Spring naar bijdragen

Pelle drinkt niet meer


Pelle2

Aanbevolen berichten

Lika, dat jaar voor jaar snap ik. Heb je nu dat jaar voorbij is weer een nieuwe afspraak met je zelf gemaakt? 
 

Huisartsenpost gebeld, toch eens gevraagd of het verstandig is om bloed te laten prikken. Blijft aan de ene kant toch even een drempel om aan te geven dat alcohol een probleem is. Aan de andere kant geeft het bellen, het benoemen en het bespreken me het idee dat ik het serieus neem en er wat aan doe. En dat is het ook, serieus. 
De assistent gaat overleggen met de (lamzak van een) huisarts die, toen ik hem in januari vertelde dat ik een alcoholprobleem had, zich zelf nog ongemakkelijker leek te voelen dan ik. Heeft daarna ook nooit meer gereageerd. Ik ben stiekem wel heel benieuwd wat ik er nu van hoor. 

Ook meteen mijn medisch dossier opgevraagd. Dat mag ik inzien, kan morgen een kopietje ophalen. Legitimatie mee. Ik wil wel eens weten wie dat allemaal mogen en kunnen lezen. Dus eerst maar eens kijken wat er in staat. Of er wel wat in staat waar ik me ongemakkelijk over voel of me zorgen over moet maken als een ander dat leest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Pelle. Het lijkt me heel verstandig er nog een jaar aan vast te knopen voor mezelf. En dat heb ik dus gedaan....

maakt me heel rustig. en zo langzamerhand lijkt nooit ook wat minder eng. Maar daar hoef ik pas over 11 maanden weer verder over te denken...

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

M'n medisch dossier opgehaald. Goh, staat er heel droog in. Alcoholmisbruik. Vind dat toch een beetje eng, wie heeft hier toegang tot? Wie kan dat lezen? En ik irriteer me dat behalve dat ik daar blijkbaar 3x over ben begonnen in de afgelopen 5 jaar, de huisarts er nooit iets mee heeft gedaan. Behalve wat in mijn dossier zetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken dat heel erg. Ik heb ook meerdere malen bij mijn huisarts zitten vertellen over mijn drank'misbruik' . Hij kwam ook nooit veel verder dan : dan moet je maar thee drinken ipv alcohol.. raar he? Alsof je het zelf ook niet goed weten wat ze nu moeten adviseren. Volgens mij is jouw medisch dossier toch geheim? Daar heeft verder toch niemand inzage in hoop ik? Ga je nu bloed onderzoek aanvragen?

Succes!! Gr Tes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder veel zin in mijn eerste alcoholloze kerst en oud en nieuw! Ik hoor en lees nu al berichtjes van vrienden die duf zijn van de kerstborrel op het werk, of nog erger, de kerstborrel op het schoolplein. De kater is blijkbaar een legitiem excuus om dingen te vergeten of gewoon niet te doen. Toe maar mensen! Nog even en ze komen allemaal naar mij toe om te vragen hoe het komt en hoe het moet, niet drinken en toch gelukkig zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bumprejim, de eerste keer ging ik met lood in de schoenen naar de huisarts. Dat doe je omdat je er wat aan wilt doen en niet weet hoe je dat aan moet pakken. Of aan kan pakken. Vind je niet dat je van een huisarts mag verwachten dat ie in ieder geval iets zinnigs zegt? Je op weg helpt. En niet alleen maar een aantekening maakt in je dossier? Het is toch wat anders dan een splinter in je teen.

Ik ga nog eens goed vragen wie er nou in dat dossier kunnen kijken. Ik heb idd ook een bloedprikverwijzing. Meteen maar eens kijken of dat allemaal nog een beetje in orde is. Maar dat was twee jaar geleden wel zo, dus ik maak me er niet veel zorgen over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee dagen bij m'n zusje geweest, zij met partner twee middagen /avonden aan de wijn. Ik niet. Dat kostte weinig moeite! Ook al is het twee keer laat geworden. Mijn vorige poging overleefde ik dit op wilskracht. Op naar oud en nieuw!

Ik heb wel enorm veel gedachten die te maken hebben met mijn alcoholgebruik. En inzichten. Ik heb soms het idee dat ik van het één op het andere moment een ander mens ben geworden. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op begrafenis van moeder van een vriend werd door een vriendin van de overledene gesproken over het regelmatig samen drinken en hoe fijn dat was en hoe diepgaand dat hun relatie maakte. Even slikken. Naderhand kwam er al vlot na de koffie een dienblad met wijn voorbij. In het groepje waarin ik stond nam iedereen een glas. Weer even slikken.

Met oudjaar maar eens goed observeren hoe dat werkt, dat saamhorigheidsgevoel tijdens het zuipen, hoe waardevol dat is en hoe erg ik er ook nog bij hoor. Ik heb daar overigens wel zin in. En ik voel mij op dit moment erg zelfverzekerd (fijn gevolg van het niet drinken!), dus dat zit wel goed.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees net in een bijlage van de Volkskrant van vandaag: We mogen weer ongelukkig zijn. Gaat over dat emoties moeten fluctueren om ze te ervaren. Wat ik er zelf bij dacht, is dat je ze dus niet allemaal weg moet drinken, die emoties.

Morgenavond worden mijn vrienden door de alcohol eventjes lekker gelukkig. En dan ontstaat er een sfeer van oh, wat hebben we het toch gezellig. Ik zou dat wel eens irritant kunnen gaan vinden als daar zo de nadruk op wordt gelegd. Ik probeer me voor te nemen hoe ik daar mee om zal gaan. Misschien me daarin nog maar wat terughoudend opstellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag m ook Pelle, nog niet gelezen. 

Goed dat je voorbereid op zo'n avond. En het bij jezelf houdt. Dat is het enige wat je kunt doen. Jij kunt voor jezelf bepalen hoe je ermee omgaat. En misschien is terughoudendheid wel een hele mooie...je 'hoeft er niks van te vinden'...mij helpt dat enorm om 'lading' van situaties af te halen ;) (als het lukt dan he?)

Goeie jaarwisseling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Je hoeft er niks van te vinden', daar moet ik eens vaker aan denken....


1 jan 2018, dag 45 zonder alcohol
Een nieuwjaarsdag zonder kater.... al zeiden mijn mede-logés ook dat ze geen kater hadden. Vooral diegenen die het meeste gezopen hadden benadrukten dat...
Om 4:00 uur vannacht werd ik er nog wel even aan herinnerd dat ik niet net zo leuk gek deed doordat ik niet had gedronken... ach, ze wennen er maar aan.
Ik heb ook een paar behoorlijk dronken mensen gezien, daar komt vooral veel onzin uit en is niet mee te praten. Erg egocentrisch. 

En was het nou moeilijk zonder alcohol? Nou, dat viel wel mee. Ik heb ook van te voren niet getwijfeld, wist dat ik het zo wilde. Dus ik heb 'gewoon' niet gedronken. Ook niet om 12 uur een glaasje champagne. Niets is niets. 

En was het nou leuk zonder alcohol? Eh...wel anders. Ik donderde niet in een alcoholroes vanaf het eind van de middag, maar heb alles heel bewust meegemaakt. Ik kan me vermaken zonder alcohol, maar het gevoel dat dit het leukste feestje van het jaar is....neuh. Ik heb alles veel bewuster mee gemaakt, had ook aandacht voor andere dingen (een stuk of 10 pubers die er ook rond liepen bijvoorbeeld, of het eten) en ik had de rust een spelletje te spelen. Maar waar het met veel alcohol allemaal helemaal vanzelf lijkt te gaan, is dat zonder alcohol niet zo. Ik denk overigens niet dat ik zonder alcohol minder leuk of gezellig ben. Behalve misschien voor de grootste zuiplappen... Kortom, ipv één lange roes was het nu een avond/nacht waarin eigenlijk veel meer gebeurde. Zo'n roes is lekker, maar dit is wel veel waardevoller, als ik er zo over na denk. Lekker is niet beter. Dit voelt beter. En dat voelt dan wel weer lekker.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken mezelf helemaal in bovenstaand verhaal Pelle . Ook geen champagne , het bewuster meemaken alles . Alleen was ik eerder vertrokken.  Toen de drank zijn werk ging doen kon ik niet meer meekomen en ben naar huis gegaan . Jammer dan . Ik koos voor mezelf 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben begin 2017 een paar keer geweest. In een kringetje zitten en om de beurt je verhaal doen. Toen was het op zich voor mij wel bevrijdend om mijn verhaal een keer te vertellen, in een omgeving waar ik me niet hoefde te schamen, waar ik redelijk vrijuit kon praten. Anders dan met vrienden in ieder geval, waar ik toch ook wel bezig ben met het beeld dat ze van me hebben als het over alcohol gaat. Maar ik had de AA na een paar keer wel gezien. Ik wilde 'gewoon' niet meer drinken. Ik ergerde me een beetje aan de eindeloze verhalen van sommige anderen, kwam geen eind aan, terwijl ik het idee had dat het al voor de 100-ste keer verteld werd. Maar misschien wel een idee om weer eens te gaan kijken. Ik ben ook weer een jaar verder en voel toch wel behoefte om ervaringen uit te wisselen. (De pauze en het kletsen na afloop vond ik vorig jaar het prettigste...)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn dingen die ik minder graag doe zonder alcohol. Oud en Nieuw feestjes, lang in kroegen hangen, als laatste ergens weg gaan. Etc. Dat is anders en ik vind het prima. Ik ervaar een groter feest in een goed gesprek, maar ook in weer echt de slappe lach kunnen hebben en ik geniet intens van echt contact. Anders ja. Alles is anders. Dat vind ik dan toch ook weer heel leuk! Want  zooooooo spannend allemaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gezegd Lika, hier hadden we het gister uitgebreid over in onze groep. 

