Spring naar bijdragen

Artemis


Artemis

Aanbevolen berichten

Wat leuk @Majadat je hem vaker gesproken hebt.

Ik ben groot De Dijk en Huub van der Lubbe fan. Mijn liefde voor taal, zijn teksten zijn altijd raak. Ik heb hem een paar keer kort gesproken na optredens en was ook bij een van zijn solo optredens met gitaar en tekst.  Ik vind hem een heel toegankelijk en aardig persoon in die ontmoetingen.

En graag gedaan! Jij dank voor je reactie!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 302

maandag vier ik mijn 10 maanden en ik vond het vanmorgen tijd voor een terugblik en vooruitblik. 

weggehaald, mijn taak is self care, is hier niet meer schrijven dus 

daar gaan we dan, op naar de 10 maanden 

bewerkt door Artemis
persoonlijke weggehaald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij heel goed heeft geholpen was dit:

Bodyscan doen, rustig de tijd voor nemen, tot je helemaal ontspannen bent. Dan je voorstellen dat je ergens bent waar je je helemaal prettig voelt. In de zon, aan een meer, in een bos of waar je maar wilt, zonder anderen om je heen. Vervolgens vragen stellen over jezelf, zonder enig belang te hechten aan de mening van anderen. Wat ben ik eigenlijk voor iemand, diep van binnen? Wie zou ik willen zijn? Moet ik me aantrekken wat anderen daarvan vinden? 

Het zijn maar voorbeelden, deze vragen, kijk maar wat er in je op komt. 

Dan de tijd nemen om weer rustig in de werkelijkheid terug te keren. Neem een mooie herinnering mee, iets wat je opviel of iets tastbaars. Maak daarna eventueel aantekeningen in een dagboek om later terug te kunnen lezen.

Als het je rustig maakt, herhaal het dan een paar keer.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank jullie @Bob @Lika en @Mila68

ik schreef op de dagdraad over mijn 4 weken achtbaan en dat ik eruit was. Niet dus. De bodyscan ken ik @Bob maar je kan hem niet genoeg aangereikt krijgen. Alleen al dat jullie me willen helpen helpt al. Morgen 10 maanden alcoholvrij heeft de weg vrij gemaakt voor demonen en de aanleiding waren 2 gesprekken met mijn nieuwe huisarts. Omdat ik vastliep, vastloop in de cirkels. Niet OK. En inderdaad de oplossing ligt in het NU, in mijn adem, in de leegte. In het hier en nu. Ik had ooit een goede muziektherapeute, helaas vertrokken vanwege conflicten met collega's binnen die afdeling. Ze leerde me die bodyscan. 

veel hyperventilatie, veel vluchtreflexen. 

maar weer naar zee dus 

vroeger trok de zee, in de zin, kom maar, zwem maar naar de horizon. dat is voorbij, de zee geeft mij nu rust. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Cleo66:

Hou Artemis,  ik ben meteen op zoek gegaan,  of ik niet "de aanstichter " was van jou vlucht gedrag . Ik herken erg veel in jou gedrag .  Het heel snel aangevallen voelen . Hooggevoeligheid.  Ik lees nu het boek het elastiek tussen lichaam en ziel .  Misschien ook iets voor jou om te lezen.  Wanneer ik begrijp waar mijn gedrag aan ren grondslag ligt kan ik er beter mee om gaan is mijn gedachten erachter. 

Knuffel :heart:

nee, het komt niet door jou

De trigger was haddock, zijn reactie op mijn patchoeli post. 

ik had het kunnen weten, de jaren 70, de bron van mijn alcoholisme 

knuffel terug :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank jullie @Etty @karin123 @lady jane @Boekanier (ik snap um niet en wil um niet snappen, geen zin in correctie)  @knakker en @Quinn

Inderdaad ik rijd veel paard, zonder zadel tegenwoordig, cowgirl style,

en ik drum.

en ja, ik luister alleen naar positieve adviezen,

thanks @knakker mijn hersens reageren sterk op beelden, zie alle nare emoticons op MIJN draad van iemand die blijkbaar een hekel aan mij heeft. Ik dacht even met dezelfde persoon te maken te hebben, maar gelukkig was het haddock, zich van geen kwaad bewust. 

