Spring naar bijdragen

Hohoho!


Pytje

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen allemaal. Het is weer weekend. De moeilijkste dagen van de week zijn weer aangebroken. Sinds mijn uitglijder 2 weken geleden vind ik het lastiger in ieder geval. Gisterenavond, tijdens een avondje uit met vriendin, voor de zoveelste keer een glas wijn afgeslagen en me aan de Rivella gezet. Soms lijkt het gesprek daardoor iets minder diepte te krijgen. Hoewel, de grens is wel erg nauw hoor, want ik kan ook zeggen dat het soms lijkt dat ik wat minder onzin uitbraak... 

Maar, wat jij vorige week zei @kruidenthee67, is waar: na weer drinken is de zucht ook weer beter voelbaar. Door de week niet, maar in het weekend dus blijkbaar wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pytje,

 

Je worsteling is herkenbaar. Het heeft mij een aantal jaren geduurd om te komen waar ik nu ben. Ergens komt ook voor jou het moment dat er geen strijd meer is. Het blijft nog steeds alert zijn, maar het is allemaal net wat 'makkelijker' omdat ik die strijd niet meer zo voel. Ik snap nu ook waarom het ADB proces wordt genoemd. Alhoewel er ook mensen zijn die na het eerste besluit nooit meer uitglijden of terugvallen.

Overigens ben ik van mening dat gesprekken gevoerd mét een slok op juist inboeten aan diepgang......ik vind op alle fronten de diepgang juist weer terug nu....

Ik wens je moed, kalmte en wijsheid. 

Het is het waard allemaal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kruidenthee67, ik heb erg nagedacht over jouw opmerking over het ADB proces. Ten eerste is het inderdaad een heel proces en ten tweede moet ik vaststellen dat de alcohol mij de baas is in plaats van andersom. Toen ik jaren geleden stopte met roken was van mijn drang naar een sigaret nog heel lang aanwezig. Ik heb vaak op het punt gestaan om toch een pakje te gaan halen, maar deed het niet. Ondanks dat ik niet meer rookte was de sigaret mij toch nog lange tijd de baas. Nu kan ik zeggen dat dat omgekeerd is: roken heeft voor mij geen enkele aantrekkingskracht meer. 

Hoe anders is dat met drinken: ik ben gisterenavond toch weer voor de bijl gegaan. Ik vind het best moeilijk om dat hier op te biechten. Zeker ook aan degenen die er net zo'n moeite mee hadden als ik om het weekend door te komen. Het is nu een grote strijd in mijn hoofd. Eigenlijk al een lange tijd. Waarom laat ik dit gebeuren? Waarom maak ik het mezelf zo moeilijk? Waarom houd ik de alcohol op zo'n korte afstand? Maar ook de gedachtes als "misschien kan ik we af en toe drinken" en "misschien alleen in het weekend dan". Wat wil ik nu eigenlijk echt? 

Ik zal er naar moeten gaan kijken ben ik bang. Weet nu alleen even niet waar ik moet beginnen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pytje,

Jammer dat je voor de bijl ging, goed dat je eerlijk bent. 

Ik begrijp je 'waarom gaat het mis' vragen goed. Bob schrijft een eindje terug dat wanneer je veel aan wijn blijft denken je moet gaan onderzoeken waar dat verlangen vandaan komt. Als ik je terug lees, denk ik dat je wel weet wat je wilt. Maar het is lastig. Wat maakte dat je toch ging drinken? Wat triggerde je? Het is denk ik goed om daar naar te gaan kijken. Want dan kun je je voorbereiden voor een volgende keer. 

Ik lees ook dat je op twee benen hinkt...het ene zegt: stoppen het andere zegt, ach het valt wel mee. Die laatste stem is 'de verslaving', die je wil verleiden toch weer een glas te nemen. En je stopstem te negeren. Waar wil je naar luisteren? En wat heb je nodig om dat te doen? Kop op Pytje!

