Spring naar bijdragen

Voedsel voor het brein: stellingen en vragen


Reacher

Aanbevolen berichten

Wat ik wel geinig vond bij debater is dat kleine onderdeeltje ‘adcocaat van de duivel’ @bumperjim. Het is me weleens opgevallen dat je in een discussie iets zegt waarvan ik gewoon wéét dat je er anders over denkt.  Dan heb ik het idee dat je een beetje zit te stangen :D Kan alleen geen voorbeelden bedenken nu. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Reacher:

Wat ik wel geinig vond bij debater is dat kleine onderdeeltje ‘adcocaat van de duivel’ @bumperjim. Het is me weleens opgevallen dat je in een discussie iets zegt waarvan ik gewoon wéét dat je er anders over denkt.  Dan heb ik het idee dat je een beetje zit te stangen :D Kan alleen geen voorbeelden bedenken nu. 

 

Ja je moet niet al mijn meningen letterlijk nemen, er zit wat stangwerk bij als het anders te saai zou worden :D soms ook gewoon een proefballonnetje of zo.

Het hebben van een mening is niet belangrijker dan het hebben van een onderbroek. En als het steeds dezelfde blijft dan gaat ie uiteindelijk schimmelen :D 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de test net gedaan en ben ook een mediator. Ik vond het best uitgebreid en leerzaam, die commentaren. Echt niet alleen maar positief. Ik houd wel van dit soort testen. Geen onzin, je leert jezelf wat beter kennen. Tenminste, bij mij heeft dit het resultaat. Ik snap mezelf weer even wat beter en daar had ik nou echt even behoefte aan vanmiddag. B) 

Mediators willen de wereld beter maken. Zo is het maar net.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een defender. Die hebben we ook nodig. 

Maar het zegt me verder niks, ik heb alleen mijn eigen typeringen gelezen. Het geeft inderdaad wat structuur. En in mijn geval zat ik over dingen te tobben, die bij mijn karaktertype passen. Dat maakt het voor mij wat lichter. 

Een ander soort test heb ik eens met een team gedaan. Dat gaf ook veel inzicht, in de doeners, de denkers, de boekhouders en de visionairen bijvoorbeeld. Zo kun je werk doen dat aansluit bij jouw typering. En snap je beter waarom je met sommige mensen stroever omgaat dan met anderen.

Met stellige stellingen heeft het niet echt te maken geloof ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met dank aan @Musashi

Houdt de openbaarheid van het forum de diepgang tegen? In zijn algemeenheid reflecteert dit de vraag of iets wat aan het oppervlak komt per definitie oppervlakkig is? Of ligt het aan het type publiek (alcoholisten zonder rem, ook niet in commentaren en (giftige) reacties? En/ of Is het hier (nog) veilig genoeg om je diepste zielenroesen bloot te leggen met kans op overspoeling, niet begrepen of gekwetst te worden? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede stelling en het is deels waar denk ik. 

Het kan onveilig voelen om je gevoelens, twijfels of gedachten te plaatsen. Vooral als je denkt dat mensen een mening over jou hebben. Iedereen kan maar schieten op jouw tekst. Het is maar net wie er online is, en wie er wil reageren. Daarbij weet je dat sommige mensen korte lontjes hebben of zich hier af willen reageren.

Je kwetsbaar opstellen en diepgang hoeft trouwens niet hetzelfde te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk bij diepgang ook niet perse aan privacy.  Een visie gebaseerd op de eigen ervaring heeft ook zijn beperkingen.  Je gaat al snel invullen.  Diepgang ontstaat denk ik juist voorbij het gekleurde eigen perspectief,  het ontstaat vanuit nieuwsgierigheid.   En voor nieuwsgierigheid moet je ruimte hebben, dingen (even) los kunnen zien van de eigen ervaring, mening. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Quinn:

Houdt de openbaarheid van het forum de diepgang tegen?

Ik vraag me wel af welke openbaarheid hierbij wordt bedoeld.

1. Openbaarheid als in: iedereen, ook wie geen account heeft, kan je lezen - deze openbaarheid calculeer je als het goed is van te voren in en je houdt er rekening mee. d.w.z. niet je echte naam met adres en foto hier achterlaten maar verder net zo open dan wel privé zijn als je verkiest. Zelf vind ik het niet zo heel vreselijk als iemand mij zou herkennen en daardoor wat meer te weten komt over mijn voormalig alcoholgebruik, maar ik ga bewust niet in detail allerlei andere persoonlijke zaken hier bespreken. Is dat van invloed op de diepgang? Nee, wel op detaillering maar dat is niet hetzelfde.

2. Openbaarheid als in: iedereen met een account kan op je reageren. Dat weet je van te voren maar toch is het soms best even wennen. Ik denk dat hier wel veel invloed van uitgaat en zie dat voornamelijk in twee gebieden terugkomen. De eerste is de neiging een reactie op te vatten als de mening van "iedereen". De tweede het feit dat veelvuldig mensen een forumpauze nemen omdat het ze kennelijk even te veel is geworden. 

Volgens mij heeft de openbaarheid als genoemd onder 1 niet zo veel invloed op de diepgang van dit forum. De openbaarheid die ik onder 2 noem wel, maar aan de andere kant vraag ik me ook af hoe je dat soort openbaarheid dan zou willen verminderen of reguleren? Volgens mij kan dat niet of nauwelijks. 

Dus is het beter met reacties te leren om te gaan, en eventueel de dingen die je wel of niet schrijft en de manier waarop je dat doet zo nodig zodanig leren aan te passen dat je de in de praktijk opgeroepen reacties beter kunt hanteren. Dat hoeft niet te betekenen dat er minder diepgang is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed vind ik dat @Bob hoe je dat zo helder kan beschrijven. Voor mij heeft de diepgang toch wel veel te maken met ‘zich blootgeven’. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die daar van nature/ (of aangeleerd?) minder last mee hebben. Het is zich kwetsbaar opstellen geloof ik. Sommigen lijken daar minder moeite mee te hebben? Hier lijkt je hart dan soms precies op straat te liggen en nogal wiedes rijdt er dan wel eens iemand over. Dan blijf ik soms ook gewoon liever thuis. Ach het zegt ook weer vanalles over mij natuurlijk. Een constant gevoel van ‘al wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden…’.

ik vind dat trouwens ook allemaal heel alcoholgerelateerd want daarbij gaat het toch ook over hoe je naar buiten wil treden/ wat en hoe je wil onderdrukken…?

Ook nu voelt het alsof ik al wat te lang/ veel uit mijn hol ben gekomen. Vandaag. Wat spitsig om me heen kijken om er dan terug in te duiken. Terug in mijn hol nu dus. Maar eerst nog even iets aan @Reacher gaan vragen. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom je af en toe nog wel buitenspelen met ons @Musashi?

De openbaarheid zit hem voor mij in het delen van je privacy  ook met mensen met wie ik niets wil delen.
Maar ik vind iets al snel privé, ook in het echte leven.  Normaal zit ik in een bubbel achter een muur in een labyrint.

Dus dit is wel een oefening. Ik deel hier omdat ik verbinding wil met mensen die hier zijn. In deze forum vorm. 
En het is goed voor me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Kun je je verbonden voelen met mensen die je niet anders dan virtueel kent? En als het antwoord dan "ja" is, kun je je dan ook teveel verbonden voelen met deze mensen? Kun je je überhaupt teveel verbonden voelen met een ander? Is die verbinding dan wellicht een manier om aan jezelf te ontsnappen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm

ik voel me ook heel erg verbonden met een virtueel chat maatje. 
 

en ja volgens mij kan je je ook teveel verbonden voelen. 
 

ik denk echt dat ik heel veel om diegene geef,meer dan me eigenlijk lief is,het zit me in de weg. 
 

maar ermee stoppen kan en wil ik ook niet

we chatten al jaren.

het voelt als houden van,verliefd zijn,verslaafd aan …

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer gaat verbondenheid over in afhankelijkheid? 

Ik kan me verbonden voelen met een ander als ik in verbinding kan blijven met mezelf (niet wegdruk wat ik denk of voel op dit moment) terwijl ik in contact ben met de ander.  Op dat soort momenten ben ik mezelf niet aan het verdedigen of oppoetsen, ,de ander niet aan het pleasen, aanvallen, claimen etc.  Geen afweergeschut.    Dan kan ik de ander zien. 

Als ik denk dat ik de ander nodig heb om me zo te voelen, dan verlies ik acuut de verbinding  met mezelf en  kan je denk ik ook niet meer van verbinding spreken met de ander. Dan is die muur er weer en ben ik mezelf aan het beschermen, er voor zorgen dat de ander in mijn buurt blijft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat @Ettyal zegt eigenlijk. Ik voel me niet teveel verbonden. Verbinding is iets dat van beiden kanten komt. Het is gezond, er is hechting, liefde en veiligheid.

Heb jij het over afhankelijkheid en obsessie? Je kunt misschien teveel om anderen geven en als diegenen niet goed voor je zijn maar er is van hun kant wel liefde of affectie dan wordt het ingewikkeld? 
 

Virtueel zeg jij, forum dus. Hoe kun jij dit onderdeel van je leven voor jezelf laten werken. Het komt altijd weer neer op balans denk ik?
 

En ontsnappen aan jezelf.. lukt iemand dat ooit? :heart:


 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch nog even over dat virtuele aspect @Quinn Virtuele verbondenheid is voor mij hetzelfde als niet virtuele verbondenheid. Mijn gevoelens zijn echt.

Voor heel veel mensen ligt dit anders. Mag het digitale niet even belangrijk zijn als het echte leven. 

Hoe is dat voor jou? Want dat kan die worsteling met virtuele verbondenheid hier op het forum nog een extra lading hebben. Dat je het stom vindt van jezelf omdat het soms zo raakt. Zoiets? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee. Ik zal niet zeggen dat het precies hetzelfde is, want niets is ooit precies hetzelfde, maar ook mijn gevoelens zijn echt. Wat ik hier zeg, zeg ik thuis ook. Ik heb hier ook vrienden, bekenden en de enkele love to hate. 

Ik denk dat het lastige voor mij er juist in zit dat dit uitzondering lijkt te zijn, dat de meesten juist wel onderscheid maken. En dan voelt mijn verbondenheid als prullenbak materiaal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...