Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Descartes33

Aanbevolen berichten

Daarom is het belangrijk dat je echt met ggz afspraken  gaat maken om het consequent  blijven nemen van de refusal cq antabus  .   Die stok heb je nodig  als je wilt dat dit  gaat slagen  het is anders te vrijblijvende  voor je . 

Juist op momenten dat  het Alcohol  duivel opspeelt en denkt hop geen antabus meer heb je iemand nodig  die je daar door heen loost en dan is het maar zo ga maar met de billen bloot dan komt je echte gevoel te voorschijn  .  Want immers alcohol  is dan geen optie.

 

Je zal je gesterkter voelen als iemand die niet gebonden  is zoals je vriendin je begeleid..  op naar dag 2 ..  

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Lieke7777:

Daarom is het belangrijk dat je echt met ggz afspraken  gaat maken om het consequent  blijven nemen van de refusal cq antabus  .   Die stok heb je nodig  als je wilt dat dit  gaat slagen  het is anders te vrijblijvende  voor je . 

Juist op momenten dat  het Alcohol  duivel opspeelt en denkt hop geen antabus meer heb je iemand nodig  die je daar door heen loost en dan is het maar zo ga maar met de billen bloot dan komt je echte gevoel te voorschijn  .  Want immers alcohol  is dan geen optie.

 

Je zal je gesterkter voelen als iemand die niet gebonden  is zoals je vriendin je begeleid..  op naar dag 2 ..  

Hele goeie, Lieke. Donderdag ga ik daar een afspraak over maken met mijn psycholoog. Misschien zoiets als jij: elke dag even tonen dat ik het heb genomen. 

5 minuten geleden zei bumperjim:

Maar als de wereld "grijs" is, is dan de enige oplossing die je kan bedenken jezelf vol te laten lopen? Waar komt dat grijze vandaan? Als je daar achter komt dan kan je echt ergens aan gaan werken ipv alleen maar proberen niet te drinken. 

Dat was over het algemeen de oplossing. Mijn psychiater zei laatst: "kijk, als jij al vanaf je zestiende je emoties met alcohol bestrijdt, dan is het niet gek dat je een aantal belangrijke stappen in het volwassen worden hebt gemist. Die moet je allemaal inhalen want zo wordt het niks." Dat was wel voor het eerst dat iemand het zo hard zei. Dat was ook het moment dat ik dacht shit, ik moet gewoon harder werken, meer kracht tonen, niet zo kinderlijk zijn. Beetje zoals jij het nu ook stelt, ik kan maar één oplossing bedenken. Is dat hoe je kunt leven? Nee. Dus dat gaan we ook niet meer doen. Ik zit echt flink met die gedachte de laatste tijd: zoveel hulp gehad, kliniek, psychiaters, psychologen. En misschien heb ik het allemaal wel langs me heen laten gaan, want je kunt het alleen maar zelf doen. Wat een slechte persoonlijkheid dan eigenlijk hè?

Maargoed, elke dag is weer een nieuwe en kan ik de juiste keuze maken. Dat is trouwens ook de reden dat ik me hier heb aangemeld. Ik wil harder werken aan mijn probleem, niet weer na twee weken denken er is niks aan de hand. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Descartes33:

Mijn vriendin heeft trouwens een heel slim trucje om dat moment (dat ik niet meer kan) te bespoedigen: tegenwoordig giet ze (als mijn wangedrag zo op het einde loopt) flink wat rode wijnazijn door mijn drank. Daar word ik goed ziek van. Mooie vorm van tough love

is dat zo?
misschien haar manier van wraak?
wat doet ze om goed voor zichzelf te zorgen?
dat ze kan blijven
 

is niet sarcastisch bedoeld hoor,
maar ik heb achteraf gewenst dat partner eerder
zijn grenzen aangaf op een manier die mij had kunnen helpen
bij de Jellinek las ik later dat ook partners juist in het systeem mee
vast zitten en soms onderdeel zijn van het in stand houden van de verslaving
en dat gaat niet over schuld
hoe dat systeem echt op een goede manier doorbroken kan worden
daar had ik achteraf graag hulp bij gehad

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei lady jane:

is dat zo?
misschien haar manier van wraak?
wat doet ze om goed voor zichzelf te zorgen?
dat ze kan blijven
 

Tja ze weet uit ervaring dat ik de afgelopen jaren als ik eenmaal op een bepaald punt ben niet terug kan. Totdat ik simpelweg echt niet meer kan drinken, dat moment komt altijd, en dat moment komt sneller met dit trucje. Ze zorgt ook dat ik heel veel blijf eten, wat me uiteindelijk alleen maar zieker maakt. 

Ze heeft een hele lieve familie die haar veel steunt. Ze heeft nu gezegd dat als het nog een keer misgaat ze een poosje bij haar ouders gaat wonen. Zwaar allemaal, maar weer iets waar ik kracht uit kan halen. Ik zou het mezelf nooit vergeven. Dat zei diezelfde psychiater trouwens ook, toen ik zei dat ik nog best aardig functioneerde op werk. "Oh dus je vindt die klotebaan van je wel genoeg reden om niet te zuipen, maar je mooie vriendin niet." Ja die heeft wel een punt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Lieke7777:

@Descartes33   neem jij elke dag antabuse ? Ik heb 2 keer per week een bruistablet en inderdaad  heb tijdens  corona  dit ingenomen  met videobellen maar maak nu filmpje en die verzend ik via whats  app.

Ik neem elke dag een halfje. Zou misschien wel wat minder kunnen. Ik ga dit eens voorstellen bij mijn psych, of ze daar akkoord mee zou gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Descartes33:

Hele goeie, Lieke. Donderdag ga ik daar een afspraak over maken met mijn psycholoog. Misschien zoiets als jij: elke dag even tonen dat ik het heb genomen. 

Dat was over het algemeen de oplossing. Mijn psychiater zei laatst: "kijk, als jij al vanaf je zestiende je emoties met alcohol bestrijdt, dan is het niet gek dat je een aantal belangrijke stappen in het volwassen worden hebt gemist. Die moet je allemaal inhalen want zo wordt het niks." Dat was wel voor het eerst dat iemand het zo hard zei. Dat was ook het moment dat ik dacht shit, ik moet gewoon harder werken, meer kracht tonen, niet zo kinderlijk zijn. Beetje zoals jij het nu ook stelt, ik kan maar één oplossing bedenken. Is dat hoe je kunt leven? Nee. Dus dat gaan we ook niet meer doen. Ik zit echt flink met die gedachte de laatste tijd: zoveel hulp gehad, kliniek, psychiaters, psychologen. En misschien heb ik het allemaal wel langs me heen laten gaan, want je kunt het alleen maar zelf doen. Wat een slechte persoonlijkheid dan eigenlijk hè?

Maargoed, elke dag is weer een nieuwe en kan ik de juiste keuze maken. Dat is trouwens ook de reden dat ik me hier heb aangemeld. Ik wil harder werken aan mijn probleem, niet weer na twee weken denken er is niks aan de hand. 

 

Zoals je beschrijft  heeft het  ook  niet  te maken dan   met bepaalde schema s in je hoofd ?  '  ik heb bv belangrijke behoeftes  gemist  waardoor ik in  in mijn  hoofd het kwetsbare kind bent en mij daar  kan gedragen ..en veel al dit gevoel in gedrag  zoals  verslaving  weggezet heb maar ben volwassen  en moet leren van dit kind te gaan houden  verzorgen..   dit beetje notedop.  Misschien eens google schema  therapie en modi .

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Lieke7777:

Zoals je beschrijft  heeft het  ook  niet  te maken dan   met bepaalde schema s in je hoofd ?  '  ik heb bv belangrijke behoeftes  gemist  waardoor ik in  in mijn  hoofd het kwetsbare kind bent en mij daar  kan gedragen ..en veel al dit gevoel in gedrag  zoals  verslaving  weggezet heb maar ben volwassen  en moet leren van dit kind te gaan houden  verzorgen..   dit beetje notedop.  Misschien eens google schema  therapie en modi .

Ja heel herkenbaar. Op aanraden van mijn therapeute heb ik het boek Patronen doorbreken van Hannie van Genderen gelezen. Dat gaat over Schematherapie, is een mooi, zorgzaam boek. Ik herkende er veel in hoor. Maargoed, de therapeut zei dat als ik zoveel bleef drinken we daar even niet aan gingen beginnen, we herkennen vooralsnog in jou alleen maar het verslavingsschema zei ze. Maar dit is iets voor de toekomst. 

Lukt het jou al om daar nu aan te werken? Ik las dat je het dit jaar echt al heel lang goed doet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt   ik begin daar  nu pas meer aan te gaan werken aangezien  ik nu 7 maanden nuchter  gepasseerd  bent  en zoals je zegt verslavings patroon is meer naar de achtergrond  geraakt zodat we nu gerichter  te werk kunnen gaan.  Zal eens google op dat book of is het toevallig ook in e-book  die je hebt ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er niet mee gaan experimenteren  '  kijk wel uit ' zal het niet durven.   Heb wel verhalen gehoord gelezen  erover.  

Maar ook voor mij geld  al zal ik er mee gaan experimenteren  en het loopt niet goed  af .. kan dat niet  verantwoorden namelijk .

Dus  absoluut  no go ... 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lieke7777 Ik heb het boek bij Bol gekocht, daar is het ook als E-book geloof ik. Er wordt wel benadrukt (en ik denk dat dat echt zo is) dat bij stevige problematiek de therapie ernaast wel noodzakelijk is, je hebt er iemand bij nodig. Maar het was fijn om te lezen, het zette me aan het denken. 

@SanMiquel Dankje voor je reactie, troostrijk. Ik denk het ook van die afgrond. 

Wat betreft antabuse/refusal, oh ja, dat werkt. Ik was vorig jaar ook zo'n gek om na een week of vier gebruik eens op de gedachte te komen dat het misschien bij mij niet werkt. Met spoed de huisarts gebeld. Die stelde voor (nadat hij me duidelijk had gemaakt dat ik een grote idioot was) om even mee te tellen met mijn hartslag, nou dat ging nog net goed terwijl ik echt dacht dat mijn laatste uur geslagen had. En dat duurt uren. Het medicijn werkt geloof ik zo dat het het enzym dat normaliter in je lever wordt aangemaakt, dat alcohol afbreekt, wordt vernietigd. Dus je vergiftigd jezelf echt direct.

En ergens heb ik het gevoel dat dat moment me vorig jaar geholpen heeft. Toen ging het maanden goed, maar ik bleef natuurlijk wel kwetsbaar. Maar combineer het niet, het is echt gevaarlijk. Dus goed bezig @Lieke7777 Ik ga het weer gebruiken, proberen op die manier dit jaar vol te maken. En dan natuurlijk verder. Een beetje ruimte kweken om echt aan mezelf te werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien  nog een aanvulling  ' de antabuse  neem ik onder  begeleiding van een ervaring deskundige .  Die  zelf ook dus ervaring  heeft mbt alcohol.   Behandelaars  therapeuten zullen  over  algemeen  te druk zijn om hier dagelijks mee bezig te zijn .. wellicht zal bij  jou ggz ook zo iemand zijn  ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij nog een welkom @Descartes33. De verslaving van de één is een totaal andere dan die van de ander. Althans, de heftigheid ervan. Ik ga/ging niet zo tot het randje als jij dat doet, maar begin denk ik wel steeds weer met dezelfde reden als jij: het wordt allemaal een beetje grijs, zoals je schrijft. Je mist de instant oppepper die je overal doorheen helpt (maar je uiteindelijk onderuit haalt). 

Succes. Met behulp van dit forum moet het gaan lukken deze keer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel @Pytje. Ben me aan het verdiepen in jouw verhaal. Tjah, de heftigheid ervan. Misschien is het wel allemaal vergelijkbaar. Ik meen me ook jaren te herinneren dat ik vrolijk dronk in - voor die tijd - nog redelijke hoeveelheden, waar ik echt romantisch aan terugdenk. Maar als ik eerlijk ben vergeet ik dan wel héél veel katers. En dat is moeilijk, die romantiek. Inmiddels denk ik dat ik meer verlang naar een bepaalde levensfase van vroeger, dat het allemaal nog wat zorgelozer was. Maargoed, de afgelopen jaren waren ook wel erg moeilijk. 

Anderzijds probeer ik me er nu weer sterk aan te herinneren dat het stemmetje van de drank altijd iets zal beloven wat het niet waarmaakt, dat wijst mijn afgelopen drie jaar wel uit. Het is wel grijs maar wordt niet minder grijs met het eerste glas, eerder in rap tempo zeer donker. Wel goed voor om daaraan te blijven denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dag 2 zit er bijna op. Fysiek is het zwaar maar ik ken het inmiddels goed. Net een ommetje in het park deed me goed.

Ik zal een flink plan nodig hebben om het vol te houden. Plan 1 is me aan te sluiten bij het dagpact, dat gaf vandaag rust. En vanaf woensdag weer de Antabuse, dan zal ik de rotzooi van vorige week wel kwijt zijn. Want oef wat moet het lichaam werken om dat weg te krijgen.

Liefs voor jullie.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel @knakker mooi bericht. 

Vriendin te lief? In de beginfase dat ik echt door begon te slaan met alcohol was ze vaak woedend. Daarna heeft ze zoveel van me gezien dat ze na een tijd tot de conclusie kwam dat ik niet anders kon. Toen is ze het meer gaan "verzorgen", naar beste vermogens. Maar je hebt gelijk, dat kan iemand niet eindeloos blijven doen. 

@lady jane Dat snap ik, dat je daar een fijnere partner bij had willen hebben. Ik denk vaak dat mensen je verslaving wel erger kunnen maken, maar niet beter kunnen maken. 

 

Nou nog even samenvatting van de nacht. Vervelend weer. Dit was nacht 3, dit is dag 3. Dan begint 's nachts de geest te razen en kan ik niet slapen, pas als het licht wordt. Vanochtend nog een paar uurtjes gepakt gelukkig. 

Een paar terugkerende gedachten: 

- Angst: ik kom er niet uit, er is in de afgelopen jaren heel weinig aanleiding geweest om dat te vermoeden, dat ik er ooit uit kom. 

- Gevaar: nu is die geest aan het razen, nu ga ik alles goed doen, nu ga ik alles rechtzetten van de afgelopen jaren. Dat is een hele gevaarlijke gedachte voor me want dat kan namelijk niet, althans niet in één nacht. Als ik nu weer als een razende alles "goed" ga doen dan ga ik ergens, over een maandje, vast weer voor de bijl, want dat was steeds zo. Dan komt de dag dat ik om me heen kijk naar alle niet-verslaafde mensen en geen verschil meer zie. En dat is precies de dag dat hoppa de verslaving weer door de geest begint te dreunen. 

- Een beetje rust, zowaar, vooral door te denken aan jullie op dit forum. Ik heb toch een plekje gevonden om dit allemaal op te slaan, om terug te lezen, om een beetje steun te krijgen en proberen te geven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom nog @Descartes33. Toevallig één van mijn favoriete filosofen/wiskundigen.

Herkenbaar, die chaos in je hoofd snachts. Een soort mix van opwinding, twijfel en angst. 

De uitspraak die in me opkomt is: doe je wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.

Ga anders doen, ga het ervaren 'along the way', stapje voor stapje. Je zult zien dat er niet zoveel is om bang te zijn. De angst voor de angst is veel erger dan de angst zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor de adviezen. Ook dat simpele “je moet de eerste niet nemen”, zo vaak gehoord de afgelopen jaren maar niet echt gehoord vrees ik. Goed misschien moet je soms op een bepaald punt komen.

Sloom dagje op werk, begin er weer in te komen. Het doet me goed om hier af en toe te lezen. “Niet alleen maar wel eenzaam” is een hele ware uitdrukking, volgens mij worstel ik daar meer mee dan ik ooit echt heb doorgehad, of kon aanpakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een update, op dag vier. Vanochtend therapie, een zwaar gesprek. Belangrijkste thema? "Mooi weer spelen", zoals mijn therapeut het noemt, of zoals ik het zelf zie: mijn volledige omgeving, inclusief mijn therapeut, onderdeel maken van mijn eigen ontkenning, dat er geen probleem is, het gaat toch goed? Daar gaan zij en ik de komende weken elke sessie mee beginnen.  

@Lieke7777 ik heb je idee uitgevoerd, met mijn therapeute afgesproken elke ochtend een Antabuse-berichtje te sturen. En de aanbevolen dosering weer te nemen, dagelijks 200mg., in plaats van de helft. Dankjewel voor het advies. 

En weer door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat  fijn dat je therapeute daar voor open staat om dit met jou  op te pakken en te ondersteunen.   Ik neem hem vandaag weer bij brijder behandelaar  in.

Heb net even op de verpakking  gekeken  ik gebruik 2 kr per  week 400  heb mij  nooit  zo verdiept  in de aanbevolen  dosis  eigenlijk  vertrouw maar op de verslavingszorg  zorg arts en het werkt bij mij goed iig   geen idee of het werkt als ik drinken  ga ' maar het psychologische effect wel.. succes  met filmpjes maken iig   je kan het ..!!!

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vandaag  een filmpje  gemaakt ?   Hoe ga je het dit weekend  doen ? 

Gene  bij wie ik het inneem en stuur heeft volgende  week  vakantie  telefoon  staat dan uit uiteraard  maar afgesproken  de filmpjes  te maken en versturen  zodat  ze als vak voorbij is ze ' ze kan zien ook..  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lieke, 

Ik heb met mijn therapeut afgesproken dagelijks een appje te sturen als ik de antabuse neem, geen filmpje dus. Ik werk al een jaar of wat samen met haar, dus een harde leugen in die app krijg ik niet gedaan. Als ze dan eens een appje mist, of ik stuur dat ik hem niet neem, dan trekt ze aan de bel en mag ik even uitleggen waarom (wat me waarschijnlijk niet zal lukken, er zijn geen goede redenen om ze niet te nemen). 

Maar goed, dat is de basis, die antabuse. Ik moet mezelf er vooral steeds als de trek weer opsteekt maar van overtuigen dat drinken geen oplossing is voor wat dan ook er op dat moment aan de hand is. Maar we gaan weer door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben vanochtend weer op een belangrijke gedachte gekomen, even noteren voor het "dossier" om terug te lezen. 

Sociaal niet-drinken (feestjes, café, terras) dat is allemaal wel te doen, soms een beetje onhandig, soms een beetje onrechtvaardig. 

's Avonds niet-drinken (uit werk, bij het eten) ook allemaal te doen. Wel een beetje spanning etc. maar te overzien. 

Maar het zijn dit soort zondagochtenden, een dag zonder verplichtingen, motregen, de stille straat, kerkklokken: dan heb ik het moeilijk. En waarschijnlijk komt dat door een soort vermoeidheid die zich door de week opbouwt met sociale en werkverplichtingen, dat alles nogal moeizaam gaat en soms een beetje tegen zit. En dan zit ik op zondagochtend naar de hemel te staren en denk ik "wat zou nou de perfecte houding zijn om in te nemen op deze mistroostige - heerlijke - dag" en dan gaan de radertjes lopen. Ik noem dat het Cointreau-sentiment, want dat dronk ik nogal eens op zondagochtend. Het is een soort rebellie, een zelfmedelijden, maar ook iets heel diepgaands, iets van akkoord gaan met het leven maar wel op mijn voorwaarden. 

Dus gelukkig zei vriendinlief "ga anders een stukje hardlopen" en toen werd ik weer terug in de realiteit getrokken en dacht ik Goh dat is geen gek idee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...