Claudius Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden Goeiemorgen iedereen Dagpact Claudius Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fonny Geplaatst 5 uur geleden Rapport Share Geplaatst 5 uur geleden 3 uur geleden zei Claudius: Goeiemorgen iedereen Dagpact Claudius Fonny Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Goedemorgen mensen. Een heel weekend ligt aan onze voeten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden goeiemooiemorgen frummers Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oskar Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) Mogge mensen Niet alleen een heel weekeinde, maar ook nog een volle week vakantie aan mijn voeten. Het kan niet op. Vandaag ga ik naar de Sint Joris Mis van Herman Finkers. En daarna viert mijn zoontje voor de laatste keer zijn zevende verjaardag. Ik ben enorm levenslustig momenteel. Ik weet wel dat dit niet ongebruikelijk is als men net (weer) los is van de ketenen der verslaving en dat het ook bedrieglijk kan zijn. Maar ik weet ook dat ik deze levenshouding in bescheiden mate kan conserveren. Ik zou wel willen dansen. Alleen ik hou niet zo van dansen. 3 uur geleden bewerkt door Oskar lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rapilos Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Goedemorgen allemaal, Altijd een beetje gestrest op zaterdag, want dan moet ik zoveel van mezelf (Boodschappen,vogelkooi verschonen, huis schoon maken, goed recept uitzoeken om vanavond te koken, vuilnis plus kranten plus flessen weg gooien enz, enz Om vervolgens in een schoon en net huis te zitten als vriend vanmiddag komt. Pffff....zo,n gestoord gedrag, dat dwangmatige.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oskar Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Ik heb altijd wel de indruk dat het leven er een stuk prettiger op wordt als je je bevrijdt van het gevoel van ‘moeten’. Dat verstikt bij mij elke levenslust. En het verlamd ook mijn daadkracht. Ga gewoon eerst een rustig zitten met een lekkere cappuccino @rapilos. Luister een stuk mooie muziek. Dan komt de rest daarna vanzelf ook echt wel aan bod. En anders doe je het gewoon later. Pompiedom. Wendy75 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lonster1 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden En waarom moet het allemaal op de zaterdag? Sommige dingen kun je ook al op vrijdag doen, zoals boodschappen en een recept uitzoeken. Bij mij is zaterdagochtend meestal eerst wat relaxen en de krant lezen. Op zondag moet ik tegenwoordig vaak werken. Mijn weekend is wat naar voren geschoven en dat bevalt me prima. Ook ben ik blij om van die werkstress af te zijn, ik ben van baan veranderd. Totaal iets anders gaan doen, dat een stuk minder verdient maar me meer laat bewegen (weg van dat bureau) en geen frustratie en ergernis geeft. Wat heerlijk dat je zo lekker in je vel zit Oskar. Lekkere muziek op en swingen met die heupen! lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lonster1 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Gisteren luisterde ik naar een podcast over verslaving, waarbij een hoogleraar neuropsychologie werd gevraagd hoe verslaving in elkaar zit. En de boeiende vraag: hoe kan het dat een verslaafde overtuigd is dat hij zonder drank kan en dat ook al enige tijd is. En dat dit een tel later totaal anders kan zijn en hij een glas alcohol voor zijn neus heeft? En dat voorzichzelf goed praat? Vorige week nog meegemaakt toen een vriendin kwam eten. Die hoeft niet per se te drinken, ik had niets in huis. Zij nam een fles mee en we zaten zonder dat ik het eigenlijk door had al aan een glas wijn te lurken. Ik was verbaasd dat ik zo snel overstag ging. Ik zat op het puntje van mijn stoel om te horen wat de hoogleraar hierover te zeggen had. Maar helaas, een makkelijk antwoord werd het niet. Er zijn veel theorieën en factoren die invloed hebben, onderzoek toont dit aan maar een ander onderzoek weer wat anders blabla enz enz. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emmy Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Goedemorgen, Jammer, ben ook wel benieuwd naar het antwoord @Lonster1 Verder komt het me bekend voor dat moeten @rapilos Ik ben tegenwoordig op vrijdag vrij en dat scheelt enorm. Haal dan alvast de boodschappen en heb gisteren alvast een grote pan saus gekookt voor vandaag. Maar dan blijft er nog genoeg over… Maar heb al gesport, dus dat scheelt… Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Inderdaad boeiende vraag @Lonster1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 25 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 25 minuten geleden Er moet toch helemaal niets meer na je pensionering? Ik voel me eindelijk bevrijd van al die opgelegde (katholieke?) moetens en regels. Als kind me altijd aan moeten passen in een groot gezin, als moeder gedacht dat het me structuur gaf om "het goed" te doen en zo werk, gezin en ikke te kunnen kombineren. Maar het bleef altijd een beetje overleven, zeker toen de drank er problematisch in stuurde. Het stoppen daarmee is een bevrijdend keerpunt geweest in mijn leven. Misschien dat ik daarom nauwelijks trek ken, laat staan heftige craving? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oskar Geplaatst 24 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 24 minuten geleden (bewerkt) 1 uur geleden zei Lonster1: En de boeiende vraag: hoe kan het dat een verslaafde overtuigd is dat hij zonder drank kan en dat ook al enige tijd is. En dat dit een tel later totaal anders kan zijn en hij een glas alcohol voor zijn neus heeft? Er zijn altijd heel veel tegenstrijdige neigingen die gelijktijdig door je kop razen. Zo ervaar ik het althans. Zeker rondom alcohol. Er zijn goede redenen te bedenken om niet te drinken, maar eveneens goede redenen om wel te drinken. Er zijn zowel voordelen als nadelen. En uit dat bonte geheel moeten we proberen een beetje een duurzame evenwichtige keuze te maken. En daarbij hebben we nogal vaak de neiging om dingen weg te moffelen. Zowel de drinkers als de gestopten. Maar soms komt ineens zo'n andere, weggemoffelde neiging in de schijnwerper te staan en lijkt het ineens wel degelijk een goed idee om toch weer een glas in te schenken. Ik ben er van overtuigd dat als je echt definitief wilt stoppen je jezelf ook goed rekenschap moet geven dat je dan onvermijdelijke bepaalde dingen zult moeten ontberen. Vaak zie ik dat stoppers dat bagatelliseren, en dat alle voordelen om te drinken worden ontkend en afgedaan als verzinsels van je verslaafde brein. Dat brengt in mijn eigen direct het risico met zich mee dat die neigingen vroeger of later soms ineens toch weer op poppen. Als ik definitief wil stoppen met de drank zal ik bijvoorbeeld nooit meer een mooi glas rode wijn drinken. Daar moet ik mij donders goed bewust van zijn. En in volle bewustzijn van dat gehele plaatje moet ik de beslissing nemen niet meer te drinken. Als ik alle leuke kanten van de drank ontken zal dat uiteindelijk tegen mij werken. Zo is althans mijn ervaring en overtuiging. 21 minuten geleden bewerkt door Oskar Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 15 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 15 minuten geleden (bewerkt) Niemand is op dezelfde manier verslaafd, denk ik echt. Ikzelf proefde vaak alleen het eerste glas mooie wijn echt goed. En die erna waren eigenlijk zonde van het geld. Had ik het bij een kunnen laten? Nee. Dus die eerste mis ik ook niet echt. Ik vind het ook best leuk om in een restaurant thee of zelfs koffie bij mijn eten te bestellen. Dus een beetje opstandigheid misschien? Maar daar heb ik dan echt wel zin in hoor, dat te drinken dan. En nu ik heerlijk onder mijn dekentje zit te wachten tot het tennis begint, zie ik toch wel de katholieke trekjes nog. Van straf en belonen. Ik heb gisteren gespijbeld van het zwemmen en moest dus voor straf nu in het weekend (druk). En eerst boodschappen gedaan, de bieb en zwemmen voor ik nu mag niksen. Maar het voelt niet meer als echt moeten, alles had ook morgen gekund. Dan mag ik lekker veel lezen en tennis kijken van mezelf. De beloning. Oh en een heerlijk kaneelbroodje straks, na de soep. Maag ook. 15 minuten geleden bewerkt door lady jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden