Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Toktoktok, wat bij mij de laatste dagen erg binnenkomt (mede door Jan Geurtz) is dat ik er zovele jaren mee bezig ben geweest om mijzelf te verdoven. Het mijzelf ongelukkig voelen was een state of being. Ik wist tot mijn veertigste niet dat er überhaupt een alternatief voor bestond. Ja, ik herinnerde me dat wel uit mijn vroege kindertijd...dat ik blij kon zijn met kleine dingetjes, dat ik me fijn voelde als ik mijn eigen gang kon gaan, maar ergens verloor ik dat en begon te accepteren dat leven en ongelukkig zijn hand in hand gingen. En houd dat maar eens een leven lang vol. Dat lukte dus ook niet. Ik had steeds meer dingen nodig om het enigzins dragelijk te houden. Sigaretten, drank en antidepressiva. Maar ergens ontstond er toch een streven naar helderheid.Ik vind het moeilijk om dat geluk te noemen en dat is het is het misschien ook niet. Helderheid geeft het in ieder geval beter weer. Ik noem het ook een streven omdat het stukje bij beetje ontstaat.Het niet drinken van alcohol is een voorwaarde om door te kunnen gaan op dit pad. Zou ik dat wel doen, dan leidt het af, dan beland ik op zijweggetjes. Ook niet erg, maar nu ik éénmaal weet naar waar ik onderweg ben, wil ik toch zoveel mogelijk op de hoofdweg blijven. Een belangrijk inzicht voor mijzelf, dus toktoktok:)

Geplaatst
1 uur geleden zei Pytje:

Maar ergens ontstond er toch een streven naar helderheid.Ik vind het moeilijk om dat geluk te noemen en dat is het is het misschien ook niet. 

Noem het toch lekker geluk joh, wie houdt je tegen!! ;) Dan heb jij ook geluk net als iemand anders. Of denk je dat het geluk van iemand anders specialer is dan jouw helderheid? :) 

Geplaatst

Mooie stappen Pytje.

'Verslaafd aan liefde', liet bij mij alle kwartjes naar beneden kukelen...en het 'besluit' nam ik op 17 augustus, na heel veel pogingen. Ik kan het zien als een weg, die blijkbaar nodig was, leerproces. En het mooie is, die weg gaat gewoon door...maar nu met veel meer uitzicht.  

Yeah!:rose:

Geplaatst

Op het draadje van Moosje hadden we het gisteren over de veranderende communicatie als je drank op hebt. Voorbeeldje van gisterenavond was een vergadering, waar na afloop werd geborreld. Ik als enige nuchtere tussen mensen, die wel een paar glazen namen. En ja, de drank is dan de smeerolie om de gesprekken op gang te krijgen en houden. Maar het zijn vaak geen echte gesprekken. Er worden gedachten achter elkaar en tegenover elkaar geplaatst, zonder dat die ook echte beluisterd worden. Eigenlijk is het volstrekt nutteloze communicatie. Tenminste dat denk ik dan. Het is het in stand houden van contact, een beetje zoals apen elkaar vlooien. Allemaal niet erg, maar ik zou in die tijd ook een heleboel andere dingen kunnen doen, die zeker zo vervullend zijn in nuchtere staat. Dat gevoel en bekijken van alles op een afstandje is leerzaam, maar maakt soms ook wel wat allenig helaas.

Geplaatst

Hoe meer voorbeelden ik zie van mensen die niet meer nuchter kunnen communiceren, hoe verbaasder ik ben. Dit is eigenlijk heel ernstig. Ware het niet dat ik denk dat, in werkelijkheid, we onszelf wijsmaken dat we nuchter niet kunnen communiceren. 

Geplaatst

Als ik kan kiezen of ik liever met een nuchter of beschonken persoon wil communiceren, kies ik voor een nuchter persoon. Terwijl ik denk dat ikzelf beter communiceer als ik heb gedronken. Bizar.

Geplaatst

Das een diepe BJ, dat we onszelf wijs maken dat we in nuchtere staat niet meer kunnen communiceren. Ooit hoorde ik "communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten". In ieder geval is het zo dat het in aangeschoten staat in ieder geval langs elkaar heen praten is. En wat zijn woorden? Ook contact zonder woorden is beter voelbaar als je niet te veel gedronken hebt over het algemeen...

Geplaatst

Na mijn laatste uitglijder heb ik vandaag weer twee weken op de teller staan. De eerste dagen was ik, net als de andere keren, heel bewust bezig met het anticiperen op de cravings. Dat is alweer een stuk minder geworden. En in dat minder anticiperen heeft tot nu toe ook het gevaar gescholen. Doordat de zucht me toen op onverwachtse momenten begon te overvallen en ik daar soms niet mee om kon gaan. Ik probeer nu iedere ochtend even bewust stil te staan bij het starten van een alcoholloze dag. Iets minder gewoon doordenderen dan wat ik noormaal zou doen. En mijn "genot" bewust te zoeken in andere dingen: de tuin, de klei, lekker slapen en veeel ijs:D

Geplaatst

Soms vind ik het heel moeilijk om mij het echte gevoel te herinneren, dat ik had als ik dronk/gedronken had. Ik weet dat ik vaak ontremd was en dat dat werd gevolgd door een schuldgevoel. Ik weet het, maar ik kan het niet echt terughalen. Is dat belangrijk? Ik lees bij anderen vaak dat ze het gebruiken op de momenten dat het moeilijk is. En dat werkt natuurlijk preventief.

