Spring naar bijdragen

Voedsel voor het brein: stellingen en vragen


Reacher

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Pulluptomybumper:

Ik moet wel zeggen, ik heb een sample van het boek gedownload, maar heb na 20 pagina's weer verwijderd. De monnik babbelt vrolijk in lange zinnen, maar dan krijgt de wetenschapper een beetje grip en stelt hij een kritische vraag (over of de monnik nu zelf ook niet een dualistisch model hanteert) en dan gaat de slak in zn huisje, dan verschuiven ineens de definities en wordt het een beetje paling in een emmer snot. Jammer. Misschien komen ze verderop in het boek toch bij elkaar maar de ene hoort zichzelf te graag praten vind ik nu al.

Valt mij sowieso op dat als het om deze materie gaat,  dat het al gauw erg ingewikkeld wordt. Misschien is het lastig om de woordenbrei tot de essentie terug te brengen.  Er zijn vast mensen die dat kunnen.   

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Artemis:

C. G. Jung noemt dat hulpverlenershyena's :D laat me je helpen of ik schiet 

hier nog zo één, ken uzelve ;)

Ik ook hoor:).  Helpen is een manier om contact te maken, samen te komen.  Om hulp vragen ook,  maar als je jezelf hebt aangeleerd dat dat niet mag, dan is helpen je enige manier om je sociale behoefte te vervullen.  Ohohoh wat een narigheid vloeit daar uit voort:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Artemis:

het antwoord ligt in jezelf. Als je echt van jezelf houd kan je beter van anderen houden en ben je niet afhankelijk. 

verslaafd aan liefde, jan Geurtz Ook een aanrader 

Geurtz gaat nog een stapje verder dacht ik,  (ben een tijdje verslaafd aan Jan Geurtz geweest:-)) dat er geen zelf is om van te houden. Dat er alleen ervaring is, en los van alle egopatronen alles loopt zoals het loopt. 

 

1 uur geleden zei Artemis:

Chopra legt uit dat verslaving komt door drang naar het hogere en dat je dat wil bereiken door de snelweg: drank, drugs, roken, snoepen. De manier om daar via "bergpaadjes" te komen is spiritualiteit, Meditatie, Yoga en vooral muziek. Het gaat over verbinding voelen. Ervaren. 

 

Dank voor de tip. Wel eens wat van hem gelezen, lang geleden. Jee wat heeft die man veel geschreven, zie ik in de bieb.  Meerdere boeken over verslaving ook. Leuk!

Bij 'hoger'  krijg ik direct een associatie. Onvervulbaar verlangen, god, zoiets. Klopt dat?  

De ervaringen die ik soms heb, dat er niets hoeft, zijn down to earth.  Niks bijzonders en daarom zo fijn.  Hoger associeer ik als iets buiten mij, weer iets om afhankelijk van te worden.   Bij te horen.       

Ik ben benieuwd naar informatie over de invloed van mediteren, zelfobservatie, reflectie, gedragsverandering, op dementie, hersenaandoeningen.  Op hoe je dan bent. 

Als je je niet meer identificeert met alles wat je denkt, en je doet dat een tijd, blijf je dat dan doen? Zoiets.   Hoe verloopt dit bij monniken. Vast wel iets over te vinden denk ik. 

Misschien wel zodat ik mijn kinderen alvast kan voorbereiden op mijn morbide gedachten als mijn filtertjes het niet meer doen:D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Reacher:

Bedankt voor jullie reacties, interessant hoe iedereen een andere kant uit/op denkt. :)

 

Ik bleef nog denken over jouw term: nare mensen. 

Vraag: is het zo zwart-wit?  Goede en slechte mensen? 

Mag je je ook afkeren van iemand die misschien wel goed is? Maar niet goed voor jou?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Etty en @Oskar en wie ook op zoek is naar het hogere

Ik herken mij in wat @Oskar zegt: behoefte aan vervoering. De roes. Maar nu ik niet drink voel ik meer, en meer over de dag verdeeld ipv pieken en dalen. 

het hogere: 

Maslow, de Pyramide,  eerst de basisbehoeften vervullen, eten drinken slapen etc, veiligheid, dak boven je hoofd etc etc Als dat vervuld is komt in de top het hogere, filosofie, muziek, kunst, religie natuur liefde. Wat onderscheidt ons van de lagere diersoorten? 

En weer terug naar de vraag goede en slechte mensen 

ik had op mijn draad een paar dagen  terug een uitspraak van Solzjenitzyn, bestaan ze, goede en slechte mensen?  

 

1534227172_WhatsAppImage2021-12-15at12_10_13.thumb.jpeg.1c8249ebce5aa0c0ca6f10f699423c2d.jpegitzin 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hogere, muziek mensen maken muziek om verbinding te ervaren. Hogere diersoorten doen dat ook. Ik werk veel met paarden, heb ontdekt dat ze heel veel van muziek houden. Ik zing altijd voor ze. Nu heb ik nog iets ontdekt, ze komen naar me toe als ik zing. 

Wat doet muziek met jullie brein? ik kan mijn brein sturen met muziek. De top 2000 trek ik niet omdat het zoveel herinneringen oproept die ik niet kan sturen, dus ik heb mijn eigen top  2.000.000

fijne 2e kerstdag 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-12-2021 om 10:06 zei Etty:

Vraag: is het zo zwart-wit?  Goede en slechte mensen? 

Mag je je ook afkeren van iemand die misschien wel goed is? Maar niet goed voor jou?  

Zo rond mijn twintigste viel iedereen te begrijpen, was er eigenlijk alleen maar grijs. Ik had eigenlijk verwacht dat ik alleen maar nóg empathischer zou worden maar het tegendeel blijkt waar: ik zie het steeds meer zwart-wit. 
Dat had ik niet verwacht. Ergens ben ik op een kruispunt onverwacht van het pad geraakt. 
En ja afkeren mag, met uitzondering misschien wanneer ik de laatste ben die zich afkeert… 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-12-2021 om 09:10 zei Artemis:

Het hogere, muziek mensen maken muziek om verbinding te ervaren. Hogere diersoorten doen dat ook. Ik werk veel met paarden, heb ontdekt dat ze heel veel van muziek houden. Ik zing altijd voor ze. Nu heb ik nog iets ontdekt, ze komen naar me toe als ik zing. 

Wat doet muziek met jullie brein? ik kan mijn brein sturen met muziek. De top 2000 trek ik niet omdat het zoveel herinneringen oproept die ik niet kan sturen, dus ik heb mijn eigen top  2.000.000

fijne 2e kerstdag 

Ik heb tijden dat ik muziek niet kan hebben. Maar stilte is eigenlijk ook een soort muziek. 
Maar als ik open sta voor muziek dan is het… overweldigend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Reacher:

Ik heb tijden dat ik muziek niet kan hebben. Maar stilte is eigenlijk ook een soort muziek. 
Maar als ik open sta voor muziek dan is het… overweldigend. 

Herkenbaar, ik heb ook bijna de hele dag stilte opstaan. Muziek maken is voor mij gemakkelijker dan het ondergaan. Net zoals als sport, ik kijk nooit sport, beweeg liever zelf 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Artemis:

Herkenbaar, ik heb ook bijna de hele dag stilte opstaan. Muziek maken is voor mij gemakkelijker dan het ondergaan. Net zoals als sport, ik kijk nooit sport, beweeg liever zelf 

Hey, dat is wel een eye opener: dat woordje ‘ondergaan’. 
Ik speel geen instrumenten. Ook geen stem. Als je zingt komen de paarden, als ik zing rennen de katten weg. <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Reacher:

Zo rond mijn twintigste viel iedereen te begrijpen, was er eigenlijk alleen maar grijs. Ik had eigenlijk verwacht dat ik alleen maar nóg empathischer zou worden maar het tegendeel blijkt waar: ik zie het steeds meer zwart-wit. 
Dat had ik niet verwacht. Ergens ben ik op een kruispunt onverwacht van het pad geraakt. 
En ja afkeren mag, met uitzondering misschien wanneer ik de laatste ben die zich afkeert… 

 

Poeh, de laatste zijn is zwaar. Vind ik.  Als ik de laatste blijf. De enige zijn die iemand heeft.  
Wat is voor jou een naar of slecht mens @Reacher
 

bewerkt door Etty
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop daar al de hele dag over na te denken, @Etty( wat natuurlijk eigenlijk niet lang is).

ik ben niet van de leer dat er geen slechte mensen zijn maar alleen slecht gedrag. 

Slechte mensen: sadisten die zonder instemming van de andere partij mishandelen. Het is het enige soort mens dat empathisch vermogen heeft en angst bij anderen herkent en daarvan geniet. Als dat soort mensen werkelijk bestaan tenminste, ik ken ze voornamelijk uit boeken. 
Ik heb wel iemand gekend die ver op dat pad zat maar wel eens gewetensnood kreeg.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nare mensen: dat is subjectiever. Meer van het soort slecht gedrag denk ik.

Mensen die vanuit boosheid, eenzaamheid, verdriet en angst zich afreageren op anderen.
Iedereen doet dat wel eens maar structureel/chronisch of met grote regelmaat, bedoel ik.

Een naar persoon moet daarom eerst een tijd geobserveerd worden voordat je de conclusie kunt trekken dat het een naar persoon is.

Waarom voel ik me nu de David Attenborough van het soort: De Mens? ^_^

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is misschien waar voor mensen met een eenduidig en min of meer statisch karakter, @Pulluptomybumper, maar je hebt ook mensen met een karakter dat twee kanten heeft waartussen ze heen en weer kunnen schieten. Een borderline syndroom heet dat. Een bepaalde trigger brengt ze van de "normale" naar de uitzonderlijke toestand, soms zonder dat ze het zichtzelf realiseren. Ik ken zo iemand in real life en herken het daardoor soms ook bij anderen. Juist als die andere kant neerbuigend, gemeen of vijandig overkomt kan het goed zijn dat er een jeugdtrauma achter zit waardoor ze in een aanvallende (maar in feite zichzelf verdedigende) rol schieten die ze zich vroeger hebben eigen gemaakt. Zo iemand kan misschien wel wat hulp gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bordeli

30 minuten geleden zei Pulluptomybumper:

Ja dat klopt Bob ik heb het niet over dat soort gevallen als borderline, wat eigenlijk een ziekte is als ik het goed begrijp.

Borderline is een stoornis. Je hebt borderline, je bent het niet. Ik ken wel wat mensen met borderline en tegenwoordig loop ik daar met een grote boog omheen

Over de stelling, 

ik geloof niet in percentages 20% of 50% . We hebben allemaal goed en kwaad in ons. Het is onze taak om bewustzijn te ontwikkelen en gedrag te sturen ipv impulsief iemand op zn gezicht te slaan, fysiek of verbaal. Dat is dierlijk gedrag. Mensen hebben de mogelijkheid tot keuze. Dieren reageren instinctief. 

Er bestaan geen goede of slechte mensen, er bestaat goed en slecht gedrag. Ik leerde veel van Wayne Dyer als opvoeder. Ik houd van je maar keur je gedrag af, als grondtoon in de opvoeding. Dit klinkt theoretisch, maar ik voedde mijn kinderen in liefde op en sprak ze aan op hun gedrag. Als volwassenen doen ze het goed, dus ik zal wel een mooi spoor gepakt hebben 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je invloed op je eigen slechtheid? Is het een gevolg van keuzes dat je het goede doet?  Of ben je gewoon niet zo beschadigd  en nog in staat om meerdere opties te zien, en  de gevolgen ervan voor jezelf en je geliefden? 

Ik heb een paar mensen van dichtbij zien afglijden, veel verdriet veroorzakend bij anderen. Ik heb me dat zo vaak afgevraagd. Nog trouwens.   De enige redding lijkt als er van binnenuit iets ontstaat, een motivatie, het beter willen. Maar dan moet je wel ergens herkennen wat beter is.  Als je nog steeds aan het overleven bent in een wereld die er zwart en slecht uitziet, en voor sommige kinderen is dat echt zo helaas, dan hou je je daar aan vast.  

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Etty:

Heb je invloed op je eigen slechtheid? Is het een gevolg van keuzes dat je het goede doet?  Of ben je gewoon niet zo beschadigd  en nog in staat om meerdere opties te zien, en  de gevolgen ervan voor jezelf en je geliefden? 

Beschadigd zijn is geen excuus. Het wordt gebruikt als excuus en dan ben je net zoals degene die jou beschadigd heeft. DAT inzicht keert je om. Ik doe precies hetzelfde. De oplossing zit dan in het tegendeel. Daders laten je geloven dat jij er om gevraagd hebt. Het schuldgevoel is zo extreem dat je alleen nog destructief kan zijn, naar anderen of naar jezelf. Dus je moet doden, verbaal of fysiek. Alles om maar niet te hoeven erkennen dat je net zo bent geworden. 

Als je nog steeds aan het overleven bent zal je op een zeker moment voor jezelf moeten gaan zorgen. Ik zeg moeten, terwijl ik vind dat niemand iets moet. Zolang je niet voor jezelf kan zorgen kan je de zorg van een ander niet accepteren en sla je aangeboden handen van je af. Want je had geleerd, de hand die je verzorgt, kan je ook weer slaan. Reflex. Verdediging. 

Dat is een lange weg. Ergens schreef ik over Peter Levine, De tijger ontwaakt. Hij werkt met veteranen. Het kan! Je kan de weg terug naar liefde vinden. 

het raakt me, ik vind Peter Levine een integer mens, wat hij doet voor mensen met trauma, ptss. En hij zegt: iedereen heeft trauma, welkom op planeet trauma, je bent niet alleen. Je kan helen, je kan je daders overstijgen, sterker nog, het is je taak om dat te doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand mij om hulp zou vragen zou ik nooit zeggen: laat maar zitten, je bent zo beschadigd, vergeet het maar. Er is altijd hoop. 

Maar als ik dan lees over mensen die opgesloten zaten, in de ogen van experts wel met verlof kunnen en dan direct weer aan het moorden slaan, dan vraag ik me af of die maakbaarheid wel voor iedereen op gaat. Of dat geen wensdenken is. Maar het is vanuit de gedachte: wat moet je met mensen die zich heel erg slecht gedragen.   Laat je die weer toe, laat je ze oefenen? 

En nee, nooit een excuus.  Maar wel een oorzaak toch,  misschien.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Cleo66:

Ik voel me soms slecht , omdat ik hem heb laten vallen , zo voelt het een beetje , maar had ik een keus , tegen iemand zonder geweten

Mijn vorige vriend was een narcist. Ben 11 jaar bij hem geweest, 5 jaar samenwonen en toen weggerend. Volgens mij kan een narcist niet veranderen. Heb er veel over gelezen en kom tot die conclusie. Je moet jezelf bescherming tegen zo iemand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

4 uur geleden zei Cleo66:

 Was hij slecht ? Had hij überhaupt een geweten? Als je geen geweten hebt  ......wat is er dan nog. 

Ik heb het idee dat je als geen geweten hebt je geen slecht persoon kunt zijn omdat je niet kunt navoelen wat je veroorzaakt.

Dat maakt uiteindelijk natuurlijk geen verschil, ik zou altijd op afstand blijven van een sociopaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...