Spring naar bijdragen

Here we go


garfield076

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, 

 

Dag 14 van mijn reis naar een leven zonder alcohol. En dit forum gaat me daar hopelijk bij helpen.

 

Even voorstellen. Man van 44, getrouwd en 2 kinderen. Zag mezelf nooit als een alcoholist. Want hé, ik drink niet iedere dag. Heb gewoon een baan. Lig niet onder een brug etc. Maar ik moest toch toegeven dat ik een probleem heb. Zoals iemand het formuleerde: met de motor is niets mis, alleen de rem is kapot. 1 is teveel en 20 is te weinig. Te vaak black-outs gehad, te vaak geschaamd voor mijn gedrag, te vaak voorgenomen om "gezellig wat te drinken en niet dronken te worden". Maar kennelijk kan ik niet minderen. Dus is stoppen de enige optie die overblijft. En dat is een verdomd moeilijke constatering....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Garfield 

wat goed dat je al 14 dagen alcoholvrij bent! 

Hoe voel je je erbij? En doe je het helemaal zelf ? 
 

Je verhaal is herkenbaar en ik zie mijzelf ook niet als alcoholist. Het is ook allemaal niet zo zwart/wit. Maar het is wél een probleem. ook hier is 1 wijn geen wijn, en heb ik moeite om maat te houden. 
 

Mag ik vragen welke ‘tools’ jij gebruikt om te stoppen met alcohol? Boeken/ podcasts etc ? 
 

Als we de eerste maar niet nemen, komen we al een heel eind. 

Succes met jou pad en blijf vooral van je afschrijven! 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie mummy! Ik moet eerlijk bekennen dat ik ontzettend chagrijnig ben. Afgelopen weekend een bruiloftsfeest gehad en ik voelde me vooral heel zielig... Iedereen mocht feesten en ik was het kneusje. Maar dat ligt volledig bij mezelf. Hopelijk verandert dit nog. 

Ik doe het tot nu toe "alleen". Wel met hulp van mijn vrouw en wat vrienden. 

Ik gebruik het boek van Michael Niclaus. "Succesvol minderen of stoppen met alcohol". Dat is een heel bruikbare tool voor mij. Verder de podcast van Koos van Plateringen.

Ook ben ik naar een meeting van de AA geweest. Maar de "hogere machten" en het samen bidden/handen vasthouden jagen me juist weg. Dus ik zoek andere supportgroepen... Fijn dat er een forum als dit is. 

En wat je zegt klopt. We hoeven alleen die eerste te laten staan, dan volgen die andere 20 ook niet. 

Succes vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sjaggie zijn hoort er zo'n beetje bij
je lichaam maar ook je psyche vragen nog om alcohol
Als je op youtube het filmpje van Els Noorlander bekijkt
ga je echt begrijpen waarom het zo belangrijk is de 0 aan te houden
ik heb het al vaker gekeken en zal het ook misschien af en toe weer kijken.
Het is een waardevol half uurtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei lady jane:

sjaggie zijn hoort er zo'n beetje bij
je lichaam maar ook je psyche vragen nog om alcohol
Als je op youtube het filmpje van Els Noorlander bekijkt
ga je echt begrijpen waarom het zo belangrijk is de 0 aan te houden
ik heb het al vaker gekeken en zal het ook misschien af en toe weer kijken.
Het is een waardevol half uurtje.

Dank voor de tip! Ga ik zeker kijken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Mij heeft filmpjes over " the road to recovery" enorm geholpen. Deze beschrijft verschillende stadia waarin je terecht kunt komen en dat verschaft inzicht en herkenning, podcast luisterde ik elke dag. Nu die ik dat nog als ik aan het lopen ben, dat herinnert mij eraan hoe goed ik lichamelijk hersteld ben en waarom. Voordat ik stopte had ik al moeite om naar zolder te lopen en nu loop ik 5 km, soms zelf stukjes hardlopen. Nooit gedacht dat ik toch nog conditie kon opbouwen. Succes met alles!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Je verhaal komt me helaas nogal bekend voor, alleen ging ik van 1 drankje naar dagenlang drinken. En inderdaad 1 is nooit genoeg, 20 te weinig. 
 

Vind het superknap dat je al 14 dagen goed onderweg bent! 
 

Ook ik heb a.s Vrijdag een bruiloft, en zie er als een berg tegenop, omdat juist iedereen verwacht dat ik uiteraard wel drink. ( ben blijkbaar erg gezellig als ik drink, en heb mezelf wonderbaarlijk ook nog nooit voorschut gezet).

Ik weet wel dat dit de eerste echte proef voor mij gaat worden, maar nu ik heb gelezen dat jij het ook hebt gekund, heb ik er al meer vertrouwen in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Sunflower31:

Welkom!

Je verhaal komt me helaas nogal bekend voor, alleen ging ik van 1 drankje naar dagenlang drinken. En inderdaad 1 is nooit genoeg, 20 te weinig. 
 

