Spring naar bijdragen

Dinsdag 4 april 2023


Fonny

Aanbevolen berichten

Jee @Donder, dus je gaat het ultieme avontuur tegemoet. Ik wens je kracht en zachtheid, warme armen om je heen en nog veel liefdevolle momenten.

Er komen ook meteen allerlei vragen in me op...
Ben je bang om dood te gaan of voor wat daarna komt? Denk je dat het gaat lukken om te aanvaarden wat je niet kunt veranderen? Voel je spijt over dingen die je gedaan of gelaten hebt?
Ik zou het mooi vinden als je daar iets over zou willen vertellen.

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Donder:

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat het voor mij een aflopende zaak is. Uit een hersenscan is gebleken dat er nieuwe uitzaaiingen zijn.

De actieve behandeling is gestaakt, en alles wordt nu gericht op het rekken van kwalitatief leven.

Is een flinke teleurstelling omdat de uiterlijke kenmerken juist verbeterde.

Het moet eerst allemaal nog een beetje indalen, en daarna maar eens een "nog te doen lijstje" maken.

Bedankt voor de belangstelling. :rose:

Bummer.

Ik aarzel tussen het schrijven van iets opbeurends wat je zelf ook al wist of iets niet-opbeurends wat je zelf ook al wist.

Sterkte.

Soms zitten ze er naast. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Toos:

Goedemorgen.

Dat is hard @lady jane. Onlangs ook mijn beste vriendin. Ik hoop voor jullie nog een fijn samen zijn en mooie herinneringen maken.

@ikkanhet,ben je al bij je eigen huisarts geweest? Hopelijk reageerder die wat zorgzamer als de vervanger?

@Donder, hoe is het met jou? Alles stabiel, beter nog de goede kant op? 

Ik ga vandaag eens kijken of ik wat in de tuin kan doen. Gisteren met die ijskoude wind was het niks. Maar er moet nog zoveel gebeuren. En onkruid groeit harder dan mijn vaste planten. Fijne dag iedereen en sterkte voor de terugvallers.

Nee ben nog niet geweest. Ze zal ook thuis moeten komen zolang het zo gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik test net negatief, dus vanavond bij de meiden zijn.
Ik heb een heerlijke dag gehad, veel aan vriendin gedacht, herinneringen, maar
ook wat ze voor ons allemaal betekend heeft. Leuke dingen hoeft niet meer, die
heeft ze in overvloed gehad gedaan en anderen bezorgd. Er zijn:heart: wordt het nu.

Voor jou ook @Donder, ik hoop dat je een beetje goed terug kunt kijken en
de komende tijd durft en kunt aanvaarden. Oneerlijk lot, vreselijk!
Het is zoals het is. Dat leerde ik van de dood van mijn dochter Isis ooit.
Kracht, moed en wijsheid:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar we weten toch allemaal 1 ding zeker in het leven. en dat is dat we geboren zijn en dus ook weer dood gaan?
Waarom is dat een oneerlijk lot en vreselijk?

Op die manier bekijk ik het leven en de dood lang niet (altijd
) geloof ik.

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een heftig nieuws vandaag allemaal. Sterkte @Donderen @lady jane

Vandaag was de laatste bijeenkomst van mijn Tactus -clubje . Het doel dat ik voor ogen had, maandag t/m zaterdag niets komma nul drinken is goed gegaan. Het was in het begin een flinke klus maar het wordt steeds normaler om niet te drinken, ik ben veel frisser en toegankelijker, vrolijker volgens mij ook. Drie maanden zijn voorbij gevlogen soms hoef ik dagenlang niet aan alcohol te denken. Af en toe nog een keer een automatisme als er iets te vieren is maar dat is met een paar seconden voorbij. Mijn voorlopige streefdatum is mijn verjaardag volgend jaar, 14 april 2024 en ik ga mijn Tactus-clubje dan ook uitnodigen, dat waren allemaal toppers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Remi1:

Ja maar we weten toch allemaal 1 ding zeker in het leven. en dat is dat we geboren zijn en dus ook weer dood gaan?

@Remi1, uitspraak van mijn vader (1923 -2010):
Bij de geboorte kan er vanalles misgaan.
Misschien gaat er bij doodgaan ook iets mis.

Niets is zeker in dit leven,.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Roberto:

@Remi1, uitspraak van mijn vader (1923 -2010):
Bij de geboorte kan er vanalles misgaan.
Misschien gaat er bij doodgaan ook iets mis.

Niets is zeker in dit leven,.

Nee zo zie ik dat niet. Je wordt geboren om dood te gaan, sowieso, dat is een zekerheid, de enige zekerheid die we hebben in het leven.
Daartussenin zit het leven zelf., en in het leven is niets zeker idd, daarom noemt men dat leven.

 

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk op het moment dat je het nieuws voor jezelf te horen krijgt dat je niet met zulke wijsheden aankomt @Remi1

Maakt verder ook niet. 

Sterkte voor iedereen, die het kan gebruiken! Ik zou als ik het te horen krijg, gaan nadenken hoe ik (op wat voor manier) ik dood zou (willen) gaan denk ik.. 

Maar dat is denk ik ook niet echt relevant.. Heb je mensen om je heen @Donder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dat is weer zo natuurlijk. Heb je gelijk in @Freekie dan zit je niet met "wijsheden" zoals ik beredeneer nu denk ik, als die al wel bestaan.
En jij reageert met "hoe je zou willen dood gaan".

Iedereen reageert op zijn/ haar manier. Dit is heftige emotie vandaag hier. En we zijn nou eenmaal niet zo goed met emotie"s omgaan dus ik denk dat elk stukje uiting hierover hoe dan ook verwoord, goed is.

*even heel off topic maar ik heb vandaag na jaaaaaren zoeken eindelijk dezelfde kaaskoekjes gevonden dan die m"n oma vroeger altijd had als toen ik een klein meisje was".
Voel me als een kind zo blij ermee en als ik het proef ben ik ook gewoon weer als een kind zo blij!* 

Lekker koese

R.jpg

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Remi1:

Ja maar we weten toch allemaal 1 ding zeker in het leven. en dat is dat we geboren zijn en dus ook weer dood gaan?
Waarom is dat een oneerlijk lot en vreselijk?

Op die manier bekijk ik het leven en de dood lang niet (altijd
) geloof ik.

Mee eens. De onderliggende collectieve  aanname bij de dood is onuitgesproken altijd: de dood is de vijand van het leven. De vreselijke slechterik die je op een dag zal grijpen, en dat is dan heel erg erg.... de grote ramp die ons ooit zal treffen.

Nou ja, als het gaat om je dierbaren, de mensen of dieren waar je van houdt, is dat misschien ook wel een beetje te begrijpen. Je wilt dat moment niet van definitief missen, nooit meer, de keiharde, onherroepelijke, onomkeerbare dood. Ik maak nu aan de levende lijve mee hoe intens pijnlijk dat kan zijn.

Maar als het gaat om je eigen dood, je eigen vergankelijkheid, dan is dat anders vind ik. Je beseft als het goed is voortdurend dat je lichaam vergankelijk is, en je hoe dan ook zeker ooit een keer dood gaat. Ik ben daar zelf niet bang voor. Vind het ergens juist een gerustelling. Het leven is namelijk ook best een pijnlijke en soms zelfs ronduit nare aangelegenheid (met name doordat die rotdood en ziekte erbij zit). 

Het heeft allemaal te maken met gehechtheid natuurlijk ook. 

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Strijkbout:

Mee eens. De onderliggende collectieve  aanname bij de dood is onuitgesproken altijd: de dood is de vijand van het leven. De vreselijke slechterik die je op een dag zal grijpen, en dat is dan heel erg erg.... de grote ramp die ons ooit zal treffen.

