Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
1 uur geleden zei bumperjim:

Sociaal drinken, geprobeerd

Af en toe eentje, geprobeerd

Alleen in het weekend drinken, geprobeerd

Het is heeeel simpel om in het weekend te drinken. Het lastige is om door de week NIET te drinken 🤣

Het zijn ideeën van Koning Alcohol. Kijk maar naar de definities hierboven: alles gaat over wanneer je drinkt, niks zegt wanneer je niet drinkt. Daar proberen we niet aan te denken. Toch moet je het overgrote deel van de tijd niks drinken, anders is er niks gematigds aan.

Het ontaardt altijd in meer drinken dan je wil. Als het niet al meteen gebeurt, dan blijkt wel een paar weken of maanden later dat je toch weer meer drinkt dan je wilt. Goh wat raar 😳

Je moet er vanaf, van die k verslaving en elk glas "af en toe" is weer een stap achteruit op die weg.

Ik praat als een zojuist bekeerde, weet ik. Als sommigen denken dat het onzin is wat ik schrijf of dat het op hun niet van toepassing is, dan begrijp ik dat want dat heb ik ook jarenlang gedacht 😜

Eigenlijk heb ik al die dingen ook geprobeerd. Maar toen mijn ex vrouw me nu meer dan veertien jaar geleden verliet was het hek definitief van de dam. Ik probeerde nog wel gaan te werken. En dacht steeds terug nuchter te zijn voor ik naar mijn werk vertrok. 

Geplaatst (bewerkt)
21 uur geleden zei Emmy:

Ik doe nog steeds met jullie mee. Gisteren wel enorme trek. Ben enorm zenuwachtig voor een ziekenhuis afspraak binnenkort en dat trek ik slecht. Ga dan ook over andere dingen piekeren. Echt de hele middag gedacht ik ga wat halen. Beetje door het toeval gered. Kind wat meewilde naar de winkel. Dan koop ik dus geen drank. Man die eerder thuiskwam dan gepland. Wilde net richting zijn voor mij verstopte voorraad. Na het avondeten iedereen voor de tv in de woonkamer, dus ook geen gelegenheid. Maar was dit alles niet gebeurt dan had ik vrij zeker gedronken. Hebben jullie ook dit soort momenten? En duurt het dan ook zo lang? En wat helpt jullie? Hier etterde het de hele middag en een deel van de avond door. Slecht geslapen ook nog daarna, dus vanmorgen ook niet de beloning van fris wakker worden.

Waarschijnlijk duurt het zo lang omdat waar je bang voor bent nog niet voorbij is, en als alcohol de manier voor jou is om met angst om te gaan, dan zal het blijven trekken tot je afspraak voorbij is?  Ik vind het heel herkenbaar: als zus en zo voorbij is, dan kan ik stoppen. Dan kan ik het wel.

Wat mij vaak kan helpen is deze gedachtengang: eigenlijk is er altijd wel iets waar ik tegenop zie of me zorgen over maak. Dat houdt nooit op.  Soms lijkt het leven even zorgeloos, maar dat is altijd maar kort.  Er is altijd wel wat, maar ik wil wel doorgaan met mijn leven en het leven niet steeds on hold zetten als er iets is, met bijbehorende verdoving en nasleep.  Ik wil de dingen blijven doen die voor mij  belangrijk, fijn, nuttig en nodig zijn, die dingen bepalen hoe mijn dagelijkse leven eruit ziet.  Dan kan ik als ik even uit mijn evenwicht ben geraakt terugvallen op een fijn leven dat ik zelf heb vormgegeven en niet heb laten invullen door mijn behoefte aan verdoving met tussendoor een schijnleven.  

Het werkt vooral goed als ik al een tijd ben gestopt en in een acceptatiemodus zit: dat ik mag voelen wat ik voel, dat mijn hoofd er niet mee aan de haal gaat.  Als ik alcohol  weer toelaat in mijn leven, keer ik weer langzaam terug in een staat van de mij welbekende lichte depressie en angst, onopvallend genoeg om te denken dat het prima met me gaat.  Tot ik dat weer zie. 

bewerkt door Etty

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...