Spring naar bijdragen

Oké, na dit weekend is het gebeurd!


Amanda

Aanbevolen berichten

Een tijd geleden heb ik hier eens iets geplaatst. Met een goede hoop, dat ik niet meer zou gaan drinken. Dat is dus mislukt, alweer. Ik ben 36 en ik ben gelukkig met mijn vriend, waarmee ik samen twee kids heb. Maar ik zoek toch iedere keer weer de rust in het drinken. Ik ben twee keer ernstig ziek geweest en dat heeft veel invloed op mijn psyche. Ik ben erg gevoelig voor prikkels en wijn geeft me rust en zelfvertrouwen. Er moet echt iets veranderen, want ik kan me steeds slechter concentreren, vergeet veel en ik ben zo boos op mezelf. Zelfs terwijl ik drink, dom dom dom.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Amanda:

Een tijd geleden heb ik hier eens iets geplaatst. Met een goede hoop, dat ik niet meer zou gaan drinken. Dat is dus mislukt, alweer. Ik ben 36 en ik ben gelukkig met mijn vriend, waarmee ik samen twee kids heb. Maar ik zoek toch iedere keer weer de rust in het drinken. Ik ben twee keer ernstig ziek geweest en dat heeft veel invloed op mijn psyche. Ik ben erg gevoelig voor prikkels en wijn geeft me rust en zelfvertrouwen. Er moet echt iets veranderen, want ik kan me steeds slechter concentreren, vergeet veel en ik ben zo boos op mezelf. Zelfs terwijl ik drink, dom dom dom.....

Hallo Amanda.

Je zegt: "wijn geeft me rust en zelfvertrouwen".
En je zegt: "ik kan me steeds slechter concentreren, vergeet veel en ik ben zo boos op mezelf".
Welke van de twee is waar, denk je?
Ik denk dat je dat al wel weet, je bent niet voor het promoten van wijn als middel voor rust en zelfvertrouwen op dit forum terechtgekomen maar om iets te
willen doen aan je natuurlijke rust en zelfvertrouwen. 
Rust en zelfvertrouwen komt van binnen uit en elk middel dat je tot je neemt omdat het de suggestie wekt dat het je rust en zelfvertrouwen op kan leveren is
bedrog. Onze hersenen laten zich makkelijk en graag voor de gek houden, maar ze zijn niet gek. Zodra het middel is uitgewerkt nemen de hersenen
een soort van wraak door je je slecht te laten voelen omdat je niet op jezelf hebt vertrouwd. En de werkelijkheid, dát waarvoor je je probeerde te verstoppen,
is nog net zo aanwezig als voor je verstop-/vluchtpoging.
Er moet iets veranderen, zeg je. Dáár heb je wel gelijk in. Door je gevoelens toe te laten en je lichaam en hersens de kans te geven zélf op zoek te gaan naar
rust en zelfvertrouwen, zónder dat nephulpmiddel alcohol, zul je vanzelf merken dat er al iets aan het veranderen is. Verandering gaat vaak gepaard met
onprettige gevoelens. Maar als je écht anders wilt, zul je daar doorheen moeten. Niet meteen ontmoedigd raken, maar dóór... Om door die onprettige
gevoelens heen te komen zijn er tal van hulpmiddelen (echte) in de vorm van bijvoorbeeld dit forum, maar ook zelfhulpgroepen in soorten en
maten met 'lotgenoten'. Want het stoppen met drinken op zich is heel eenvoudig, gewoon niet drinken, te beginnen met het eerste glas, maar alles wat
dat niet meer drinken bij je losmaakt is een ander verhaal. Daarmee om (leren) gaan wordt 'herstel' genoemd. En herstel moet je wel zélf doen, maar je
hoeft het niet alleen te doen. Delen is helen, over en weer. We kunnen elkaar helpen clean te blijven door elkaar onze ervaringen te vertellen. In de veelheid
van ervaringen zitten er bijna altijd wel één of twee waar je wat mee kunt. En met jouw ervaringen help je (misschien onbewust) weer een ander.

Hoop op niet meer drinken is een fijne basis. Maar of het 'gebouw' dat je daar op bouwt en 'nuchter leven' kunt noemen blijft staan of instort hangt
helemaal af van dat ene eerste glas...


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je @Ajna, dat dagpact snap ik niet helemaal.

Mooi geschreven @Kohtje, zo waar! Ik kan meer nadelen dan voordelen opnoemen, maar ik hoef jou niet te schrijven dat de drang zo groot is! Ik word zo verdrietig bij de gedachte dat ik niet meer "mag" drinken, maar ik ben zo moe, zo moe....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laat dat dan een 1malig verdriet blijven Amanda,

je hoeft hier maar 1 x echt doorheen en dan wordt het minder, zeker naarmate jij sterker wordt.
Niet meer "mag" drinken is een hersenspinsel trouwens; je hoeft niet meer.
Zolang jij het verheerlijkt blijf je jezelf zwakker maken dan je eigenlijk bent.
Hoevelen gingen je hier al niet vóór denk je?  ff door de zure appel heen dus, en volhouden; het loont!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar je mág toch wel drinken? Nou ja, van jezelf niet, maar verder is er toch niemand die het je kan verbieden? Drinken is totaal legaal, mits je je niet in
dronkenschap in het openbaar begeeft.
Ik denk dat je niet willen drinken teveel koppelt aan niet mogen drinken.
Als je niet meer wilt drinken zou je je daarover moeten verheugen, niet verdrietig worden.
Okee, makkelijk is het niet, vooral die drang maakt het moeilijk. Maar als je écht niet meer wilt kun je óók die drang aan.
Het helpt als je het positieve in je besluit voor ogen blijft houden. Die voordelen blijven herhalen voor jezelf.
Ik schreef het vandaag al ergens anders ook: als je op een moeilijk moment dat ene (eerste) glas kunt laten staan dan is dat al een superoverwinning.
Beleef dat dan ook als overwinning,keer op keer,  juich het uit, durf jezelf toe te lachen.. al dit soort (kleine) positieve "aksietjes" naar jezelf maken je elke keer
een ietsiepietsie sterker en zelfverzekerder.. Probeer blij te zijn met niet drinken in plaats van verdrietig.. en meldt elk klein overwinninkje hier op het forum.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kohtje:

Ik schreef het vandaag al ergens anders ook: als je op een moeilijk moment dat ene (eerste) glas kunt laten staan dan is dat al een superoverwinning.
Beleef dat dan ook als overwinning,keer op keer,  juich het uit, durf jezelf toe te lachen.. al dit soort (kleine) positieve "aksietjes" naar jezelf maken je elke keer
een ietsiepietsie sterker en zelfverzekerder.. Probeer blij te zijn met niet drinken in plaats van verdrietig.. en meldt elk klein overwinninkje hier op het forum.
 

Ik hoop dat ik het zo ga voelen. Het voelt ook wel weer als een uitdaging! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Amanda:

... Ik word zo verdrietig...

Mij helpt het om verdriet toe te laten, niet meteen te denken: "verdriet is vervelend, dat wil ik niet voelen, weg ermee", maar het er laten zijn en het even echt te voelen. Gek genoeg valt het dan best mee, ik huil misschien even en dan verdwijnt het weer. Eigenlijk niks om je zo druk over te maken, een liter wijn helpt ook.... heel even en dan is het de volgende dag dubbel zo erg terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Yana:

Mij helpt het om verdriet toe te laten, niet meteen te denken: "verdriet is vervelend, dat wil ik niet voelen, weg ermee", maar het er laten zijn en het even echt te voelen. Gek genoeg valt het dan best mee, ik huil misschien even en dan verdwijnt het weer. Eigenlijk niks om je zo druk over te maken, een liter wijn helpt ook.... heel even en dan is het de volgende dag dubbel zo erg terug.

Op dit moment laat ik het ook toe, maar met alcohol. Heb mezelf belooft maandag te stoppen, maar dan is het eigenlijk 2e pinksterdag, mijn zoon is volgende week jarig, iedere keer een reden voor een feestje. 

Ik heb mijn vriend vandaag verteld dat ik overdag ook vaak een wijntje pak en hij was er van ontdaan. Hij had niks door. Mijn buurvrouw vraagt of ik tijd heb voor een wijntje morgen, ja dat heb ik, alleen dit weekend nog.......

bewerkt door Amanda
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Amanda, welkom. Soms is gewoon de stap zetten de beste optie. Je ziet nu nog allemaal gelegenheden, die het je moeilijk maken om te stoppen, maar die gaan ook gewoon door als je gestopt bent. Het opzien tegen het stopmoment en het daarom maar uitstellen kost je zoveel energie. En zo te lezen heb je daar niet veel van momenteel. Zet er een punt achter... 1e pinksterdag, 2e pinksterdag...wat maakt het uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Amanda, welkom. Ik had nog niet gereageerd maar wel meegelezen hier. Er zijn al veel tips gegeven,  toch voeg ik de mijne ook maar toe. Eigenlijk is het hetzelfde advies dat Pytje geeft. Jij wilt stoppen met drinken, in de toekomst dus ook met feestdagen en speciale gelegenheden. Zet dat dan nu eens  gewoon voorop, kies een datum om te stoppen en blijf daar dan bij. 

Missschien moet je het in gedachten zelfs omdraaien: al die speciale gelegenheden die jij en andere mensen (nu nog) aan drank associëren zijn leuke uitdagingen en kansen om zonder drank aan te pakken. Als dat deze keer goed lukt is het de volgende keer al weer een stuk eenvoudiger. Dat voelt dan erg goed en zo wordt stopppen nog leuk ook.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Amanda:

Oei :blush:

Zie je dat je onsamenhangend aan het denken bent? Je denkt alcohol geeft je zelfvertrouwen, op het hetzelfde moment voel je je er slecht door, je wilt stoppen maar vindt tegelijkertijd weer redenen om het niet te doen, zegt dat je wil stoppen en als je met je eigen belofte geconfronteerd wordt dan is het oei. 

Dit is niet erg maar wel ingewikkeld. Het zijn allemaal gedachten spinsels die door elkaar lopen en in de knoop raken. 

You’ve got to get yourself together zoals de Engelsen zeggen. 

Wat wil je eigenlijk echt?? En vervolgens ga je datgene doen omdat JIJ dat wil. En alle gedachten die bij je opkomen die daar tegenin gaan, die kan je wel ff aanhoren maar vervolgens zeg je tegen jezelf, leuk bedacht maar.. nee. 

Succes!!!

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je verhaal klinkt bekend... Ook je gedachtegang... Ik heb zelf 4 feestjes volgende week. Waarop ik ook cadeautjes krijg. Rara... waarschijnlijk speciale flesjes...
Succes, eigenlijk is het wel eens zo fantastisch om gelijk op een feestje "nee" te kunnen zeggen, niet? Put zelfvertrouwen uit die kracht. 
Hoor mij... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt lieve allemaal, nogmaals ik ga dit echt als een uitdaging zien. Mijn vriend steunt me zo! Ik ben er veel te veel mee bezig, zegt hij. "We maken er een mooi weekend van en geniet er nog even van, dan kunnen we straks, zonder die negatieve gevoelens genieten." Hij drinkt al een tijdje niet, ivm sportuitdagingen. Hij heeft een challenge en hij doet het gewoon. Gisteren vertelde hij, dat hij het soms ook wel lastig vindt, met een feestje, juist doordat de gesprekspartners zich volgieten ;). Hij wilde een heel jaar niet drinken, maar ik ga vanaf maandag starten en ik wil sowieso een jaar alcoholvrij. En hij doet gewoon weer mee, dan ga ik voor de 500 dagen, zegt hij.

Maandag gaat het dan echt gebeuren! Het gaat me gewoon lukken en ik weet dat ik me er zoveel beter door ga voelen. Op dit moment tril ik van de zenuwen, ik ben zo onrustig....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes op weg naar een gezond nuchter leven! Ik zou het dag voor dag nemen een jaar niet drinken klinkt misschien wat lang ? Je drinkt nu nog begrijp ik ? Elke ochtend zeg ik vandaag drink ik niet. Zo blijft het haalbaar en overzichtelijk voor mij maar ieder heeft zijn eigen manier natuurlijk. Geniet van je beslissing je zult snel beloond worden met een fris nuchter hoofd en lichaam :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even snel een berichtje voor het slapen gaan. Twee dagen 12,5 uur gewerkt, 05:00 uur op. Normaal had ik een wijntje verdient vond ik, maar het is al woensdag en heb al drie dagen niks meer gehad. Ik schrok net heel even toen ik in de bergingkast een aangebroken fles wijn zag staan...maar gewoon terug gezet voor mijn zoon zijn verjaardag! Voor iemand anders dan hè :). Ik heb zware weken, maar volgens mij wordt het nu al makkelijker zonder alcohol, of kan dat niet....

Voor nu slaap lekker iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...