Nou ja, als het gaat om je dierbaren, de mensen of dieren waar je van houdt, is dat misschien ook wel een beetje te begrijpen. Je wilt dat moment niet van definitief missen, nooit meer, de keiharde, onherroepelijke, onomkeerbare dood. Ik maak nu aan de levende lijve mee hoe intens pijnlijk dat kan zijn.

Maar als het gaat om je eigen dood, je eigen vergankelijkheid, dan is dat anders vind ik. Je beseft als het goed is voortdurend dat je lichaam vergankelijk is, en je hoe dan ook zeker ooit een keer dood gaat. Ik ben daar zelf niet bang voor. Vind het ergens juist een gerustelling. Het leven is namelijk ook best een pijnlijke en soms zelfs ronduit nare aangelegenheid (met name doordat die rotdood en ziekte erbij zit). 

Het heeft allemaal te maken met gehechtheid natuurlijk ook. 

Ja klopt. Er bestaat geen dierbaar zonder pijn. En natuurlijk ga je sowieso een keer dood. Maar dan toch liever later dan vroeger.

Ik zou misschien ook de neiging hebben om dan te denken ikwilditnogdoen en ikwildatnogdoen en dan alles vol te plannen zolang het kan. Maar waarom zou je ineens? Voor je postume instagram account? :huh: Ik heb er geen idee van. Ga de afwasmachine maar uitruimen, zou de Zenmeester zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Freekie:

Ik denk op het moment dat je het nieuws voor jezelf te horen krijgt dat je niet met zulke wijsheden aankomt @Remi1

Sommige mensen kunnen dat.
Mijn zusje accepteerde vanaf het eerste moment dat ze zou gaan sterven. Ze koos er ook meteen voor om zich niet te laten behandelen. Ze vertelde het me ook bijna blij, zo van: "ik ga nóu toch iets spannends doen". Zoals Lika vaak zegt, ze had haar nieuwsgierigheidsknop aangezet.
Mensen die zeiden dat het vreselijk was en oneerlijk, daar had ze niks mee. Niet dat ze genoeg had van het leven maar ze nam het gewoon zoals het kwam met een blij gemoed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Freekie:

Ik zou als ik het te horen krijg, gaan nadenken hoe ik (op wat voor manier) ik dood zou (willen) gaan denk ik.. 

@Freekie,

Nog een uitspraak van mijn vader:
Als ik van een arts te horen krijg dat ik nog korte tijd te leven heb is mijn eerste gedachte:
dan kom ik er eindelijk achter of de hemel wel of niet bestaat.

Mijn vader weet dat nu, ik nog niet.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze lieve buurvrouw heeft verzwegen dat ze terminaal was. 
Na chemokuren, operatie en revalidatie leek alles weer ok.
Tot wij na drie maanden te horen kregen dat ze overleden was.

Ik ben nog met haar naar Noorderzon geweest.
Schitterend verlicht jaarlijks festival in het Noorderplantsoen in Groningen.
Dat zij bezig was met afscheid nemen van het leven wist ik nog niet.

Noorderplantsoen-vijver.jpg

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Yana:

Sommige mensen kunnen dat.
Mijn zusje accepteerde vanaf het eerste moment dat ze zou gaan sterven. Ze koos er ook meteen voor om zich niet te laten behandelen. Ze vertelde het me ook bijna blij, zo van: "ik ga nóu toch iets spannends doen". Zoals Lika vaak zegt, ze had haar nieuwsgierigheidsknop aangezet.
Mensen die zeiden dat het vreselijk was en oneerlijk, daar had ze niks mee. Niet dat ze genoeg had van het leven maar ze nam het gewoon zoals het kwam met een blij gemoed.

Ik zou er denk ik dus ook zo op reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou ik ook willen, maar of ik het kan weet ik niet. Het zal wel een proces zijn met allemaal verschillende fases, met boosheid en verdriet voordat de acceptatie komt, of tussen de acceptatie door. Ik ben niet bang voor de dood, maar wel voor lijden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...