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Pytje:

@kruidenthee67, ik heb erg nagedacht over jouw opmerking over het ADB proces. Ten eerste is het inderdaad een heel proces en ten tweede moet ik vaststellen dat de alcohol mij de baas is in plaats van andersom. Toen ik jaren geleden stopte met roken was van mijn drang naar een sigaret nog heel lang aanwezig. Ik heb vaak op het punt gestaan om toch een pakje te gaan halen, maar deed het niet. Ondanks dat ik niet meer rookte was de sigaret mij toch nog lange tijd de baas. Nu kan ik zeggen dat dat omgekeerd is: roken heeft voor mij geen enkele aantrekkingskracht meer. 

Hoe anders is dat met drinken: ik ben gisterenavond toch weer voor de bijl gegaan. Ik vind het best moeilijk om dat hier op te biechten. Zeker ook aan degenen die er net zo'n moeite mee hadden als ik om het weekend door te komen. Het is nu een grote strijd in mijn hoofd. Eigenlijk al een lange tijd. Waarom laat ik dit gebeuren? Waarom maak ik het mezelf zo moeilijk? Waarom houd ik de alcohol op zo'n korte afstand? Maar ook de gedachtes als "misschien kan ik we af en toe drinken" en "misschien alleen in het weekend dan". Wat wil ik nu eigenlijk echt? 

Ik zal er naar moeten gaan kijken ben ik bang. Weet nu alleen even niet waar ik moet beginnen....

Maak het niet TE groot hè :) Stoppen is niet zo simpel. Alle schuldgevoelens en waarom maak ik het mezelf zo moeilijk en zo, dat kan wel lang blijven malen maar dat zet geen zoden aan de dijk. Gewoon vandaag weer droog. En dan morgen. Enz :) 

Niet nu gaan nadenken over alleen in het weekend. Zo lang je drinkt terwijl je eigenlijk niet wou drinken heb je geen controle. En moet je dus eerst van je gewoonte af. Daar gaat gewoon ff tijd overheen. 

Succes ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roseeik heb mijn oude hoeveelheid (een fles) wel opgekregen. Met het idee van "als het dan toch fout gaat, dan ook maar goed...". Feit is wel dat ik de drank veel minder verdraag sinds ik incidenteel in het afgelopen half jaar heb gedronken. Gisteren was daardoor een ouderwetse offday. Niet fijn, maar wel goed om me te realiseren wat alcohol met mijn lichaam doet. Vroeger had ik die verschijnselen al lang niet meer. 

@Moosje Ik weet niet of ik het moet willen om alleen in het weekend (zaterdag) te drinken. Ik zou het misschien wel kunnen. Door de week heb ik echt geen behoefte meer, Maar ik ben wel bang dat ik dan meer naar de weekenden ga toeleven en dat ik het lijntje naar de alcohol heel kort houd. 

@kruidenthee67 eigenlijk weet ik van mezelf wel dat stoppen met vallen en opstaan gaat. Dat heeft mijn afscheid van de sigaret wel bewezen. Ik vind afscheid nemen sowieso heeeel moeilijk. En doe dat dus met veel twijfel in het algemeen. Ik ga dus maar eens trots zijn op het feit dat ik het toch aanga!

@bumperjim heb jij het gevoel dat je de alcohol de baas bent geworden in de afgelopen maanden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je :) 

Ja het gaat nu goed maar ik ben een trage leerling. Wat goed geholpen heeft is mezelf observeren als ik dan af en toe een glas drink. Want zo geweldig is dat helemaal niet. 

Als je in een restaurant zit en je drinkt niks, zitten mensen om je heen zogenaamd heeeeeeerlijk te genieten van een wijntje. Als je dan een wijntje neemt is het gewoon een wijntje. 6, 7, 8 euro voor een plasje net iets te warm in een te groot glas. Goh moet ik daar nou zooooooo van genieten?

nee dus.

Ik neem echt net zo lief thee tegenwoordig. 

Prik door je eigen alcoholmythe heen :) daar gaat ff wat tijd overheen maar dat gaat lukken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Pytjeik vind een fles persoonlijk mee vallen in het kader van als het dan toch fout gaat, dan maar goed.

Ik dronk in dat kader dan minstens 2 flessen weg. Het is vervelend zo n uitglijer, maar het had veel erger gekund. Hoop dat je niet te hard bent voor jezelf, je hebt bewezen dat je het kan dus nu gewoon weer doorpakken. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef op het draadje van Moosje en bedacht me dat ik dezelfde tekst wel even op mijn eigen draadje wilde zetten (voor als ik nog eens terug wil kijken). 

"Moosje, ik maakte twee weken geleden en afgelopen weekend mee wat jou gisterenavond gebeurde. Inmiddels ben ik zover dat ik denk: oké, uitglijder, nog een uitglijder, maar al die dagen tussendoor heb ik niet gedronken. In een halfjaar is het aantal flessen, dat ik op heb, in 1 keer naar de glasbak te brengen (zonder auto of vrachtwagen). Wat een kanjer ben ik toch! Het gaat me niet helpen om me iedere keer waardeloos en kansloos te voelen als het niet goed gaat. Eigenlijk ben je sowieso een kanjer als je op dit forum komt. Je accepteert niet, zoals vele anderen, dat alcohol de regie heeft overgenomen. Dat gaat er ook bij jou voor zorgen dat je de alcohol de baas wordt!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorige week donderdag is het weer even fout gegaan. Ik weet eigenlijk niet een precies waarom en waardoor. Wat ik wel weet is dat ik vrijdagochtend wakker werd met een depressief gevoel. En dat ik toen dacht: dit heeft zo geen zin..... Ik voel me zoveel beter als ik niet drink. Weegt dat nu op tegen het korte genot van het eerste glas, van de eerste slok? Want al die glazen daarna drink ik alleen maar omdat ik niet kan stoppen. In de woorden van @bumperjim alleen maar omdat ik op de fiets ben gaan zitten en de helling afrijd. Ik schreef het gisteren al op het draadje van @Moosje: de uitglijders hebben me tot nu toe in ieder geval opgeleverd dat ik steeds meer begin te ervaren hoe prettig het is om niet te drinken. En dat ik er steeds gemakkelijker voor ga kiezen om niet te drinken. Dat voelt best krachtig. Ik ga er weer helemaal voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je er weer voor gaat.

Ik word er ook altijd depri van, de volgende ochtend, en dan denk ik waarom nu weer waarom heb ik weer zoveel gedronken gisteravond, maar ja ze smaakten ook zo lekker en morgen dan zien we wel weer verder. 

Maar ik ben nu net zo ver als jou dat nuchter toch veel prettiger is al blijft het soms een strijd.

Samen moet het toch lukken 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is deze datum een "issue" op deze draad: wel of niet of een beetje drinken. We zijn waarschijnlijk allemaal bedreven geraakt in alle varianten, maar voor iedereen is he doel en de weg ernaartoe anders, 

Afgelopen week heb ik vastgesteld dat voor mij af en toe drinken niet is weggelegd. Dat is misschien vreemd want ik vind het nu veel gemakkelijker om niet te drinken dan een jaar geleden. Ook na een avond wel drinken pak ik het de volgende dag weer op zonder dat ik het gevoel heb dat ik een risico op terugval loop. Allemaal voorwaarden, die maken dat ik zou kunnen denken dat ik wel af en toe kan drinken. 

Toch is de realiteit dat ik meer met alcohol bezig ben in mijn hoofd als ik af en toe drink. Als ik het niet doe is het vervelende gevoel maar op een klein moment op de dag aanwezig (eind van de middag of de avond) en verdwijnt het ook weer. Ik vertrouw erop dat dat steeds minder wordt. Als ik af en toe drink ga ik nadenken over wanneer wel en wanneer niet. Meerdere keren per dag (is het al bijna zaterdag? Als ik dat en dat feestje heb, zal ik dan een glas nemen?) 

Dat laatste wil ik niet. Ik heb me daarom op de dagdraad aangemeld. Een extra steuntje in de rug misschien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...