Spring naar bijdragen

Pelle drinkt niet meer


Pelle2

Aanbevolen berichten

Pelle, Pelle, Pelle, lieve Pelle, goeie Pelle, beste Pelle, brave Pelle, pientere Pelle, Pelle dus..,
Dat definitieve van 'nooit meer drinken' zou je beter loslaten en het 'vandaag drink ik niet staat buiten kijf' vasthouden.
Wegzakken in een roes lijkt misschien figuurlijk het einde maar zou feitelijk letterlijk het einde kunnen zijn.
Nu is 'vandaag drink ik niet' gewoon 'vandaag drink ik niet'.  Na zo'n door drank opgewekte roes is 'vandaag drink ik niet'
weer een door waarschijnlijk schuld- en spijtgevoelens opgelegde opgave.
Die roes kun je beter zoeken in bijv. eens lekker lui op de bank een fillempie 'hangen' of een boek of een zak chips of ..... (ik noem maar wat)
Een roes, of het idee van even helemaal niks, is ook zonder alohol wel op te roepen door je afweerschermen naar de buitenwereld even
helemaal op te trekken. Probeer eens niet te denken in alcohol maar in geneugten. Alcohol is geen geneugte maar iets waardoor je op dit
forum bent.
'Vandaag drink ik niet' betekent niet dat vandaag een bij voorbaat verloren dag is maar een dag vol mogelijkheden.
Voor vandaag sluit ik me, wat betreft niet drinken, bij je aan. Voor wat betreft de rest laat ik me in eerste instantie meevoeren
met wat de dag me brengt. En als ik kansen en mogelijkheden zie laat ik die m'n richting bepalen voor vandaag zonder de beperking(en)
die 'onder invloed' me zou(den) opleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar de AA, dan voel ik toch een beetje de verplichting om elke week te gaan en niet af en toe eens. Weet niet of ik dat kan opbrengen. Het idee suddert een beetje.

Dit benoem je een paar berichten eerder. Het suddert, net als het idee om weer eens lekker weg te zakken in een roes. En toch ook de voordelen zien van abstinentie. Juist dit soort gedachten en sudderingen komen voorbij op een AA avond. Ik kan het opbrengen omdat ik weet dat het voor mij  noodzakelijk is om alert te blijven. Heel simpel, de bezoeken, ervaringen van anderen, het delen, de stappen helpen mij. Het voelt voor mij (nog) niet als een verplichting. Ik ga graag elke week. 

'Gevaarlijke gedachten' zijn het...goed dat je ze hier benoemt. Het is allemaal heel herkenbaar. Het maakt het proces zwaar, 'definitief' ja..dag voor dag Pelle. En hou goed voor ogen wat het je oplevert om weer te gaan drinken. Zodat je zelf niet gaat geloven in dat het allemaal wel mee viel. Kohtje beschrijft het allemaal wel helder. Hoop dat je er wat mee kunt. Hou vol he?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel, dat helpt!

Koh, wat schrijf je dat mooi op. Je geeft er een hele opgewekte, positieve draai aan zo. En het is ongetwijfeld waar, een dag niet gedronken is geen verloren dag, maar een dag vol mogelijkheden. Die onthou ik, want daarin wil mijn hoofd me nog wel eens voor de gek houden.

En ik denk dat ik weet waar mijn gedachten vandaan komen. Een goeie vriend van me drinkt op dit moment een maand niet. En dat is erg verstandig, want dat doet ie niet voor niets.  Ik ben jaloers op het moment dat hij weer mag.

Maar ik ben nu al weer veel minder jaloers, omdat hij straks weer moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Pelle2:

Dank jullie wel, dat helpt!

Koh, wat schrijf je dat mooi op. Je geeft er een hele opgewekte, positieve draai aan zo. En het is ongetwijfeld waar, een dag niet gedronken is geen verloren dag, maar een dag vol mogelijkheden. Die onthou ik, want daarin wil mijn hoofd me nog wel eens voor de gek houden.

En ik denk dat ik weet waar mijn gedachten vandaan komen. Een goeie vriend van me drinkt op dit moment een maand niet. En dat is erg verstandig, want dat doet ie niet voor niets.  Ik ben jaloers op het moment dat hij weer mag.

Maar ik ben nu al weer veel minder jaloers, omdat hij straks weer moet.

Juist ja , dat dus : hij MOET weer .

Je vriend heeft dus ook problemen met alcohol? 

