Spring naar bijdragen

woensdag 24 april 2024


Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Artax:

Haha, hier wil ik wel even mobiel voor inloggen: dit is dus wat een gotspe is... Wat een giller! Ik lig dubbel hier.

Ik heb dan weer moeite met het woord 'gotspe', omdat ik het normaal gesproken alleen in de ingezonden brieven in de NRC en de VPRO-gids tegenkom en het dus beschouw als een soort ons-kent-ons middel ter onderscheiding van het klootjesvolk.

Toch maar eens opgezocht en 'gotspe' blijkt gewoon Amsterdams dialect te zijn voor 'brutaliteit'. Wat het gebruik ervan er natuurlijk nog niet echt beter op maakt :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag frummers. 
Het lukte vanmorgen niet hier even binnen te wippen, kom nu even snel een bakje neerzetten en mag dan gelijk weer doorrrrr.... 

image.png.fb151039ab3afd0c3974ec0b57fd1ac0.png

En ja, die opmerking was wel héél erg, ook ik schoot hardop in de lach. 
En aan de andere kant ook weer zo triest. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gotspe is brutaliteit, maar niet als in een grote muil opzetten tegen je oma. Het is meer als iemand het ziekenhuis inslaan en dan zeuren dat ie je niet kan helpen verhuizen de volgende dag. Althans, zo heb ik het begrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Is het niet jiddisch? Ik vind het wel een mooi woord. 

1 uur geleden zei Bob:

https://www.cultureelwoordenboek.nl/idioom/gotspe/
Gotspe. Verbastering van het Hebreeuwse choetspa (aanmatigend) Onbeschaamd: 'Het is toch een gotspe om te beweren dat er geen ontslagen zullen vallen, terwijl de ontslagbrieven al de deur uit waren.'

Inderdaad jiddisch, en zo dus logischerwijze juist en vooral in het Amsterdamse dialect terechtgekomen.

6 definities op Encyclo

  • Amsterdams woord voor brutaliteit
  • (Amsterdams) brutaal, tegen de draad in, staat er haaks op
  • •een bijzonder grote brutaliteit. •bijzonder veel lef.
  • [idioom] Gotspe. Verbastering van het Hebreeuwse choetspa (aanmatigend) Onbeschaamd: 'Het is toch een gotspe om te beweren dat er geen ontslagen zullen vallen, terwijl de...
  • 1) Brutaliteit 2) Onbeschaamde brutaliteit 3) Vrijpostigheid 4) Wel zeer grote brutaliteit (Van Dale)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Etty:

Het is meer als iemand het ziekenhuis inslaan en dan zeuren dat ie je niet kan helpen verhuizen de volgende dag. Althans, zo heb ik het begrepen.

Het is als iemand die zijn vader en moeder vermoord en de rechter om clementie vraagt, omdat hij wees is.
Gisteren heb ik de askokers van mijn ouders van zolder gehaald en in de schuur gezet.
Ik durf ze nog niet weg te gooien.

< Gotspe >

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Reacher:

Ik vind gotspe ook een mooi woord en ik vind dat @lady jane juist heel empathisch is. 

Ja hoor @Reacher, die kant heeft zij zeker ook.
Op mijn eigen draadje heb ik haar gecomplimenteerd met haar bijdragen op ons forum.
Ik heb haar jarenlang gerespecteerd hier.
Maar ik kreeg zo'n idiote reactie van haar terug dat ik nu denk:
wie de bal kaatst krijgt hem keihard terug, schaamteloos (Gotspe).

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zo ken ik er nog wel een paar @Lonster. De zwaartekracht (=aantrekkingskracht) tussen lichamen is groter naarmate de massa van die lichamen groter is. De invloed van de zwaartekracht van de maan op een mensenlichaam is verwaarloosbaar klein, daar waar de invloed van de zwaartekracht van de maan op de aarde, of de grote watermassa daarop, aanzienlijk is en ervoor zorgt dat die grote watermassa zich verplaatst naar de kant van de aarde waar de maan zich bevindt en daar tot vloed (en er tegenover tot eb) leidt. Eb en vloed doen zich dagelijks 2x voor, onafhankelijk van het schijngestalte van de maan, waarom zouden bij vrouwen (mannen ontsnappen er op miraculeuze wijze sowieso aan) die krachten dan alleen bij volle maan werkzaam zijn als het over hetzelfde verschijnsel gaat?

bewerkt door Adri03
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand ervaring met onderstaande? 

