Spring naar bijdragen

Ik ga voor beter


Beter

Aanbevolen berichten

Vandaag alweer dag 23. Soms moet ik in mijn agenda kijken om dat te weten, een goed teken denk ik, dat ik de dagen niet meer tel. Ik zal trots zijn als het straks een maand is, maar ik weet ook dat dat een valkuil is. Ik ben al twee keer eerder een maand zonder alcohol geweest, maar daarna ging het direct mis. Of ik teveel naar die maand had toegeleefd en het daarna weer mocht.

nu is het anders. Ik neem het dag voor dag, ik heb geen eindmoment bepaald, elke dag opnieuw ga ik die dag niet drinken. Gelukkig heb ik weinig last van cravings. Wel merk ik, nu ik weer thuis ben van vakantie, dat ik af en toe als vanzelf in de koelkast zoek naar een glas wijn, aan het einde van de middag of voor ik ga slapen. Het zit zo in mijn systeem. Vooral als ik dingen moet doen waar ik eigenlijk geen zin in heb (schoonmaken in huis, studeren etc) en me daardoor een beetje zit te vervelen terwijl dat eigenlijk niet nodig is, dan krijg ik de behoefte aan alcohol. Maar verder geniet ik vooral van het frisse opstaan en van dat ik twee kilo ben afgevallen. Yes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed bezig jij! Bijna een maand! Prettig dat je nu weinig cravings ervaart. Altijd zo'n geworstel dat gevoel! Rustig voorbij laten gaan en geen discussie aan gaan met dat stemmetje. Gaat vanzelf weer over! Zet maar een lekker niet alcoholisch drankje in de koelkast. Dag voor dag, bijna een maand.... go for it!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Beter:

...dat ik af en toe als vanzelf in de koelkast zoek naar een glas wijn, aan het einde van de middag of voor ik ga slapen. Het zit zo in mijn systeem.

Wat Roosje zegt heeft mij ook geholpen, iets anders in de koelkast zodat je niet misgrijpt en dan steeds zo'n gekke leegte ervaart. Ik heb cranberrysap met prikwater in de koelkast. De gewoonte is gebleven maar nu grijp ik naar een gezonder alternatief.
Veel geluk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 27 vandaag en het gaat nog altijd goed. Lezen op het forum helpt me. Zoveel mensen die dezelfde worsteling hebben als ik en zoveel mensen die het lukt om niet te drinken. Echt een voorbeeld voor me. Ik schrijf niet zoveel op de andere draadjes. Het voelt alsof ik behalve oprechte aanmoedigingen niet zo heel veel te bieden heb. Sommigen van jullie kunnen zo goed helpen, ik heb het gevoel dat ik dat niet zo goed kan. Ben wel blij dat het met mijn eigen ADB proces goed gaat. Gek dat ik bijna geen cravings heb, nog steeds niet. Elke keer als ik heel even aan alcohol denk, zie ik vooral voor me hoe het die ochtend was dat ik echt besloot te stoppen. Zuur kotsend op de wc, een opgezette buik, alles deed pijn en ik kon alleen maar doodziek op de bank hangen. De hele dag. Dat wil ik echt nooooit meer. Dat besluit dat ik toen heb genomen geldt nog steeds, elke dag opnieuw. Ik ben zo dankbaar dat het me lukt, ik wil echt nooit meer drinken!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beter je mag wel heel trots zijn op jezelf! En waarom zou je anderen niet kunnen helpen?? Ik vind dat je hoe het jou vergaat heel mooi onder woorden kan brengen en dat op zich helpt al. Het noemen van herkenning is ook al heel steunend voor anderen. Dus voel je vooral vrij om wel te reageren. Je voegt zowiezo iets toe:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen ben ik een maand alcoholvrij, wat is dat snel gegaan. Ik voel me goed en heb nog steeds geen enkele zin om wijn oid te drinken. Sterker nog, het gevoel van dankbaarheid dat ik ervan verlost ben, overheerst.

