Spring naar bijdragen

Goeiedag!


SuccesvolleZatlap

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik ben een vrouw van 34 jaar, zelfstandige, redelijk succesvol. Mijn probleem is écht begonnen op mijn 19, toen ik al dacht dat ik zou moeten stoppen. Af en toe een dagje was het beste dat ik kon doen. Toen was mijn stoelgang in de war bij het stoppen. Nu weet ik dat mijn darmen waarschijnlijk al 10 jaar ontstoken zijn door alcohol. :)

Ik zit aan stop poging zoveel, dag 4, en mensen, die vermoeidheid! Ik ga morgen op trektocht, maar kan amper 2 stappen zetten. Grootste probleem is dat mijn man (in mindere mate) ook een probleem heeft. Hij kan vaker stopper zonder bijverschijnselen. Of zo zegt hij toch. Moet me echt inhouden om niet 1 biertje te drinken tegen de vermoeidheid. Ik wil niet, maar ik val om. En dan komt mijn verjaardag volgende week nog. Mijn man respecteert het enorm dat ik (even) niet drink. Hij weet niet dat mijn plan volledig stoppen is, aangezien matigen niets voor mij is. Ik heb ook niet de behoefte het hem te zeggen, aangezien er dan druk op komt en ik mezelf ken, dan voel ik de kick van het stiekeme drinken weer. En soms denk ik dat matig stoppen iets voor mij is, maar dat komt gewoon neer op zuipen à volonté... Ik kan mezelf niets voorliegen.

Ik ben enorm slecht gezind ook iedere keer ik "stop". Ik weet dat dit allemaal normaal is, maar het werkt niet motiverend. Vandaar mijn aanmelding hier. Ik heb nood aan een "buddy" die me erdoor kan trekken. Want deze keer meen ik het. Ik ben zonder nadenken gestopt (wel, ok, die eerste dag dus), maar ik voel dat ik het deze keer moet kunnen. Alleen voel ik me ook zo belabberd. En ironisch genoeg... Ik voel me zat! :D Allé, de slechte kant van zat zijn: moe, slecht geheugen, beetje wankel, ... :D

Wat dronk ik? Minstens een fles wijn per dag, soms 2 of meer. Enkele jaren geleden ook een hoop sterke drank, dat doe ik al even niet meer. Af en toe een biertje, maar vooral wijn. Minstens een fles per dag vanaf mijn 19de...

Ik heb Allen Carr gelezen en heb nooit mijn laatste (slechte) drankje gehad. Ik heb het mezelf op mijn verjaardag beloofd, maar weet eigenlijk niet of ik het durf. We zien dan wel.

Ik kijk ernaar uit om hier wat hulp te krijgen. Wat zoekwerk brengt me altijd op uiteenlopende antwoorden op hoelang die vermoeidheid duurt, van enkele dagen tot een jaar. Wie wil, mag me zijn/haar ervaring geven, niet als absolute, maar als motivatie. Ik neem supplementen, eet gezond, doe aan sport.

En nu ga ik een heerlijk ontspannend bad nemen. :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, en welkom hier. Ik zag toen ik stopte ook erg tegen die vermoeidheid op, of eigenlijk tegen het slechte slapen vooral. Een normaal slaappatroon kreeg ik echter al na een week of twee en dat was dus wel te overzien. Vermoeidheid is langer gebleven, maar dat geeft alleen maar aan dat je lichaam kennelijk serieus behoefte aan rust heeft dus dat accepteerde ik gewoon. Uiteindelijk heb ik alleen maar voordelen ervaren, echt waar. Het heeft me vooral in de begintijd wel geholpen dat ik een duidelijk besluit voor mezelf had genomen en niet alleen maar iets wilde proberen zoals ik daarvoor wel vaker had gedaan.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succesvolle zatlap? Hoog tijd om minder succesvol te worden dus.

Maar goed, welkom hier :rose:

Voor mij duurde het een week of 2 a drie totdat ik normaal sliep. Van vermoeidheid had ik eigenlijk geen last. De eerste weken waren qua trek het lastigste voor mij, na 3 maanden kwam er meer rust in mijn hoofd. Nu na 5 maanden droog af en toe nog trekmomenten en ik vermoed dat die ook wel zullen blijven. Maar daar is goed mee te leven. Ik ben hier op het forum om mezelf bij de les te houden. Ben eerder teruggevallen na 5 jaar droog.

Succes op je pad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes! Ik had tegelijk een burnout dus was al moe. Dat zegt wrs. weinig.

Nu ( na anderhalf jaar) voel ik iets opkomen dat ik nooit gekend heb. Een rustig helder gevoel (meestal) en moeheid alleen als ik moe ben OF me vervelend voel. En daartussen in ben ik niet moe. Heel fijn. Dat wens ik jou ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties alvast! ter info: ik maakte dit account (+naam) al even geleden aan, toen ik nog dronk en wilde meelezen. ;-) Ik ga voor de SuccesvolleLap, zonder zat, whatever that means!
Ik heb nooit goed geslapen, zelfs niet toen ik 10 was, dus daar kan ik mee leven. Ik slaap zelfs sinds vannacht een pak beter en dieper dan ooit. Alleen wil mijn lichaam er gelijk in blijven en niet meer wakker worden. Ik lees eigenlijk dat de vermoeidheid meestal te wijten is aan een onvast slaappatroon, maar dat heb ik altij al gehad. Ik slaap nu meer en beter dan ooit. Bizar. ik zal het nodig hebben dan.

Ik heb inderdaad een biertje gedronken op de uitstap. Het smaakte niet en ik voelde me lastig. Wat dus super is! Op naar langer nuchter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Gatmiljaar, ik word ook zo'n professionele stopper. Eens één volledige dag niets, gaat het me goed. Maar één drankje en ik ben weer vertrokken voor weken. Ben wel alvast (her)begonnen met fysieke training, zodat mijn energielevel al hoger is en ik ook iets kan doen als de drang te groot is.

Mijn valkuil zit hem duidelijk in terrasjes/uitstapjes. "Wie betaalt er nu voor water?" Denk ik dan. Ik ben tegen frisdrank en dergelijke (jaja, ik zie echt wel de ironie). Probleem makkelijk op te lossen door geen terrasjes te doen, maar ik wil ze mijn man niet ontnemen. Wél al een keer gelukt hoor, zo met een watertje op 't terras en ik oh zo trots.

Poging zoveel in de maak! :( Is er hier ergens een motivatie-thread ofzo? In de winter hielpen subliminale boodschappen op youtube me enorm, maar nu niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je ziet drank kennelijk nog steeds als cadeautje, zoals in deze maatschappij overigens gebruikelijk is en het de meeste mensen met de paplepel is ingegoten. Daardoor heb je te maken met een gevoel van gemis als je niet meer drinkt en ja, dan blijft het lastig en zijn er altijd weer moeilijke momenten. Het maakt het een stuk makkelijker als je gaat inzien dat je jezelf een veel groter cadeau geeft door geen alcohol meer te gebruiken. Ook niet af en toe, want dat wakkert vooral de behoefte aan 'nog meer' aan. Je mist niks, je wint veel door ermee te kappen, en je raakt een behoorlijk ongezonde afhankelijkheid kwijt.

Het idee dat een terras zonder alcoholische versnapering niet leuk zou zijn moet je ook los zien te laten. Dat is gewoon niet waar, objectief gezien. En misschien is het beter geen terrassen te vermijden maar daar te vragen wat ze voor alcoholvrije drankjes hebben en dan te gaan uitproberen wat voor jou speciaal en lekker is.

Mijn advies is om op korte termijn echt dat laatste glas van Carr te nemen en het geen poging meer te noemen maar een besluit, zodat je de rest van je leven blij kunt zijn dat je eindelijk van die verslaving af bent. Er zijn meer boeken die op deze materie ingaan. Ik noem als voorbeelden "De verslaving voorbij" van Jan Geurtz en "De grote verdoving" van Erik Stofferis. En begin gewoon zelf een motivatie-draad op dit forum. Leuk! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, SVZ, je bent hier dus je wil iets met je probleem. Daar begint het mee. Er valt hier veel over te lezen en te delen. Pik eruit wat bij jou past. En wie weet maak je een belangrijke beslissing in hoe je in het leven staat. Ik ben bijna 2weken zonder drank en ben ook moe, maar ook weer niet. Ik kan helder denken, en er is ruimte in mijn hoofd om andere dingen te doen en te genieten van deze dingen. In plaats van dat ik mezelf voortsleep met een brak lijf en plichtmatig mijn dag doorbreng. En nog veel meer positieve dingen. Mijn besluit staat vast: ik wil het zo als het nu is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Goed idee zo'n motivatie lijntje! Ben hier ook net en vind het ook lastig om te stoppen. Dag bij dag. Soms gaat het mis, maar lezen en schrijven op dit forum helpt je!  Heel veel succes jij! Leven in mooier met je volle bewustzijn en een helder hoofd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt iedereen! Ik heb het gevoel dat wanneer ik vol overtuiging aan de dag begin, denkende: "nu is het gedaan" en op één of andere manier lukt het niet, ik gewoon even al die dagen dat stoppen of minderen wel ging, ga inhalen. Ben weer even enorm emotioneel geweest en zwaar over de limiet gegaan.

Heb verder niets misdaan en zelfs de mails die ik toen verzonden heb, leken professioneler dan wanneer ik helder kan denken. Alleen weer half in coma gegaan. Bij wijze van spreken uiteraard. Morgen staan er terrasjes op de planning... Ben eens benieuwd! Alles wat ik van jullie lees, is niet nieuw, maar het doet toch enorm veel deugd het te herlezen in andere woorden.

En eigenlijk lust ik niet-alcoholische gember drankjes véél liever dan cava, bier of wijn. Ik wéét alles wel, maar lijkt alsof ik het niet actief wil weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

22 uur geleden zei SuccesvolleZatlap:

Ik wéét alles wel, maar lijkt alsof ik het niet actief wil weten.

Heel herkenbaar, en in mijn actieve verslaving deed ik ook geen rare dingen, behalve die fles wijn in mijn eentje opzuipen en denken dat dat gezellig was (en dat is best raar). Het boek 'de grote verdoving' brengt me verder in dit proces. Misschien ook iets voor jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6/28/2018 om 19:35 zei SuccesvolleZatlap:

Bedankt iedereen! Ik heb het gevoel dat wanneer ik vol overtuiging aan de dag begin, denkende: "nu is het gedaan" en op één of andere manier lukt het niet, ik gewoon even al die dagen dat stoppen of minderen wel ging, ga inhalen. Ben weer even enorm emotioneel geweest en zwaar over de limiet gegaan.

Heb verder niets misdaan en zelfs de mails die ik toen verzonden heb, leken professioneler dan wanneer ik helder kan denken. Alleen weer half in coma gegaan. Bij wijze van spreken uiteraard. Morgen staan er terrasjes op de planning... Ben eens benieuwd! Alles wat ik van jullie lees, is niet nieuw, maar het doet toch enorm veel deugd het te herlezen in andere woorden.

En eigenlijk lust ik niet-alcoholische gember drankjes véél liever dan cava, bier of wijn. Ik wéét alles wel, maar lijkt alsof ik het niet actief wil weten.

Waarom ga je dan gepland op een terrasje zitten als je wilt stoppen? 

Ik denk dat de essentie in je laatste zin zit. Je wil het niet weten, je wilt niet stoppen.

Waar wacht je op? Op een niet-professioneel mailtje waar je grote moeilijkheden mee krijgt? Op een serieus gezondheidsprobleem? Wanneer neem je de touwtjes in handen? Als je niet wilt stoppen dan heeft het weinig zin om hier te schrijven nietwaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei bumperjim:

Waarom ga je dan gepland op een terrasje zitten als je wilt stoppen?

Moet ik dan stoppen met alles omdat ik wil stoppen met drinken? Ik heb 't ook moeilijk als ik kook of TV kijk, zal ik daar gelijk ook mee stoppen? Nee, ik denk dat ik meer terrasjes moet doen, want bij het koken denk ik dan van " 't is moeilijk, maar morgen kook ik weer" Ik doe verdorie maar 3 terrasjes per jaar (maar laat dat net nu zijn).
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei SuccesvolleZatlap:

Moet ik dan stoppen met alles omdat ik wil stoppen met drinken? Ik heb 't ook moeilijk als ik kook of TV kijk, zal ik daar gelijk ook mee stoppen? Nee, ik denk dat ik meer terrasjes moet doen, want bij het koken denk ik dan van " 't is moeilijk, maar morgen kook ik weer" Ik doe verdorie maar 3 terrasjes per jaar (maar laat dat net nu zijn).
 

Je moet maar zo denken , als je dat zelfs nuchter kunt doorstaan, wie doet je dan nog wat . Ik heb het nu met vakantie.  We vertrekken volgende week zondag 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf baal er ook enorm van dat ik niet meer tot 4 uur 's nachts in de kroeg rond kan hangen, en een avondje los gaan. Maar ik drink niet meer, en op een colaatje ga ik het in de kroeg echt niet leuk hebben tussen de dronken mensen. Dus ik ga er gewoon niet meer heen.

Als je een terrasje leuk vind voor de gezelligheid, moet je voor de gezelligheid gaan. Het gaat erom dat je leuke dingen doet omdat je er plezier aan beleeft. Als je aan het koken bent, doe je dat om een maaltijd in elkaar te breien. De link met alcohol komt omdat je zelf die alcohol gebruikte tijdens het koken. Die trigger gaat wel weer weg, als je maar gewoon blijft koken zonder glaasje erbij.

Terras vind ik een ander verhaal, omdat je andere mensen ziet 'genieten' van een glaasje. Die keuze is aan jou, of je gaat voor gezelligheid en doorstaat de triggers, of je blijft thuis omdat het niet prettig voelt. En de derde is natuurlijk dat je gewoon doorgaat met drinken, maar daarvoor zit je juist hier ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi SVZ, ik lees nog veel weerstand hier bij jou, misschien worstel je nog een tijdje om tot een besluit te komen en dat is niet erg. Een ieder loopt zo zijn eigen pad. Je kunt hier veel tips en steun vinden maar uiteindelijk ben jij degen die het wel of niet gaat doen. Heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'tuurlijk is er weerstand. Ben even mijn motivatie kwijt. Dat terrasje heb ik braaf met water gedaan en ik heb ondertussen ook gembersiroop gemaakt in handtasformaat, zodanig dat ik niet altijd alleen water of cola als keuze heb. Helaas thuisgekomen en dat filmpje van Els Noorlander gezien (werd ergens in een ander draadje aangeraden). Dat maakte me nu zoooo weemoedig! :o Diezelfde avond dan toch weer gedronken omdat dat filmpje me gelijk alle redenen om te stoppen afnam ("als ik dan toch levenslang moet worstelen, maakt het dan uit of ik drink?" zei dat duivelse stemmetje)
Gisteren braaf nuchter naar een feestje omdat het dan ook tot me doordrong dat ik misschien nog niet zover ben dat ik voldoe aan dat zware verslavingsbeeld. En ik hoef ook zover niet te geraken. Saaiste feestje ooit, maar dat lag niet aan het niet drinken. :D Al had ik het met drank misschien zelf interessant gemaakt (in mijn hoofd). :D

Om eerlijk te zijn, zie ik graag anderen drinken als ik niet drink. Waarom weet ik niet, het doet me superieur voelen op dat moment, denk ik.

Vandaag begint alweer de rest van mijn leven. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...