Wat ik wel heb gekregen en waar ik me ook goed van bewust ben is: meer tijd. Vroeger vulde ik de avonden met drinken en tv kijken. Bij drinken hoort nu eenmaal een passief tijdverdrijf. Je kunt niet tegelijkertijd sporten, lezen is lastig in combinatie met alcohol (ik vergeet wat ik lees) en creatief bezig zijn wil alleen tot en met een beperkt aantal glazen. Dus op de bank hangen en zappen was haalbaar. Op z'n hoogst wat suffe spelletjes op de telefoon. Whatsappen deed ik na een bepaalde hoeveelheid niet meer (uit lijfsbehoud vaak) en bellen al helemaal niet. Ik was altijd bang dat er iemand onverwachts langs zou komen en mij (en mijn man) in "kennelijke staat" zouden aantreffen. Zelf afspraken maken voor de avond deed ik nauwelijks. 

Hoewel ik nu vroeger naar bed ga, zijn mijn avonden heel anders gevuld. En wat geniet ik daarvan! Deze vergelijking houdt me momenteel verre van de alcohol... ik denk voor velen herkenbaar toch?

Geplaatst

Heerlijk @Pytje! Veel beter toch. Moet zeggen dat ik nooit tv keek toen ik nog dronk. Ik ging juist wel mensen bellen en appen enz. Vaak nog tot diep in de nacht. Volgende dag kon ik me er vaak niks meer van herinneren, verschrikkelijk. Of ik ging afspreken met vriendinnen die ook wel van een glaasje houden en vroeger namen we dan nog een lijntje ook, dat is gelukkig al heeeel lang geleden. Dat kan ik me nu eigenlijk niet meer voorstellen. Tuinieren, musea, lezen, sporten. Genieten.

Geplaatst (bewerkt)
Op 6/9/2018 om 10:09 zei Pytje:

Soms vind ik het heel moeilijk om mij het echte gevoel te herinneren, dat ik had als ik dronk/gedronken had. Ik weet dat ik vaak ontremd was en dat dat werd gevolgd door een schuldgevoel. Ik weet het, maar ik kan het niet echt terughalen. Is dat belangrijk? Ik lees bij anderen vaak dat ze het gebruiken op de momenten dat het moeilijk is. En dat werkt natuurlijk preventief.

Wat ik wel heb gekregen en waar ik me ook goed van bewust ben is: meer tijd. Vroeger vulde ik de avonden met drinken en tv kijken. Bij drinken hoort nu eenmaal een passief tijdverdrijf. Je kunt niet tegelijkertijd sporten, lezen is lastig in combinatie met alcohol (ik vergeet wat ik lees) en creatief bezig zijn wil alleen tot en met een beperkt aantal glazen. Dus op de bank hangen en zappen was haalbaar. Op z'n hoogst wat suffe spelletjes op de telefoon. Whatsappen deed ik na een bepaalde hoeveelheid niet meer (uit lijfsbehoud vaak) en bellen al helemaal niet. Ik was altijd bang dat er iemand onverwachts langs zou komen en mij (en mijn man) in "kennelijke staat" zouden aantreffen. Zelf afspraken maken voor de avond deed ik nauwelijks. 

Hoewel ik nu vroeger naar bed ga, zijn mijn avonden heel anders gevuld. En wat geniet ik daarvan! Deze vergelijking houdt me momenteel verre van de alcohol... ik denk voor velen herkenbaar toch?

Myep dat is iets waar ik nog meer mee wil doen. Ik zit nog heel erg in het automatisme van bankhangen voor de tv en tegelijkertijd dwangmatig lezen. Er kan zo veel meer nog inderdaad... 

bewerkt door bumperjim
Geplaatst

3 uur geleden zei bumperjim:

Myep dat is iets waar ik nog meer mee wil doen. Ik zit nog heel erg in het automatisme van bankhangen voor de tv en tegelijkertijd dwangmatig lezen. Er kan zo veel meer nog inderdaad... 

Dit had ik ook maar gisteren mij zelf maar eens een schop onder de k.... gegeven we gaan weer leven

Geplaatst

Je houd inderdaad ‘tijd over’ als je niet meer drinkt. Ik moet daar absoluut m’n draai nog in vinden! Ik probeer sowieso iedere avond een combi te maken van ‘nuttig’ en ‘ontspannend’. Dat werkt tot nu toe wel. 

Geplaatst

Afgelopen zaterdag een barbecue met de familie. Over mijn broer kan ik twee dingen zeggen: 1) het is een prima vent, maar hij houdt zich niet echt bezig met het welzijn van zijn familie  en 2) hij is een stevige drinker, die hierdoor in het verleden regelmatig in de problemen is gekomen. Plotseling de vraag aan mij: "drink je niet meer". "Nee". "Hoelang al?" "Afgezien van wat korte intermezzo' s vanaf september". Even later..... "bedoel je met intermezzo's dat je terugvallen had?" "Ja, dat bedoel ik". Weer een half uur later: "en wat is nu de volgende stap... het klooster?"

Ik weet dat het echt meer over hem zegt dan over mij, maar we hadden het de laatste tijd hier nogal eens over saai als je niet meer drinkt....Dit verwoordt het wel aardig;)

Geplaatst

Ik blijf het een vreemd idee vinden dat het normaler wordt gezien om wél alcohol te drinken dan niet. Als je de alcohol zou vervangen door een andere ‘drug’ zou men er anders tegenaan kijken. 

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. 

Geplaatst

Net met manlief uit eten geweest. Ik was toch wat onrustig. We zaten midden in de stad tussen talloos veel mensen met hapjes en heeel veel drankjes. Maar misschien was ik met alcohol ook onrustig geweest.. kan best. Aan de andere kant is het bemoedigend dat ik geen trek meer heb als het einde van de dag nadert. Het hunkerende gevoel in m'n lijf naar die eerste slok. Het is gewoon weg. Zelfs als het even moeilijk is, is het er niet. Een enorme stap vooruit is dat toch. Vanavond voor het eerst voorzichtig begonnen over vakantie. Tot nu toe kon ik me niet voorstellen dat ik ergens lekker voor de tent zou zitten of aan een zwembad op een zonnig eiland zonder een glas wijn. Tis niet dat ik er nu verlangend naar uit kijk, maar ik begin het te visualiseren en het begint een vorm aan te nemen. We zullen zien.... 

Geplaatst

Wat goed dat die hunkering weg is! Wat een stap vooruit idd. Een nieuwe uitdaging, de vakantie! Snap dat je er nu nog wat tegenop ziet, het is weer zoiets waarbij de wijn rijkelijk vloeide. Het is vakantie dus het mag... wat zal je nu echt uitgerust thuiskomen.;)

Geplaatst (bewerkt)

Tja. Ik was met weer een andere collega op stap deze week. Jonge gast, marathonloper. We zaten in een restaurant, hij zegt ik ga weer een marathon doen in september, ik drink niks, ik heb trouwens afgesproken dat ik dit hele jaar niks ga drinken. Ik dronk sowieso al weinig dus das niet moeilijk te realiseren.

Klonk volstrekt normaal van iemand die precies weet wat hij wil. Was gezellige avond ook, niks saais aan. 

Het zit allemaal in je hoofd hè... ;) 

Hoe minder je erover nadenkt hoe beter het gaat. 

bewerkt door bumperjim
Geplaatst
1 uur geleden zei bumperjim:

Tja. Ik was met weer een andere collega op stap deze week. Jonge gast, marathonloper. We zaten in een restaurant, hij zegt ik ga weer een marathon doen in september, ik drink niks, ik heb trouwens afgesproken dat ik dit hele jaar niks ga drinken. Ik dronk sowieso al weinig dus das niet moeilijk te realiseren.

Klonk volstrekt normaal van iemand die precies weet wat hij wil. Was gezellige avond ook, niks saais aan. 

Het zit allemaal in je hoofd hè... ;) 

Hoe minder je erover nadenkt hoe beter het gaat. 

Voor mij werkt dat toch anders, BJ. Ik moet er af en toe over nadenken om gefocussed te blijven. Ik denk nu nooit meer over roken na omdat daar weer mee beginnen echt geen optie is voor mij. Maar drank... ik neem me iedere dag voor om het niet te doen, maar ik heb ook nog iedere dag een moment (of twee) waarop ik denk : ja, maar als... Ik neem die momenten niet meer echt serieus, maar in het  verleden behaalde resultaten.....

@Francoise, grappig dat je het zegt van die wandelschoenen. Ik zei gisterenavond tegen mijn man dat ik een actieve vakantie wel zie zitten. Gek genoeg durf ik dan nog niet onder woorden te brengen dat ik eigenlijk heel bang ben voor een luie vakantie, waarin er alle ruimte is voor zuipen. We hebben een superdruk jaar achter de rug, dus hij kijkt alsof hij water ziet branden als ik dat zeg. Ik moet het dus echt uitleggen waarschijnlijk (bedenk ik me nu ik dit schrijf). 

Is het de angst om hiermee ook zijn vakantieinvulling te bepalen of is het meer de angst dat we dat gezamenlijke genieten (wat nu genieten:face-icon-small-shocked:) van de overvloedige hoeveelheid drank gaan missen....

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...