Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goedemorgen Renaldo, goedemorgen frummers. 
Tsja, slaapproblemen, breek me de bek niet open... 
Niet leuk, maar we kunnen ermee leven Renaldo.
Het lijkt er op dat het vandaag een dagje met iets minder hoge temperaturen wordt, fijn. 
Ik zet eind van de nacht alle ramen en deuren tegen elkaar open telkens, dan kan het toch een beetje afkoelen nog.
Maar de hitte gaat ook in de muren zitten en dan krijg je het niet echt koeler meer op een gegeven moment helaas. 
Vandaag een beetje een inhaaldag. De afgelopen dagen was ik grieperig, niets in en om het huis gedaan. 
Eerst een bakje nu even. 
image.png.efd7238c8593032ed48e09aedd8e76c4.png

Geplaatst

Goeie middag, gisteren een bizar heftige dag meegemaakt om snel te vergeten. Ik worstel enorm met emotionele trigger reacties die in mijn gezin van herkomst normaal waren maar waarvan ik nu weet dat ze andere mensen en mijn relaties schaden. Emotieregulatie dus, best moeilijk als je gewoon bent te onderdrukken en/of te copen. Ben me er al langer bewust van en mee aan de slag maar het blijft moeilijk. Tips welkom!

En nu in het begrijpelijk nederlands.

Geplaatst

(Goeie) morgen,

@bolletje ik lees mijn tekst van gisteren. Wat bedoel je ermee?

Wat ik wil zeggen is dat ik heel emotioneel kan reageren op kleine dingen die me raken/ kwetsen. Dat ik met zo’n emotionele reacties blijkbaar andere mensen kwets en daardoor relaties schaadt. Ik weet dus niet goed hoe ik beter met mijn emoties kan/ moet omgaan. Alcohol heeft me altijd ‘geholpen’ om emoties en gevoelens te verdrinken/ verdringen en nu ik dat niet meer doe, weet ik niet hoe dat moet, mijn emoties beter reguleren zodat ik er anderen geen (ongewilde) pijn mee doe. Heeft niemand anders hier dan last mee, na/ tijdens stoppen met alcohol? Of ben ik er dan zo’n rare in?

Geplaatst

Goedemorgen, 

Via gratisaftehalen iemand gevonden die de de tegels uit de voortuin op komt halen, heel blij mee.  Hoef ik niet te wachten op de tegelwipactie van de gemeente, of veel erger, ze zelf afvoeren naar de vuilstort. Het zijn er veel.  Zo leuk om met wildvreemden spullen uit te wisselen!

@Yvonne vervelend om met dat warme weer grieperig te zijn lijkt me, beterschap. 

@Musashi ik wilde gisteren nog op je reageren. Het is een pittige uitdaging om emotioneel gedrag te veranderen als het ooit is ontstaan om jezelf te beschermen, als een afweermechanisme.  Bedoel je dat?  Als het zelfstandig niet lukt is een therapeut die ermee werkt (bijvoorbeeld schematherapie) aan te bevelen.  Ik heb er jarenlang mee geworsteld, ik was me er ook volledig bewust van hoe schadelijk mijn gedrag was, dat maakte het zwaar.  Het is echt veel veel minder geworden, maar het heeft tijd nodig.  En achteraf gesproken had ik wel wat meer compassie voor mezelf willen hebben.  Wil jij vertalen voor @bolletje🙂?

Geplaatst

Mijn man heeft psychologische hulp ingeroepen bij instanties. Die mensen komen vanmiddag. Ik ben bang en ik schaam mij. Ik voel me rot en verkeerd. Ik doe zo mijn best maar het is allemaal zo moeilijk.

Geplaatst

@Musashina tweede keer lezen herken ik het ook denk ik. Ik denk dat veel mensen hier in meer of mindere mate mee te dealen hebben. Mijn man is officieel erkend als hebbende een ‘emotieregulatie’ probleem. Hij drinkt niet (veel), maar eet meer.

Voor mezelf richt het zich wrs meer naar binnen. De uitbarstingen kwamen juist als ik dronk. Voor nu merk ik dat vooral bezig zijn met iets lichamelijks me helpt.

Kortom: je gaat hier doorheen, schaamte begrijp ik volkomen. Maar het is helemaal nodig. Misschien kan het al helpen als je man het begrijpt?

Geplaatst (bewerkt)
41 minuten geleden zei Musashi:

(Goeie) morgen,

@bolletje ik lees mijn tekst van gisteren. Wat bedoel je ermee?

Wat ik wil zeggen is dat ik heel emotioneel kan reageren op kleine dingen die me raken/ kwetsen. Dat ik met zo’n emotionele reacties blijkbaar andere mensen kwets en daardoor relaties schaadt. Ik weet dus niet goed hoe ik beter met mijn emoties kan/ moet omgaan. Alcohol heeft me altijd ‘geholpen’ om emoties en gevoelens te verdrinken/ verdringen en nu ik dat niet meer doe, weet ik niet hoe dat moet, mijn emoties beter reguleren zodat ik er anderen geen (ongewilde) pijn mee doe. Heeft niemand anders hier dan last mee, na/ tijdens stoppen met alcohol? Of ben ik er dan zo’n rare in?

Dat lijkt me een typisch alcoholistending 😁 (sprak de alcoholist). Alcohol als nooduitgang. Stop je met de alcohol, dan mis je de nooduitgang en moet je dealen met de "nood".

Overigens merk ik wel dat alcohol emoties niet altijd netjes dempt, soms gebeurt er keihard het omgekeerde. Vaak, eigenlijk 🙃

bewerkt door bumperjim
Geplaatst
4 minuten geleden zei bumperjim:

Overigens merk ik wel dat alcohol emoties niet altijd netjes dempt, soms gebeurt er keihard het omgekeerde 🙃

Yep. Dat dus.

Geplaatst

Ik denk niet dat als ik nooit alcohol had gebruikt als nooduitgang, dat ik dan vanzelf met emoties had leren omgaan, ik had er nog steeds een therapie bij nodig gehad, omdat de afweermechanismes zo sterk waren. De verhalen bij de emoties.  Een keihard geloof wat ik niet kon opgeven.  Echt niet kunnen dus. 

Oh ja, gewoon gezellig aan de wijn en man laat iets onschuldigs vallen en 5 seconden later knallende ruzie. Lang geleden voor het laatst gelukkig, al voel ik nog steeds wel de neiging, maar zelfs onder invloed kan ik mijn emoties beter reguleren tegenwoordig, zal wel komen omdat ik het nuchter ook beter kan.  

Geplaatst

Ik heb hetzelfde, maar dan het omgekeerde @Musashi

Een week geleden van het jaarpact gedonderd, en flink uit de bocht gevlogen. Ook veel last van emoties en de controle daarover kwijt. Heb ook wel wat schade aangericht bij mensen die dichtbij staan. Maar goed het borrelde al een tijd, en ben voor mezelf en wat anderen opgekomen. Met de beste intenties, maar niet de juiste woorden. Ik heb er nog steeds last van trouwens 

Geplaatst

@bumperjim Ja dat is ook wel zo. De uitbarstingen waren er zeker ook wel (meer?) met alcohol maar dan was het de schuld van de alcohol. Nu zijn er geen excuses meer en moet ik wel kijken naar wat er werkelijk onder ligt. En nu is het dan ‘mijn schuld’ en niet meer die van alcohol. Het waren dan wellicht niet de emoties zelf die onderdrukt werden maar wel de onderliggende gevoelens waartoe ik de toegang blokkeerde met alcohol. Zo heb ik dan nooit geleerd dus hoe om te gaan met die diepere gevoelens en met de emoties die daar uit voortkomen. Zoals je zegt, de nooduitgang is weg maar binnen gaan langs de grote poort is wel beangstigend en overweldigend soms/vaak.

Geplaatst

Om dan maar helemaal met de billen bloot te gaan: mijn man heeft gevoelens voor een andere vrouw en ik weet echt niet hoe ik daar ‘normaal’ mee kan omgaan. Hij doet er op zich niets mee (enkel vriendschappelijk) en vindt dat ik meer in hem moet vertrouwen maar ik zie mijn hele kinder- en jeugdtrauma van mijn ‘vader’ zich  voor mijn neus herhalen en deze angst maakt elk normaal gesprek quasi onmogelijk. Ik wilde gewoon een fijner gezin en familieleven voor mezelf, mijn partner en mijn kind en ik worstel ermee dat me dat nooit zal lukken. Mijn kind- en jeugd trauma 2.0 dus dat zich lijkt te ontvouwen. Hoe ik er mee omga, is allesbepalend maar net dat lukt me dus niet (goed).