Ik ben nu 4 maanden gestopt . Eigenlijk was de bedoeling dat ik gewoon een sociale drinker zou worden . Maar het dag voor dag principe werkte zo goed dat ik op een gegeven moment niet meer wilde drinken.  Wel nog zoiets van wel met kerst en vakantie en zo. En toen brak de dag van kerst aan en ook die dag wilde ik niet drinken en zo ging het door dag voor dag. Op dit moment zie ik de vakantie nog niet voor me zonder drank.  Maar dat is dan , ik kom vanzelf dag voor dag daar aan en dan zie ik wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee maanden niet gedronken vandaag.

Het valt me erg mee allemaal, al denk ik er wel vaak aan. Het kost me weinig moeite om niet te drinken. Eigenlijk helemaal geen, op een heel enkele gelegenheid na. En het bevalt me ook, nuchter, fit, onafhankelijk. Ik voel me zelfverzekerder. Of meer, het maakt me minder uit wat de mensen en de wereld er van vindt. Ik durf keuzes te maken. Eigen keuzes. En ik durf ook beter te bekijken wat minder goed gaat. Niet meteen een deken van alcohol er over, maar aanpakken. 

En ik val af (heel langzaam), ik bespaar geld, ik voel me niet meer ongemakkelijk naar mijn kinderen, ik voel me frisser, ik heb meer energie, en al die andere voordelen die overal worden benoemd, ja, die worden langzamerhand normaal. 

Ik kijk ook terug op mijn leven en vraag me af wat de rol van alcohol altijd geweest is. En of dat zonder allemaal anders was gelopen. Maar daar kom ik niet echt uit. Er is wel wat verdriet over zaken die niet zijn gelopen zoals gepland. Maar meer heb ik er, ondanks dat m'n leven nog wel een beetje een rommeltje is, energie voor en zin in! 

Alleen, een keertje lekker aangeschoten worden...het trekt nog wel. Maar ik stel het uit.

Gisteren kreeg ik uitslag van het bloedonderzoek, leverwaarden waren licht verhoogd. Ik schrok er toch een beetje van, al maakte de huisarts zich geen zorgen. Over 2 of 3 maanden nog maar eens bloed laten prikken. Het is een extra drempel om toch weer eens te gaan drinken. Naast dat ik me afvraag wat ik allemaal nog meer op het spel zet als ik, één keertje maar, weer eens een fles wijn leeg zou drinken...  

Maar nu eerst: maand drie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je gaat echt goed Pelle en ik herken veel in je verhaal. Het energieker en zelfverzekerder voelen. Het terugkijken hoe het leven zou zijn geweest zonder alcohol heeft geen enkele zin volgens mij. Je leven zoals het gelopen is , heeft van Pelle , Pelle gemaakt . Het ligt op je karretje en daarom ben je nu wie je bent . Daar mag je gerust trots op zijn . Ik ben iig wel trots op jou en ik lees je graag .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker aangeschoten... volgens mij zit je het vreselijk te idealiseren in je hoofd. Die paar keer dat ik gedronken heb sinds eind sept was ik ook een beetje aangeschoten, maar mij viel juist op hoe weinig lekker (“underwhelming”) dat eigenlijk was. Dr is maar weinig aan, aan dat aangeschoten zijn, en dan heb je nog pien in de kop ook na afloop. 

Hou eens op met dagdromen :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Ik schreef op 17 januari 2018: 2 maanden niet gedronken vandaag. 
En toen...? 
Nam ik blijkbaar weer een glas (geen idee meer hoe of wat) en was het hele niet-meer-drinken-project waar ik even daarvoor nog heilig in geloofde ineens voorbij.

Vervolgens heb ik, kort samengevat, best een goed jaar gehad.

En de alcohol? Ja, weer gedronken ook afgelopen jaar. Soms meer, soms minder. Maar volgens de normen van onze staatssecretaris van volksgezondheid iig veel te veel.

En waarom weer hier?

Nou, dit is de 4-de dag dat ik niet drink. Ik heb vrij vandaag, de kinderen zijn naar school. Ik voel me fit, drink koffie en overpeins mijn alcoholgebruik nu en in de toekomst. En tijdens het denken aan drank en geen drank dacht ik ook weer aan het forum. 

De laatste weken ging ik steeds meer drinken. De drempel werd steeds lager om er ééntje in te schenken. Als ik even geen verplichtingen had en tijd had om ook mijn roes enigszins uit te slapen sloeg ik aan het drinken. In m'n eentje. Veel te veel. En dat gebeurde veel te vaak. Zo zinloos... (En ik voel al een paar dagen iets aan de rechterkant van mijn buik net onder m'n ribben. Misschien wel een verrekt spiertje...)

Even geen concrete voornemens qua drankgebruik, maar vandaag iig niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen, dank je wel :)

Nou, ja, gisteren wel gedronken :blush:. Helemaal vergeten dat ik me hier had aangemeld op de dagdraad toen de aanleiding daar was. Na het sporten, met m'n maatjes daar. Wat ik doorgaans niet meer doe, oa omdat het vrij laat is. Maar goed, voor het eerst in tijden dat ik meer dan niets maar minder dan een fles drink. Want dat is het probleem. En ook gisteren kwam ik thuis en twijfelde over die fles wijn. 

Ik weet het, niets is misschien makkelijker. In ieder geval duidelijker. voor mij werkt dat goed, een tijdje. Ik ken inmiddels ook de euforie die daar bij komt kijken, het geloof dat het kan, het gevoel dat ik de hele wereld aan kan, de verbazing over die wereld met al die alcohol. Maar dan sluipt daar langzaam de gedachte in van nee, nooit meer. En dat wordt steeds groter. Maar het beeld van "alleen thuis drinken tot ik er bij neer val" wordt steeds zwarter. Dan wordt het toch het eerste, tenzij er nog een alternatief is.

Ik rook tegenwoordig 3 sigaretten per jaar en was vroeger een verstokte roker. Ik voel een afkeer tegen sigaretten, maar zo heel af en toe... Als dat nou ook eens met de alcohol zou kunnen...

Weer boeken over alcohol gehaald, oa vervolg op "de muur" van Erik Jan Harmens. Ook begonnen in "de grote verdoving" vanErik Stofferes, maar dat is een draderig gebeuren, vind ik. Lezen is voor mij een goed alternatief voor drinken. Volgende week een paar dagen weg voor werk, en dan veel tijd, waarin ik niet wil gaan drinken. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt proberen wat minder te denken in drank en iets meer in de dingen die je doet. Door steeds drank te koppelen aan alle gebeurtenissen en je
vervolgens te laten meeslepen zoals gisteren na het sporten, zal niet drinken een zware opgave worden en blijven. Je bent er in je hoofd nog te
'verknocht' aan, je denkt pas aan de gevolgen als je de drank weer binnen hebt. Door het niet-drinken niet als opgave te benaderen maar
als 'frisse levenskijk' zie je hopelijk eerder de voordelen die niet-drinken je zal opleveren.

Euforie is een tijdelijk fenomeen. Dat slijt naarmate datgene waar je euforisch over bent gewoner/alledaagser wordt. Helaas slijten ook
de herinneringen aan de slechte ervaringen van het wel-drinken vrij snel weer. Daarom is het zo belangrijk om het
klein te houden en alleen nu vandaag, nu vanavond, nu na het sporten, nu, nu, nu... even dat eerste glas niet te nemen.
Tijdens het ongemakkelijke gevoel dat je dan waarschijnlijk hebt als je tegen jezelf zegt:' nu even niet' terwijl je eigenlijk wél wilt,
zul je dan in je hoofd even die film van waarom je ook al weer niet wilde drinken kunnen afspelen, even je motivatie opporren..

Je kunt honderd boeken lezen over hoe te stoppen met drinken, en daar valt natuurlijk een heleboel uit te halen, maar het komt er uiteindelijk
op neer dat je op dat ene moment die eerste slok NIET neemt. Daar zul je misschien in eerste instantie wat theoretisch mee bezig zijn, maar
door vaker die verleiding daadwerkelijk te verslaan/overwinnen zal de praktijk het gaan winnen.. vergelijk het maar met fietsen, daar beginnen
we ook allemaal wat onzeker en wiebelig mee en moeten we, vooral in het allereerste begin, ons koppie houden bij én het stuur recht houden,
én je evenwicht bewaren en bewaken, én de trappers rond laten gaan, en dan ook nog het overige verkeer in de gaten houden, en dan
gaan we toch een keertje of wat nog onderuit, maar zijn we in het begin ook euforisch...: ik kan fietsen!!!!... terwijl we later zónder euforisch
gevoel en zónder er bij na hoeven te denken, kilometer na kilometer wegfietsen. Zonder elke dag een gat in de lucht te springen blijven we
echter (onbewust) toch altijd blij dat we kunnen fietsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Toch maar weer eens kijken hier...
Ik kijk aan de ene kant uit naar een leven zonder alcohol, maar ben ook bang dat ik het heel erg ga missen.