nu ga ik voor de volgende periode, dag voor dag. Spannend eerst is begin volgende week. Mijn kind gaat een paar dagen logeren, dus ik ben alleen thuis. Ik heb volgende week nog vakantie. Vroeger had ik dan een extra lekkere fles wijn in huis gehaald ( of een paar) en allerlei lekkere hapjes. Ik zag er eerst erg tegenop, dacht dat ik maar vooral allerlei klussen in huis aan moest pakken en veel naar de sportschool moest. Maar opeens kwam ik tot het inzicht dat ik het anders wil, dat ik die dagen mezelf echt mag verwennen, maar op een andere manier. Iets gezelligs afspraken met een vriendin, misschien een dagje sauna. En natuurlijk mag ik allerlei lekkere dingen in huis halen. Sushi eten en een groot stuk chocola voor s avonds. Een lekker theetje erbij, jillz 0% of van zo’n flesje van dat lekkere non-alcoholische echte gemberbier. Ik maak er hetzelfde feestje van, maar met alcoholvrije alternatieven en wat meer verbinding met andere mensen. Het grappige is dat ik me er nu weer, net als vroeger, op verheug om even zonder kind te zijn. Hij gaat weg van zondag tot woensdag, ik laat weten of het goed gaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie ondersteunende woorden! Nu mijn kind er niet is, valt het me wel moeilijk. Niet zozeer dat ik fysiek nog behoefte heb aan alcohol, maar ik moet zo uitkijken dat ik niet in al die patronen schiet waar ik niet in wil. Ik ben wel zielig omdat mijn moeder zo veeleisend is, maar daarom hoef ik niet te gaan drinken. Ik heb af en toe wat zelfmedelijden omdat ik na de dood van mijn partner al heel lang geen relatie meer heb, maar daarom hoef ik nog niet te drinken. Ik voel me af en toe zo slecht over mezelf omdat ik allerlei dingen die gedaan moeten worden maar voor me uitschuif, maar daarom hoef ik niet naar de fles te grijpen. Ik zie alle patronen en ze doen veel pijn.

Maar ik wil echt niet meer drinken, het helpt tegen geen enkel probleem, integendeel, de problemen worden alleen maar groter. Dus ook vandaag drink ik niet. :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag vond ik het moeilijk. Ik heb zo’n vaag, zeurderig, half ongelukkig gevoel. Beetje verdrietig. Maar waarom? Geen idee. Maandag ga ik weer werken, na een wekenlange vakantie. Ik vind het lekker om te doen, ik heb een leuke baan, maar ook steekt de onzekerheid weer de kop op. Kan ik dit wel echt? Al mijn collega’s zijn beter in hun werk, ik doe maar wat. Ik kan het niet... terwijl ik wel weet dat dat echt niet waar is. Ik heb echt wel wat in m’n mars. Maar ik zie nou eenmaal vooral al die dingen die niet goed gaan. Ik doe mijn best niet perfectionistisch meer te zijn in mijn gedachten over mezelf. Maar ik vind dat nogal moeilijk. 

En blijkbaar, als ik daar dan een beetje over loop te tobben, zo halfbewust, krijg ik ontzettend veel zin in wijn. Vanmorgen bij de supermarkt kwam voor het eerst in die zes weken het pad met de wijn wel erg dreigend en verleidelijk op me af. Ik ben door het pad gelopen met mijn karretje om voor mezelf te bewijzen dat ik dat gewoon kon. En het kon ook gewoon, ik ben niet bezweken. 

bewerkt door Beter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi he, als je geschreven hebt en terugleest je alweer wat inzichten krijgt...

 

Ja, zo na een vakantie weer in de structuur van alle dag...zowiezo een verandering...gaf mij ook vaak stress. Doe daar een hardschreeuwende criticus bij en de trigger is geactiveerd. Goed dat je het ziet. Ja Francoise..er zijn wel wat linken....perfectionisme, controle, zelfafwijzing, weinig basisvertrouwen....tja......

Goed gehandeld Beter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...