Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goedemorgen Frummers, goedemorgen Claudius en Maia... 
De zon schijnt al gul, de vogels zijn heerlijk aan het kwetteren, het wordt vast weer een mooie dag. 
Straks in de tuin aan de slag, ik hoef me niet te vervelen. 
Maar eerst een bakje. 
image.png.efd7238c8593032ed48e09aedd8e76c4.png

Geplaatst

goeiemooiemorgen frummers:sun:

volleyen
zwemmen
strand of mooie lange film The Brutalist
(hangt van de zon af uiteraard)

in beide gevallen gaat het een mooie dag worden
hopelijk voor jullie ook:rose:

Geplaatst

Goedemorgen allemaal,

Straks naar de markt, bio winkel en ochtendgym.
Daarna broodje smeren en naar de tuin.
Komkommers zaaien (mini,s dit keer).
En de aardbeien verplanten, want die staan veel te dicht op elkaar

Jane, ook een actieve dag in het vooruitzicht zie ik 😊

Geplaatst

Ik heb nu 16 dagen niet gedronken, dat is al lang niet meer voorgekomen en het bevalt goed. Vanavond ga ik bij vrienden eten en ik sta erg in dubio... aan de ene kant wil ik graag weer eens een langere periode droog zijn en met 1 keer drinken onderbreek ik dat en bovendien ben ik dan misschien m'n motivatie weer kwijt. Aan de andere kant trekt het 🥴

Het blijft een raar, ongrijpbaar fenomeen voor me dat alcohol zo blijft trekken terwijl ik er eigenlijk geen voordeel in kan ontdekken.

(Voor de mensen die het niet weten: ik drink al jaren matig en het loopt nooit meer uit de hand. Ik loop dus geen risico op een terugval of binge ofzo.)

Geplaatst (bewerkt)

Dat voortdurend twijfelen en überhaupt er steeds mee bezig zijn lijkt me een duidelijk nadeel @Yana, of ervaar jij dat niet zo?

Op zich natuurlijk prima als je het matig weet te houden, maar kun je daarvoor niet wat eenvoudige basisregels voor je zelf opschrijven en je daar dan verder aan houden zonder steeds maar te hoeven twijfelen? Ik zie een overeenkomst met aandelenhandel waar ik me zelf ook mee bezig houd. Er zitten allerlei risico's op groot verlies in als je jezelf niet in de hand weet te houden, maar met wat basisregels zijn die risico's vrij simpel te beperken tot een aanvaardbaar niveau.

bewerkt door Bob
spelfout gecorrigeerd
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben het helemaal met je eens @Bob en zo is het ook al jaren gegaan eigenlijk. Mijn regel is om 1 fles wijn te kopen bij de wekelijkse boodschappen en het daar bij te laten. Een tweede fles sloop er ook nog weleens in in periodes dat ik vaker in een supermarkt kom zoals wanneer we op reis zijn, maar allemaal prima en overzichtelijk. Maar helemáál lekker voel ik me er toch ook niet bij omdat die ene fles wel echt móet en áls hij in huis is dan laat ik hem echt geen avond onaangeroerd.

Dus nu had ik bedacht om het eens even helemaal zonder wijn te doen maar daarmee komt er opeens wel twijfel: hoe lang duurt 'even', misschien toch wel wat drinken als ik uit eten ga of misschien wil ik wel eens een jaar op het jaarpact? Kortom, het houdt me opeens meer bezig.

bewerkt door Yana
Geplaatst

Tsja @Yana, hoe lang duurt 'even'. (Voor de een een dag, voor de ander een leven... je zou er een gedicht van kunnen maken, maar dit terzijde.)

Bij de beurshandel heb je een vergelijkbare vraag: hoe groot mag een 'beperkt verlies' worden? Daar moet je dus een maximum bedrag of percentage van de inleg voor vastleggen en je daar ook aan houden. En dan bijvoorbeeld jaarlijks of elk kwartaal evalueren of het goed werkt.

Geplaatst

Gelukkig zijn voor mij persoonlijk sommige van die vraagstellingen voorbij (voor nu toch). Daarbij even lukte helemaal niet meer. Het was continu alchohol gebruiken. 

24 minuten geleden zei Maia:

Ik trek me terug voor vandaag, sorry.

Wat trek  je terug, je belofte in het dagpact? Zo ja, zeker niet doen. 

Geplaatst
7 uur geleden zei Bob:

hoe lang duurt 'even'. (Voor de een een dag, voor de ander een leven...

