Etty Geplaatst 12 uur geleden Rapport Geplaatst 12 uur geleden Wacht ff, nu zeg je wat belangrijks denk ik. Zonder drank ga je gewoon doen wat je leuk vindt. Ik heb nogal de neiging om me vooral bezig te houden met wat anderen leuk vinden en mezelf een beetje te vergeten. Ik wil mezelf nooit te belangrijk maken, kan mijn behoeften eindeloos bagatelliseren en uitstellen. Dat moet soms ook gewoon, maar daarna moet je er ook wel weer mee stoppen. Dat doe ik denk ik niet dan. Groepen mensen die iets gemeen hebben vind ik wel leuk, zoals bij cursussen., collega's. Waarin je duidelijk een groep bent. Maar op feestjes is er juist geen duidelijke groep, en zeker niet het vanzelfsprekende gevoel dat ik er iets te zoeken heb en er bij hoor. Je kan niet zomaar met iedereen een gesprekje beginnen, tenminste dat merk ik dan vaak. Mensen komen vaak voor de mensen die ze al kennen. Feesten waar mensen komen die open staan voor iedereen kunnen heel leuk zijn. Of feestjes die spontaan onstaan.
bumperjim Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 12 uur geleden 22 minuten geleden zei knakker: Zonder drank ga je gewoon doen wat je leuk vindt. Het leven hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn 🙃 Ja dat. Maar na zoveel decennia alcohol is het nog best een klus om te weten wat je eigenlijk leuk vindt 😁
bumperjim Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 12 uur geleden (bewerkt) We hadden net vrienden op de koffie. Dat is eigenlijk een heel eenvoudig en rustgevend protocol. Veel simpeler dan die toestanden met alcohol en drink jij ook wat en waarom niet dan en sinds wanneer en oei kan jij straks rijden. Wil je nog een koffie? Ja lekker. Niks moeilijks aan. Ga ik vaker doen. Mensen hebben ook vaker tijd 's ochtends. 's Avonds is altijd een heel geplan. 12 uur geleden bewerkt door bumperjim
Adri03 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Geplaatst 12 uur geleden 5 minuten geleden zei bumperjim: We hadden net vrienden op de koffie. Dat is eigenlijk een heel eenvoudig en rustgevend protocol. Veel simpeler dan die toestanden met alcohol en drink jij ook wat en waarom niet dan en sinds wanneer en oei kan jij straks rijden. Wil je nog een koffie? Ja lekker. Niks moeilijks aan. Ga ik vaker doen. Mensen hebben ook vaker tijd 's ochtends. 's Avonds is altijd een heel geplan. Helemaal herkenbaar. Ik spreek ook veel vaker overdag af; dan kun je ook wat 'doen', naar buiten dus. Veel relaxter allemaal. karin123 reageerde hierop 1
Pytje Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden Laat ik ook nog maar even een duitje in het zakje doen: ik ben een gewoontemens en ik vind in afnemende mate het eind van de middag moeilijk. Het moment, waarop normaal de fles open ging. Tijdens sociale evenementen hield ik me meestal wel in door bijvoorbeeld de bob te zijn, maar dat compenseerde ik dan in ruime mate bij thuiskomst. Want het dagelijkse quotum moest wel gehaald worden. Wat ik heel erg herken uit de opmerkingen van @Etty en @knakker: ik moet het moment vrezen waarop de man met de hamer langs komt, mij een flinke tik verkoopt en ik in een moment van bewustzijnsvernauwing een glas wijn pak. Ik begin de momenten wel wat beter te kennen en ergens weet ik wel dat er altijd tijd en gelegenheid zit tussen die hamer en het glas. Maar weten en er naar handelen zijn toch nog twee verschillende dingen.
karin123 Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden Aan feest heb ik altijd al een hekel gehad. Dronk ook nooit op feesten, pas als ik weer thuis was en altijd 's avonds, dronk nooit overdag. Gelal, geschreeuw en lawaai, daar loop ik nog steeds voor weg. Doe er niet meer aan mee. Spreek ook nooit meer 's avonds af. Alleen overdag en het liefst buiten, hooguit met twee personen.
Lika Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Feestjes heb ik lange tijd gemeden. Wist mezelf zonder alcohol geen raad. Nu vind ik het meestal ‘gewoon’ niet leuk, maar als ik ga lukt het me opeens relaxed te zijn gek genoeg. Ik ga ergens staan of zitten, wissel eens van plek en als er dan geen leuke gesprekken zijn gestart, wissel ik nog eens richting deur. En verdwijnen mag ik tegenwoordig ook zonder gedag te zeggen als dat zo uit komt. Heerlijk!
Lika Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Grootste winst vind ik nog steeds dat ik signalen beter voel. Moe, hoofdpijn, boos, blij. Ik kan rusten als ik moe ben, eerder naar huis of een blokje om bij hoofdpijn, even verdwijnen bij boosheid en ademhalen en zomaar enorm blij zijn en dat echt meemaken. Heel erg fijn.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden