Spring naar bijdragen

Hohoho!


Pytje

Aanbevolen berichten

Hallo,

laat ik de stap van lezen naar schrijven maar eens zetten.... ik ben een vrouw van midden vijftig en ik ben verslaafd. In het verleden aan roken en drinken, maar dat roken heb ik inmiddels een aantal jaar geleden opgegeven. Ophouden met drinken heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar dat is tot op heden geen blijvertje gebleken. Begin van dit jaar een aantal weken gestopt en na de zomervakantie zelfs drie maanden. Het waren best goede maanden. En toch kwam er een moment dat ik er weer naar verlangde. Het begon  met mate, maar werd al snel meer dan ik zelf wilde en goed voor me was. Daar komt bij dat ik steeds duidelijker merk dat ik er somber en depressief van word. Ik slik al langdurig antidepressiva en had nu juist in overleg met de huisarts besloten om dit te gaan afbouwen. Geen goede combinatie met teveel alcohol dus. Ik wil graag weer terug naar het gevoel wat ik heb in de periodes dat ik niet drink. Ik weet ook hoe moeilijk het is om de eerste stap te zetten. Want wat 's ochtends nog een goed idee lijkt, is later op de dag ineens heel anders....Maar goed: ik ga het aan vandaag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Pytje. Had je een speciale startreden toen het begin dit jaar wel lukte? Mij lukte het vorig jaar omdat ik de argumenten voor mezelf goed op een rijtje had gezet. Daarvoor was ik ook al drie maanden gestopt geweest maar net als bij jou was er daarna weer de slop in geraakt en dan krijg je inderdaad voor je het weet je oude drankpatroon weer terug. 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjulliewel. Bob, toen ik begin van dit jaar startte, was het omdat ik dat in een coachingstraject als voornemen had. Ik liep er toen echter helemaal in vast en kon aan niets anders meer denken dan aan een glas wijn. De tweede keer ging het wel goed. Ik had gewoon heel erg genoeg van mezelf en stopte meer in een opwelling. Na de eerste paar dagen ging het me best gemakkelijk af. Tot 3 maanden dus. Bij het stoppen met roken hoorde ik eens: 3 uur, 3 dagen, 3 weken, 3 maanden en 3 jaar zijn de kantelpunten. Ik heb daar toen best bewust naar toe gewerkt. Dat had ik nu niet. Ik dacht eigenlijk dat het verder wel goed zou gaan en dat ik voor de rest van mijn leven niet meer zou drinken of na lange tijd met mate. Niet dus....Die valkuil ken ik dan nu. En ik ga het dus maar op dezelfde manier als het roken benaderen (waarbij ik 3 uur al kan overslaan:). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt goed. Als je weer hele dagen aan een glas wijn gaat denken moet je denk ik analyseren wat daar achter zit. Wat verwacht je eigenlijk van die wijn? Levert het dat ook op? Kun je die verwachting ook op een andere manier invullen? Dat soort vragen. 

Voorlopig echter gewoon blij zijn dat je eindelijk weer gestopt bent met die domme gewoonte, of zeg maar gewoon eerlijk verslaving. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pytje, 

Welkom hier! Ik heb mezelf ook pas net aangemeld een paar dagen geleden. Ik heb een app op mijn telefoon waarbij je over een periode van dagen tot jaren kunt zien wat het niet drinken je gezondheid opleverde. Dat helpt mij. Ook kun je er natuurlijk je aantal gestopte dagen bijhouden en andere handigheidjes. Het heet "easy quit drinking". Misschien heb je er wat aan! Succes! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Amethist,

dank voor je tip! Ik ga de app zeker installeren.

Ik vond het slapen zonder alcohol weer een "verfrissende" ervaring. Wel wat onrustiger, maar op zich vind ik dat prettiger dan de coma waar ik na een fles wijn in terecht kom. Vandaag dag 2. Omdat we oudjaar met een grote groep vieren en mijn partner en ik traditiegetrouw voor de champagne zorgen, deze ook nu maar weer koud gelegd... Ik ga er niet aan meedoen dit jaar. Eens kijken of het zonder de bubbeltjes ook een goed, nee, beter jaar kan worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag drie. Bij het binnenkomen gisterenavond en het zien van een aantal flessen rode wijn op tafel was het even moeilijk. Het genot van dat eerste glas.... En de ellende van die glazen erna, bedacht ik me vrij snel. Toen was het moment voorbij:)

