Spring naar bijdragen

Here we go


garfield076

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Alexanderrr:

@garfield076 Ik ben naar verschillende meetings geweest, o.a. een NA en een AA. In geen van beide dat bidden meegemaakt, hoor. Wel op het einde een kring en handje vasthouden bij de NA. Vind ik niet zo erg, persoonlijk. Wat ik wél minder vind is dat je tijdens zo'n meeting niet op elkaar reageert. Er ontstaat geen dialoog, terwijl ik nu juist behoefte heb aan delen en ervaringen uitwisselen. Dat schijn je dan vóór en na de meetings te kunnen doen, maar ja. Toch een drempeltje waar je overheen moet om dat met wildvreemde lotgenoten te doen.

Ik ben dus ook nog zoekende naar een geschikte meeting, hoor. De NA vond ik wat te massaal en de AA met slechts 8 aanwezigen weer iets te "knus". Mij is de NA in een dorp 10 km verderop geadviseerd. Maar die meeten alleen op maandagavond en dat past mij wat minder. Bovendien ga ik vaak dinsdagavonden naar de meeting waar ik therapie heb gehad en die is echt super.

Voor die hogere macht mag je overigens invullen wat je wilt. Ik ben niet gelovig, maar verdenk mijn grootvader er ernstig van dat hij daarboven van alles voor me regelt. En anders moet het mijn vader zijn die in 2003 overleed. Maar Opa was een strenge, voorname man met een warm hart en die is wat geschikter als hogere macht.

Hoe dan ook, mij is door een ervaringsdeskundige (tegenwoordig psycholoog) verzekerd: "op wilskracht alleen red je het niet". En dat heb ik goed in mijn oren geknoopt.

Wel beresterk dat je al 20 dagen clean bent, man! Vooral ook met die verleidingen die je al gehad hebt. Nu nog de juiste verdere stappen ontwikkelen en dan gaat het jou helemaal lukken, Garf.

Maar de belangrijkste stap heb je al genomen: je probleem erkennen en vastbesloten zijn er wat aan te doen.

Succes!

 

Dank je wel. Ik ga het eens op me af laten komen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Dank @Alexanderrr en @lady janevoor jullie support!

Alleen al de virtuele groepsmeeting hier vind ik fijn. Verder heb ik as vrijdag een afspraak met de man van een collega die inmiddels een jaar op de nul zit. Zijn verhaal is bijna 1-op-1 mijn verhaal. Dus daar verwacht ik ook steun aan te hebben. 

Eind augustus start ik met ambulante begeleiding. En wellicht dat daar ook een ervaringsgroep aan vastzit. We zullen het zien.

Ondertussen aan dag 22 gestart en de overtuiging om daar 22222 dagen van te maken is er! Ik zie in mijn eigen dagboek inmiddels de voordelen ook ontstaan. 

Verder: one day at a time! 

We gaan er een mooie dag van maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Dag 25. Heel wisselend. Ik luister volop podcasts, lees alle positieve ervaringen, maar zie ook enorm op tegen de muur die vanaf komende maand gaat komen. 

De feestjes die anders (lees saaier) gaan worden, het gek doen met een borrel op, de roes op een terras met de zon op je gezicht, een wijntje bij het eten. 

Nooit meer klinkt opeens zo definitief.....

Tegelijkertijd: ik heb net de podcast van Koos van Plateringen geluisterd met Patrick Kicken. Als er iemand is voor wie ik dit doe (naast mezelf uiteraard) dan zijn het mijn twee zoontjes wel. Het idee dat zij later zo naar mij zouden kijken zoals Patrick naar zijn vader zou ik verschrikkelijk vinden. 

Vanavond is mijn vrouw naar een feest (met alcohol, dus die komt wat rozig terug). En ik heb de avond met mijn mannetjes. Dat wordt een feestje. Ik ga verse ijsthee maken en we gaan samen naar de ijssalon om ijs te halen. 

Dan moeten we wel langs een terras, dus dat wordt een beproeving. Ergens voel ik dan toch de jaloezie. Maar ik focus me op de leuke avond met mijn boys!

One day at a time. Mooie dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei garfield076:

[....] ik focus me op de leuke avond met mijn boys!

One day at a time. Mooie dag allemaal!

Dat ja, focussen op die leuke  avond met je boys.
In je bericht hierboven lijkt de focus toch nog erg op drinken gericht te zijn, of liever gezegd: op het gemis van drinken.
'... feestjes die anders (lees saaier) gaan worden, het gek doen met een borrel op, de roes op een terras met de zon op je gezicht, een wijntje bij het eten...'
'...dan moeten we wel langs een terras, dus dat wordt een beproeving. Ergens voel ik dan toch de jaloezie...'

