Spring naar bijdragen

Niet meer twijfelen maar volhouden


Wendy75

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Na jaren proberen te stoppen ga ik het vanaf vandaag echt volhouden.

Ik dronk (tot gisteren dus) ongeveer anderhalve fles wijn per dag, met in het weekend uitschieters naar 2 flessen. Dit al voor een periode van 8 jaar...

Meerdere keren heb ik meegedaan aan dry januari, soms met februari er achteraan geplakt, maar de schade haalde ik altijd weer ruimschoots in om vervolgens meer te blijven drinken. Overigens ging die stopperiode zonder moeite en altijd nam ik me voor om te blijven minderen, je slaapt beter, voelt je prettiger etc. Maar helaas...

Nu is het genoeg geweest, gisteren weer 2 flessen leeg, de volgende dag heb je geen idee meer wat je hebt gezegd, totale black-outs. 

Ik hoop van jullie te mogen leren en misschien steun te ontvangen zodat ik over een tijdje zelf ook mijn steun aan anderen kan geven.

Het moeilijkste is nog het idee van nooit meer drinken, werkelijk iedereen om mij heen drinkt, ook onze volwassen kinderen die nog thuis wonen. Je wordt er dus continue mee geconfronteerd.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

 

bewerkt door Wendy75
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Heel herkenbaar dat stoppen, maar niet volhouden, ondanks alle voordelen. Misschien moet je nog niet denken aan nooit, maar het eerst per dag bekijken. Er veel over lezen, luisteren, hier meelezen en schrijven heeft mij in ieder geval geholpen. 

Zet hem op :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Wendy

Hoi Wendy ja dat is inderdaad lastig en bijna niet te doen om met het idee in je hoofd te zitten dat je nooit meer mag drinken,  maar van wie niet? van je vriendin ? van de buurman ? een neef ? je broer? Je mag zoveel drinken als je dat zelf wil maar dat wil je dus niet meer dat is een hele andere insteek dan nooit meer te mogen drinken , Je wil niet meer drinken maar het mag wel maar dat is je eigen keuze.

Je hebt al aan je zelf bewezen dat je voor langere tijd kan stoppen en zonder moeite schrijf je zelf misschien ligt het daaraan (dat het eigenlijk denkt dat het wel meevalt) omdat je zonder moeite van de wijn kan afblijven. het is echt een kwestie van de juiste mindset.

Als je die hoeveelheden blijft drinken van anderhalf a twee flessen per dag dan worden de black outs zeker niet minder alleen maar meer en er komen zolang je blijft drinken meer ongemakkelijkheden bij, 

veel succes op je reis naar ADB zijn

De eerste niet nemen voorkomt een hoop ellende 

Jac

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Wendy,

Vandaag is mijn 45e droge dag na járen lang heel stevig alcoholgebruik.

Het moeilijkst was de beslissing om te stoppen en om hulp daarbij te zoeken omdat ik het niet in mijn eentje kan. Het op een na moeilijkste om te accepteren dat ik er niet vanuit moet gaan dat ik ooit een 'sociale drinker' zal zijn. Ik weet dat ik geen maat kan houden en daarom heb ik sinds 19 augustus 2009 01:13, het moment waarop ik m'n laatste sigaret uitmaakte, zelfs geen trekje meer durven nemen.

Is het een feest? Nee! Is het leuk? Nee! Is het gemakkelijk? Nee, verre van dat! Was het op dag 44 minder moeilijk dan op dag 14? Jawel!

In mijn geval is de cognitieve gedragstherapie "Verslaving de baas" in zoverre zinvol dat het meer inzicht geeft in mijn verslavingsgedrag. Het wekelijkse groepsgebeuren daarbij is nog belangrijker. Maar waar ik al vanaf mijn intake élke week weer naar uitkijk is de woensdagavond: Intact-avond. Ik weet niet hoe & waarom, maar ik ben ervan overtuigd dat de wekelijkse sessies met deze zelfhulpgroep mij meer helpen dan whatever anders. 

