Spring naar bijdragen

Ik ga voor beter


Beter

Aanbevolen berichten

Zo, we zijn weer thuis. Wat ik geleerd heb gisteren (en eigenlijk wel wist): een goede voorbereiding helpt zo erg! Gisteren met uit eten gegaan heb ik niet eens gezegd dat ik niet ging drinken, ik heb het gewoon niet gedaan. Ik bestelde ginger ale en het bleek dat ze eigengemaakt alcoholvrij gemberbier hadden en dat bleek zo lekker te zijn! Ben nu net naar de supermarkt geweest en ga proberen het na te maken. Verse gember, kruidnagel, citroen,, rietsuiker en lauw water mengen. In de koelkasten aantal uur laten trekken, door de zeef, aanvullen met Spa rood en ijsblokjes. Echt super lekker, veel lekkerder en een biertje en de meeste wijn! 

Bij mijn schoonouders ,s avonds heb ik gezegd dat ik niet dronk de komende tijd, dat ik wat gezonder wilde leven. Ik dronk perensap en dat was prima. Om middernacht zei mijn schoonmoeder wel dat ze het zo jammer vond dat ze qua wijn nu ‘niets aan me kwijt kon’, maar ikzelf dat ik heel blij was met mijn perensap. En vanmorgen was ik helder, uitgerust en vrolijk :) 

vanavond weer uit eten (bijzonder, twee avonden achter elkaar) en ik ga het weer op dezelfde manier doen. Niet denken dat het nu makkelijker wordt, want dat kan een valkuil zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Garuda:

Sterk over willen komen maar het stiekem niet zijn, bedoel je dat?

@Garuda nou, meer het dat het me veel kost om sterk te zijn. Zoveel dat ik dan alcohol nodig heb. Wat ik wil leren is om af en toe ook maar eens niet sterk te hoeven zijn en dat te voelen in plaats van te verdoven. Zoiets, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Beter  Aha.. "Dutch Courage" zoals de Amerikanen het noemen ;)    En hoe grappig, ik heb sinds kort ook gemberbier ontdekt! Het is het enige alcoholvrije drankje met een kick die zichzelf kan meten met een borrel! Zal 't ook 'ns zelf proberen te maken, goed idee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Alweer twee weken gelden dat ik hier was en in de tussentijd is het zo misgegaan. De eerste dag dat ik geen plan had zat ik ‘s avonds met een fles rosé op de bank die bijna helemaal op ging. De volgende dag een enorme later, want twee weken drinken zorgt blijkbaar toch al voor wat minder tolerantie. Daarna halfslachtige pogingen de 0 weer terug te vinden. Gisteravond bij vrienden ook nog drie glazen witte wijn gedronken.

en nu wil ik het echt niet meer. Als ik die goeie berichten hier lees van al die mensen die tweem drie, vijf maanden gestopt zijn. Hoe doen jullie het? Ik kan het echt niet en ik vind het zooo zwak van mezelf. Ik wil niet dat alcohol de baas is over mij. Ik snap hoe het werkt in mijn brein, heb alle boeken gelezen, alle filmpjes gekeken, alle lijstjes gemaakt en als het er echt op aan komt lukt het me niet. Ik baal er zo ontzettend van. 

Eh help dus en ik hoop dat ik hier weer mee mag doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk mag je meedoen Beter, welkom terug! Je geeft het antwoord op je terugval eigenlijk al zelf: op de dag dat ik geen plan had zat ik s'avonds met een fles wijn op de bank.

Wat mij heeft geholpen om op 5 maanden droog te komen? Iedere dag een plan: vandaag drink ik niet. Iedere dag neem ik me dat voor en verder kijk ik niet. 

Verder: in het begin van het stoppen geen alcohol in huis, vermijd het wijnsegment in de supermarkt, vermijd even alle alcohol gerelateerde evenementen, vertel je omgeving dat je de (komende) tijd niet drink vanwege gezondheidsredenen, zorg voor een koelkast vol met lekker eten en alcoholvrije drankjes en koop lekkere snoep (chocolade is mijn hulp bij cravings). De app "easy quit drinking" is ook nuttig. 

Verder kwam ik hier elke dag tijdens de eerste 3 maanden.