Je zegt het zelf al: One day at a time. Dat haalt het definitieve en oneindige van 'nooit meer' af en helpt je die zogenoemde 'missers' behapbaar te maken.
Die jaloezie die je nu soms voelt kun je proberen om te zetten naar opluchting dat jij dat (nu, vandaag) niet hoeft, dat jij er voor je jongens bent die zich ook opperbest weten te vermaken zonder drank.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Kohtje:

Dat ja, focussen op die leuke  avond met je boys.
In je bericht hierboven lijkt de focus toch nog erg op drinken gericht te zijn, of liever gezegd: op het gemis van drinken.
'... feestjes die anders (lees saaier) gaan worden, het gek doen met een borrel op, de roes op een terras met de zon op je gezicht, een wijntje bij het eten...'
'...dan moeten we wel langs een terras, dus dat wordt een beproeving. Ergens voel ik dan toch de jaloezie...'

Je zegt het zelf al: One day at a time. Dat haalt het definitieve en oneindige van 'nooit meer' af en helpt je die zogenoemde 'missers' behapbaar te maken.
Die jaloezie die je nu soms voelt kun je proberen om te zetten naar opluchting dat jij dat (nu, vandaag) niet hoeft, dat jij er voor je jongens bent die zich ook opperbest weten te vermaken zonder drank.

 

Dank je wel! Ja, het klopt. De focus moet nog verschuiven. Work in progress!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, dag 26!

Gisteren inderdaad heerlijk een ijsje gehaald met mijn zoontjes en daarna in de tuin zitten lezen, met een kop kruidenthee.  Het boek is van Esther ten Hove: "Morgen stop ik echt!"

Dat is echt een aanrader. Het geeft goed inzicht hoe het menselijk brein werkt. En dat ik het op wilskracht alleen niet ga redden. 

Nu het weekend door komen. Maar this too shall pass!

Fijne dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Garfield ! 
 

de eerste weken zullen echt een beproeving zijn. Alle “eerste keren” sowieso. Maar naar mate de tijd verstrijkt kom je echt sterker in je schoenen te staan en wordt het makkelijker. Feestjes worden misschien anders, maar niet saai ( vindt ik tenminste ). Je gaat wellicht eerder weg, omdat bij de andere gasten de alcohol begint in te werken. 
maar de volgende dag pluk jij daar weer de vruchten van, en daarmee ook je kids ;) 

Nog een leuke podcast om te luisteren is “wat wil je drinken” van Jan Heemskerk 

fijne zondag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Dag 28, dus vier weken onderweg.

Vanochtend een pittige sessie bij mijn psycholoog gehad. Best heftig om die gesprekken nu te doen zonder de verdoving. Niet dat ik op maandagochtend dronk, maar in het weekend kon ik mijn gedachten lekker dempen. Nu komt alles op ramkoers binnen…

Ik ben geloof ik vooral bang voor de “echte” persoon onder de drinkende Garfield. Wordt die nog wel leuk gevonden? Heb ik mijn identiteit niet opgebouwd rondom het drinken? Wat als ze me een suffe lul gaan vinden? 

Best pittig zo’n confrontatie met jezelf na een aantal weken nuchter te zijn…

en @SoberMummy dank voor de podcast tip. Ga ik zeker luisteren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het nog wel mee zal vallen, Garf. Van wat je hier schrijft krijg ik niet bepaald de indruk dat je een "suffe lul" bent.

Ik was laatst op een meeting waar een jongeman van rond de 35 jaar meldde dat hij twintig jaar een zware blower is geweest en dus eigenlijk helemaal niet weet wie hij nu is. Dat vond ik best heftig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-7-2023 om 13:55 zei Mariann:

Nooit meer is wel heel definitief, mij hielp het om kleinere stappen te nemen. Uiteindelijk ga ik nu voor een jaar en daarna maak ik de balans op.

Ga ik wel enigszins in mee, Mariann. Ik ben zeven maanden 100% clean geweest, met uitzondering van EEN glas champagne tijdens de jaarwisseling. Maar inmiddels drink ik vrijdag 's avonds een goeie borrel om mezelf te belonen voor zes alcoholvrije dagen. Dan heb ik zaterdag t/m donderdag iets om naar uit te kijken en vind ik het makkelijker op die dagen niet te drinken.

Dat meld ik ook gewoon op de dinsdagavond meeting en dan verzekeren de deskundigen me dat het niet lang zal duren voordat ik op de zaterdagen ook ga drinken. Maar, mezelf kennende denk ik eerder het tegenovergestelde. Dat ik me op een dag ga afvragen waarom ik die vrijdagen nog drink.

Met roken ging het ook zo. Ik rookte al jaren enkele sigaretten per dag en lang niet alle dagen van de week. Tot mijn zoon me zes jaar geleden vroeg waarom ik niet gewoon stop. Meteen gedaan en sindsdien niet meer gerookt. Ook geen zucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Alexanderrr:

Van wat je hier schrijft krijg ik niet bepaald de indruk dat je een "suffe lul" bent.

Dank je wel Alexander. Dat biedt perspectief ;)

45 minuten geleden zei Alexanderrr:

Ik was laatst op een meeting waar een jongeman van rond de 35 jaar meldde dat hij twintig jaar een zware blower is geweest en dus eigenlijk helemaal niet weet wie hij nu is

Dat klinkt inderdaad heel heftig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Alexanderrr:

Met roken ging het ook zo. Ik rookte al jaren enkele sigaretten per dag en lang niet alle dagen van de week. Tot mijn zoon me zes jaar geleden vroeg waarom ik niet gewoon stop. Meteen gedaan en sindsdien niet meer gerookt. Ook geen zucht.

Ik ben 5 jaar gestopt en durf oprecht geen sigaret op te steken. Want dan is die barrière weg en zit ik zo weer op een pakje per dag 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei garfield076:

Goedemorgen,

Dag 28, dus vier weken onderweg.

Vanochtend een pittige sessie bij mijn psycholoog gehad. Best heftig om die gesprekken nu te doen zonder de verdoving. Niet dat ik op maandagochtend dronk, maar in het weekend kon ik mijn gedachten lekker dempen. Nu komt alles op ramkoers binnen…

Ik ben geloof ik vooral bang voor de “echte” persoon onder de drinkende Garfield. Wordt die nog wel leuk gevonden? Heb ik mijn identiteit niet opgebouwd rondom het drinken? Wat als ze me een suffe lul gaan vinden? 

Best pittig zo’n confrontatie met jezelf na een aantal weken nuchter te zijn…

en @SoberMummy dank voor de podcast tip. Ga ik zeker luisteren!

Heftig misschien, maar de gesprekken zijn zo veel zinvoller!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen op deze zonnige dag. Dag 29!

Dat de gesprekken zinniger worden kan ik beamen. En hardlopen is ook zinnig. Alleen wordt het pas leuk als je eenmaal een basisconditie hebt. Nu wordt er aan de mentale basisconditie gewerkt. ;).

Dat gaat niet zonder slag of stoot. Maar this too shall pass!

Maak er een mooie dag van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, dag 30 alweer!

De vakantie komt er aan en daar zie ik toch wel tegenop. Hoe gaat dit zijn zonder de bijna obligate biertjes op het terras.

Het lijkt ook wel of op dit moment iedere reclame, film, tv-serie, krant of artikel in het teken staat van drinken... Het is zo idioot verweven in alles. Zo genormaliseerd. Het sociale smeermiddel dat in mijn handen verandert in een giftige toevoeging waardoor de motor stuk draait.... 

En dan is daar de jaloezie. Hoezo kan ik niet gewoon gezellig meedoen zonder er over na te moeten denken? Maar dat is maar even. Ik WEET dat het weer een keer fout gaat. Omdat ik eerst de oorzaak voor de verslaving aan wil pakken. Doet zeer en kost tijd. Maat wel nodig.

This too shall pass!

Mooie dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei garfield076:

Omdat ik eerst de oorzaak voor de verslaving aan wil pakken.

Misschien is het handig om ook meteen te onderzoeken of het voor ons hier
(probleemdrinkers) nog wel gewoon gezellig kan worden met drank.
In het filmpje op youtube van Els Noorlander zien we hoe we dan weer
stofjes wakker maken, die in coma waren gegaan, die de verlaving weer op
gang brengen. Zij raadt aan om een heel lange periode op de 0 te zitten, om
enigszins een kans van slagen(?) te hebben. Mijn persoonlijke ervaring is, dat na die periode,
drinken helemaal niet meer als gezellig wordt gezien. Blij dat ik niet meer hoef. Zeker als
ik anderen observeer, waar die "gezelligheid" ook vaak omslaat in............vul maar in.
Voor verslavingen is niet altijd zo maar een oorzaak te vinden. Vaak start het met een aanleiding.
Soms is er aanleg voor verslaving. Soms omstandigheden. En laten we gewenning niet vergeten.
Mijn eerste vakantie zonder drank werd een openbaring. Benieuwd naar jouw ervaringen straks.
Geef het een kans Garfield; geef jezelf een echte kans. Fijne vakantie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Mariann,

Dag 33, aan de 2e maand begonnen! ;)

Het gaat me nu steeds makkelijker af. Toch zie ik op tegen “the wall”. Maar wetend dat die gaat komen, kan ik me er ook beter op voorbereiden!

