Gekko Geplaatst gisteren om 11:23 Rapport Geplaatst gisteren om 11:23 Je hebt natuurlijk gelijk bumperjim. I know...
renaldo61 Geplaatst gisteren om 13:13 Rapport Geplaatst gisteren om 13:13 1 uur geleden zei bumperjim: Sociaal drinken, geprobeerd ✅ Af en toe eentje, geprobeerd ✅ Alleen in het weekend drinken, geprobeerd ✅ Het is heeeel simpel om in het weekend te drinken. Het lastige is om door de week NIET te drinken 🤣 Het zijn ideeën van Koning Alcohol. Kijk maar naar de definities hierboven: alles gaat over wanneer je drinkt, niks zegt wanneer je niet drinkt. Daar proberen we niet aan te denken. Toch moet je het overgrote deel van de tijd niks drinken, anders is er niks gematigds aan. Het ontaardt altijd in meer drinken dan je wil. Als het niet al meteen gebeurt, dan blijkt wel een paar weken of maanden later dat je toch weer meer drinkt dan je wilt. Goh wat raar 😳 Je moet er vanaf, van die k verslaving en elk glas "af en toe" is weer een stap achteruit op die weg. Ik praat als een zojuist bekeerde, weet ik. Als sommigen denken dat het onzin is wat ik schrijf of dat het op hun niet van toepassing is, dan begrijp ik dat want dat heb ik ook jarenlang gedacht 😜 Eigenlijk heb ik al die dingen ook geprobeerd. Maar toen mijn ex vrouw me nu meer dan veertien jaar geleden verliet was het hek definitief van de dam. Ik probeerde nog wel gaan te werken. En dacht steeds terug nuchter te zijn voor ik naar mijn werk vertrok.
bumperjim Geplaatst 22 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 22 uur geleden Kom ff allemaal op een rijtje staan voor de uitreiking van de 10 dagen medailles! Ze zijn van karton, het mocht niet te veel kosten van de moderators, sorry 🤪 karin123, MaryArt, Bob en 5 anderen reageerden hierop 4 1 3
Etty Geplaatst 13 uur geleden Rapport Geplaatst 13 uur geleden (bewerkt) 21 uur geleden zei Emmy: Ik doe nog steeds met jullie mee. Gisteren wel enorme trek. Ben enorm zenuwachtig voor een ziekenhuis afspraak binnenkort en dat trek ik slecht. Ga dan ook over andere dingen piekeren. Echt de hele middag gedacht ik ga wat halen. Beetje door het toeval gered. Kind wat meewilde naar de winkel. Dan koop ik dus geen drank. Man die eerder thuiskwam dan gepland. Wilde net richting zijn voor mij verstopte voorraad. Na het avondeten iedereen voor de tv in de woonkamer, dus ook geen gelegenheid. Maar was dit alles niet gebeurt dan had ik vrij zeker gedronken. Hebben jullie ook dit soort momenten? En duurt het dan ook zo lang? En wat helpt jullie? Hier etterde het de hele middag en een deel van de avond door. Slecht geslapen ook nog daarna, dus vanmorgen ook niet de beloning van fris wakker worden. Waarschijnlijk duurt het zo lang omdat waar je bang voor bent nog niet voorbij is, en als alcohol de manier voor jou is om met angst om te gaan, dan zal het blijven trekken tot je afspraak voorbij is? Ik vind het heel herkenbaar: als zus en zo voorbij is, dan kan ik stoppen. Dan kan ik het wel. Wat mij vaak kan helpen is deze gedachtengang: eigenlijk is er altijd wel iets waar ik tegenop zie of me zorgen over maak. Dat houdt nooit op. Soms lijkt het leven even zorgeloos, maar dat is altijd maar kort. Er is altijd wel wat, maar ik wil wel doorgaan met mijn leven en het leven niet steeds on hold zetten als er iets is, met bijbehorende verdoving en nasleep. Ik wil de dingen blijven doen die voor mij belangrijk, fijn, nuttig en nodig zijn, die dingen bepalen hoe mijn dagelijkse leven eruit ziet. Dan kan ik als ik even uit mijn evenwicht ben geraakt terugvallen op een fijn leven dat ik zelf heb vormgegeven en niet heb laten invullen door mijn behoefte aan verdoving met tussendoor een schijnleven. Het werkt vooral goed als ik al een tijd ben gestopt en in een acceptatiemodus zit: dat ik mag voelen wat ik voel, dat mijn hoofd er niet mee aan de haal gaat. Als ik alcohol weer toelaat in mijn leven, keer ik weer langzaam terug in een staat van de mij welbekende lichte depressie en angst, onopvallend genoeg om te denken dat het prima met me gaat. Tot ik dat weer zie. 12 uur geleden bewerkt door Etty Bob, bumperjim, Musashi en 1 andere reageerden hierop 4
Emmy Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden @Etty Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar dit is idd wel wat ik ervaar. Dat er altijd wel iets is om me zorgen over te maken, maar dat ik niet in een constante staat van stress wil leven. Ik had alleen nog niet de link gelegd met dat het daarom zo lang duurt. Ik drink namelijk idd om de angst en het piekeren tegen te gaan. Vanmorgen ook weer wakker geworden met hartkloppingen. Daarvan weet ik inmiddels al wel dat het puur door de stress komt. Daarmee kan ik het relativeren en is het zo weg. Ik ga proberen of dit zo ook met de drank lukt.
karin123 Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden Op 9-1-2026 om 17:59 zei lady jane: en zelfs een poos Marco Biotisch. Ik ook. Een jaar of 5. Stond elke dag 1,5 uur in de keuken.😭 En ik heb een gruwelijke hekel aan alles wat met de keuken te maken heeft. Wil ook absoluut geen open keuken. Meneer ging om de zoveel tijd naar het Kushi Instituut in Amsterdam. Het yin en yang eten was nog een hele kunst.😆 Na 10 jaar ben ik hard weggelopen..... lady jane reageerde hierop 1
Bob Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden 47 minuten geleden zei Emmy: @Etty Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar dit is idd wel wat ik ervaar. Dat er altijd wel iets is om me zorgen over te maken, maar dat ik niet in een constante staat van stress wil leven. Ik had alleen nog niet de link gelegd met dat het daarom zo lang duurt. Ik drink namelijk idd om de angst en het piekeren tegen te gaan. Vanmorgen ook weer wakker geworden met hartkloppingen. Daarvan weet ik inmiddels al wel dat het puur door de stress komt. Daarmee kan ik het relativeren en is het zo weg. Ik ga proberen of dit zo ook met de drank lukt. Een van de dingen die je kan doen om de overgang naar een alcoholvrij leven te versoepelen, is bewust en nuchter tijd stoppen in een heroriëntatie om uit te zoeken wat je met je verdere leven het liefst wilt doen en wie je wilt zijn en in de kern van je persoonlijkheid ook eigenlijk altijd geweest bent. Denk bijvoorbeeld terug aan je kindertijd. Je had toen geen alcohol nodig om leuk bezig te zijn na school of tijdens vakanties, toch? Dus waarom zou dat nu wel een belangrijk issue moeten zijn?
karin123 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden Op 9-1-2026 om 21:55 zei bumperjim: Verteeeeeel ! 🥹 😂 Andere keer, geen tijd voor vandaag. Hulptroepen zijn nodig bij schoonouders. Iets met India, mannen in oranje jurken in huis, Ananda Marga, The Summit Lighthouse, Meru Vlodrop enz. Zoek maar op.🤣 Posters van "opgevaren" meesters in de huiskamer! Dat is ook de reden dat ik een bloedhekel heb aan alles wat ruikt naar religie. Pure hersenspoeling, het onderdrukt je eigenheid, je denkvermogen (alles wordt lekker voorgekauwd), angstzaaiers, zelfverrijking enz. bumperjim reageerde hierop 1
karin123 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden 1 uur geleden zei Emmy: Daarvan weet ik inmiddels al wel dat het puur door de stress komt. Dat herken ik zeker. Bij mij werd dat ook minder na niet drinken. En sliep veel beter. Ik dronk ook om die reden. Ook het idee dat ik weer gedronken had, leverde mij 's morgens hartkloppingen op. Ik zie het leven als een hoop gedoe, dat eigenlijk nergens over gaat, als je naar de oneindigheid van het universum kijkt (of universa, die elkaar ook weer kunnen overlappen). Dan zijn wij eigenlijk niets.
bumperjim Geplaatst 6 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 6 uur geleden (bewerkt) 6 uur geleden zei Etty: Als ik alcohol weer toelaat in mijn leven, keer ik weer langzaam terug in een staat van de mij welbekende lichte depressie en angst, onopvallend genoeg om te denken dat het prima met me gaat. Tot ik dat weer zie. Ja diiiiiiit ! 😫 Je drinkt het omdat je denkt dat het gezellig is en dat het de scherpe randjes er zo mooi afhaalt. En dan maakt het je depressief 🫤 De ironie ervan. Het is puur actie-reactie van je lichaam en geest Tis net 10 dagen en ik voel me nu al scherper en tegeljkertijd aardiger en toleranter thuis. 6 uur geleden bewerkt door bumperjim lady jane reageerde hierop 1
Pytje Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Kan iemand mij, Pytje, nog op de lijst zetten? Ik heb tot nu toe een dry january gehouden en heb er wel vertrouwen in dat ik het einde ga halen (van de maand dan - en alcoholvrij dan).
Moeps Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden (bewerkt) Dry Januari: Bumperjim Renaldo61 Reacher Knakker MaryArt Maja Bolletje Garfield Etty Rapilos Marij Mariposa Kers Spirit Stormy69 Yana Jane Bob Karin123 Emmy Prana Rosee Yvonne Tatum Lika Pytje Ik moest even zoeken, maar volgens mij is dit hem nu... Witregels krijg ik op de telefoon niet weg 😕 Ik doe zelf natuurlijk ook gewoon mee, ookal had ik me niet op de lijst gezet... 5 uur geleden bewerkt door Moeps Pytje reageerde hierop 1
knakker Geplaatst 42 minuten geleden Rapport Geplaatst 42 minuten geleden (bewerkt) Ik vind het wel een mooie ontdekkingsreis van je @bumperjim. En verrassend ook, ineens na al die jaren. Kun je iets naar voren leunen, dan naai ik de blauwe knoop meteen maar vast op je revers. Of loop ik dan weer te hard van stape? 41 minuten geleden bewerkt door knakker
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden