Spring naar bijdragen

Here we go


garfield076

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Alexanderrr:

Hoi Garf, grappig dat je ook naar Spanje bent, ik ga volgend weekend twee weekjes. Heb er enorm veel zin in en heb het ook nodig. Mijn energieniveau is duidelijk lager dan anders, vooral door die slopende verhuizing.

"Saai" is ook het meest gehoorde woord op de dinsdagavond meetings waar ik vaak heen ga. Maar een therapiegenoot van me heeft doorgezet, is nog steeds van de drugs/gokken/alcohol af, is volop bezig met de 12 stappen, heeft ook een goede sponsor en is blij en enthousiast. Het woord "saai" komt niet meer uit zijn mond, in tegenstelling tot eerder.

Zodra ik mijn woning op orde heb en terug ben van vakantie ga ik ook maar eens hard werken aan mijn herstel.

 

Wat een mooi vooruitzicht! 

Het weer is prachtig, de baaitjes waar we snorkelen schilderachtig, de kinderen genieten, we eten heerlijk. En toch....

Iedereen om me heen LIJKT aan de drank te zitten. Overal zie ik flessen wijn en glazen ijskoud bier. DE associatie met vakantie die er (nog) maar niet uit wil. 

Gek is dat eigenlijk, dat we onszelf zo kunnen programmeren. Met hele hardnekkige associaties. Ik hoop zo ver te komen als jouw therapiegenoot. Maar dat is nog een lange weg vrees ik. 

Jou wens ik in ieder geval een heerlijke vakantie!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@garfield076 

Ben je bekend met de uitspraak: je hebt gedachten maar je bent je gedachten niet? Gedachten definiëren je niet. Welke gedachten er nu opkomen in je hoofd, daar heb je geen controle over, net zo min als over de gedachten van de man naast je op het strand. . Maar de gedachten die je straks gaat krijgen, die kun je wel een beetje sturen als je er veel last van hebt.  

Je zou het kunnen vergelijken met Tiktok of you tube.In die vergelijking zoeken we steeds filmpjes op van één of andere weirdo die beweert dat stoppen met alcohol voor losers is, en dat je net zo goed alvast in je kist kunt gaan liggen. Elke keer als we ergens zijn waar alcohol een rol speelt krijgen we een melding dat het filmpje weer klaar staat om te bekijken, en we doen het braaf. Als dat niet saai is...  En we krijgen steeds meer filmpjes aangeboden van soortgelijke figuren, je weet hoe dat gaat.  De boodschap is: je leven wordt nooit meer leuk, dus begin nou alsjeblieft maar aan een plan om 'sociaal' te drinken, als je sterk bent moet je dat toch kunnen!

Het algoritme voor je laten werken doe je door niet  alleen maar te blijven kijken naar wat je wordt aangeboden, maar door af en toe een zoekterm in te typen.  De gedachtenbrei te stoppen en een andere kant op te sturen. Bij voorkeur over iets dat je leven verrijkt, waar je echt blij van wordt. 

Als je een afschikmiddel nodig hebt: een leuk voorbeeld in de categorie 'nooit meer' is een filmpje van de destijds 16 jarige dochter van de destijds wereldberoemde David Hasselhoff, die haar pa  straalbezopen filmde terwijl hij een hamburger probeerde te eten, ze was het zat en pa ging viral. Vast nog wel te vinden. Zo zien wij er ook uit als we weer eens dachten dat het wel weer kon.  ;)

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n dagboek op dit forum is een prima manier om jezelf een pluim in het achterste te steken. ;). 

2 weken in de Spaanse zon, zonder alcohol. Ik vind dat ik best trots op mezelf mag zijn! Dus vandaar de pluim ;).

Mijn vrouw heeft welgeteld 5 wijntjes op in die 2 weken, dus die is solidair geweest.

Al met al is het heel erg meegevallen.  Waar de eerste dagen de hoeveelheid bier rondom me heen opviel, lag dat afgelopen week anders. Het valt me nu op dat het 0.0 aanbod hier in Spanje enorm is. En het smaakt nog prima ook. Rondom om me heen wordt het veel gedronken. En ik doe er 's avonds ook een paar voor de dorst. 

Verder vooral genoten van de extra tijd met mijn gezin (die vorig jaar besteed werd aan drinken en/of kater uitslapen), hardlopen en zwemmen. Vanochtend heerlijk fris opgestaan voor een ochtendduik en om de zonsopkomst vast te leggen. Maar het was bewolkt.  Toch heel bewust genoten van dit frisse moment. Nooit meer een kater! 

Screenshot_20230819_084225.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo, lekker even op de klaagbank.

daar mag ik dit forum ook voor “misbruiken”. ;).

Ik vind het verrot lastig op het moment. Echt even het gevoel “waar doe ik het allemaal voor”. Mijn omgeving gaat gewoon door met lekker zorgeloos een drankje doen. En ik mag niet… Dus ik heb de knop nog niet gevonden. Dat is lastig. Het voelt allemaal heel oneerlijk. Vooral omdat drinken zo genormaliseerd is. Ben ik de abnormale. Het is ook de fundamentele angst om buiten de groep te vallen. Hopelijk slijt die angst/dat gevoel. Maar voor nu is het even een klotedag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klotedagen horen bij het leven,
mede daardoor waarderen we de rest ook beter
Maar hier mag je klagen hoor, we snappen best 
dat je, wanneer je je op een klotedag vergelijkt met de rest
je ff zielig bent
en als je je op een topdag vergelijkt, de rest zielig is.
gelukkig is er morgen weer een dag.
en vanavond mag je een taartje bij de koffie
want dan ben jij mooi een klotedag nuchter doorgekomen
en alweer een trapje hoger op je ladder naar groei:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Garfield, we hebben hier een kledingzaak met de naam Karakter
en hun slogan is; Karakter is wat je hebt als er niemand kijkt.
Daar moest ik nu aan denken bij jouw humeursperikelen. Dit is misschien
nog wel een belangrijkere fase dan de euforie in de beginfase van adb worden.
Als je je hier goed doorheen helpt dan ga je daar enorm van oogsten, een soort
van uitgestelde beloning. Niet dat je het voor de beloning doet, maar juist het sterken
van je karakter zonder drank is iets wat we jaren hebben laten liggen. Drank maakt
echt zoveel kapot als we er niet mee om kunnen gaan. Houd vol! En ook sjaggie
ben je vast een lieverd:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

Garfield, we hebben hier een kledingzaak met de naam Karakter
en hun slogan is; Karakter is wat je hebt als er niemand kijkt.
Daar moest ik nu aan denken bij jouw humeursperikelen. Dit is misschien
nog wel een belangrijkere fase dan de euforie in de beginfase van adb worden.
Als je je hier goed doorheen helpt dan ga je daar enorm van oogsten, een soort
van uitgestelde beloning. Niet dat je het voor de beloning doet, maar juist het sterken
van je karakter zonder drank is iets wat we jaren hebben laten liggen. Drank maakt
echt zoveel kapot als we er niet mee om kunnen gaan. Houd vol! En ook sjaggie
ben je vast een lieverd:rose:

Thanks Lady! 

Je bericht geeft me moed. En ik ben ervan overtuigd dat ik in de etalage van die kledingzaak uiteindelijk een jas vindt die me past ;).

Ben stiekem ook ongelooflijk trots op het karakter dat ik laat zien door niet te drinken. En ik weet ook dat ik door deze fase heenkom. 

Jullie steun helpt enorm!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker kom je er doorheen! Ik herken dit zoo goed. Ik kon niet wachten tot die fase voorbij ging. En dat gebeurt heel geleidelijk totdat je ineens beseft dat je geen echte trek meer hebt. Je denkt er nog wel aan, maar het is geen drang meer. Dat geldt voir mij nu en dat gaat ook voor jou werken, vast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Daar zijn we weer. Ik schrijf niet zoveel, maar af en toe heb ik wel iets te melden ;)

Net terug van een weekend met vrienden. Een huis gehuurd samen. Op het programma: uit eten, brouwerijbezoek (2x), terrasjes pakken, en op stap. 

Ik zag er vooraf heel erg tegenop, want ontzettend veel verleidingen. Maar het is me behoorlijk goed af gegaan. Bij het brouwerijbezoek aan de 0.0 (bij de ene) en bij de andere brouwerij aan de huisgebrouwen frisdranken. Toch de beleving van lokaal gebrouwen, maar geen bier. Top!

En vooral genoten van de gezelligheid met vrienden! Was erg leuk. Het scheelt ook dat ik tegen hen allemaal heb verteld dat mijn relatie met alcohol niet goed is. En vandaar de keuze om helemaal op de nul te zitten. Heb heel even getwijfeld om 1 biertje te drinken bij de brouwerij. Net als de rest. En dat was me waarschijnlijk goed af gegaan. Toch weet ik dat door de deur op een kier te zetten, deze steeds verder open gaat. Totdat de deur uit de sponningen valt. Het verhaal van @Oskar sterkt me in deze overtuiging. Sorry Oskar, niet vervelend bedoeld. Maar exact datzelfde zou mij dus kunnen gebeuren...

Wat wel confronterend was: ik heb zelf de boodschappen voor het weekend gedaan. Want organisatie. En heb dus ook het bier ingeslagen. Ik heb mijn "oude zelf" als referentiekader genomen bij de inkopen. We hadden heel veel bier over.....

Voor nu merk ik dat de balans langzaam aan het omslaan is van niet "mogen" naar niet "willen".

En hier mijn verhaal doen helpt daarbij ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...