renaldo61 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden 3 minuten geleden zei knakker: Want nu maakt het toch niet meer uit. Dat ging vroeger steeds door mijn hoofd. Ik dacht dat ik er mogelijk wat van zou aan overhouden, maar niets weerhield me om weer naar de frigo te lopen en een blikje te openen. Zelfs niet het kosten. Het is zeker geen ziekte als iets wat je oploopt als een virus. Maar aangezien niemand een verslaving bewust kiest?
Etty Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden 1 uur geleden zei knakker: Dank voor je reactie @Etty. Ik zit ook in die richting te denken. Met dubbele gevoelens daarbij. Want aan de ene kant zie ik mijzelf als iemand die alle gevoelens vrij makkelijk toelaat en accepteert. En daarbij doorgaans tamelijk rustig en stressloos vrolijk door het leven dobbert. Ik heb in de verste verte niet een vermoeden van narigheid of spanning die ik aan het verdringen ben. Misschien zijn het ook geen grote trauma's of spanningen, maar puur de gewoonte om ongemak niet te ervaren maar weg te wuiven. Ongemakkelijke gevoelens horen bij het leven en als het goed is hebben we er elke dag wel enkele. We komen uit een generatie waar het niet de bedoeling is dat we er even bij stilstaan. Dan blijf je er maar in hangen, maak je het te groot, maak je jezelf verdrietig. Zolang dat wegwuiven werkt is het nog oké, maar na verloop van tijd gaat zich dat toch wreken, althans, bij mij is dat zo.
bumperjim Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden 36 minuten geleden zei knakker: Het risico is wel dat als ik op één vlak het niet volhou ik de neiging krijg op op alle vlakken de handdoek in de ring te gooien. Dat ik na een pond drop ook maar weer de sigaretten en welja ook de drank er maar weer bij pak. Want nu maakt het toch niet meer uit. Ja dat herken ik. Alsof dan ineens niets meer enige waarde heeft. Alsof alles afhangt van of je je kan beheersen (we hebben het slechts over drop 😁) en zo niet, dan kan alles verder even goed naar de 🏈🏈 gaan. Wat zegt het over je eigenwaarde? Of is het gewoon een truukje in je hoofd van Koning Alcohol, een mindfok? Ik ben er nog niet uit maar het is een fnuikende shortcut naar ellende.
JamesM Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Ik sprak gisteren iemand die ook aangaf 'nergens' last van te hebben, behalve dan dat mateloze gedrag. En is dat niet de kern van alle verslavingen? Dat de rem eraf is, het obsessieve. Misschien geldt dat voor jou ook @knakker, dat je 'gewoon' last hebt van een of ander verslavingsgen, zonder dat er onderliggende problematieken zijn. Of een soort opstandige karaktertrek. De bewijsdrang om zelf je eigen beslissingen te kunnen maken en uitvoeren, hoe stompzinnig ze ook mogen zijn. Nou ja, ik filosofeer ook maar wat. De oorzaak is uiteindelijk minder belangrijk, zeker als je die zou moeten opgraven. Belangrijker is hoe je ongeremdheid herkent, en op een gezonde manier ermee kunt dealen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden