Spring naar bijdragen

Woensdag 8 december 2021


ikkanhet

Aanbevolen berichten

Dat klinkt als redelijk normaal/gemiddeld Niks
daar is niets mis mee.
Mijn depressie duurde 3,5 jaar en bleek een Dysthyme stoornis
waar ik achteraf ook blij om ben, want niet levenslang dus.
Stoppen met drank was het keerpunt en therapie, me hier leren uiten,
durven delen elders, sporten, en vooral de natuur hielpen mij helen.
Maar dat weet ik allemaal pas achteraf. Dat eindeloze zwarte gat, was
jarenlang overleven. Nu is het weer leven. En dankbaar zijn dat ik leef.
wat ik eigenlijk zeggen wil; een depressie valt niet te begrijpen als je die
niet zelf hebt ervaren. Het konfronteert hen zonder, hooguit met hun onmacht.
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei niks:

Ik heb langere tijd mijzelf niet "slecht" mogen voelen van mezelf. Dankbaar zijn, kijk eens naar haar, die heeft het pas moeilijk, of zie hem, knijp je handjes maar dicht. Maar het werkt niet, dus heb ik nu af en toe een k*t dag. Het gaat weer voorbij, soms is een lach van mijn dochter al genoeg, andere keer duurt het wat langer. Even voor de duidelijkheid, ik heb geen depressie. Ik heb ook heel veel @Yana dagen. 

Ik bedoel niet dat je jezelf moet vergelijken met anderen en zeker ook niet dat je je niet rot zou mogen voelen. Het gaat mij meer om de gedachtegang: als er iets gebeurt dan word ik logischerwijs ongelukkig. (als m'n band lek is, als ik de bus mis, als iemand voordringt bij de kassa, als........). Ik probeer alleen maar te zeggen dat je op zo'n moment een keuze hebt, je kunt er chagerijnig van worden, weerstand bieden, maar je kunt dat ook niet doen.

Dat heeft niets te maken met depressief zijn of verdrietig, dat word je niet van een lekke band.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, je wordt er niet depressief van, die depressie was er al. En nee, je hebt op dat moment niet perse een keus. Je bent al ongelukkig en verdrietig. De nieuwe factor maakt dat groter.

Denk je nou echt dat als ik een keuze had, ik voor mijn huidige, langlopende en slepende duisterheid zou kiezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Quinn:

Nee, je wordt er niet depressief van, die depressie was er al. En nee, je hebt op dat moment niet perse een keus. Je bent al ongelukkig en verdrietig. De nieuwe factor maakt dat groter.

Denk je nou echt dat als ik een keuze had, ik voor mijn huidige, langlopende en slepende duisterheid zou kiezen?

Jij legt het beter uit dan ik :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ligt dicht bij elkaar, spot, cynisme en sarcasme.

Of iets als milde of als bijtende spot wordt ervaren, wordt sterk bepaald door de context en de toon van de uiting, en door de persoonlijke gevoeligheden en opvattingen van de spreker en de ontvanger. Als sarcasme een uiting is van ongeloof in de waarden of goede bedoelingen van de mensen, spreken we van cynisme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

2 minuten geleden zei Pulluptomybumper:

Nou nee

Lichamelijk in vorm zijn is ook iets dat je zelf moet doen. Dat is geen trappen naar iemand die niet kan lopen.

Tenzij je verlamd bent toch? 
 

Depressieve mensen om ons heen maakt iets los. Onmacht, wrevel, agressie soms zelfs. Er zijn hele hulpprogramma’s voor partners en geliefden van mensen die aan depressie lijden. Want het is zwaar. 24/ 7 iemand om je heen die zich zwaar tilt aan zaken die in jouw ogen makkelijk te verhelpen zijn. 
nogmaals: in jouw ogen.

Als je er per se iets mee MOET van jezelf (want scrollen is ook een optie) lees er dan over, leef je in. 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Quinn:

Denk je nou echt dat als ik een keuze had, ik voor mijn huidige, langlopende en slepende duisterheid zou kiezen?

Nee, natuurlijk denk ik dat niet. Ik heb het tegen Niks en Musashi en al die anderen die geen depressie hebben. Omdat dit hele gebeuren begon met Jannigje loopt het nu op een gekke manier door elkaar. Ik vroeg aan Jannigje of zo'n levenshouding mogelijk is als je een depressie hebt en zij zei 'nee'. Ik geloof dat en heb me verontschuldigd voor mijn gebrek aan begrip.

Maar toen daarna verschillende niet-depressieve mensen met voorbeelden kwamen reageerde ik dáár op. Maar nu voelen ook de mensen met depressies zich de hele tijd door mij aangesproken. 

Ook voor mensen die geen depressie hebben is er 'werk' te doen en ook dan wordt het idee 'geluk is een keuze' bepaald niet door iedereen omarmd. Het kan leuk zijn om daarover te praten, maar niet nu ik jou @Quinn, @Jannigjeen @Reacherdaarmee kwets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat begon inderdaad door elkaar te lopen voor mij @Yana, dank voor je toelichting. 

… Ik besef me dat jij misschien deze hele woordenwisseling die voort kwam naar aanleiding van jouw bericht overweldigend kunt vinden @Jannigje. En misschien ook niet helpend.
Ik ga nu maar even zwijgen. Dat kan ik ook best goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik me zeker bewust ben van het belang van eigen Mindset (hoe je zelf denkt kleurt je wereld) blijf ik het er Idd heel moeilijk mee hebben om er op gewezen te worden dat je altijd zelf een keuze hebt. Ik ben wel bevooroordeeld hierin, dat weet ik. Dat komt omdat ‘de verwekker’ het ‘positief denken’ er in probeerde te drammen en dat botst op heel veel weerstand vaak. Zoals jullie weten heeft hij een vers kind gekregen. Nu blijft hij roepen tegen familie hoe fantastisch het leven is. Wel dat wekt weerzin op bij zijn broer en schoonzus die hun jongstgeborene op 30-jarige leeftijd verloren zijn aan kanker. Dan kan je zeggen dat ze het mooie vergeten maar die pijn blijft er voor hen altijd, hoe mooi de vogels ook fluiten en hoe fleurig de bloemen ook bloeien…als je geen verdriet of pijn meer voelt, is volgens mij ook al ‘het mooie’ fake. Het is er gewoon allebei hoor, het een sluit het andere niet uit, maar versterkt het net. Door het slechte wordt het goede goed. Maar dat het goede goed is betekent niet dat het slechte niet bestaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh @jopie zo lees ik @Amalia nu eigenlijk helemaal niet. Mss ligt dat aan mij? Praktisch: de wandeling kan/ mag k* zijn maar de warme thee achteraf smaakt nog veel beter als je verkleumd, nat en koud bent. Dat zijn de verschillende kanten van dezelfde ‘medaille’. Ik weet ook niet of het 2 discussies zijn of mogen/ kunnen dan alleen mensen met een depressie dingen k* vinden? En al de rest moet overal het goede in zien dan? Of mis ik iets in mijn begrip?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het heel moeilijk te reageren. 
Echt depressief, wat een hel moet dat zijn. 
Zoiets is niet af te meten aan het balen van een lekke band of van slag zijn door een vakantie die niet door kan gaan om maar wat te noemen. 
Zoiets zit diep diep van binnen. 
Ik denk dat we de depressie van @Jannigje of @Quinn  hier ook helemaal niet kunnen 'zien'. 
Naast mensen die echt depressief zijn barst het van de mensen die klagen en miepen, die de donkere kant graag naar voren halen als het hen uitkomt... 
Dat zijn de mensen die best eens een trap onder hun kont mogen krijgen en waar je best vraagtekens bij de klaagzangen mag zetten. 
Als ik de hele discussie snel even teruglees kan ik alleen maar concluderen dat @Yana dit keer een inschattingsfout heeft gemaakt. 
Maar niet meer dan dat. 
En beste @Amalia.... uit jouw giftige reactie blijkt dat je er niets, maar dan ook niets van begrijpt. 
Jammer.... voor jou! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pulluptomybumper:

Hoe zijn degenen die in het verleden een depressie hadden er eigenlijk uit geraakt? Of is dat "vanzelf" gegaan? Voor zover men dat wil delen :) 

Nee, dat gaat zeker niet vanzelf Pullop. Dat is heel hard werken. Vallen en opstaan. En dat opstaan kost je dan onnoemelijk veel energie. Recht overeind blijven trouwens al. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Amalia:

Zelf word ik altijd helemaal neerslachtig, om maar niet het beladen woord depressief te gebruiken, van die mensen die tegen de klippen op positief lopen te doen. Die zelfs als er een barst onderin het al halflege glas zit nog roepen dat het halfvol zit. Ik denk dan altijd dat dat soort naïeve blije eieren krampachtig een zwart deel in hun ziel maskeren, overschreeuwen, overcompenseren. Met als mooi voorbeeld waar deze discussie mee begon: dat je niet mag vloeken en de pest in hebben als je 11 km van je huis een lekke band krijgt, maar krampachtig blij moet worden dat je in staat bent zo'n fijne wandeling te gaan maken van 11 km met een moeilijk sturende fiets met een platte band eronder en loodzware tassen vol met boodschappen erop.

Ik moet hier steeds over nadenken en zie gewoon niks kwaadaardigs in dit commentaar. Ook niks giftigs. Maar misschien heb ik, zoals gewoonlijk, weer eens iets gemist??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Pulluptomybumper:

Blij dat je weer even de puntjes op de i zet. Zonder jouw waardevolle bijdragen eens per maand was het forum ten dode opgeschreven :D 

Top! Vooral het feit dat je weet wanneer ik gemiddeld iets post. 
 

Jij gaat door naar de volgende ronde. Een gouden poepzakje voor je viervoeter. Fijn weekend :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...