Je hoeft het dus niet alleen te doen. Je kunt het samen doen met anderen, met mensen aan wie je niets hoeft uit te leggen, die heel goed weten hoe jij je voelt, wat er in jou omgaat, wat er gaande is enzovoorts. 

Probeer het! Bezoek zo'n bijeenkomst enkele keren: geef het een kans en laat het dus niet bij één keer.

Alle sterkte en wijsheid toegewenst!

Jurie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Wendy.
een eindje verderop hebben we een soort virtuele woonkamer
waar dagelijks mensen een commitment maken om de dag droog
door te komen, het dagpact. je hoeft het dus niet alleen te doen, welf zelf natuurlijk.
Misschien helpt het je even dagelijks contact te maken hier met lotgenoten.
toitoitoi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Wendy75 welkom in ons team! Als iemand weet hoe moeilijk het is,… nou iedereen hier! Je bent dus niet alleen, je moet het zeluf doen, maar niet alleen. Onze Lady heeft je al verteld van de huiskamer een fijne veilige plek waar je je hartje kan luchten of als je het even lastig hebt… kom op jij kan dit! Want dat heb je al bewezen!
eerst maar even vandaag, vandaag drink ik niet! Doe je mee?

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond lieve mensen!

Ik bedenk me net dat ik me niet eens normaal heb voorgesteld. Ik lees wel al een tijdje mee en heb dus  een klein beetje het idee dat jullie al al vaag ken.

Ik ben een vrouw van 49 jaar oud, getrouwd, samen hebben we 2 volwassen inwonende kids. We delen ons huis met een papegaai en een kat.

Vanaf mijn veertiende ging ik al mee met een vriendin en haar moeder bier drinken in de kroeg, dat kon toen gewoon nog. Op mijn zestiende natuurlijk met vrienden en vriendinnen elk weekend lekker doorzakken.

Op een gegeven moment kreeg ik een vaste relatie welke bijna 4 jaar heeft geduurd. Mijn vriendje destijds zat enkel in de kroeg, als ik hem wilde zien moest ik hem daar gaan opzoeken. Zo kwam het dat ik op mijn twintigste elke avond, de hele avond, bier aan het drinken was. Uiteindelijk strandde die relatie en kreeg ik een gezonde relatie me de man waar ik nu al bijna 30 jaar mee samen ben.

Mijn man is geen alcoholist maar zijn ouders zijn dat wel, hij herkent de signalen dan ook. Hij maakt zich ook zorgen om mij. Hij zegt het niet vaak, maar ik zie dat hij altijd kijkt hoeveel wijn ik al heb gedronken. Hij heeft geen idee (denk ik tenminste) dat ik weet dat hij mij controleert. Als alcoholist ga je daar maar op één manier mee om, en dat is stiekem drinken. Natuurlijk weet hij dat maar hij zegt er niets van.

Ik ben al vaker wat langere tijd gestopt, al een paar keer meegedaan aan dry januari, ook met februari daar achteraan geplakt, zonder moeite. Maar omdat je dan met jezelf afspreekt dat je daarna weer mag ga je gelijk weer overstag. Zonde!!!

Vorig jaar heb ik een hele mooie reis gemaakt met alleen mijn dochter. Ik ben toen vooraf gestopt met drinken omdat ik deze reis heel bewust wilde meemaken. Tijdens die reis (waar ook iedereen drinkt die je tegenkomt) heb ik een paar Radlers en 3 prosecco gedronken. Ik was eigenlijk best trots. Maar bij thuiskomst, hop gelijk weer een fles wijn soldaat gemaakt.

Ik heb issues vanuit het verleden, mijn ouders waren alcoholist, mijn vader was vaak agressief als hij had gedronken, mijn moeder lag soms hele dagen te huilen op de bank omdat er in de middag al een fles sherry in zat. Ze hadden eigenlijk geen oog voor mijn zus en mij. Er werd gefeest, gezopen, (wiet) gerookt, vreemd gegaan etc. Wij hebben alles meegemaakt. Op zondag mee de kroeg in, het leven voor hen was één groot feest.

Dat verklaart waarom ik zelf zo afhankelijk ben van alcohol denk ik dan. Al vaker heb ik stoppogingen ondernomen, maar elke keer weer denk ik, het was zo makkelijk dus ik kan er wel eentje nog nemen, als soort van afscheid. En de volgende dag weer en weer en weer.

Mijn man geloofd er al niet echt meer in. Als ik er over begin dat zegt hij al dat het vast net zo gaat als altijd. Dat kan ik hem niet kwalijk nemen.

Ik voel dat ik er bijna klaar voor ben. Ik ben 20 jaar geleden gestopt met roken, ook met vallen en opstaan. Uiteindelijk is het gelukt omdat ik het echt niet meer wilde. Dat was pittig, maar het is uiteindelijk gelukt. Net zoals dit me gaat lukken, uiteindelijk.

Zo…. dat is eruit. Wellicht een onsamenhangend verhaal, maar ik schrijf het zoals het in mij opkomt.

Ik hoop zo dat ik net zoals velen van jullie over een tijdje kan zeggen…. Ik ben al een jaar alcohol vrij!!!! Ik weet nl. hoe lekker het is om zonder kater wakker te worden en scherp te zijn. Heerlijk!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wendy, 

Wat tips: 

Zorg dat je altijd een frisje, sapje of water binnen handbereik hebt.

Eet goed.

Bekijk het per dag. Het kan overweldigend zijn nu al aan problemen in de toekomst te denken. Per dag steeds beslissen "vandaag laat ik de eerste staan" houdt het haalbaar. Als ik een periode heb met veel verleidingen en trek, meld ik me smorgens op dit forum met het voornemen vandaag geen alcohol te drinken. Vlak voor het slapen meld ik me weer droog af. Dat kan met een enkele zin of met een verhaaltje als je daar behoefte aan hebt. 

Ik meld me elke dag op mijn eigen draadje, dat werkt voor mij om (bijna 2 jr) geen alcohol te drinken. Doe ik dat niet? Dan weet ik dat het een kwestie van tijd is voordat ik denk, ach eentje kan toch wel? 

Erkennen dat je een probleem hebt is de eerste stap, dat doe je goed. 

Dus...."Vandaag drink ik niet" is een mantra om te onthouden! 

bewerkt door Woman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Woman Dank voor je reactie. 

Gelukkig eet ik goed. Dat is juist het rare. Ik ben enorm gefocust op goed eten. Ik koop nooit iets uit een pakje, we hebben een moestuin, (behalve de alcoholische versnaperingen) gebruik ik nauwelijks suiker. Ik bak mijn eigen brood en ik doe zelfs 4 keer per jaar een gal/lever detox. Maar zelfs ondanks dat ervaar ik nu ook lichamelijke ongemakken. Het wordt echt de hoogste tijd. Elke ochtend vertel ik mezelf dat ik het zat ben. Ik kan niet meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wendy, je gaat zo de overgang in
als die al niet is begonnen
de overgang en een drankverslaving is killing!
stop voor die tijd als je kunt
en stop ook met de excuses
want uitstel wordt afstel.
ik ben er bijna klaar voor schrijf je?
die snap ik echt niet.
Voor die reis nam je een besluit
voor deze reis kun je dat ook
maar dan echt! die knop mag om.
willen en proberen kun je nog jaren volhouden
je kunt ook vanaf nu echt gezond worden en blijven.
(alcohol is trouwens een en al omgezette loze suikers!)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn advies is: niet te lang uitstellen maar gewoon aanpakken. Een eigen plan maken dat tegelijk voortvarend en realistisch is en dat ook met je man bespreken en hier op je eigen forumdraad opschrijven en verslag doen van de voortgang. Je kunt ook gebruik maken van externe hulpbronnen zoals boeken, podcasts en/of cursussen. Zo had ik zelf veel aan petramoes.nl. 

