Spring naar bijdragen

Niet meer twijfelen maar volhouden


Wendy75

Aanbevolen berichten

@JamesM Ik ben al een aantal keer een maand of 2 AV geweest, maar toen was het meer op wilskracht.

Ik ben me er tegelijkertijd ook wel van bewust dat dit de euforie is die erbij komt komt kijken en dat die kan afzwakken of zelfs kan omslaan, maar toch voelt het deze keer anders. Ik vermoed ook dat het komt omdat ik jullie steun heb. De vorige keren deed ik alles zelf. Mijn man heeft er weinig vertrouwen meer in na de zoveelste stoppoging. Daarom heb ik hem nu nog niet verteld van mijn voornemen om tenminste een jaar niet te gaan drinken (ik wil natuurlijk nooit meer, maar dat klinkt te oneindig). Babysteps. Eerst maar per dag aankijken, dat gaat wonderbaarlijk goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstandig om het per dag te bekijken! En inderdaad, je zit nu nog in een euforische periode. Er komt straks vast wel even een minder moment. Maar dat kan je met de kennis van nu, het leven per dag en hulp van het forum dan goed de baas. De film vooruitspoelen werkt bij mij dan heel goed: wil ik dan weer in de ellende terecht komen waar ik met veel pijn en moeite uit ben gekomen?

Wat betreft je man. Begrijpelijk dat je hem niet informeert. Tegelijkertijd heeft hij er ook recht op om te weten wat er in jou speelt, en hoe je je voelt. Je sluit hem nu buiten én je laat voor jezelf een zg ‘achterdeurtje’ open om mogelijk weer te gaan drinken. Immers, je man had er toch al geen vertrouwen in. Maar dat vertrouwen moet je terugwinnen, en dat doe je denk ik niet door hem buiten te sluiten in iets wat voor jou heel belangrijk is.

Mooi dat je aangeeft: je bent van ‘ik mag niet meer’ naar ‘ik hoef niet meer’ gegaan. Mijn advies is: schrijf voor jezelf alle voor en nadelen van het stoppen op. Je zult zien dat de lijst met voordelen na verloop van tijd veel groter wordt en de lijst met nadelen kleiner (of in mijn geval helemaal verdwijnt). Of hou zelfs een dagboekje bij. In goede tijden werkt dit bevestigend en in slechte tijden stimulerend.

Goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JamesM:

 [....] Wat betreft je man. Begrijpelijk dat je hem niet informeert. Tegelijkertijd heeft hij er ook recht op om te weten wat er in jou speelt, en hoe je je voelt. Je sluit hem nu buiten én je laat voor jezelf een zg ‘achterdeurtje’ open om mogelijk weer te gaan drinken. Immers, je man had er toch al geen vertrouwen in. Maar dat vertrouwen moet je terugwinnen, en dat doe je denk ik niet door hem buiten te sluiten in iets wat voor jou heel belangrijk is. [....]

 

Allereerst: je zit lekker op de rit, @Wendy75.
Wat JamesM hierboven zegt ben ik met hem eens. Jij ook, hopelijk. Daar komt nog bij dat als jouw man op de hoogte is van jouw (naar ik aanneem serieuze) voornemen om een jaar (en misschien wel altijd, maar dit nu even terzijde) niet te drinken, hij je een figuurlijke schop onder den bips (lees: hulp/steun) kan geven op momenten dat je overweegt om het bijltje er bij neer te gooien. Als je het hem verteld met het 'advies' van die 'figuurlijke (!!!!) schop erbij, dan kunnen jullie daar in de toekomst allebei garen bij spinnen.

En ook nog even over dit:
[....] mijn voornemen om tenminste een jaar niet te gaan drinken (ik wil natuurlijk nooit meer, maar dat klinkt te oneindig [....]
Wat is er in hemelsnaam tégen 'oneindig' als je nooit meer wil drinken.
Nou ja, ik snap het wel want heb zelf altijd, en nu nog steeds onbewust, de 'dag voor dag methode' gehanteerd, maar niet uit angst voor oneidigheid of eeuwigheid. Die 'dag voor dag' houdt het overzichtelijk en hanteerbaar op wat moeilijker (twijfel)momenten maar is niet bedoeld voor die ene dag op zich om niet te drinken, maar om er dagelijks een dag aan toe te voegen. Tot in lengte van jaren, tot in het oneindige....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed, neem kleinere stappen in het begin. Na een maand knoop je er weer wat achteraan. Bv t/m de feestdagen, want die zijn heel gezellig hier. Dan stappen we op de arrenslee. Er komt vanzelf het moment om te zeggen, ik doe het een jaar. 

Heb je nog meer hulpbronnen? Ik deed de dry januari elke maand ( dus nu die van oktober) met een beloning in vooruitzicht. Had de app van jellinek en alcoholvrijheid geloof ik. 

Wat betreft je man dat begrijp ik ook wel, hij kan ook demotiverend zijn.  . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het nu wel zwaar hoor. Altijd en eeuwig dat gevecht met mijn dochter over van alles en nog wat. Die griet is 24 en hoort lekker een eigen huisje te hebben, maar zonder vriendje gaat dat toch echt niet lukken. Ze denkt dat ze alles beter weet, ruimt niets op etc... Zeer vermoeiend. En dat nog minimaal 5 jaar en misschien nog wel 10 met een beetje pech.

Manlief en zoonlief drinken elke avond wel minimaal 2 biertjes. Nu is iedereen  de deur uit en vind ik het heel lastig om toch niet even iets te pakken. Niemand die me tegenhoudt toch?

Maar ik doe het niet. Morgenochtend ben ik mezelf dankbaar. Ik weet nl. dat het er niet bij eentje blijft. Pfff... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JamesM Dankjewel voor de support! Dit forum heeft me al zoveel geholpen.

Mooi stukje ook trouwens in de AV app. Al bijna een jaar onderweg. Ik ga er ook voor hoor! Moeilijke momenten zullen blijven komen, ik weet het. En ik weet het, morgen zou ik er zo ongelooflijk veel spijt van hebben. Ik ga ff een rondje doen.

Fijne avond allen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je dat hier meldt. 

Wees sterk. Niet toegeven hoor! De behoefte om te drinken gaat over, echt waar. En dan ben je blij dat je morgen niet met een alocalyptische kater zit. 

Goed eten, iets lekkers snoepen, douchen of in bad, zorg dat je ander drinken voor je neus hebt staan. En drink daar ook van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Wendy75:

@JamesM Dankjewel voor de support! Dit forum heeft me al zoveel geholpen.

Mooi stukje ook trouwens in de AV app. Al bijna een jaar onderweg. Ik ga er ook voor hoor! Moeilijke momenten zullen blijven komen, ik weet het. En ik weet het, morgen zou ik er zo ongelooflijk veel spijt van hebben. Ik ga ff een rondje doen.

Fijne avond allen!

Wat leuk dat je die link hebt gelegd :) de app AV heeft mij zelf enorm geholpen en ik hoop zo andere mensen te inspireren te stoppen. En natuurlijk dit forum te gebruiken als hulpmiddel en steun!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JamesM:

En hoe ben je de avond doorgekomen @Wendy75?

Gelukkig goed. Meestal ging ik daar inderdaad nat op, als er dan niemand thuis was. Maar ik heb volgehouden, mede dankzij jullie hoor! Ik ben nu zo blij om nuchter wakker te worden. Ik hoop dat ik weer iets sterker ben geworden, zo voelt het wel iig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JamesM:

Wat leuk dat je die link hebt gelegd :) de app AV heeft mij zelf enorm geholpen en ik hoop zo andere mensen te inspireren te stoppen. En natuurlijk dit forum te gebruiken als hulpmiddel en steun!

Klopt ja, ik lees al heel lang mee. Daarna kwam ik bij dit forum uit en toen ik dacht dat ik er klaar voor was heb ik me hier aangemeld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig Wendy!

Het is niet makkelijk, en je problemen verdwijnen niet door niet meer te drinken. Maar op termijn zul je merken dat je nuchter wel beter kunt gaan dealen met wat er op je pad komt.  Dat gaat niet vanzelf, jij moet er wat voor doen...euh laten😉

Dag voor dag, als het moeilijk is, met op het 'nooit meer' in de verte...als doel. 

Zelluf doen, niet alleen! Keep up the good work🌹

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Wendy75:

Gelukkig goed. Meestal ging ik daar inderdaad nat op, als er dan niemand thuis was. Maar ik heb volgehouden, mede dankzij jullie hoor! Ik ben nu zo blij om nuchter wakker te worden. Ik hoop dat ik weer iets sterker ben geworden, zo voelt het wel iig.

Goed om te horen! Met elke keer dat je een craving hebt overwonnen ben je weer sterker geworden. En na verloop van tijd worden ze minder, totdat je op een gegeven moment met enige verbazing constateert dat het toch lang geleden is dat je aan drank hebt gedacht. Of het is in ieder geval niet meer zo’n vanzelfsprekend onderdeel van je systeem en kan je het laten voor wat het is. Je mag terecht trots zijn op jezelf. Geniet van het fijne gevoel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...