Paarden benader ik volgens de indianenmanier, deze reuzen bereik je inderdaad alleen met mildheid en lichaamstaal en zonder geweld. ik heb veel gereden in de afgelopen weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei knakker:

Hoi Artemis. Ik begin maar gewoon even te praten, in de hoop dat er iets bruikbaars voor jou in zal zitten. Maar wellicht ook totaal niet, want niet iedereen heeft dezelfde ezeligheden in zijn karakter. Ik zie mijzelf ook wel als gevoelig jongetje. Maar tegelijkertijd ook als nuchtere aardappel. En voor mij is leven een kwestie van gevoel en verstand een beetje in de juiste balans op je bordje weten te serveren. Ik vind gevoel eigenlijk wel de belangrijkste raadgever. Maar soms draaft het gevoel ook een beetje door. Teveel inzoomen levert dan weliswaar een haarscherp beeld op, maar het zicht op de omringende omgeving valt weg. Waardoor het mugje ineens een Indische olifant lijkt.
     Op die momenten schakel ik noodgedwongen even over op het verstand, om de boel even te kunnen relativeren, en het een en ander in je kop weer een beetje in balans te kunnen brengen. Op dit forum is een bekende kreet: je moet meer uit je hoofd komen. Maar soms moet je juist gewoon wat meer in je hoofd, en weg bij het gevoel. Om te kunnen bedenken: “Ach, iemand vind mijn geurtje niet lekker. Nou ja, jammer, maar wat hindert het, hij ruikt mij niet eens, laat ik nog eens een pot thee gaan zetten.” Misschien vind ik patsjoelie ook wel niet zo’n lekkere geur. Ik weet het niet, ik weet niet eens hoe je het moet schrijven. Maar wél weet ik dat of ik het nu vind geuren of meuren dat niets zegt over wat ik van mevrouw Artemis hier op het forum vind. Want die mag ik graag.

Als ik dit betoog hou zeggen mensen wel eens tegen mij dat dat schakelen van emotie naar ratio heus niet zo eenvoudig gaat, dat er geen knopje is enzo. Dat weet ik ook wel, hoewel mijn eigen levenservaring wel is, dat met enige oefening wel een soort van schakelaar is te monteren in je eigen kukel. Nou ja, zo doe ik het. Elk vogeltje zingt zoals die is gebekt. En een ezel balkt, een paard hinnikt, een eekhoorn zegt helemaal niks. Sterkte met alles in elk geval. 

praten is fijn, praat maar, ik pik het bruikbare er wel uit. In mijn brein reageer ik sterk op visuele prikkels. Vanuit mijn reptielenbrein, de vluchtreactie heel jong aangeleerd door het destructieve gedrag van mijn beide ouders. Maar ik kon nergens heen, was te klein en te afhankelijk, dus de enige escape die ik had was uit de realiteit, je zag me wel, maar ik was er niet. 

Het gaat dus niet over de patchoeli (spelling correctie) het gaat over de beelden, emoticons, die mijn reptielenbrein in gang zetten.

Straf, correctie, afwijzing, 

ik ben hoogbegaafd, ik leer snel, ook de verkeerde reflexen, want die zijn vanaf mijn geboorte geconditioneerd, ingeprent (Skinner) Wat je in eerste zeven jaren leert krijg je er later lastig uit. Cognitieve therapie werkt niet bij mij. Ik weet het, ik weet het, mijn weten, mijn denken, mijn hoofd maakt overuren, mijn denken wint altijd. En zo niet, dan schiet ik uit de realiteit. Je ziet me wel, maar ik ben er niet. Eerst voelde ik niets, verdoofd door de drank, nu schiet ik door, nooit leren voelen. Het mocht niet, het is eruit geconditioneerd. Nu kan ik het niet doseren, maar dat gaat al zoveel beter dan een tijd terug. Het niet drinken zie ik als pure winst: de afgelopen 10 maanden heb ik mijn brein getraind om wel die verbindingen te leren maken. Maarja, wat is 10 maanden. Ik reken minstens 2 jaar, als het er geen 5 zijn. Bamboe duurt 5 jaar: 5 jaar sprietjes en dan ineens een bos van 30 meter hoog. 

Blijft de tussentijd lastig. Maar ik drum wel, elke dag een uur en merk dat ik beter word, verbindingen maak en ook dat de muziek mij helpt met de zooi van de jaren 60 en 70. De bron van mijn drankgebruik, ik begon in 1972, ik was 12 jaar, aangemoedigd door mijn beide ouders. Terug naar mijn drummen, Muziektherapie. Zij leerde me dat ik een drummer ben. Die pakt niemand me af. Drummen verbindt hart en hoofd, via de vier ledematen, ritme, tact en swing, heartbeat, en via het drumstel verbindt ik mij met alle drummers, alle muzikanten die deze nummers gemaakt hebben en uitgevoerd hebben. En ik rijd paard, zonder zadel, vrijheid voor ons beiden, mens en paard. 

Eekhoorntje op lange rechte weg. Herfst, nootjes verzamelen en dan..... de lange winterslaap. Sommige dieren, zoals egels, vleermuizen, hazelmuizen en hamsters houden een winterslaap. Andere dieren, zoals beren, dassen en eekhoorns houden een winterrust. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...