Ook een aanrader: De lezing van Els Noorlander over verslaving die je op Youtube kunt vinden.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wendy

Bijna 2 jaar geleden heb ik de knoop doorgehakt,  maar dat was niet de eerste keer dat ik hier op het forum kwam. 10 jaar daarvoor, ik was toen ongeveer jouw leeftijd, was ik er ook met hetzelfde verhaal die jij nu hebt. Echter ik was niet echt gemotiveerd weet ik nu. Het duurde tien jaar voordat ik dat wel was. Laat het niet nog 10 jaar duren zoals ik dat gedaan heb. Het maakt zoveel kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Woman  @Bob  @Mariann @lady jane  @Tine

Dankjulliewel voor de reacties. Het is echt fijn om begrepen te worden, even met mijn neus op de feiten gedrukt te worden.

Mijn plan is om maandag stopdag 1 te maken. Dat zal denk ik vrij makkelijk gaan, mijn dochter moet een speciaal dieet gaan volgen vanwege een auto immuunziekte. Zij mag dan ook geen alcohol. Ik heb al gezegd dat ik haar ga steunen en mee ga doen met dit dieet. Ik weet zeker dat het goede start is, ook omdat ik dan niet de enige in huis ben die niet drinkt.

In de tussentijd veel meelezen/schrijven op dit forum. Ik weet nog niet precies hoe alles werkt, maar daar kom ik vanzelf wel achter.

En inderdaad, per dag zeggen om niet te gaan drinken, helemaal nooit is te eng en lijkt niet haalbaar.

Fijne zaterdag!

 

 

bewerkt door Wendy75
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed zo Wendy,!! Wat goed dat je je dochter gaat steunen. Geen betere motivatie dan dat toch? En ik zeg nog steeds niet dat ik nooit meer ga drinken. Ik drink nu niet en dat bevalt mij prima, dus daar ga ik mee door, zie geen reden om wel te gaan drinken, want dan weet ik waar het heen gaat. 

Blijf hier komen, lees alles wat los en vast zit erover. Luister podcasts, hou apps bij . Tips genoeg hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! Vandaag stralend wakker geworden na een avondje niet zuipen. Geweldig concert gehad en daarna nog wat nadrinken met vrienden en geen druppel alcohol erin bij mij. Ik begin het zowaar leuk te vinden om altijd nuchter te zijn. Dit was ook de eerste keer een concert nuchter bijwonen. Er gaat een wereld voor je open…
Deze keer stoppen lijkt serieus anders, ik moet niet stoppen, ik mag stoppen. Ik hoef geen alcohol ipv ik mag geen alcohol. Ik begrijp nu een beetje de term ‘Alcoholvrijheid’. Voelt geweldig! Dit gevoel wil ik graag voor altijd houden,

Fijn dag lieve mensen ☀️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Wendy75:

Goedemorgen! Vandaag stralend wakker geworden na een avondje niet zuipen. Geweldig concert gehad en daarna nog wat nadrinken met vrienden en geen druppel alcohol erin bij mij. Ik begin het zowaar leuk te vinden om altijd nuchter te zijn. Dit was ook de eerste keer een concert nuchter bijwonen. Er gaat een wereld voor je open…
Deze keer stoppen lijkt serieus anders, ik moet niet stoppen, ik mag stoppen. Ik hoef geen alcohol ipv ik mag geen alcohol. Ik begrijp nu een beetje de term ‘Alcoholvrijheid’. Voelt geweldig! Dit gevoel wil ik graag voor altijd houden,

Fijn dag lieve mensen ☀️

Wow, dat klinkt goed! Dat je de voordelen al zo duidelijk merkt na zo’n korte tijd. Dat belooft wat voor de toekomst 😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...