Pelle, ik herken wel wat je schrijft...de herhaling, verhalen...soms erger ik me ook. Maar dat helpt me ook in mijn eigen onderzoek. Ik zie ook veel overeenkomsten in 'denken en gedrag'. Dat vind ik bijzonder. Voor mij is de groep een belangrijk punt in mijn 'structuuur' van alert blijven. En leren. Ik lees hier ook soms mensen die verschillende groepen bezoeken, of bij een andere groep meer aansluiting vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar de AA, dan voel ik toch een beetje de verplichting om elke week te gaan en niet af en toe eens. Weet niet of ik dat kan opbrengen. Het idee suddert een beetje.

Gisteren een feestje. Zwaar. Druk, dus veel 1 op 1 gesprekken. Kost veel energie, en gaat niet vanzelf. Veel drank. Er zijn mensen die vandaag niet precies meer weten wat er gisteren is gebeurd. Voor mij was de stap naar toch een glas wijn niet heel groot, maar toch ook weer wel. Vandaag blij dat ik niks gedronken heb, want nu besef ik dat ik dan een leuke avond had gehad, maar daar staat een vervelende zondag tegenover. En een toekomst met nog meer vervelende dagen. Het zou voelen als een terugkeer naar een bedompt leven dat ik al ken, nu heb ik het gevoel dat ik nog steeds in een spannend avontuur zit. En al is de spanning iets minder dan in het begin, er komt wel heel langzaam een beetje lijn in. Ik las net iets wat Jopie ergens schreef, het verschil tussen loos verlangen en echte wil. Nog niet zo eenvoudig. Een mooie puzzel voor de toekomst.

Eigenlijk ben ik best trots dat ik veel feestjes de afgelopen weken, inclusief een weekend met vrienden op stap, nuchter heb beleefd. Zo!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 54

Ik krijg steeds vaker het idee dat ik wel weer eens een keertje wat kan gaan drinken. Over een tijdje dan, hè, nu nog niet! Eerst in ieder geval die drie maanden vol maken. Of toch dat jaar. Het niet-drinken gaat tenslotte prima, dat kost me weinig moeite. En alle voordelen daarvan hobbelen de hele dag door mijn hoofd. En elke dag lijkt er wel een voordeel bij te komen.

Het lijkt me alleen lekker om weer eens weg te zakken in een roes. Maar nog steeds denk ik dan niet aan één of twee biertjes op het terras als het lente wordt. Aan meer. En wanneer is het dan genoeg? Er is geen punt waarop ik kan zeggen ja, dit is mooi, zo is het genoeg, nu ben ik tevreden. En haal ik me niet weer een heleboel ellende en gedoe op de hals als ik weer een keer ga drinken? Ik bedenk wel eens hoe deze dag (of morgen, of overmorgen, of de dag daarna) er uit zou hebben gezien als ik gisteren zou hebben gedronken. Dat is meestal een behoorlijk stuk negatiever dan de werkelijkheid. 

Het definitieve van 'nooit meer drinken' valt me zwaar op het moment, dat ik vandaag niet drink staat buiten kijf.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...