Vind het superknap dat je al 14 dagen goed onderweg bent! 
 

Ook ik heb a.s Vrijdag een bruiloft, en zie er als een berg tegenop, omdat juist iedereen verwacht dat ik uiteraard wel drink. ( ben blijkbaar erg gezellig als ik drink, en heb mezelf wonderbaarlijk ook nog nooit voorschut gezet).

Ik weet wel dat dit de eerste echte proef voor mij gaat worden, maar nu ik heb gelezen dat jij het ook hebt gekund, heb ik er al meer vertrouwen in. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

De laatste dag voor het weekend. Waar ik altijd heel veel zin in had. Want, vanavond mag er weer geborreld worden.  Nu absoluut geen zin in sociale interactie. Ben al weken niet te genieten en neerslachtig.

Gisteren tegen een collega verteld dat ik stop met drinken. En ook tegen een aantal vrienden. Heb er geen geheim van gemaakt dat het problematische vormen aan begon te nemen. Voor mij werkt het om de "ééntje kan toch wel?" reacties voor te zijn. Ook grappig hoe dat werkt. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat ik geen probleem heb.  Nu zie ik, erkennen dat ik een probleem heb, is erkennen dat ze zelf ook ruim in de gevaren zone zitten. (Ik heb nou eenmaal een aantal gelijkgestemden om me heen).

Maar goed. Aangemeld voor ambulante begeleiding bij Novadic Kentron. Daar kan ik pas eind augustus terecht. Dus tot die tijd zijn jullie mijn praatgroep. ;).

 

@Sunflower31 succes en veel plezier op de bruiloft vanavond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ach @garfield076 er zitten zoveel mensen in de gevarenzone qua drinken.
en van hen houdt niemand zich aan ééntje natuurlijk, dat is een uitdrukking
om partners in crime te lokken zodat zij zich niet schuldig hoeven te voelen.
vast niet altijd, maar je snapt me wel he. achterdeurtjes opengooien is de start van sjoemelen.
En wie kent dat niet hier? Euforisch op de 0 en dan allerlei excuses voor af en toe eentje, of twee.
Dat lukt natuurlijk best op wilskracht, valse trots enz enz
En als het niet meer lukt, dan verdwijnen er hier adbers bij bosjes. Het maakt me at moedeloos soms.
Maar, als je het filmpje van Els Noorlander op youtube opzoekt, dan snap je hoe belangrijk het is om
eerst een jaar helemaal op de 0 te blijven, wil matig drinken enigszins een kans van slagen hebben.
En na dat jaar is vaak de knop echt om en ben je gemotiveerder om die eerste niet meer te nemen.
Want zeg nou zelf, wat voegt een nou toe, als je weet welk risico je neemt?
Is een alternatief drankje nou echt minder gezellig, lekker of verleidelijk? Ja dat laatste misschien wel.
Ik smacht nooit naar een cola of zo, maar daar ben ik ook nooit aan verslaafd geweest.
Voel jij je maar gewoon sjaggie nu, dat hoort bij de ontwenning. Vaak is die meer psychisch, dan fysiek.
Maar het gaat over en dan ga je oogsten. En blijf vooral in deze praatgroep voorlopig, een goede uitlaatklep
en ervaringsdeskundigen genoeg hier. weliswaar ieder eigen ervaringen, maar de meesten herkenbaar.
toitoitoi!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei lady jane:

ach @garfield076 er zitten zoveel mensen in de gevarenzone qua drinken.
en van hen houdt niemand zich aan ééntje natuurlijk, dat is een uitdrukking
om partners in crime te lokken zodat zij zich niet schuldig hoeven te voelen.
vast niet altijd, maar je snapt me wel he. achterdeurtjes opengooien is de start van sjoemelen.
En wie kent dat niet hier? Euforisch op de 0 en dan allerlei excuses voor af en toe eentje, of twee.
Dat lukt natuurlijk best op wilskracht, valse trots enz enz
En als het niet meer lukt, dan verdwijnen er hier adbers bij bosjes. Het maakt me at moedeloos soms.
Maar, als je het filmpje van Els Noorlander op youtube opzoekt, dan snap je hoe belangrijk het is om
eerst een jaar helemaal op de 0 te blijven, wil matig drinken enigszins een kans van slagen hebben.
En na dat jaar is vaak de knop echt om en ben je gemotiveerder om die eerste niet meer te nemen.
Want zeg nou zelf, wat voegt een nou toe, als je weet welk risico je neemt?
Is een alternatief drankje nou echt minder gezellig, lekker of verleidelijk? Ja dat laatste misschien wel.
Ik smacht nooit naar een cola of zo, maar daar ben ik ook nooit aan verslaafd geweest.
Voel jij je maar gewoon sjaggie nu, dat hoort bij de ontwenning. Vaak is die meer psychisch, dan fysiek.
Maar het gaat over en dan ga je oogsten. En blijf vooral in deze praatgroep voorlopig, een goede uitlaatklep
en ervaringsdeskundigen genoeg hier. weliswaar ieder eigen ervaringen, maar de meesten herkenbaar.
toitoitoi!
 