Geplaatst

@Musashi knuffel. Je weet dat ik volledig geloof dat gevoelens voor meerdere mensen prima kan en gevoelens voor de één niets afdoen aan de gevoelens voor de ander. Maar ermee leren omgaan, jijzelf en jullie samen, dat is wel degelijk belangrijk. Jij stelt je niet aan, je hebt alleen een manier nodig om met de emoties om te gaan. En die zoek je, toch? Dus ja, knuffel voor jou. 

Goed, ik stuiter nog steeds. Als dit een hyper is, wil ik er nooit meer uit.

Dagpact:
renaldo61🐕
Yvonne
Quinn 🧡

Geplaatst

@Quinn dat dat theoretisch mogelijk is, kan ik wel geloven maar hoe dat dan in de praktijk gebeurt zonder dat iemand gekwetst achterblijft, is me (voorlopig nog) een groot raadsel. Wie die gekwetste achterblijver zal zijn, is in mijn ogen dan wel helemaal overduidelijk. 

Geplaatst

Hoi lieve allemaal, ik ben druk met werk geweest dus sorry als ik afwezig ben. Ik ben nog aan het wennen aan het fenomeen ' forum' en ben een beetje laks daarin merk ik. Sorry daarvoor. In mijn geval denk ik dat ik dan zeg: geen nieuws goed nieuws? Ik ben in ieder geval ruim een week geheel van de alcohol af en het is echt prima te doen. Heb alleen meer slaapmedicatie nodig want ondanks de vermoeidheid kom ik anders niet in slaap. Verder vind ik werk echt wel zwaar maar ook fijn. Ik werk halve dagen nu trouwens. Hele dagen was echt nog te veel nu. Verder niks te melden. Ik ga even bijlezen.

Geplaatst

@Musashi niet alleen theoretisch, het heeft hier bij mij jaren goed gewerkt. Ja, natuurlijk zijn er strubbelingen en hobbels, net als in elke relatie. Maar als je hetzelfde uitgangspunt hebt, is er niemand die alleen achterblijft.

Geplaatst

Ik kan daar ook niet mee omgaan @Musashi. Jarenlang heb ik het geprobeerd omdat ik heel goed begrijp dat je liefde voor meerdere mensen kunt voelen (of zin hebt in seks met meerdere mensen, want dat is het toch vooral?). In sommige relaties lukte dat ook min of meer maar toen ik echt straalverliefd was en hij gevoelens had voor een andere vrouw (een van mijn beste vriendinnen) ging ik bijkans dood van angst en jaloezie. Ik hield zelf ondertussen ook van twee mannen dus ik vond natuurlijk dat ik het moest kunnen dragen maar het ging niet. Achteraf gezien heeft het me ook echt beschadigd en ik heb mezelf beloofd dat ik dat nooit meer hoef mee te maken.

Ik ben nu al 26 jaar monogaam met dezelfde man, wat een rust en vertrouwen geeft dat... I love it!

Ik wil maar zeggen, Musashi, ik ben een relatief ongecompliceerd en stabiel mens zonder heel hevige trauma's, maar als mijn man verliefd wordt op iemand anders kun je me opvegen en ben ik echt niet meer tot een redelijk gesprek in staat. 'Hij doet er niks mee, enkel vriendschappelijk'... me reet... ik geloof dat dan totaal niet en er blijft niks meer over van mijn doorgaans zo blijmoedige karakter, ik zou zelfs fantasieën krijgen om zo'n vrouw dood te meppen (niet mijn man, gek genoeg).

Neem het jezelf niet kwalijk, wees zacht en lief voor jezelf. Koester jezelf en vergeef jezelf ❤️

(Het is volkomen normaal om dit moeilijk te vinden en die man van jou kan niet zomaar van je verwachten dat je hier fluitend mee omgaat. Laat hem lekker die vrouw aan de kant zetten in plaats van jou hiermee te martelen, de mafklapper!)

Geplaatst

En @Yana heeft ook gelijk. Het tempo van de langzaamste en de grenzen van de meest strikte. Altijd. 

Plus, dat c goed kan opschieten met zijn metamour is een basisvoorwaarde. 

Okay, ik ben raar, het grootste deel van de mensen leidt een monogaam leven. 

@Musashi begrijp me niet verkeerd, als je man jou hiermee pijn doet en je dit gewoon niet wilt, punt uit, dan is dat volkomen duidelijk en prima. Ik zei al eerder, hij moet zich aanpassen en alles wat je hem daarbij aan ruimte geeft, moet ie gruwelijk dankbaar voor zijn.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...