Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Descartes33

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Descartes33:

 

 

Eindstand werk ik in een wereld waar ik totaal niet in geloof. Ik denk soms aan God, waar ik ook niet in geloof. Maar ik heb het wel nodig. Ik probeer die sprong te maken. Maar de psychologie: het is de grootste leugen die de wereld zichzelf ooit heeft opgelegd. En morgen, ik ben moe en ga zo slapen, mag ik er weer mee dealen. 

Ik  denk juist het tegenovergestelde   ik moet leren eerst in mijzelf  te geloven  en dan is er ruimte  voor de andere hogere machten   die je zelf  mag invullen  ..      als ik in mijzelf  durf te geloven  vertouwen  groeit de hogere macht en kan ik het toe laten .. ik zal niet  gelijk in God  geloven  maar sta open het beter te leren te begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-9-2020 om 16:50 zei Descartes33:

Ik heb om hulp gevraagd, ik voelde gewoon dat het niet goed met me ging. Maar de reactie die ik krijg is dat mensen hun eigen frustratie gaan delen, naar boven en naar beneden trappen, geen enkel goed, vruchtbaar advies, al was het maar een beetje empathie. 

Niet opgeven.

Er is vast ergens hulp te vinden. Is het geen directe collega, dan via coaching,  huisarts, vertrouwenspersoon, ... ? Is daar iets voor geregeld bij jullie voor mensen met zo'n emotioneel belastende baan? En heb je wel om hulp gevraagd, of alleen verteld dat het niet goed met je ging? Niet flauw bedoeld, maar misschien pakten anderen het niet als een hulpvraag op.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Descartes33 alles goed en wel, maar hoe gaat het nu met het drinken?

gezien de ernst van de situatie moet er toch wel concreet wat gebeuren niet?

stel het stoppen met alcohol voorop, neem een besluit en hou je daaraan, 

Pas daarna ga je eens rustig nuchter filosoferen, over welke problemen er nog meer  door jou opgelost moeten worden.

Ik wens je alle sterkte.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjulliewel. Als ik mezelf zo teruglees dan haat ik mezelf. Ik deed exact wat ik niet moest doen maandag. 
En ik vraag me af hoe lang ik dit nog volhoud. Elke keer wat dichter bij de dood. En als ik eerlijk ben dan ben ik zelfs boos op mijn vrouw omdat ze drank voor me haalde. Gelukkig kan ik dat verzwijgen naar haar.

@brazer ja er moet iets gebeuren maar wat? Ik weet het nu wel, stoppen. Maar over twee weken verdwaal ik weer. En dat zijn dan twee goede weken geweest, vol presteren en heel veel liefde. En heel veel ontkenning.

Ik had gehoopt dat door hier te komen en oprecht te zijn ik beter met mezelf in contact kon blijven. Maar als ik mijn post van maandag teruglees dan zie ik zelfmedelijden, een vreselijke trigger. 
Nu drink ik niet meer maar dat komt doordat ik niet meer kan. Ik moet veel eerlijker zijn dan ik ooit ben geweest. De kwetsbaarheid en de duivel, die komen altijd terug.

 

Nu zit ik de hele nacht op dit forum. En een beetje te roken. Ik haat het dat ik rook. Ik krijg er buikpijn van. Als ik stop met roken kan ik waarschijnlijk ook gestopt blijven met drinken. Ik moet die route van destructie doorbreken. Ik moet van alles van mezelf maar het lukt me niet. 

bewerkt door Descartes33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Descartes33 je noemt je zelf slim.

dat zou best eens zo kunnen zijn, en dat gaat je nu van pas komen.

om te stoppen met alcohol is het nodig in te zien, dat je zonder alcohol heel veel beter af bent.

Met dat inzicht is het heel goed te doen, om na vandaag geen alcohol meer in je mond te stoppen, geen alcohol meer te kopen, en god betere het, te voorkomen dat anderen het  voor je gaan  kopen.

Kom op man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik je een raad mag geven: overleg met je psych
of je niet tegelijk hulp kunt zoeken bij een versklavingskliniek.
Daar zitten mensen die èn gekwalificeerd zijn, èn vaak ervaringsdeskundige zijn.
Die hebben eerder door wanneer clienten iets achterhouden, sjoemelen, zichzelf
voor de gek houden en daarmee hun sterker worden ondermijnen.
Je zit eeuwig in een uitstelfase als je zo door blijft modderen
zo zonde
de potentie is er ook Descartes
doe er wat mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop al een jaar bij een verslavingszorginstelling. Maar het is hardnekkig. En iedereen hier weet het, een glas is teveel. 
Vorig jaar heb ik hard gewerkt aan een signaleringsplan om eerder in te grijpen als het slecht gaat. Maar dat heb ik dit jaar helemaal laten varen. Waarom? Stress, Corona, thuiswerken. 
Ik voel me nu vreselijk. Ik zit alleen thuis en om het kwartier zit ik aan nieuwe drank te denken. Maar vandaag hou ik vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik voor het kunnen doorzetten heel veel gehad aan de internetcursus van Petra Moes. Een maand zonder alcohol, met elke dag een videoboodschap waarin oefening en bezinning op wie je nu eigenlijk zelf bent en wat je nu eigenlijk verder wilt met je leven centraal staan. De inzichten die ik daarbij opdeed inspireren me nog steeds.

Zie petramoes.nl

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Bob:

Zelf heb ik voor het kunnen doorzetten heel veel gehad aan de internetcursus van Petra Moes. Een maand zonder alcohol, met elke dag een videoboodschap waarin oefening en bezinning op wie je nu eigenlijk zelf bent en wat je nu eigenlijk verder wilt met je leven centraal staan. De inzichten die ik daarbij opdeed inspireren me nog steeds.

Zie petramoes.nl

 

Dankje ik ga me eens verdiepen. En vaker naar AA. Misschien is het goed om allereerst een maand te stoppen. Dat patroon uit. En er is meer nodig dan alleen stoppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Descartes33:
En ik vraag me af hoe lang ik dit nog volhoud. Elke keer wat dichter bij de dood. En als ik eerlijk ben dan ben ik zelfs boos op mijn vrouw omdat ze drank voor me haalde. Gelukkig kan ik dat verzwijgen naar haar.

Hoe komt het dat je vrouw drank heeft gehaald tijdens je zuippartij? Zou het zo kunnen zijn dat je dit zelf hebt veroorzaakt? En dan ben jij boos op je vrouw? Het moet niet gekker worden @Descartes33.

Dit is een typisch voorbeeld van hoe een verslaafd brein werkt. Manipuleren van de de mensen die van je houden door telkens de grenzen beetje bij beetje te verleggen omdat je verslaving nu eenmaal steeds meer van je vraagt. Vervolgens ook nog een groot deel van de verantwoording bij degene neerleggen die uit wanhoop ook niet meer weet wat te doen. 
Dit is dus wat verslaving met je doet, het verkreukeld compleet je realiteitszin!

Ik zeg dit niet als oordeel, ik deed precies hetzelfde, mijn vrouw had ik ook in mijn greep met mijn emotionele chantage, als ik maar kon blijven drinken, het alternatief joeg mij namelijk alle angst aan en daarmee maakte mijn verslaving mij super-egoïstisch. Ik was zielig, ik had stress, ik was eenzaam, ik had het zwaar, ik kon niet stoppen en daarom zitten mijn naasten opgescheept met een alcoholist, het is niet anders.

Je schreef ergens dat je niet weet hoe van jezelf te houden, ik had daar ook alle moeite mee, sterker nog ik haatte mijzelf om wie ik was en om wat ik deed. Pas toen mij werd geleerd om maar eens wat “nederiger”  te worden en meer rekening te gaan houden met anderen kwam voor mij de ommekeer.

Nederig zijn klinkt misschien eng maar als je het toepast zonder je eigen grenzen uit het oog te verliezen doet het wonderen voor je zelfbeeld kan ik je uit ervaring vertellen.
Natuurlijk stop je in eerste instantie voor jezelf maar hoeveel excuses heeft jouw vrouw inmiddels opgestapeld en kan je terugval van gisteren ook nog wel op de berg? Hoe moet het voor haar zijn, sta je daar wel eens echt bij stil? Zij mag in dit geval boos zijn en niet jij vind ik. Dat is het verschil tussen nederig denken en egoïstisch denken.
 

Een ongevraagd advies, denk hier eens over na en neem het eens mee als je zucht je weer richting een terugval dirigeert. Is het alleen jezelf die je hiermee de vernieling in helpt of neem je andere hier ook in mee? Misschien dat je nog een keer extra nadenkt voordat je de eerste weer neemt. Zet je herstel op 1, zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Sterkte kerel, hug van mij.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel @Maverick. Nee dat heb ik zelf veroorzaakt dat ze naar de winkel ging. Mijn patroon is dat ik op een gegeven moment mezelf ziek moet drinken. En dan kan ik helaas nogal overtuigend zijn.

Ik ben ook niet boos hoor, niet uitgesproken ook, ik lag gewoon te balen.

Mooi wat je schrijft over nederigheid. Zat ik vandaag ook aan te denken. Ik heb geen drank gehaald en het was moeilijk want ik had al snel het gevoel dat er geen reden was om het niet te doen. Toch alleen thuis. Wat een gebrek aan zelfrespect, daar schrok ik wel van. Toen heb ik me maar even goed gerealiseerd hoe dankbaar ik voor mijn omgeving, ook hier, mag zijn.

Morgen start ik met online traject van 30 dagen droog. Dat lijkt me een eerste stap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Maverick zegt/tikt rake dingen. Hij is er ook doorheen gekomen, ook met een opname toch? 

@Descartes33 je tikte eerder dat je ook heel arrogant kan zijn, herken dat. Dan is nederig zijn heel lastig. althans dat heb ik dan. Trek je dat, op langere termijn bedoel ik dan?

Zou heel graag eens samen met jou naar een AA/NA meeting gaan, als jij dat ook wil natuurlijk.

Begin is er he. Dat kunnen wij wel maar daarna........Omg. 

Blij met je, dat weet je maar het gaat verder dan 2 weken droog blijven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me een leuk idee @Smaragd. Ik heb al wel een fijne online meeting die ik frequenter ga bijwonen. Een keer per week is in deze fase niet genoeg. En wat AA-literatuur besteld, vorige week al. Maar ik heb ook contact met lotgenoten nodig om veilig te blijven.

Ik ga hard werken, terug de discipline van vorig jaar in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks @Cleo66. Ik ben inderdaad nuchter. Gister weer volle bak gaan werken. Zwaar, maar ook louterend. Het moeilijke moment van kantoor uit stappen en de supermarkt aankijken overleefd.

Thuis is het moeilijk, al twee avonden een barstende ruzie, niet zo’n trek daarover uit te wijden inhoudelijk. Zo weer naar werk, vanavond AA. Vind het fijn om hier te posten maar ik sta een beetje op overleven en weinig tijd om mijn aandacht er goed bij te houden. Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je er iets aan hebt @Bor en om ook antwoord te geven op @Smaragd zijn vraag, ik ben idd opgenomen geweest in een kliniek.

Persoonlijk heb ik aan mijn opname en meetings veel gehad, ik was ook gemotiveerd om eruit te halen wat er voor mij inzat. Het was vooral confronterend om mijn koppige kop te moeten buigen en mijn machteloosheid toe te geven. Mijn vrouw had inmiddels een schuur vol met sorry’s en excuses en ze wilde de handdoek in de ring gooien. Ik had ook haar helemaal uitgeput net als mijzelf. Het idiote is dat ik mij dit toen helemaal niet realiseerde, ik had mijzelf en mijn probleem zo gruwelijk belangrijk gemaakt dat de ander er voor mij eigenlijk niet meer toe deed. “De waanzin van gebruik” denk ik. 

Wat ik heb aangericht kan ik niet meer met excuses afdoen, die heeft zijn waarde wel verloren in de talloze (loze) beloftes. Het enig wat mij rest is het vandaag beter te doen, proberen de eerste niet te nemen in de hoop dat er steeds iets van vertrouwen terugkomt. Goede nieuws is dat het nu goed gaat met ons en we nu ook zinnig kunnen praten over dit onderwerp. Maar mijn vrouw blijft alert, dat is er in de jaren zo ingesleten. Het is voor haar moeilijk dat helemaal los te laten, ook na 5 jaar. Die schade komt ook op mijn conto. Ze leeft samen met een alcoholist, weliswaar “in ruste” maar toch....

Zo dat was een kijkje in de keuken bij Maverick! Sorry @Descartes33 dat ik je draadje daarvoor in beslag heb genomen. Jouw verhaal maakt ook bij mij weer van alles los, daar wil ik jouw dan weer voor bedanken!

 

 

 

 

 

bewerkt door Maverick
Spatie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat geeft helemaal niks @Maverick. Veel wijsheid en het leert mij veel om te lezen van iemand die echt een paar werelden verder is in het herstel.

En het zet me aan het denken. Ik heb heel lang gedacht bij elke terugval dat het iets was alsof het begint te regenen als je buiten bent, dat het iets vreselijks is wat me overkomt en waar ik niks aan kan doen. 
De laatste jaren trek ik me vaak gewoon ergens terug in huis tijdens die binges. Met het idee dat ik daar niemand mee lastig val. Maar ik vergat daarmee dat als ik er op die manier niet ben, ook geestelijk natuurlijk, dat ik iemand anders helemaal alleen laat. En daar is wel degelijk iets mis mee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Deze terugval heb ik wel mijn verantwoordelijkheid genomen. En zelf mijn drank gehaald en veel.

Mijn thema voor de komende tijd is omgaan met die neiging tot zelfdestructie. Ik kwam er opeens achter dat het gewoon een slow suïcide is mijn drinken. Depressie als ik nuchter ben. Krachteloos. Ontkenning. Denken dat ik wel een vrijdagmiddagborrel kon nemen. En zaterdagochtend de flessen wijn naar binnen gieten. Nu is het dinsdag. Werk af moeten zeggen en vreselijk ziek. 
Wat moet ik toch. Ik ben al sinds mijn zestiende aan het drinken. Het zit zo diep in mijn persoon.

Goed om hier te delen. Kom er nu weer uit. Veel gepraat met mijn lief dat was fijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Descartes ik heb je draadje gelezen en herken zo een beetje alles, ongeveer zelfde leeftijd ook een goede baan met goed salaris, ook zo verslaafd. Heftig om het zo terug te lezen.... Hou je taai, ik zit op dag 2 na een terugval, hopelijk mijn laatste. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...