Dank je wel Lady Jane! Ik heb het filmpje gezien. Confronterend, maar wel helder! 

En wees gerust, ik kom jullie dagelijks bestoken  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij helpt het om voor een feestje oid het in rijtje wat trek ik aan te zetten, welke jurk, welke schoenen en wat drink ik daarbij en dan voor de spiegel en tegen je zelf zeggen ja dat staat mooi! Mocht dan toch nog iemand je alcohol aanbieden of opdringen kunt je altijd nog zeggen dat het niet bij je jurk past!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei lady jane:


En als het niet meer lukt, dan verdwijnen er hier adbers bij bosjes. Het maakt me at moedeloos soms.
 

Soms verdwijnen ze omdat ze gewoon een beetje uitgepraat zijn op het forum, zonder persé te verzinken in een meer van alcohol :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Elinn:

Mij helpt het om voor een feestje oid het in rijtje wat trek ik aan te zetten, welke jurk, welke schoenen en wat drink ik daarbij en dan voor de spiegel en tegen je zelf zeggen ja dat staat mooi! Mocht dan toch nog iemand je alcohol aanbieden of opdringen kunt je altijd nog zeggen dat het niet bij je jurk past!

Een jurk staat me echt niet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. Dag 20 inmiddels.

Gisteren samen met wat vrienden de kroeg in geweest en het was eigenlijk best gezellig. Alhoewel ook nog wat onwennig. Zoekende naar de juiste modus. 

Wel aan de cola/spa/alcoholvrij gestaan. Maar ik merk dat het dit nog niet echt is. Al wel een hele vooruitgang met de bruiloft van een week geleden. De mineurstemming van toen was er gisteren gelukkig niet. 

Verder hoop ik dat er iemand meeleest die het volgende herkent. Ik ben naar een meeting van de AA geweest. Maar ik heb er persoonlijk niets mee. Het idee van "de hogere macht" en het samen bidden en handen vasthouden staat me echt teveel tegen om er baat bij te hebben. Zijn er andere support groepen die jullie kunnen aanraden? 

Want de wilskracht is er. Maar ik denk dat er toch meer ondersteuning nodig is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hangt er van af waar je woont denk ik

Tactus en Jellinek hebben lotgenotengroepen, en er zijn meer verslavingsgroepen
als @MijnGerrit nog meeleest weet hij er wel minstens een nog.
en je kunt googlen natuurlijk.
of de NA een kans geven en hogere macht vervangen voor Natuur of iets anders
of er gewoon doorheen kijken,  dat het even goed helpend kan zijn om er uit te halen
wat wel waardevol is en je ergernissen leren parkeren. Daar heb je veel aan als je dat eenmaal kunt.;)

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@garfield076 Ik ben naar verschillende meetings geweest, o.a. een NA en een AA. In geen van beide dat bidden meegemaakt, hoor. Wel op het einde een kring en handje vasthouden bij de NA. Vind ik niet zo erg, persoonlijk. Wat ik wél minder vind is dat je tijdens zo'n meeting niet op elkaar reageert. Er ontstaat geen dialoog, terwijl ik nu juist behoefte heb aan delen en ervaringen uitwisselen. Dat schijn je dan vóór en na de meetings te kunnen doen, maar ja. Toch een drempeltje waar je overheen moet om dat met wildvreemde lotgenoten te doen.

Ik ben dus ook nog zoekende naar een geschikte meeting, hoor. De NA vond ik wat te massaal en de AA met slechts 8 aanwezigen weer iets te "knus". Mij is de NA in een dorp 10 km verderop geadviseerd. Maar die meeten alleen op maandagavond en dat past mij wat minder. Bovendien ga ik vaak dinsdagavonden naar de meeting waar ik therapie heb gehad en die is echt super.

Voor die hogere macht mag je overigens invullen wat je wilt. Ik ben niet gelovig, maar verdenk mijn grootvader er ernstig van dat hij daarboven van alles voor me regelt. En anders moet het mijn vader zijn die in 2003 overleed. Maar Opa was een strenge, voorname man met een warm hart en die is wat geschikter als hogere macht.

Hoe dan ook, mij is door een ervaringsdeskundige (tegenwoordig psycholoog) verzekerd: "op wilskracht alleen red je het niet". En dat heb ik goed in mijn oren geknoopt.

Wel beresterk dat je al 20 dagen clean bent, man! Vooral ook met die verleidingen die je al gehad hebt. Nu nog de juiste verdere stappen ontwikkelen en dan gaat het jou helemaal lukken, Garf.

Maar de belangrijkste stap heb je al genomen: je probleem erkennen en vastbesloten zijn er wat aan te doen.

Succes!

 

bewerkt door Alexanderrr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...