Ondertussen gestart met online intake invullen voor ambulante begeleiding. Ik kan eind augustus terecht.

vanmiddag met vrienden borrelen. Dat wordt aan de 0.0! Maar dat smaakt me prima tegenwoordig.

Maak er een mooie dag van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, mijn eigen dagboekje weer aanvullen ;).

Dag 35. 

Gisteren met de kids en mijn vrouw naar het spoorwegmuseum geweest. Dat was leuk! Topdag gehad.
Alleen bij thuiskomen een ontheemd gevoel. Dat was normaal gesproken het moment om samen een flesje open te trekken. Nu voelde ik me heel onrustig. Dus in plaats daarvan de hardloopschoenen aangetrokken en een stuk gaan hardlopen. Conditie is nog niet op peil, maar bij thuiskomst was dat onrustige gevoel / de zucht weg. Fijn!

Komend weekend een feest van vrienden waar de drank torenhoog opgestapeld ligt in de koelkast. Ook voor mij... Maar heb al laten weten dat hij voor mij fris en/of 0.0 in huis mag halen. Dus wordt weer een leuke beproeving. Die ik overigens glansrijk ga doorstaan. 

Maak er een mooie dag van! One day at a time!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-7-2023 om 12:50 zei garfield076:

Ik ben geloof ik vooral bang voor de “echte” persoon onder de drinkende Garfield. Wordt die nog wel leuk gevonden? Heb ik mijn identiteit niet opgebouwd rondom het drinken? Wat als ze me een suffe lul gaan vinden? 
 

Ja wat als?  Ik heb gemerkt dat ik het veel te belangrijk vind hoe ik overkom op andere mensen en drank hielp me om dat zo te houden.   We zijn sociale wezens dus het is logisch om erbij te willen horen, en ook de angst dat we buitengesloten worden is normaal.  Net zo normaal om je telefoon niet aan iemand die je op straat tegenkomt uit te willen lenen.  

Bij mij is/was (transitiefase) het zo sterk dat er alleen de ander lijkt te zijn, geen zelf.  Het is overdreven. Dagwerk.  Best pijnlijk, maar ook heel geinig om dat perspectief te veranderen. De focus van de ander naar mezelf.  Ik merk dat dit andere perspectief meer dat van een volwassene is: het is nog steeds belangrijk wat mensen denken, maar ik ben er niet meer van afhankelijk.  Als ik iets leuks ga doen met anderen, dan vind ik het fijn dat dit met mensen is die ik gezellig en aardig vind en die mij aardig behandelen. Als ze elkaar en mij de hele tijd zitten af te zeiken, dan hoef ik niet te blijven, dan kan ik weg gaan en met anderen omgaan.  Als die er niet zijn dan kan ik op zoek gaan. Met mensen moeten blijven omgaan die niets kunnen met verandering, die geen begrip kunnen opbrengen voor iets dat heel erg belangrijk is voor mij, dat is meer gedacht vanuit het perspectief van een afhankelijk kind. Die kan geen kant op. 

Maar: uit wat ik hier lees en uit eigen ervaring valt het in de praktijk erg mee, hoeveel mensen je om je heen verliest als je stopt met drinken.   En als ik leer me minder aan te  trekken van wat anderen van me vinden, dan word ik ook minder een suffe lul.  Dan word ik nuchter echter, authentieker, steviger, en maffer.  Prima gezelschap voor iemand die graag , om wat voor reden dan ook, een borrel lust. 

Een therapeut vroeg aan mij: wat doe jij in je dagelijks leven met alleen jezelf als referentiepunt? Wat doe je echt alleen voor jezelf?  Ik kon behalve naar de film gaan niets bedenken, alles had op de één of andere manier wel een beoogd bijeffect op hoe de ander mij zal zien.  Beter, mooier, slimmer, succesvoller, mindfuller, enz. En misschien was zelfs naar de film gaan ook wel bedoeld om aan dat alles te ontsnappen. Vastlopen in een verslaving is dan eigenlijk een kado, want dan kun je niet meer door,  het moet anders. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...