ik vind deze vragen wel beterderder. Deze nieuwe vragen zorgen er ook voor dat je wat dieper nadenkt over je eigen situatie. Ben je er blij mee of niet.


 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Remi1:

Ik heb mijn post weg gehaald omdat het steeds ingewikkelder wordt gemaakt met zelf verzonnen lijstjes en zelf verzonnen meerkeuzevragen door een medeforumdeelnemer/ lotgenoot.
Daarvoor zit ik hier niet. Ik heb mijn eigen antwoorden -en ervaringen wel en die wil ik niet kiezen uit lijstjes of een zelf bedachte enquête.

Stel gewoon je vraag aan wie je wilt @bumperjim  Misschien krijg je antwoord.
 

Prima toch als jij de zin er niet van inziet, dan laat je dit topic voor wat het is. Maar dan hoeft Bumperjim het toch niet te gaan doen op een manier die wel jij oké vindt?

Ik vond het ook een beetje vreemd maar het heeft me toch weer aan het denken gezet over hoe ik erin sta, top!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Reacher:

Bedoel je dat je mag drinken maar het niet wil, waardoor je niet drinkt? 
Anders kan ik je antwoord niet plaatsen. 

Precies, ik mag alles. Als ik nu wil drinken mag dat, als ik morgen wil drinken ook. Ik kan doen wat ik wil en het gevolg is dat ik helemaal niet drink. Er zijn echt amper gelegenheden dat ik in de verleiding kom en zelfs dan kies ik nog steeds vaak om niet te drinken. Door het zo luchtig te houden voor mezelf is het voor mij de manier geworden om zo te kunnen leven als ik wil.

Het beklemmende van ik mag nooit meer drinken, vandaag neem ik de eerste niet, ik ben alcoholist en daarom kan ik iets niet werkte bij mij een beetje tegenovergesteld. Ik was bezig met volhouden om iets niet te doen ipv juist vrij te leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het een tijd lang zo gedaan maar bij mij werkte het op een gegeven moment niet meer. Ik werd te blij van het idee te mogen drinken. Eigenlijk, als je zin hebt om te drinken moet je het juist niet doen :huh:

Toch meer Ordnung nodig. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei bumperjim:

Ik heb het een tijd lang zo gedaan maar bij mij werkte het op een gegeven moment niet meer. Ik werd te blij van het idee te mogen drinken. Eigenlijk, als je zin hebt om te drinken moet je het juist niet doen :huh:

Toch meer Ordnung nodig. 

Wat ik doe is geen alcohol drinken maar ik denk daar verder niet over na dat ik geen alcohol zou mogen. Ik kies juist heel bewust voor dranken zonder alcohol omdat ik daar zin in heb om dat te drinken.

Natuurlijk werkt dat niet zo als je net gestopt bent of op het punt staat om te stoppen. De eerste dagen, weken en maanden zijn moeilijk waarbij je alle hulp kan gebruiken. Dan is het juist lekker om heel zwart wit te denken in wel of niet drinken, goed fout etc.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1a

Dik 5 jaar, precies weet ik het niet meer. Als ik terug denk waren het fijne avonden. ik dronk alleen in de avond vanaf 9 uur dezelfde hoeveelheid elke dag. En de borrels of de wodka vond ik het lekkerst. Witte wijn smaakte naar lijm/plaksel en rode wijn naar kots. Als je er twee achter de kiezen had was de vieze smaak weg. En bier was te bitter maar ook weg na twee glazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een blije 1a. Twee jaar al weer. 

Ik drink lekker niet en dat bevalt me prima. De lange lijst van nadelen van drank is realiteit geworden: ik mis niets, ik win. En ik leer elke dag nieuwe dingen, wat ik niet zo gemakkelijk kon toen ik nog dronk. Het leren gaat sneller, mijn hersens werken beter, ondanks mijn leeftijd. Het voelt als een verjongingskuur. Geen haar op mijn hoofd die nog terug wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-1-2023 om 10:13 zei Lika:

1a en dat voelde heel lang goed. Sinds kort verlang ik soms naar 2. Dat geeft onrust, terwijl diezelfde onrust wrs de oorzaak is…

1a voelt weer helemaal top. De onrust is weg. Gek. Het kwam op na vijf jaar en het ging weer. Duurde even, maar het ging. Heel erg blij mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit moment drink ik niets maar ik kom uit de hoogste categorie. Alles gaat op, tempo ligt vrij hoog. Speciaal Bier wordt als pils gedronken en mijn leven gaat kapot als ik zo doorga, baan kwijt, kinderen kwijt. Tenminste daar ben ik bang voor en waar ik bang voor ben kan realiteit worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu in 1b. ;)

 

Toch vind ik mezelf er het type niet helemaal naar om echt werkelijk letterlijk noooooooooiiittt meer te blijven drinken m'n hele leven lang. Ben geen type waarbij iets altijd 'zo en zo' is.

Kan me haast niet voorstellen dat er werkelijk nooit meer een keertje een feestje met doorzakken zou zijn. Dat hoeft ook niet per sé. Was altijd een in-m'n-eentje'-drinker. Een keer op een feestje doorzakken is helemaal niet in lijn met mijn gewoontezuipgedrag. Daarbij is het bij mij ook een combiverslaving met wiet. Drank alleen doet me niks, en wiet alleen doet me niks. Beiden kunnen hier ergens in de kast liggen, maar als één van de twee ontbreekt, dan liggen ze mij daar best  verder. Vind 't dan toch niks aan.

Nee, prima als ik ooit nog eens beschonken op een feest beland. Maar dat moeten dan wel echt incidentele momenten zijn, en eens in de heel veel tijd. Daar zal ik niet krampachtig over doen verder. Maar dat gewoonte drinken en blowen thuis op de bank/voor m'n computer. Dat is wat mij betreft wel voor de rest van m'n leven klaar en een no-go. :)

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was ook vooral een dagelijkse alleendrinker. Idd als je daarmee stopt dan bespaar je al een hoop ellende. Het probleem is alleen als je dan een keer doorzakt wat jij zegt, dan krijg je weer trek en ligt de goede gewoonte weer op zn gat. Het heeft bij mij uiteindelijk niet goed gewerkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...