Ik vind dit zo leuk, dat ik het citeer! 🙂

Ik ben zelf op dit moment ook even helemaal gestopt met alcohol drinken. Vooralsnog sinds bijna 9 maanden. Ik zeg nog altijd als iemand het vraagt, en ook tegen mezelf, dat ik nog niet weet voor hoe lang ik stop. Misschien dat ik morgen wat drink, maar vandaag in ieder geval niet! 

Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet van plan om er weer aan te beginnen. Ik ben al vaker gestopt, maar deze keer merk ik echt de voordelen. Misschien ook omdat ik wat ouder word en mijn lichaam niet meer zo goed reageerde op alcohol. Ook merk ik heel duidelijk dat als ik wel aan drank denk, dat ik echt nog als een afhankelijke reageer. Een glaasje af en toe is duidelijk geen optie, want echt niet genoeg. 

Ik heb onder andere een nieuwe baan sinds kort en ben zo blij dat ik die stap heb gezet! Een last van mijn schouders! Tot nog niet zo lang geleden, was die drempel veel te hoog. Door gebrek aan energie, maar ook door gebrek aan vertrouwen in mezelf. Door altijd maar in hetzelfde rondje te blijven draaien, met mijn flessen als achterban. 

Nou goed, ik kan nog wel langer doorgaan, maar wilde eigenlijk alleen maar zeggen : als je bij jezelf voelt dat je eigenlijk even helemaal wil stoppen: vooral doen!! Je kan er altijd weer mee ophouden! 

Mijn avonden met vrienden zijn overigens veel leuker geworden sinds ik zelf niet meer drink! 

Geplaatst

Ik heb gisteren een paar slokken genomen. Was niet gepland. Raar soort iets toen we het aangeboden kregen in het restaurant. Vreemde actie. Weet niet precies waarom. Het gebeurde gewoon leek het. Aardige bediening en ik kon het niet laten staan dacht ik. Zoiets.

Geplaatst

@Likadaar kijk ik van op! Hoe heb je dit ervaren en hoe voel je je daarbij? 

@Yanaben je er al uit voor morgen? Als ik jou zo lees denk ik vaak: als je het zo al jaren op deze manier kan doen, prima toch? Tenzij je die paar glazen natuurlijk toch als dwangmatig ervaart. @Moepsik herken me in wat je schrijft. Ik ben nu weer 3 maanden alcoholvrij en doe het ook dag voor dag. Merk ook dat leeftijd invloed heeft. Ik heb afgelopen jaren gemerkt dat ik best een tijd lang niet of matig kan drinken, maar toch komt er op een gegeven moment toch weer een avond dat het uit de hand loopt qua hoeveelheid en alle gevolgen die erbij horen. (Dat het een tijd goed gaat is jammer genoeg geen garantie dat dat zo blijft. ) 

Geplaatst
7 uur geleden zei Lika:

Ik heb gisteren een paar slokken genomen. Was niet gepland. Raar soort iets toen we het aangeboden kregen in het restaurant. Vreemde actie. Weet niet precies waarom. Het gebeurde gewoon leek het. Aardige bediening en ik kon het niet laten staan dacht ik. Zoiets.

Ik hoop dat ik het niet aangeboden krijg 

Geplaatst

@Claudiusnee. Ik was er ook niet blij mee. 

@lady janeen nu? Ja. Daar dacht ik over na. Alsof je een drempel over bent he? Gelijk allemaal beelden in mijn hoofd. Van het sophisticated ene glas naar …..Want ik weet…. Dus ik ga door met niet drinken! Ik weet het alleen nog niet van het jaarpact. Of ik dat nog een keer aan ga. 

Goede nieuws :  ik vond er weinig aan. 

Geplaatst (bewerkt)
9 uur geleden zei Lika:

20 minuten geleden zei Lika:

@Claudiusnee. Ik was er ook niet blij mee. 

@lady janeen nu? Ja. Daar dacht ik over na. Alsof je een drempel over bent he? Gelijk allemaal beelden in mijn hoofd. Van het sophisticated ene glas naar …..Want ik weet…. Dus ik ga door met niet drinken! Ik weet het alleen nog niet van het jaarpact. Of ik dat nog een keer aan ga. 

Goede nieuws :  ik vond er weinig aan. 

Wat staat er mij nog allemaal te wachten? Als iemand die al 8 jaar droog staat ... ? 

bewerkt door Claudius
Geplaatst

Ik kan me het ergens wel voorstellen @Lika, uit beleefdheid dat glas aanpakken. Ik ben zelf ook iemand die vaak bezig is met pleasen, niet vervelend willen doen (daar probeer ik aan te werken! 🙂).

Gelukkig vond je er niks aan, dus hopelijk gaat die achterdeur nu direct weer met een klap dicht! 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...