Jij ook veel succes weer! Het is een moeilijk pad, maar het kan echt! Ga er weer voor!! 

bewerkt door Amethist
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon weer opnieuw beginnen. Je zal hier de eerste niet zijn die meerdere malen stopt, weer gaat drinken en weer stopt. Vertrouwen hebben dat je een keer gestopt blijft. Wat ik doorgaans hier lees gaat dat zo , pas na meerdere malen pas echt nuchter kunnen blijven. Zie het als onderdeel van je proces. Die streep er weer onder zetten. En maak een plan idd. Lekkere sapjes in huis halen , veel fruit en rauwkost. Jezelf rust gunnen structuur in je leven aanbrengen ( misschien heb je dat al ) . Op tijd naar bed vroeg op. Sporten, in ieder geval meer bewegen. Veel ellende verhalen lezen over mensen die drinken. En dag voor dag nuchter blijven. Benadruk de positieve gevoelens vooral elke dag die je ondervind door het nuchter zijn. Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor ben nog maar kort gestopt. Succes :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja, en hoe je dat doet, langer droog blijven?

 

Ergens een 'dieptepunt' bereiken, de bodem, de grens...die voor iedereen anders ligt. En dan 'het besluit' nemen, in plaats van een poging om te stoppen. Vervolgens alles wat je al 'weet' ook in praktijk brengen. Even in een notendop.

En ook niet onbelangrijk, elke dag de eerste niet nemen.

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties! Ik was vandaag blij dat ik een plan had en niet gedronken heb. Eén keer het even moeilijk gehad, rond een uur of vijf, half zes. Bezweet thuis met de boodschappen, een dwars kind, een duidelijk gevalletje HALT. Chocolade hielp inderdaad, Amethist, was blij dat ik het in mijn boodschappentas had zitten. Morgen is weer een nieuwe dag, vandaag gaat het goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zo gaat het dus...steeds dichterbij je triggers en je valkuilen komen te staan. Steeds meer accepteren dat naast halleluja ook het requiem voorkomt op je pad (ja, rk-opvoeding:). Je doet het niet zo maar even, in dat verslaafd raken aan de alcohol heb je tenslotte ook veel tijd moeten steken. Succes maar weer! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Beter alles is al gezegd, goed dat je t weer oppakt! Bij mij lukt t ook alleen als ik een plan heb, zodat ik duidelijkheid voor mezelf heb en niet met mezelf ga onderhandelen. Eerst was mn streven 3 maanden, nu wil ik er een half jaar van maken, dat lijkt me veel makkelijker dan nu weer eens af en toe drankje proberen. En zit nu op 4.5 maand en dat half jaar gaat alleen lukken als ik van dag tot dag niet drink. Dit advies heb ik van t forum en t werkt. Vast ook voor jou! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Bijna zes weken was ik hier niet. Toch weer drinken, nu weer elke dag een fles wijn. Zit nu met hoofdpijn op de bank terwijl ik veel moet doen vandaag. Elke dag heb ik gedacht over stoppen. Ik wil het zo graag, maar de verleiding is altijd weer te groot. Het suffe is dat het het echt niet waard is, vaak vind ik hè niet eens lekker en ik krijg er alleen maar slaap en pijn van. Het is niet eens gezellig, want ik zit hier in mijn eentje op de bank die glazen leeg te klokken. Kortom: er is geen enkele reden om er mee door te gaan en er zijn 100 redenen om te stoppen. Ik haat die verslaving en ik wil er zo graag vanaf!

Dus ik ga zo de flessen die ik nog heb leeg gieten in de gootsteen, ik ga lekkere alternatieven kopen en ik ga het doen. Volgende week ga ik op vakantie met vrienden die niet of nauwelijks drinken, dus dan is het makkelijker: geen gevaar voor alleen op de bank, veel afleiding en lol zonder alcohol. 

En maar weer denken aan dag voor dag, ik hoef alleen vandaag niet te drinken. Ergens las ik hier ‘uur voor uur’, zo voelt het voor mij ook. het zal zo’n bevrijding zijn als ik niet meer hoef te drinken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Beter. Wat knap dat je je hier weer meldt. Het is zoals je schrijft: er is vaak 1 reden om wel te drinken en tegelijkertijd zijn er 100 om het niet te doen. Die ene reden heeft dan te maken met een korte-termijn-oplossing voor onprettige gevoelens die je hebt (craving, verveling, verlangen, boosheid, vreugde, noem maar op). Mij helpt het wel vaak om dat voor mezelf te benoemen. Het laten bestaan van dit korte-termijn-ongemak afzetten tegen de winst op de langere termijn. En dan maar zorgen dat je die langere termijn voor ogen houdt. Eigenlijk lees je die strijd bij iedereen terug. Het wordt steeds gemakkelijker, echt waar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...