Fris wakker worden op Nieuwjaarsdag; hoe lekker kan het zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Reacher,

het gaat goed tot nu toe. Zelfs na een etentje gisterenavond in één van mijn favoriete restaurants, waar de wijn altijd heeeerlijk smaakt. Ik heb het bij Crodino gehouden en heb, o wat fijn, alle gesprekken kunnen volgen zonder in een alcoholroes te verkeren. Ik tel mijn zegeningen:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste week zit er weer op. Het niet drinken gaat goed, ik merk dat ik het vaker heb gedaan (in de droogstand staan:) De euforie van de eerste dagen is er echter ook af en ik voel me nu onbestemd en een beetje leeg. Omdat ik ook nog vakantie heb zijn de dagen wat structuurloos. Voorheen was er dan dat vaste punt op de dag waarop de fles openging. Nu voelt het alsof ik nergens echt plezier in heb en het feestje om me op de fleuren ook nog wordt afgezegd. Ik weet dat ik beter in mijn vel zit als ik wat drukker ben. Aan de andere kant is het natuurlijk ook goed om te ervaren wat deze leegte met mij doet. Goed, maar niet per se prettig.....Daar komt bij dat mijn partner ook altijd mijn "partner in crime" was. Hij gaat totaal anders met alcohol om. Ziet wel een probleem bij zichzelf maar is teveel Bourgondiër om daar echt lang bij stil te staan. Hij doet zijn best, maakt nu zelf ook geen fles wijn open als we thuis zijn, maar is dankbaar voor iedere afspraak, waar hij wel even een glas kan nemen. Ik wil daar niet teveel mee bezig zijn, omdat ik merk dat het me uit mijn eigen proces haalt. Normaal zijn we nogal close, dus ik vind het lastig om daar nu weinig in te delen... Hij ook denk ik eigenlijk. 

Maar goed, week twee is begonnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Pytje dat is moeilijk, als je man nog wel drinkt.  Vroeger konden wij ook gezellig met een fles wijn of 2 , 3 lekker samen doorzakken , gesprekken voeren en heel  intiem zijn . Geweldige tijd vond ik. Totdat mijn rem kapot ging . Ik ging door tot over het gaatje , blackouts en ruzies . Dus mijn man is zich er van bewust en staat er ook achter dat alcohol en ik niet meer samen gaan . We moeten daar een nieuwe weg in vinden. 

Het stil moeten staan bij de niet prettige momenten herken ik en het gemis . Het word beter Pytje.  Mijn gevoel van eigenwaarde is enorm gegroeid sinds ik niet meer rook en drink .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pytje,

Herkenbaar, de leegte, na het verdwijnen van de euforie. Fijn vakantie, niet moeten, en tegelijk de structuurloosheid die je uit balans haalt...of onbalans zichtbaar maakt?;) Onbestemdheid...yup dat is het goede woord.

Jezelf op de eerste plaats zetten is denk ik goed in dit ADB proces. Dat is naar je partner toe misschien even lastig...ook dat komt wel weer...tenminste dat is mijn ervaring. Je doet het goed. Nee, niet altijd fijn...het alternatief nog minder....goeie 2e week gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, lastig..meer dan lastig. Ook ik ervaar het begin van het stoppen niet als het moeilijkst. Pas wanneer de routine erin "moet" slijten wordt een beroep gevraagd van mijn kracht en doorzettingsvermogen. Ik merk dan dat ik onrustig ben op de vroegere drink momenten, ik ben dan ook kriegelig. Op die momenten ga ik nu snoepen. Ik laat dat maar gebeuren, want er zijn ergere dingen. Later vervang ik dat snoepen wel voor een andere meer gezondere gewoonte. Gewoontes moeten er inslijten en dus ook uitslijten. Volgens mij staat daar 3 maanden voor heb ik ergens gelezen. Weet niet of dat waar is. Wel is dat ik de eerste 3 maanden ook altijd het moeilijkst vind. Mijn man drinkt ook nog. Niet veel, want hij heeft geen drankprobleem. Gelukkig drinkt hij geen wijn, ik denk niet dat ik een geopende fles kan weerstaan nu. Hij ervaarde het niet samen kunnen drinken als een gemis. Het was toch een "wij" momentje. Maar hij zag ook dat ik weer afgleed in mijn oude verslaving. Maar ook voor de partner zit er een stukje afscheid nemen in. In positieve en negatieve zin. Gelukkig weten we allemaal naar welke kant de weegschaal doorslaat :blush:

Succes met de 2de week Pytje:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Pytje, gefeliciteerd met je eerste week. Ik herken wat je schrijft erg goed. Heb het net zelf ook achter de rug. Inclusief de drie maanden stoppen in een opwelling. Op de lastige momenten maar even goed aan blijven denken waarom je dit ook al weer wil. Succes met week twee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjulliewel! 

3 maanden zijn op meedere gebieden dus een keerpunt. Aan de ene kant is de gewoonte er dan in gesleten en weet je soms niet meer waar je de drank eigenlijk voor laat staan. Je denkt bovendien al vrij snel dat het allemaal wel meevalt en je er best wel eentje kunt nemen. En aan de andere kant is aan het einde van deze periode de gewoonte er ook uitgeslopen, waardoor je er gemakkelijker van afblijft. Maar goed, voorlopig maar weer mijn tweede week volbrengen.,,,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je dat filmpje van Els Noordlander wel eens bekeken? Daarin wordt ook wat uitgelegd over de drie maanden. 

Voor mij nu was de drie maanden wel een soort van belangrijk punt...een soort van over een 'drempel'...kan er niet goed woorden aan geven. Niet dat het allemaal makkelijker wordt. Maar de gedachten aan drank zijn minder 'dwingend'. Ik voel in het ADB proces meer vertrouwen in mezelf en ook rust...dat het dus mogelijk is om....en verder blijft het alert blijven. Zeker als de 'ach het valt wel mee gedachten' mochten komen...

Dag voor dag..dan kom je ook bij de drie maanden...succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx Kruidenthee. Ja, filmpje heb ik al twee keer bekeken. Het verklaart zo goed wat je hersenen doen. En wat weer beginnen, ook al is het er maar met 1 glas, teweeg brengt. Jarenlang streed ik tegen depressies en weigerde medicijnen te nemen. Totdat een arts tegen mij zei: als je suikerziekte zou hebben, zou je ook niet weigeren om te gaan spuiten, toch? Toen pas begreep ik dat het groter was dan wat ik alsmaar onder controle probeerde te houden. Helaas is het met drinken, aldus Noorlander, precies zo... 

Citaat

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij vooral bij blijft van dat filmpje is dat ik soms onverstandige besluiten neem. Op het moment dat ik zo'n onverstandig besluit sta te nemen ben ik me dat bewust. Dat maakt het makkelijker om toch wat anders te besluiten. Namelijk dat wat ik al lang daarvoor besloten had. Dat ik voorlopig even niet drink, ook niet ééntje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja...en denken dat je 'controle' hebt...het is juist de 'overgave'...die mij verder hielp. Geen controle, maar wel de mogelijkheid om zelf keuzes te maken. Of zoals Pelle hierboven beschrijft verstandige of onverstandige besluiten te nemen. Dat stukje 'ratio' helpt mij ook. 'Weten' hoe 'het' werkt is daarbij voor mij helpend geweest. Je bent goed bezig, succes komende week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 10 staat vandaag op de teller. Gisterenavond kreeg ik het onverwachts moeilijk. Geen idee waar het vandaan kwam. Of misschien toch wel? Mijn partner is solidair geworden en drinkt nu ook niet. Op de één of andere manier kan ik me niet afsluiten voor zijn proces daarin. Ik had dat ook bij het stoppen met roken. Ik was al lang gestopt, maar kon plaatsvervangend een soort van ontwenningsverschijnselen krijgen als een roker in bepaalde omstandigheden niet kon roken. Volgens mij werkt het nu precies hetzelfde. Herkent iemand dat? Ik kan toch moeilijk tegen mijn partner zeggen dat het beter is dat hij weer gaat drinken voor mijn eigen gemoedsrust:blush:. Ik moet me er dus meer voor afsluiten. Ik kan het nu ook niet van me afzetten. Ik kan soms zo bang worden van het feit dat iets in één keer groter dan jezelf kan worden. Net maar eens even de columns van Anja Meulenbelt gelezen. Het allerbelangrijkste, en dat weet ik, is verduren: accepteren dat deze mallemolen er is en dat hij ook weer tot stilstand zal komen. Niets aan te doen verder. Verdragen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...