Spring naar bijdragen

woensdag 10 mei 2023


Oskar

Aanbevolen berichten

De morgenmerel gorgelt / bekers bittere wijn / droom die tot pijn verkorrelt in vogelkelen/ omdat het dag moet zijn / omdat het grote hele donker / niet langer dicht kan zijn.

Zo schreef Achterberg. En als 17-jarige jongen vond ik het prachtig. Niet echt het zonnetje in huis toen. Nu vind ik het krieken van de dag juist heerlijk. En die morgenmerel gorgelt helemaal niet, maar fluit er lustig op los. Eerst nog wat schuchter, als hij om 5 uur als eerste inzet. Maar als zijn lied wordt beantwoord gaan ze samen snel al helemaal los. De mezen slapen nu nog, en geef ze eens ongelijk, maar als die er straks bijkomen is het feest compleet.
 

Ik lees vaak dat hier best veel vogelgekkies rondlopen. Leuk wel. Vroeger was ik blind voor alles en dronk ik bier. Er is best een hoop voor in de plaats gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. Als 17 jarige was ik ook dol op Achterberg. Prachtig vond ik het toen. Grappig.

Nu beluister ik ook graag vogels en traceer ze. Ik vind ze soms zo prachtig zitten in een boom of opeens enorm groot lijken op een flatgebouw. 
 

Verder blijk ik een botje in mijn elleboog gebroken te hebben bij mijn val. Daar hoeft niets aan te gebeuren, maar verklaart wel mijn pijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Oskar:

Voor @Ties en @Fonny en @Tine heb ik bloemen meegenomen. Ik wilde klaprozen en narcissen doen, maar de bloemist hier in het dorp verkocht alleen deze:

:rose: :rose: :rose:
 

Om de moed erin te houden. Of juist er weer in te krijgen. Omdat er altijd hoop is, ook als je deze zelf even niet ziet.

Dank je wel Oscar...lief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen frummers. 
Lekker geslapen hier, niets gemerkt van de bakken regen die weer naar beneden kwamen... 
Eerst een bakje van wat anders nu maar. 
image.png.efd7238c8593032ed48e09aedd8e76c4.png

en jaaaaaaa, heerlijk die vogelgeluiden 's morgens vroeg, alleen daarom al zou je vroeg op willen staan. 
Ik was rond mijn 17e trouwens gek op 'In de zwarte nacht is een mensch aangetreden'  van Gorter, het kan me trouwens nog steeds ontroeren... 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dagpact:

Fonny

Ties

@Oskar thanx :heart:

Nog even een half uurtje proberen mijn ochtend blues weg te ademen en dan aan de arbeid, thuiswerken vandaag. En een hoop verhuis gedoe weer, problemen met bankgaranties en verhuisbedrijven... Blegh...  

Eerst maar kopje thee 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lika:

Goedemorgen. Als 17 jarige was ik ook dol op Achterberg. Prachtig vond ik het toen. Grappig.

Nu beluister ik ook graag vogels en traceer ze. Ik vind ze soms zo prachtig zitten in een boom of opeens enorm groot lijken op een flatgebouw. 
 

Verder blijk ik een botje in mijn elleboog gebroken te hebben bij mijn val. Daar hoeft niets aan te gebeuren, maar verklaart wel mijn pijn. 

Grappig inderdaad, dat jij als puber ook Achterberg las. Nick Cave ook al. Heb jij ook een voorliefde voor de droeftoeters in de kunst, of was dat vooral vroeger?

Het traceren van vogels ben ik mee gestopt. Ik vind het geen doen. Ook als ik door een serieuze verrekijker sta te turen en er is maar één boom in de wijde omgeving waar hij in zou kunnen zitten: ik vind hem niet. Dus nu geniet ik maar gewoon van de zang en ben blij verrast als ik toch eens een vogel ontwaar. Laatst nog een blauwborst. Nou, dan is mijn dag goed hoor.

Sterkte met 't elleboogje. Wel prettig dat er althans een verklaring is nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfoe, die zwarte nacht van Gorter is ook wel een somber vers @Yvonne. Ontroerend ja. Over de zelfmoord van een jonge vrouw begreep ik. En alles wat zij achterliet en nooit zou zijn. Ben jij ook een melancholicus? Ik meende vooralsnog dat jij daar te nuchter voor zou zijn. Hoewel beide eigenschappen natuurlijk prima te verenigen zijn.

Ik denk altijd dat ik juist door mijn pessimistische inslag en melancholische grondtoon zo ontspannen en vrolijk in het leven kan staan. Als je nergens op rekent is alles een meevaller. En de onderliggende melancholie zorgt voor een verdieping, waarmee je iets ten volle leert waarderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hele goede morgen allemaal,

Goh, het verbaasd me dat jullie op je 17e  zulke dichters mooi vonden.
Dat deed me op die leeftijd totaal niets
was ik meer bezig met de top 40 ofzo :)

Vogeltjes hoor ik helaas zelden zingen rondom mijn flat.
Te druk met verkeer denk ik :unsure:
Het eerste waar ik smorgens wakker van wordt zijn de vrachtwagens die al om 5 uur beginnen met rijden.
Ach ja, je kan niet alles hebben, maar droom wel eens over een vrijstaand huisje in een achteraf gelegen dorpje.

Gisteren een boottocht over de Linge gemaakt.
hele dag onophoudelijke regen.
heen half uur in de file.
Terug ging voorspoedig, maar 3 km. voor huis, wilde een brug niet meer sluiten en werden we omgeleid
Alsnog een heel uur in de file !
Man, man, wat een gekkenhuis.

Maar de boottocht was erg leuk en gezellig :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, destijds keken mensen ook vaak vreemd op van mijn vroege voorliefde voor zulke dichters. Misschien is mijn psyche verkeerdom geconstrueerd in de fabriek. Nu ik oud ben ben ik jong en onbezonnen. Of gewoon ongelukkig destijds, ook wel een beetje op de theatrale dweperige wijze die pubers eigen is.

Jouw post leest trouwens ook als een droevig gedicht @rapilos. Ik was wel blij aan het eind te lezen dat de boottocht ondanks de onophoudelijke regen toch leuk en gezellig was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn het wel katten dan, Oskar? Die van ons eten hun buikjes rond om daarna naar buiten te gaan en met een vette muis terug te komen. Soort dessert denk ik. 

Als puber hield ik van de gedichten van Levi Weemoedt, alleen de naam al. Hij schreef de bundel “ Geduldig lijden” en dat paste goed bij mijn gevoel in de puberteit. Toen hoorde ik ook zeker geen gezang van vogels. En ja, nu wel! De tijd van lijden wordt zoveel mogelijk beperkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Pytje:

Zijn het wel katten dan, Oskar?

Ik twijfel ook wel eens. In het begin zette ik ze wel eens een visje voor. Maar dan keken ze me bijna verontwaardigd aan. Je denkt toch niet dat wij dat gaan opeten?

Van schrijvers als Levi Weemoedt kan ik het erg waarderen dat ze hun treurnis larderen met humor en zelfspot. (Het regent en ik ben alleen /  Trouwens gisteren ook al / toen de zon nog scheen.) Er is niks mis met droefheid en ellende. Maar je moet er wel muziek bij blijven maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...