Spring naar bijdragen

Voedsel voor het brein: stellingen en vragen


Reacher

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Als de twee draadjes van afgelopen zondag naast elkaar worden gelegd dan is er 1 (het hoofddraadje, de gekozen dagdraad) van drie pagina’s en 1 (het draadje waarop verder niet zou worden geschreven) van vijf pagina’s.

Het draadje dat langer is heeft als boventoon een negatieve strekking. Daar ging veel energie naartoe. 
om te helpen, uit te leggen, etc.

Maar het is iets dat ik vaker bespeur op het forum. En ook best een pijnpunt van mij.  Dus hier komt de stelling: 

Er wordt op het forum makkelijker ( en vaak met de beste bedoelingen) energie gestoken in negativiteit dan in positiviteit.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Reacher:

Er wordt op het forum makkelijker ( en vaak met de beste bedoelingen) energie gestoken in negativiteit dan in positiviteit.

Ik ga niet specifiek op gisteren in omdat ik vermoed dat de hoofdpersoon weer een ban heeft en niet zelf kan reageren.

Inhoudelijk dus over deze stelling in het algemeen. Energie steken in negativeit, is dat nuttig of bezwaarlijk, of hangt het ervan af? Ik denk het laatste. Als je er als (mede)schrijver of (mede)lezer iets van kunt leren heeft het nut. Schelden alleen maar om het schelden zie ik hier eerlijk gezegd niet vaak gebeuren. Meestal staan er ook zinnige reacties tussen. Ook als die niet onmiddelijk door de aangesproken persoon worden opgepakt kunnen ze van nut zijn. Voor later, voor anderen die meelezen, voor degeen die het schrijft voor zover die er eerst eens goed over nagedacht heeft.

Overigens leent het onderwerp van ons forum zich misschien wel meer voor scherpte en felheid dat voor gemoedelijke praat. 

bewerkt door Bob
typefoutjes verbeterd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt wel een goed punt. Ik denk, voor zover me dat nu lukt, wat best matig is, dat er een paar punten zijn. Van schelden en raar naar mensen uithalen, word ik chagrijnig en dan moet ik er iets van zeggen. Iets met onrecht, denk ik. En als mensen heel negatief doen, krijg ik heel erg de neiging om wat aan de balans te doen, door erop te reageren, in te haken, proberen andere kanten te laten zien. Zoiets.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bob Ik heb het nadrukkelijk niet over de inhoud van hetgeen zich afspeelde maar meer over het mechanisme van het forum, dat me al vaker opviel. Nu met die twee dagdraden is het een mooi voorbeeld. Dus niet op de persoon of over personen. 

Ik zie vaak gebeuren dat er wordt aangedrongen op een dialoog met een boos persoon. Doordringen tot.

Maar waarom moet het nu, meteen. Waarom kan er niet gewacht worden tot een ander moment. Het is volgens mij verslaafden gedrag. 

@Quinn het is ook mooi dat energie steken in en willen helpen van.. ik twijfel hier vaak aan mijn koude zwarte ziel want ik heb dat niet, niet de aandrang of de interesse. Gewoon niet. Het is maar goed dat hier niet allemaal Reachers zitten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het eens met de stelling. Alle aandacht kan uit gaan naar uitlokkende en negatieve aandachtvragers. Die komen hier regelmatig. Vaak zijn dat mensen die met een slok op hun frustratie van zich afschrijven. 

Als mensen negatieve aandacht vragen krijgen ze die heel makkelijk. Dat is niet alleen op het forum. Het triggert iets; onrechtvaardigheid, ergernis, nieuwsgierigheid naar de mens achter de schrijver, willen helpen. Of juist je eigen frustraties erop botvieren en sensatie. Veel aandacht geven is het gedrag belonen.

Meestal denk ik dat het goed is om dat maar een beetje te laten, niet teveel reageren en vooral je niet op de kast laten jagen. Over het algemeen vind ik dat de mensen op het forum betrokken reageren en de negatieve aandachtvrager uitnodigen om in gesprek te gaan en iets over hun zelf te vertellen. De gelegenheid geven om ook mee te doen, want dat durven de negatieve aandachtvragers niet maar willen dat wel. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mensen die veel heisa maken hier interesseer ik me vaak wel omdat ik wil weten wat er achter zit, maar ik reageer meestal niet meteen maar probeer een goed moment af te wachten. Dat lukt overigens niet altijd, het blijft toch een gok. Zolang het nog geen zin heeft om te reageren erger ik me er meestal ook niet zo hevig aan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Bob:

Voor mensen die veel heisa maken hier interesseer ik me vaak wel omdat ik wil weten wat er achter zit, maar ik reageer meestal niet meteen maar probeer een goed moment af te wachten. Dat lukt overigens niet altijd, het blijft toch een gok. Zolang het nog geen zin heeft om te reageren erger ik me er meestal ook niet zo hevig aan.

 

Wat er achter zit is inderdaad interessanter dan de heisa zelf :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de kunst om je niet te laten provoceren en af te zakken naar het niveau van verwijten terug, zogenaamde grapjes of de provocateur proberen te slim af te zijn.

Ik vind de oprechte interesse en reactie van Bob vaak heel prettig hierin.

Als je dat niet lukt of daar geen zin in hebt, heb je wat mij betreft geen zwarte ziel, zoals Reacher stelt. Negeren is juist vaak wel zo rustig voor jezelf ook. 

Zelf hanteer ik bij irritatie bij voorkeur de stelling "als je niets aardigs weet te zeggen, zeg dan maar liever niets" 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-8-2021 om 11:48 zei bumperjim:

Wat er achter zit is inderdaad interessanter dan de heisa zelf :) 

Toch zie ik jou vaak veel aandacht steken in forummers die momenteel niet voor positieve interactie met jou open lijken te staan, mijn vriend. What’s up with that? Is het niet beter om al die aandacht aan bijvoorbeeld MIJ te besteden? B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad raar dat nieuws blijkbaar alleen een bestaansrecht lijkt te hebben als het over dood en verderf gaat. 

ik betrap me er ook wel eens op dat ik weinig te bespreken heb met vrienden met wie het altijd goed gaat. Op de een of andere manier vraagt dat niet om verdieping. Raar. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Reacher:

Maar inderdaad zijn er veel helpende reacties hier op het forum.


Zijn die er ook met net zoveel intensiteit voor personen die wel openstaan voor een gesprek? 

Personen die wel openstaan voor een gesprek en verder een heel normaal gedrag vertonen, die lijken misschien geen spychiese hulp nodig te hebben.

Terwijl een intens gesprek met zo iemand misschien wel heeel leuk kan zijn wink wink ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei bumperjim:

Personen die wel openstaan voor een gesprek en verder een heel normaal gedrag vertonen, die lijken misschien geen spychiese hulp nodig te hebben.

Terwijl een intens gesprek met zo iemand misschien wel heeel leuk kan zijn wink wink ;) 

wink wink, nudge nudge :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Etty:

Met wie gaat het nou echt altijd goed?  Ik ken wel mensen die niet willen praten over wat er (nog) niet goed gaat.  En juist daar zit wel de verdieping denk ik.  Wat valt er nog te leren?  Welk probleem kan er opgelost worden?  Niet dat je problemen hoeft te zoeken, maar als je de verbouwingen, de carrieres en de vakanties hebt gehad, dan is het ook wel leuk om het te hebben over de blunders, de onzekerheden, de uitdagingen. Die we allemaal hebben. 

Maar ik heb juist veel gesprekken over de blunders, de onzekerheden etc. Ik heb bijna nooit gesprekken over waarom iemand gelukkig is, wat de achterliggende redenen zijn, hoe men daar is gekomen. 
Het begint al met ‘Hoe gaat het? Goed!’ Einde gesprek. 
‘Hoe gaat het?’  ‘Niet zo goed’. ‘Oh? Waarom?’ 
Start echt gesprek. 
 

Just me? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Reacher:

Maar ik heb juist veel gesprekken over de blunders, de onzekerheden etc. Ik heb bijna nooit gesprekken over waarom iemand gelukkig is, wat de achterliggende redenen zijn, hoe men daar is gekomen. 
Het begint al met ‘Hoe gaat het? Goed!’ Einde gesprek. 
‘Hoe gaat het?’  ‘Niet zo goed’. ‘Oh? Waarom?’ 
Start echt gesprek. 
 

Just me? 

Je kan toch ook vragen "goed" "oh, waarom?" :D Krijg je misscbien ook wel een leuk gesprek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei jopie:

Interesse in de persoon op en via een forum geloof ik domweg niet in.

Ben het niet met je stelling eens @jopie ik geloof wel in interesse in de persoon, ook op een (dit) forum. Natuurlijk ben je beperkt in het kennen van iemans, omdat je slechts ziet wat iemand je (bewust en onbewust) laat zien, maar dat is in elke situatie zo. Mensen hebben mijn interesse. Niet alle mensen, niet altijd, maar wel per definitie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat je nu interesse gelijk stelt met vriendschap, @jopie, maar dat zijn verschillende zaken. Voor echte vriendschap is een forum onvoldoende, al kan het een aanloop er naartoe bieden. Maar ik heb voor echte interessse genoeg aan een flard informatie, een idee, en zeker aan een stuk geschreven tekst. Dat kan in een boek staan, in een brief of op een forum, maakt niet uit.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...