Hoe maak je maanwater?

Zorg ervoor dat je een goede plek hebt om het water te verbinden met maanenergie en uiteraard is ergens buiten hiervoor de beste plek. Als je eenmaal weet waar je een schaal met water neer kunt zetten, steek je eerst wat kaarsen aan op die plek, misschien wat wierook erbij en als je hebt kunnen maanstenen ook een plek krijgen op de plek waar je de schaal wilt zetten. Giet het water in een schaal, bij voorkeur een schaal die je alleen gebruikt om dit water te maken. Dan houd je de schaal eerst in je handen. Sluit je ogen en voel het gewicht van de schaal met water, mediteer hier rustig even op en zet de schaal neer wanneer je merkt dat deze neer gezet moet worden. Het maken van maanwater is een goed moment om te gaan luisteren naar jouw intuïtie, dus probeer zelf ook aan te voelen hoe je iets kunt doen.

 

Wanneer je eenmaal rust hebt gevonden, richt je dan even tot de maan en baad in haar licht. Sommige mensen vinden het fijn om hun armen in de lucht te doen, anderen graven juist hun handen diep in de grond om verbinding te maken met zowel de aarde als de maan. Laat het water in de schaal een nacht de volle maan energie in zich opnemen. De volgende ochtend kan je dit maanwater in een fles doen en gebruiken tot de volgende volle maan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Freekie:

Zorg ervoor dat je een goede plek hebt om het water te verbinden met maanenergie en uiteraard is ergens buiten hiervoor de beste plek. 

@Freekie, mijn moestuintje ligt langs een stromend diep.
Dat is the perfect place to be voor dit soort dingen.

Ik heb al jaren energetisch contact met Jomanda.
Zij straalt alles in.

ps zie mijn profielfoto, die weerkaatsing is schitterend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Freekie:

Heeft iemand ervaring met onderstaande? 

Hoe maak je maanwater?

Zorg ervoor dat je een goede plek hebt om het water te verbinden met maanenergie en uiteraard is ergens buiten hiervoor de beste plek. Als je eenmaal weet waar je een schaal met water neer kunt zetten, steek je eerst wat kaarsen aan op die plek, misschien wat wierook erbij en als je hebt kunnen maanstenen ook een plek krijgen op de plek waar je de schaal wilt zetten. Giet het water in een schaal, bij voorkeur een schaal die je alleen gebruikt om dit water te maken. Dan houd je de schaal eerst in je handen. Sluit je ogen en voel het gewicht van de schaal met water, mediteer hier rustig even op en zet de schaal neer wanneer je merkt dat deze neer gezet moet worden. Het maken van maanwater is een goed moment om te gaan luisteren naar jouw intuïtie, dus probeer zelf ook aan te voelen hoe je iets kunt doen.

 

Wanneer je eenmaal rust hebt gevonden, richt je dan even tot de maan en baad in haar licht. Sommige mensen vinden het fijn om hun armen in de lucht te doen, anderen graven juist hun handen diep in de grond om verbinding te maken met zowel de aarde als de maan. Laat het water in de schaal een nacht de volle maan energie in zich opnemen. De volgende ochtend kan je dit maanwater in een fles doen en gebruiken tot de volgende volle maan

Geen ervaring mee , maar het lijkt me we wat 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Jac:

Geen ervaring mee , maar het lijkt me we wat 

Bezint voor gij begint @Jac,

Zoals je weet ben ik ook van het vrouwelijke type.
Inclusief hun maandelijkse periodes.
Vroeger of later gaat dat mis.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Roberto:

Bezint voor gij begint @Jac,

Zoals je weet ben ik ook van het vrouwelijke type.
Inclusief hun maandelijkse periodes.
Vroeger of later gaat dat mis.
 

Wat een gotspe , maar ja waar het hart van vol is daar loopt de mond van over , ik citeerde Freekie 

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Jac:

Wat een gotspe , maar ja waar het hart van vol is daar loopt de mond van over , ik citeerde Freekie 

Tegen wie heb je het nu @Jac, tegen jezelf?

Ik ga hier zo meteen off line, en op mijn datingsite online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...