Spring naar bijdragen

Ik wil stoppen met alcohol


Wings69

Aanbevolen berichten

Ik ben Claudia, 51 jaar oud en ik drink al zeker 20 jaar elke avond 2 tot 3 flessen wijn. Dit doe ik voornamelijk om mijn fysieke klachten te onderdrukken. Ik ben nogal hypochondrisch en bij alles wat ik voel in mijn lichaam denk ik gelijk aan doodgaan. Ik besef steeds meer dat ik juist dood ga als ik doorga met drinken. Om mezelf hiermee te confronteren heb ik laatst bewust mijn leverwaardes laten controleren. Alat 74, Asat 88 en GammaGT 328. Veel te hoog dus. Ik krijg nu aanvullend onderzoek op eventueel virale hepatitus. Maar ik weet zeker dat dit door mijn alcoholgebruik komt. Ik ben nu ontzettend bang dat ik levercirrose heb en die gedachte maakt dat ik juist behoefte heb om te drinken, hoe paradoxaal ook. Ik wil echt helemaal stoppen met drinken, maar ik wil hiervoor opgenomen worden in een kliniek. In woon alleen met mijn dochter van 17 en in mijn eentje thuis stoppen met alcohol gaat me niet lukken, heb dit al vaker geprobeerd. Ik vind het fijn dat ik dit forum ontdekt heb.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Forza:

Welkom Claudia! Dit is zeker een fijn forum om je te ondersteunen bij het stoppen met drinken. Je moet het uiteindelijk zelf doen, maar je kunt hier wel je hart luchten of om advies vragen. Hopelijk krijg je snel externe hulp bij dit proces. 

dank je wel voor je welkom! Het liefst zou ik nu gelijk cold turkey stoppen maar dit durf ik niet aan in mijn eentje, dus ik hoop dat het traject gauw ingezet gaat worden. Jaren lang heb ik naar oorzaken gezocht voor mijn fysieke klachten die mij angstig maken. Zo raar dat ik nu pas besef dat veel van mijn klachten alcohol gerelateerd zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Lika:

Welkom. Ja, we kunnen onszelf goed voor de gek houden. Mijn fysieke gesteldheid EN mijn beleving daarvan zijn zoveel beter sinds ik niet meer drink. Go for it. Je bent het waard. 

Ik ben alcohol echt gaan gebruiken als een soort van zelfmedicijn. Als ik me overdag beroerd voel, dan snak ik naar mijn glazen wijn in de avond, met de gedachte dat ik me na een 5 tal glazen weer beter voel en minder angstig. Nu snak ik er naar om me overdag gezond en fit te voelen doordat ik niet meer ga drinken. Ik zie wel heel erg op tegen de ontwenning en het lege gevoel en vooral de angst. Vandaar dat ik het echt niet alleen wil doen en naar een afkickkliniek wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Wings, heel herkenbaar; alcohol misbruiken als zelfmedicijn.
Een medicijn dat we helemaal niet nodig blijken te hebben, integendeel!
Mijn gezondheid is zienderogen verbeterd na het stoppen. Mijn geestelijke
gesteldheid had een jaartje nodig, maar ja ik had dan ook vele jaren de
boel kunstmatig mijn psyche ondermijnd en mijn brein leek toen sterker
dan ikzelf. Zonde dat ik zie zolang geloofd heb, want het bleek de ene leugen
na de andere. Harde lessen hebben we soms nodig, maar ik hoop nu genezen te zijn
en blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wings, welkom hier,
Ik hoop voor je dat je plannen snel meer vorm krijgen, stoppen met alcohol drinken heeft mij iig veel goeds opgeleverd. Het is niet altijd makkelijk en een glas is zo ingeschonken, maar als het je lukt om een tijd niet te drinken zul je zien dat het steeds makkelijker en fijner wordt!
Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-8-2020 om 09:05 zei Lieke7777:

Goedemorgen   goed dat je wilt stoppen. 

Welke  stappen heb je al ondernomen  om opgenomen  te worden  in een afkickkliniek  ? 

Ik heb dinsdag 7 september een gesprek met mijn huisarts om de vervolgstappen te bespreken. Ik heb al aangegeven dat ik echt opgenomen wil worden. Dus hopelijk geen al te lange wachtlijst. Het leveronderzoek heb ik op eigen initiatief aangevraagd omdat ik het nodig had mezelf te confronteren. En zo hypochondrisch als ik ben zijn de verhoogde leverwaardes voor mij echt een enorme stok achter de deur. Het ineens stoppen durf ik momenteel nog niet. Ik probeer het wel te minderen, maar dat is vreselijk lastig. Eerlijk gezegd zie ik gewoon uit naar een opname!

bewerkt door Wings69
Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Cleo66:

welkom wings , 3 jaar geleden dit forum ontdekt en inmiddels 2 jaar alcoholvrij. Dit forum heeft mij geholpen alcohol de baas te worden  , dat kan het  ook voor jou doen . Blijf actief hier , lezen en schrijven,  leer ervan en neem de eerste niet , dag voor dag . Je moet het zelf doen wings , maar je hoeft het niet alleen te doen , succes

Ik ben nu nog niet zo ver dat ik in mijn eentje durf te stoppen in huis. Ik kan niet wachten om opgenomen te worden. 7 september gesprek met mijn huisarts hierover, maar ik denk er over om dit gesprek te bespoedigen. Het is heel bemoedigend om te lezen dat mensen er al 2 jaar van af zijn. Super van je:)!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Claudia. Twee tot drie flessen wijn per avond, dat is hard werken. Om het naar binnen te krijgen, maar ook om het te verwerken. Je hebt daar nog geen merkbare lichamelijke klachten door opgelopen begrijp ik? Dat is toch vrij wonderlijk. Dit bedoel ik niet als een nare opmerking naar jou toe, maar meer als verbazing dat een mensenlichaam dit aan kan.

Maar misschien heb je die klachten wel, die hoef je natuurlijk ook niet hier te plaatsen. 

Zelf had ik last van maagzuur, vermoeidheid en zwaarmoedigheid. Niet echt ziektes maar wel bijwerkingen waar ik goed zonder kan.  

7 september is over anderhalve week, dat valt toch wel mee. Ik hoop dat je niet al te lang hoeft te wachten tot een opname. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar naar uit kijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Lonster:

Welkom Claudia. Twee tot drie flessen wijn per avond, dat is hard werken. Om het naar binnen te krijgen, maar ook om het te verwerken. Je hebt daar nog geen merkbare lichamelijke klachten door opgelopen begrijp ik? Dat is toch vrij wonderlijk. Dit bedoel ik niet als een nare opmerking naar jou toe, maar meer als verbazing dat een mensenlichaam dit aan kan.

Maar misschien heb je die klachten wel, die hoef je natuurlijk ook niet hier te plaatsen. 

Zelf had ik last van maagzuur, vermoeidheid en zwaarmoedigheid. Niet echt ziektes maar wel bijwerkingen waar ik goed zonder kan.  

7 september is over anderhalve week, dat valt toch wel mee. Ik hoop dat je niet al te lang hoeft te wachten tot een opname. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar naar uit kijkt.

lichamelijke klachten heb ik al vrij lang en dan met name vermoeidheid en een slap gevoel in mijn spieren.  Mijn GammaGT is 328; Alat 72 en Asat 82. Nu ben ik dus vreselijk bang dat ik levercirrose heb, ik google mezelf gek op internet. Ik heb laatst nog aanvullend bloed moeten prikken om mijn vitamine waardes te bepalen en eventueel een virale hepatitis uit te sluiten. Daarna dus op gesprek bij de arts om mijn levensstijl aan te passen; dus voor mij volledig stoppen met alcohol! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dokter ondersteunt jouw proces, je kunt daar inderdaad zelf mee starten nu je het licht hebt gezien. Die waardes zeggen me helemaal niets. Misschien heb je wel wat aan je lever, misschien niet. Angst is geen goede raadgever.

Toen ik stopte met dagelijks drinken heb ik mijn huis opgeruimd, allemaal spullen weggegooid en grote schoonmaak gehouden. Als je niet drinkt, is het fijn om jezelf een beetje bezig te houden en afleiding te vinden. Opeens heb je heel veel tijd. Misschien kun je een hobby oppakken of lekker uitgebreid gaan koken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei GewoonDoen:

Je kunt thuis alvast beginnen met goed te eten. Als je gezond en genoeg eet, dan drink je al minder. Drink ook al water bij de wijn of verdun het. 

Focus je niet op de ellende/angst, focus je op de goede dingen, op de goede afloop, waar je nu aan gaat beginnen. Stap voor stap, dag voor dag.:D

Ik probeer nu mijn 1e glas wijn in de avond al zo lang mogelijk uit te stellen, waardoor de hoeveelheid alcohol al minder is geworden de afgelopen avonden. Maar ik weet ook van mezelf dat ik dit niet heel lang zou volhouden. Bij elk lichamelijk ongemak die zich spontaan aandient, denk ik gelijk wijn; zo absurd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

niet absurd, een logisch gevolg van het uitstellen;
het blijft zo een beloning/straf gebeuren.
Echt minderen heeft pas kans van slagen na een hele
lange periode van 0. 1 jaar wordt aangeraden door
de verslavingsdeskundigen. Lijkt moeilijk, maar juist
omdat de 0 duidelijk is, is het de makkelijkste manier.
Als je na dat jaar nog wilt drinken, heeft het kans van slagen,
maar de meesten zijn dan al blij dat ze niet meer hoeven te drinken.
Je kunt via Tactus/Jellinek of een andere instelling hulp vragen hierbij
het loont zo! En je hoeft het dus niet alleen te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu mijn gesprek met mijn huisarts steeds dichter bij komt, merk ik tegelijkertijd dat mijn motivatie om te stoppen aan het afnemen is en dat ik weer begin te denken dat het misschien allemaal zo erg nog niet is.... Ik baal hier enorm van en ik wil zo graag de sterke motivatie vasthouden om te stoppen. Misschien ben ik onbewust wel als de dood om afscheid te moeten nemen van mijn zogenaamde 'veilige vluchtmiddelen'. Is er iemand die dit herkent? 

bewerkt door Wings69
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zijn gedachten @Wings69 en die kunnen de voorbode zijn van het loslaten van je besluit. De keuze die je hebt is de gedachten maar gedachten te laten of ze om te zetten in daden....

Het is herkenbaar, de drempel naar de HA te stappen en daadwerkelijk er iets aan te gaan doen geeft angst. Maar uiteindelijk hulp zoeken en aanvaarden is het grootste kado wat je jezelf kan geven is mijn ervaring.

Vertrouw erop dat je de juiste beslissing hebt genomen om het niet meer allemaal zelf te hoeven doen. Ik heb die angst en twijfel ook gehad maar heb gelukkig toch doorgezet. De hulp en inzichten die ik heb gekregen zijn onontbeerlijk geweest om tot nu toe zonder drank door het leven te kunnen. Ik ben iedereen die mij heeft geholpen tot op de dag van vandaag daar heel dankbaar voor.

Laat de gedachten maar even voor wat ze zijn en ga wat doen, zoek afleiding!

Zoals hier vaak gezegd, Zelluf doen maar het hoeft niet alleen.

sterkte :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank je wel @Maverickvoor je opbouwende woorden! Ondanks mijn wat verminderde interne motivatie, staat mijn besluit om naar de huisarts te gaan nog steeds als een rots gelukkig. Ik besef dan ook nog steeds dat ik echt verslaafd ben. Het is meer iets in mij wat denkt nu; "misschien kan ik het nog wel even uitstellen"...maar ja; daar zit dus de valkuil. Misschien komt het bij mij ook wel, doordat ik me lichamelijk en psychisch wat beter voel nu, sinds ik de helft minder ben gaan drinken. En tja dan bedenk ik me maar hoeveel beter ik me dan wel niet ga voelen als ik helemaal niet meer zou drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...