Ik weet wel wat het oplevert. En waarom ik het wil. Niks drinken is makkelijker, één is te veel en tien te weinig, dat verhaal. Ik heb alles wel zo'n beetje geprobeerd, niet alleen drinken, alleen bier drinken, twee dagen per week niks drinken, alleen in het weekend drinken... En het werkt allemaal niet zoals ik wil. Terwijl ik me eigenlijk wel prima voel met een pot thee 's avonds, een lekker boek, ik verlang naar dat uitgeruste gevoel, nooit meer katers, geen geplan meer van hoe en waar lekker te kunnen zuipen. 

Dus.....     :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Pelle2:

Dus.....     :unsure:

Liever niet: Dus......    :unsure:, maar: Dus...... :D:D:D:D:D:sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::D:D:D:D:D

Je zegt: Ik heb alles wel zo'n beetje geprobeerd, niet alleen drinken, alleen bier drinken, twee dagen per week niks drinken, alleen in het weekend drinken...
En het werkt allemaal niet zoals ik wil.

Dat het niet werkt zoals jij wilt heeft alles te maken met verslaving. Slaafjes hebben niks te willen, geen eigen regels te bedenken en uit te voeren.
Alleen jezelf vrijmaken van de "Meester", van alcohol dus, heeft kans van slagen. Dat betekent dat je "Meester Alcohol" resoluut de rug moet toekeren,
jezelf nutteloos maken voor de "Meester", jezelf zo glad als een aal maken, zodat alcohol op geen enkele manier meer z'n tentakels in je kan slaan.
Het 'missen' waar je het over hebt is niets anders dan 'een beetje bang voor verandering'.
Uit wat je hier zegt: Terwijl ik me eigenlijk wel prima voel met een pot thee 's avonds, een lekker boek, ik verlang naar dat uitgeruste gevoel, nooit meer katers, geen geplan meer van hoe en waar lekker te kunnen zuipen valt toch wel op te maken dat er niets, maar dan ook helemaal niets te missen valt..
Ik sta achter je in je besluit. En er zullen er meer zijn, misschien zijn er zelfs wel een paar een tikkeltje jaloers op je. Pelle, kijk lekker uit naar dat
alcoholloze leven. En mooie feestdagen alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koh, ik weet het. Ik weet het. Echt, ik weet het. Ik denk echt te weten dat een leven zonder alcohol leuker is....ik weet het wel zeker. Ik ben er van overtuigd dat ik veel meer bereik. Qua werk en relatie is er veel gebeurd afgelopen jaren. En ik voel in al mijn vezels dat ik daar zonder alcohol veel beter op door kan bouwen. Ik word een leukere vader. Ik word minder snel oud. Ik blijf gezonder, oh, dat opstaan, fris en zonder katers, ik kijk er zo naar uit! En, ik heb mijn vorige poging ook weer gelezen, ik ben hartstikke blij en opgewekt en volgens mij ook heel gelukkig als ik niet drink! 

En toch heb ik er moeite mee om afscheid te nemen van momenten waar de alcohol mij een heerlijk gevoel geeft. Al dan niet met vrienden. De momenten dat ik het in mijn eentje op een zuipen zet kan ik missen als kiespijn. Maar de momenten van genot en geluk zijn er ook. En die komen, op die manier, nooit meer terug. Nooit meer! 

Echt, ik weet het. Ik weet wat ik ga doen. Ik weet het.

Cleo, je zegt dat het de eerste is die ik niet moet nemen. Dat is natuurlijk waar. Ik heb 'm vaak wel genomen nadat ik een halfslachtig besluit had genomen om nooit meer te drinken. Ik heb 'm ook wel eens genomen nadat ik een periode heel gelukkig was zonder alcohol. Ik weet nog heel goed dat ik hem vorig jaar nam. Had ik verdorie maar 1 fles witte wijn gehaald. Ik had me verheugd op grenzeloos genot. Dat was het niet. De eerste slok was niet zo lekker als ik had gedacht. Misschien had ik toch een duurdere fles moeten kopen. En één fles....dus dat telde niet echt.... Ik weet dat ik na een tijdje geloof, of hoop, dat het wel  weer kan, alleen de leuke kanten van het drinken beleven. En ik weet ook dat dat dus niet kan. Ik weet alleen nog dat ze er zijn. Of waren. En dus niet voor mij. 

Ik ben afscheid aan het nemen. Ik heb ooit gelezen dat elke mislukte poging je ook dichter bij je doel brengt. Die mislukte pogingen zijn blijkbaar nodig geweest. Ik ga voor altijd stoppen met drinken. * man!! Of toch eerst maar eens 100 dagen....  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...